2025-09-24, 21:33
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindiz
Det ingen vill se är verkligheten och osminkade kvinnor tyvärr

Andra kvinnor vill nog det. Det skulle lugna dem, att skillnaden mellan dem och skådespelerskan inte var lika stor när den senare hade blött hår och rinnande make-up. Och den TV-serie som jag tänkte mest på, har huvudsakligen en kvinnlig publik...
Citera
2025-09-25, 00:09
Medlem
-GGs avatar
När någon är skadad och man uppenbart måste ringa efter ambulans fort, och de bara står och glor eller blir hysteriska.

Jag hatar det. Ring för i helvete.
Citera
2025-09-25, 21:47
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När man får se en kvinna duscha, hon håller ansiktet upp mot duschen och vatten strömmar över hennes ansikte. Sedan kliver hon ur duschkabinen, och då sitter hennes make-up fortfarande perfekt - mascaran, eyelinern, liplinern, läppstiftet och allt! Detta händer även om det ska föreställa 1500-talet - då det vattenfasta sminket knappast var uppfunnet ännu - och en konkubin rengörs inför sitt sexuella möte med sultanen genom att andra konkubiner häller skål efter skål med vatten över hennes hår, ansikte och kropp. Det blir ju bara fånigt..?
På rak arm kan jag inte komma på en seriös film som utspelar sig under medeltiden och är orealistisk på det sättet. Skådespelarare i dessa filmer brukar visserligen vara extremt sminkande, men snarare för att se så trovärdiga och tidsenliga ut som möjligt. Det kan handla om att se smutsig ut och som att man har dåliga tänder, eftersom man inte kunde sköta sin hygien lika effektivt på den tiden.

Ett bra exempel är Mel Gibsons Braveheart som vann 5 Oscar, bland annat för bästa film och bästa smink. Jag får medge att den filmens två kvinnliga huvudkaraktärer Murron och prinsessan Isabelle är väldigt bildsköna, men de ser ut som naturliga skönheter utan moderna skönhetsprodukter.
Citera
2025-09-25, 21:59
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
På rak arm kan jag inte komma på en seriös film som utspelar sig under medeltiden och är orealistisk på det sättet. Skådespelarare i dessa filmer brukar visserligen vara extremt sminkande, men snarare för att se så trovärdiga och tidsenliga ut som möjligt. Det kan handla om att se smutsig ut och som att man har dåliga tänder, eftersom man inte kunde sköta sin hygien lika effektivt på den tiden.

Ett bra exempel är Mel Gibsons Braveheart som vann 5 Oscar, bland annat för bästa film och bästa smink. Jag får medge att den filmens två kvinnliga huvudkaraktärer Murron och prinsessan Isabelle är väldigt bildsköna, men de ser ut som naturliga skönheter utan moderna skönhetsprodukter.

Då har du inte sett den turkiska TV-serien "Magnificent century"! Där använder sultanorna hela arsenalen av moderna make up-produkter, uppebarligen av vattenfast variant! Fast det Ottomanska imperiet låg ju i framkant på alla möjliga områden - det verkar t.ex. som att de faktiskt uppfunnit fungerande preventivmedel också - kunskaper som sedan glömdes bort under imperiets kräftgång.

Jo, DET kan jag också störa mig på i filmer som ska föreställa medeltiden, att man märker att de sytt ett helt nytt plagg av något grovt tyg, och sedan slitit upp några revor i det... så såg det ju inte ut, fattiga människor har genom historien alltid lappat och lagat för att försöka dölja sin fattigdom. Det var inte förrän på 1970-talet någon gång det blev modernt med trasiga och färdigslitna (svindyra!) jeans. Och just det där att pesonerna ser helt normala ut annars, men man har målat över ett par tänder med svart för att det ska se tandlöst ut...
Citera
2025-09-25, 22:12
Medlem
zombie-nations avatar
Moderna filmnamn. De heter alla the + valfritt ord. Det går inte att komma ihåg vilken som var vilken.
Citera
2025-09-25, 22:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzang93
När de äter mat eller snacks och man knappt har råd.

Att de aldrig hinner röra maten innan de måste dra. Så onödigt.

Edit: Tionde på bollen.
Senast redigerad av zombie-nation 2025-09-25 kl. 22:20.
Citera
2025-09-25, 22:17
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Svårt att tänka sig att lärarna i USA skulle vara så tvärbundna av en skolklocka såsom det är i filmerna.

Jo det kan vi visst eftersom det är den referensen man har och det således är därför man stör sig

En annan grej är att de ofta har två skåprader. Huvudpersonen har alltid ett överskåp, behöver aldrig kräla på golvet.
Citera
2025-09-25, 22:19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brilllan
När en mobiltelefon ringer i fickan och karaktären måste förvånat titta på fickan, som om hen inte förstod var det var som lät...

När det var fasta telefoner och den andre la på säger personen på hitsidan ändå hallå in i telefonen fast det uppenbarligen brutits.
Citera
2025-09-25, 22:37
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Moderna filmnamn. De heter alla the + valfritt ord. Det går inte att komma ihåg vilken som var vilken.
Tänker du på "The Predator" som är uppföljare till "Predator", och "The Suicide Squad" som är uppföljare till "Suicide Squad"?
Citera
2025-09-26, 06:36
Medlem
Är väl inte det som stör mig mest men ändå ganska störande är överdrivna tilläggsljud för småsaker, som t.ex. i End of Days när han sätter kniven i ormen https://www.youtube.com/watch?v=plhnCXffmeE

För att göra det rättvist så hade de behövt spela upp en ljudupptagning från Niagarafallen när blodet rinner och droppar från ormen också -_-
Citera
2025-09-26, 08:46
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Andra kvinnor vill nog det. Det skulle lugna dem, att skillnaden mellan dem och skådespelerskan inte var lika stor när den senare hade blött hår och rinnande make-up. Och den TV-serie som jag tänkte mest på, har huvudsakligen en kvinnlig publik...
Intressant kommentar. Jag tror dig absolut, men varför tittar kvinnorna då på denna tv-serie med fläckfria kvinnor? Är det någon slags sado-masochistisk böjelse kvinnorna lider av? Eller som att kroppen skickar signaler om brist på skräpmat?

OnT:
Jag har redan klagat i tråden på filmer med berättarröst och mycket dialog, men jag gör det en gång till då filmfolk tydligen in lyssnar på mig :-) Nu har de gjort ytterligare en sån film - som reducerar filmmediet till prat! (Vad får de egentligen lära sig på filmskolorna??) På bio såg jag igår The Life of Chuck - mycket berättarröst och dialog i stillasittande scener. Jaja, inte värsta exemplet (totalt sett en ganska bra film) och något förlåtet eftersom filmen är baserad på en novell (av Stephen King).
Citera
2025-09-26, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
När någon är skadad och man uppenbart måste ringa efter ambulans fort, och de bara står och glor eller blir hysteriska.

Jag hatar det. Ring för i helvete.

Eller när man befinner sig i en akut situation där man måste agera snabbt börjar man prata om jobbiga tankekrävande situationer i privatlivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in