2025-09-26, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Musiken i filmer som alltid skall ha mycket mycket högre volym än själva filmen.

Och när alla ljud runtomkring är höga men att de pratar för tyst och otydligt. Ett stort problem speciellt i svenska filmer.
Citera
2025-09-26, 09:03
Medlem
Det jag retar mig mest på med filmer är att det så ofta ska vara dekadent, dvs att folk lever så trashigt även i vanliga filmer där det inte finns anledning att lyfta fram det.

Speciellt amerikanska filmer väljer alltid så trashiga miljöer. Det finns inget mellanting heller utan dyker andra miljöer upp så ska det vara 50 miljoners villor.
Citera
2025-09-26, 10:32
Medlem
BankarBennys avatar
Jag stör mig på handhållet foto som inte har någon som helst anledning för att vara handhållet. Varför är kameran skakig när ni filmar två personer som sitter på en parkbänk och pratar? Det kan väl inte vara så jobbigt att ställa upp en tripod?
Citera
2025-09-26, 11:10
Medlem
-GGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scaloppina
Och när alla ljud runtomkring är höga men att de pratar för tyst och otydligt. Ett stort problem speciellt i svenska filmer.

Svenska filmer är ett evigt mumlande.
Man måste ha tillgång till undertexter för att kunna se en film med ens eget modersmål!
Citera
2025-09-26, 11:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant kommentar. Jag tror dig absolut, men varför tittar kvinnorna då på denna tv-serie med fläckfria kvinnor? Är det någon slags sado-masochistisk böjelse kvinnorna lider av? Eller som att kroppen skickar signaler om brist på skräpmat?

För att de bitvis kan identifiera sig med dessa ideal-kvinnor i fantasin..? Eller få lite uppslag och inspiration till egen förändring/förbättring: "Sultana Hatiçe ser så själfull ut när hon spelar fiol och broderar - jag måste också plocka fram min gamla fiol från förrådet och gå till sybehörsaffären och köpa ett nytt broderi!"
Citera
2025-09-26, 11:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Man måste ha tillgång till undertexter för att kunna se en film med ens eget modersmål!

Ja, eller titta på äldre filmer. På 1930-50-talen talade även svenska skådespelare väldigt klart och tydligt.
Citera
2025-09-26, 11:22
Medlem
sebastian_s avatar
Två saker men de hänger ihop. Att det är för inzoomat . Att det aldrig är fina miljöer längre.

Man får aldrig någon känsla för omgivningen filmen utspelar sig i. Aldrig inspirerande och intressanta miljöer. Jag behöver inte ge exempel för allt ser ut så nu för tiden. Inzoomat på ansikten och/eller uppenbar filmstudio eller CGI.

Titta på en film från 90-talet, särskilt första hälften av 90-talet och notera hur personer bara är en del av en bild, en tavla, i många scener.
Citera
2025-09-26, 11:30
Medlem
Ganonitos avatar
Att de aldrig vågar springa över sin mördade kompis utan alltid ska springa åt andra hållet istället, naturligtvis rakt i famnen på mördaren. Likadant om de ser en bil med nycklarna i, men någon av deras vänner ligger mördade i framsätet så istället för att bara putta ut liket så fortsätter de springa till fots.

Och att mördaren kan bli påkörd, knivhuggen, skjuten, kvävd etc, men ändå lyckas överleva medan det räcker med ett enda knivhugg för något av offren för att de ska dö.
Citera
2025-09-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG

Tyvärr sant, man måste ha undertexter för att förstå och höra vad svenska skådespelare mumlar. Jag vet inte varför det blivit så för det var bara något halvsekel sedan som svenskarna hade världens bästa uttal och var tydliga och lätta att höra.
Citera
2025-09-26, 11:35
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
När man får se en kvinna duscha, hon håller ansiktet upp mot duschen och vatten strömmar över hennes ansikte. Sedan kliver hon ur duschkabinen, och då sitter hennes make-up fortfarande perfekt - mascaran, eyelinern, liplinern, läppstiftet och allt! Detta händer även om det ska föreställa 1500-talet - då det vattenfasta sminket knappast var uppfunnet ännu - och en konkubin rengörs inför sitt sexuella möte med sultanen genom att andra konkubiner häller skål efter skål med vatten över hennes hår, ansikte och kropp. Det blir ju bara fånigt..?

Likadant om en tjej och en kille har haft sex och tjejen behöver gå på toa eller dylikt så tar hon alltid med sig hela täcket eller en morgonrock. Vem gör så i verkligheten?
Citera
2025-09-26, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Likadant om en tjej och en kille har haft sex och tjejen behöver gå på toa eller dylikt så tar hon alltid med sig hela täcket eller en morgonrock. Vem gör så i verkligheten?

Håller med och varför ska man i en film slösa tid på att se någon gå på toa?
Citera
2025-09-26, 11:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Hmmm... DET kan nog hända. Finns många kvinnor som bara har sex i mörker, och alltid ser till att ha något vackert plagg eller färgglatt tygstycke att svepa om sig hängande nära sängen, så att partnern inte ska se kroppens skavanker!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in