Citat:
Ursprungligen postat av
kuddenchristo
På rak arm kan jag inte komma på en seriös film som utspelar sig under medeltiden och är orealistisk på det sättet. Skådespelarare i dessa filmer brukar visserligen vara extremt sminkande, men snarare för att se så trovärdiga och tidsenliga ut som möjligt. Det kan handla om att se smutsig ut och som att man har dåliga tänder, eftersom man inte kunde sköta sin hygien lika effektivt på den tiden.
Ett bra exempel är Mel Gibsons Braveheart som vann 5 Oscar, bland annat för bästa film och bästa smink. Jag får medge att den filmens två kvinnliga huvudkaraktärer Murron och prinsessan Isabelle är väldigt bildsköna, men de ser ut som naturliga skönheter utan moderna skönhetsprodukter.
Då har du inte sett den turkiska TV-serien "Magnificent century"! Där använder sultanorna hela arsenalen av moderna make up-produkter, uppebarligen av vattenfast variant!

Fast det Ottomanska imperiet låg ju i framkant på alla möjliga områden - det verkar t.ex. som att de faktiskt uppfunnit fungerande preventivmedel också - kunskaper som sedan glömdes bort under imperiets kräftgång.
Jo, DET kan jag också störa mig på i filmer som ska föreställa medeltiden, att man märker att de sytt ett helt nytt plagg av något grovt tyg, och sedan slitit upp några revor i det... så såg det ju inte ut, fattiga människor har genom historien alltid lappat och lagat för att försöka dölja sin fattigdom. Det var inte förrän på 1970-talet någon gång det blev modernt med trasiga och färdigslitna (svindyra!) jeans. Och just det där att pesonerna ser helt normala ut annars, men man har målat över ett par tänder med svart för att det ska se tandlöst ut...