2025-09-26, 20:58
Medlem
Senaste årsredovisningen, mäklaren verkar ha missat att lägga med den. Förlust varje år sedan 2022, avgiftshöjning på 10% 2024 och ny avgiftshöjning planerad under 2025. Har mäklaren hunnit uppdatera månadsavgiften med alla höjningar?

https://stlansfastmeilisdev001.blob....ng%202023-2024
Citera
2025-09-26, 21:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Framgår det i artikeln att ekonomin är sämsta möjliga?
Om inte, är journalisten polare med säljaren?

BRF Hörnet 3 är en bostadsrättsförening som registrerades 2016 och har ekonomibetyget C.

Betyg och ekonomi
BRF Hörnet 3

Högsta betyg A++ innebär en mycket god ekonomi. Lägsta betyg C betyder att föreningen har ekonomiska svårigheter. Betyget är baserat på årsredovisningen och sätts av allabrf.se

Det är just det som är problemet.... betyg C för en BRF är extremt ovanligt. Varför kan inte journalisterna prata om den verkliga orsaken till att bostaden är osäljbar? Stora avgiftshöjningar är sannolikt att vänta för att få ordning på ekonomin. Således är priset alldeles för högt.

Ombildingsföreningar ska man också hålla sig långt borta ifrån. De har ingen ekonomisk rutin och historik. Ekonomiska analfabeter har sannolikt tagit över skutan och då kan det dessvärre sluta så här. Alla ombildningar är inte bra affärer.
Senast redigerad av kurt-sune 2025-09-26 kl. 21:04.
Citera
2025-09-26, 21:03
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Det finns inga osäljbara lägenheter i Växjö eller andra mellanstäder. Bara för höga priser.

Priserna maxade 2022 och jag spekulerar i att hon inte accepterar ett tapp på 10-15% och det kommer att låsa henne där för evigt.

Jag sålde precis i Linköping som är en större mellanstad. Dyrare lägenheter över 3.5M som min tar numera i allmänhet 300 (trehundra) dagar att sälja. Det finns ett enormt överskott på bostäder i Linköping/Norrköping och dessa städer är sedan två år bara att flytta in i och man får direkt ett förstahandskontrakt i city för 5000 kr för en etta. När bostadsbristen försvann efter 25 år i dessa städer tack vare många nybyggen så försvann även argumentet att köpa en billig BR och de med höga avgifter kan bli värdelösa.

Nu väntar jag bara på att samma händer i Göteborg och Stockholm, så är bostadseländet äntligen över. Jag söker i Stockholms innerstad och kanske 20% som säljer under utropspriset. Så lite svettigt här också. Men populära bostäder på Södermalm/sjöstan, ca 20% av antalet, får direkt +1mkr mot utpris så inte bara dåligt att sälja.

I Stockholm lär det aldrig hända, det ser Stockholms stad och kommun till genom att aldrig släppa till mark till vettiga priser. Kommunisterna i stadshuset vill inte ha hit fler kusiner från landet.
Citera
2025-09-26, 21:06
Medlem
Hon kan få den såld i morgon. Om hon sänker priset till vad folk är beredda att betala för den. Vad är problemet?
Citera
2025-09-26, 21:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravlingola
Hon kan få den såld i morgon. Om hon sänker priset till vad folk är beredda att betala för den. Vad är problemet?

Det är inte säkert. och det har att göra med att banker inte är så sugna på att låna ut pengar till köp i BRF:er med betyg C.

Det skulle vara om hon hittar någon kontantköpare eller någon väldigt solid köpare. Men finns dem idag? Och varför skulle de vilja köpa just hennes etta?
Citera
2025-09-26, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabutt
” Amanda får inte sålt sin lägenhet – är långt ifrån ensam i Växjö”

” Amanda Eriksson har försökt sälja sin lägenhet i snart två år – och hon är inte ensam. Smålandsposten har pratat med flera Växjöbor som kämpar med att sälja sina bostäder.
– Man är liksom fast med en lägenhet som man inte kan bo i, säger Amanda Eriksson. ”

” En etta på 43 kvadrat med sovalkov i ett sekelskifteshus mitt i centrala Växjö, med snedtak och stora fönster.”

(Sedan betalvägg, men kunde se att hon försökt sälja i två års tid).

https://www.smp.se/vaxjo/amanda-far-...ensam-i-vaxjo/

Jag bor inte i Växjö, utan detta dök upp på flödet på sociala medier. Men jag kollade in lägenheten på Hemnet. Den är på tredje våningen utan hiss. Och har inte balkong, förutom nån allmän balkong en trappa ner. Begärt pris är 1 150 000 kr, och månadsavgiften är 3 860 kr/mån.

Jag antar hon borde gå ner i pris? Surt förstås. Men personligen skulle jag inte ha pröjsat det.

Vet inte hur lätt/svårt det är få hyresrätt i Växjö och vad man betalar för 43 kvm där då?
Vilken jävla bitterfitta till kärring. Hon har tjänat multum redan på sin lägenhet och gnäller sen att ingen vill köpa den för över en miljon. Hade själv kunnat tänka mig köpa den för en halv miljon. Rimlig investering om du hyr ut till ett högt pris. Men vem fan betalar så mycket för en jävla skitlägenhet. Bodde ju förfan bättre under gymnasietiden.

Äldre är bortskämda svin
Citera
2025-09-26, 22:23
Medlem
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Låter ju spontant som den är för dyr…

Såklart är den det om den inte blivit väck på 2 år. Det finns inget som heter ”lyckas inte sälja sin bostad” men det finns många fall av ”ingen vill betala fantasipris för en bostad”
Citera
2025-09-26, 22:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Finns det något i världen som inte är Islams fel enligt dig?

Skärp dig, ingen jävel vill höra böneutrop lördagmorgon.

Ingen vill se pajaser gå runt med niqab.

Fan är det med dig?
Citera
2025-09-26, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Finns det något i världen som inte är Islams fel enligt dig?

Det är ju självklart att bostadsmarknaden i Växjö påverkas av att där förekommer böneutrop. Islam är ytterst obehagligt. Men just denna lägenhet är även svårsåld av andra skäl. Vilket är trådens ämne
Citera
2025-09-26, 22:59
Medlem
konstigt not..

mer än 50 procent av alla ungar som föds under denna helg är muslimer.
Citera
2025-09-26, 23:06
Medlem
Det var ett jävla tjat om moskeer!

"Det var den 25 maj 2018 som det första böneutropet ljöd från moskén i stadsdelen Araby i Växjö. Sedan dess har utropet infallit varje fredag under några minuter vid lunchtid."

Lägenheten som tråden handlar om är i centrum. långt ifrån Araby
Måste vara jättejobbigt att inte höra ett böneutrop på fredagar vid lunchtid...
Citera
2025-09-26, 23:11
Medlem
Ja alltså när man misslyckas med boendelotteriet, då ska man skrattas åt.
Grattis till boende-nitlotten liksom.
Tror att vi behöver en helt annat mentalitet, riktad mot de som förstört Sverige för Svenskar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in