2025-09-26, 18:31
Medlem
AlligatorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det vet jag mycket väl. Men försöker förklara hur hon kan tänkas resonera...Hon får väl hyra ut så länge och hoppas på bättre tider, eller ta förlusten?

Precis!
Ettor är dessutom alltid riskabla, skulle aldrig låta mina barn köpa en etta, hellre lägga till pengar så dom kunde köpa en tvåa direkt.
Citera
2025-09-26, 18:31
Medlem
Om man lägger på en halv mille på utropspriset till lägenheten så får man ett helt hus lite utanför Växjö:

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5...en-42-21294917

”Där finns även en uteplats med elektrisk markis.”

Wow! Pricken över i:et, det! 😄
Citera
2025-09-26, 18:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlligatorMan
Precis!
Ettor är dessutom alltid riskabla, skulle aldrig låta mina barn köpa en etta, hellre lägga till pengar så dom kunde köpa en tvåa direkt.

Ettor ska man inte köpa det är mycket bättre att hyra. Det går inte att bo i ettor med barn eller som sambos då man går varandra på nerverna.. Tvår kan funka i kris, men absolut inte ettor.

Noterar att lgh sålts i hennes förening för uppåt 45 k per m2 under pandemin. Galenskaper! Då får man skylla sig själv om man betalat så mycket i en småstad som Växjö.
Citera
2025-09-26, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Spontant tänker jag att något är allvarligt fel om man inte säljer lägenheten på två år.

Då tänker jag i första hand på skicket och priset. Priset låter ju inte helt vansinnigt, men allt går att sälja till rätt pris. Vill man ha mer än någon är villig att betala så kommer den aldrig bli såld. Inte så komplicerat.

Då är man ju bra dum i huvudet om man inte börjar gå ner i pris rätt snart. Varje månad med dubbla lägenheter äter ju ändå upp av försäljningspriset...

Tittar man på priser på lägenheter i Växjö så verkar lägenheter i den storleken gå för någonstans mellan 800k - 1,2 miljoner. Så vet inte riktigt hur hon inte lyckas bli av med den.

Uppdatering:
är man lite driftig så kan man hitta lägenhetsannonsen baserat på info i tråden. Föreningens ekonomi: sämsta betyg (C).. och en liten skitförening med jättefå lägenheter.

Skuldsättning per kvm bostadsrätt 23 785 kr.... I nyproduktion i någon av sveriges större städer ligger skuldsättningen per kvm nuförtiden på ca 12-14k när någon seriös aktör bygger. Och då är huset helt jävla nytt med garantier och hela skiten och inga större renoveringsbehov på 30 år.

Den här bostadsrätten har alltså i princip samma kvadratmeterkostnad som lån per kvadratmeter. 1:1 ratio. Medan en nyproduktion i en av våra storstäder kanske har en kvm pris på 50k och lån på 14k. Inte ens 1/3.

Oj! Det är FEM lägenheter till salu i den bostadsrättsföreningen!!

https://www.hemnet.se/bostadsrattsfo...-hornet-3-2961

Lite komiskt att det i alla annonserna finns bild på den enda gemensamma balkongen i huset.
Senast redigerad av Sabutt 2025-09-26 kl. 18:52.
Citera
2025-09-26, 18:49
Medlem
Lägenhet i samma kåk på 45 kvm såldes för nästan 1,6M i mars 2019. I mars 2021 gick en 45:a för strax över 1,7M. Dessa lägenheter kanske var på våning 1 (entreplan) eller våningen ovan. De lägenheterna är nog inte lika sneda och dana som våningen högst upp - där ju Amandas lägenhet befinner sig.

Surt ändå att mista pengar men det blir inte bättre av att dra ut på det för hon förlorar pengar på det med. Verkar inte som att hon hyr ut.

Varför hyr hon inte ut lägenheten? Det måtte hon väl få och Växjö är inte en direkt småstad så det borde väl finnas studenter som är intresserade? Vad annars kan det bero på?
Citera
2025-09-26, 18:50
Medlem
RobbanUCs avatar
Med det priset, den lägenheten och den staden så lär hon få sälja läääääänge.
Citera
2025-09-26, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Växsjö är visserligen en studentstad men främst av allt en stad med massinvandring med alla problem som detta för med sig. Är det migranter som också bor i huset så förstår jag att ingen vill flytta dit. Det är samma problem i den stad där jag bor. Kommunen köpte en villa åt en somalisk familj med många barn. Övriga villaägare i kvarteret vill nu sälja och flytta men ingen annan vill flytta dit.
Inte en enda muslim i kåken vad jag noterar.
Citera
2025-09-26, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Lägenhet i samma kåk på 45 kvm såldes för nästan 1,6M i mars 2019. I mars 2021 gick en 45:a för strax över 1,7M. Dessa lägenheter kanske var på våning 1 (entreplan) eller våningen ovan. De lägenheterna är nog inte lika sneda och dana som våningen högst upp - där ju Amandas lägenhet befinner sig.

Surt ändå att mista pengar men det blir inte bättre av att dra ut på det för hon förlorar pengar på det med. Verkar inte som att hon hyr ut.

Varför hyr hon inte ut lägenheten? Det måtte hon väl få och Växjö är inte en direkt småstad så det borde väl finnas studenter som är intresserade? Vad annars kan det bero på?

Väldigt många som vill sälja i huset. Så hon konkurrerar med sina grannar.

Och de andra lägenheterna ser mer ut som riktiga lägenheter. Med vanlig hall och normala fönster.
Citera
2025-09-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Väldigt många som vill sälja i huset. Så hon konkurrerar med sina grannar.

Och de andra lägenheterna ser mer ut som riktiga lägenheter. Med vanlig hall och normala fönster.
Ja, de andra ser mer normala ut fast då är de ju dyrare också.

Otroligt att fem lägenheter är till salu samtidigt i samma kåk.
Citera
2025-09-26, 19:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
Oj! Det är FEM lägenheter till salu i den bostadsrättsföreningen!!

Lite komiskt att det i alla annonserna finns bild på den enda gemensamma balkongen i huset.

Liten förening dessutom. Bara 13 lägenheter. Det är ingen hit direkt, det är som gjort för engagemang i styrelse och en massa obetalt admin. Nej det här hade jag hållit mig långt borta ifrån.
Citera
2025-09-26, 19:08
Medlem
Fem av 13 lägenheter till salu i huset, hög skuldsättning och lån som gick ut 2023 enligt årsredovisningen. Nya lån har högre ränta. 2022 gick föreningen minus, avgiftshöjning är nog inte långt borta.
Sen en konstig lägenhet med wc med vikdörr bakom sovrummet, bredvid sängen. Ser ut att inte sluta helt tätt. Kul att smyga in där och försöka vara diskret.
Citera
2025-09-26, 19:14
Medlem
Ja, kunde ju vem som helst räkna ut. Byggdes för fullt, för mycket. Befolkningstillväxten var artificiell och bestående av värdelösa folkslag. Svennar fick köpa för att ha någonstans att bo+slippa skiten. Sen kom valet; upprätthåll systemet med fortsatt värdelös import eller ta smällen. Det blev oundvikligen det senare. Stockholms innerstad kommer väl klara sig med tanke på alla jobb som finns där och även vettig import av folk från landsbygd och andra länder. Andra städer not so much. Hus på vischan tillräckligt nära städer kommer klara sig hyfsat också. Eller ett tag iaf, när alla 40-talister dör av kommer det bli många tomma (välskötta) lägenheter, ännu svårare bli av med sin bostadsrätt.. riva en del är såklart ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in