2025-09-25, 21:19
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittanstickerfram
Du bryter inte mot avtalet förrän du inte har betalat 1% innan nyår.

Vill du börja betala nu och göra det månadsvis eller föredrar du en jättestor faktura från banken när de kommer på dig och hotar dig med tvångsförsäljning? Själv föredrar jag att betala månadsvis men kör på du.
TS har inte begått ett avtalsbrott. Enligt TS finns ett autogiro. Autogiro utgör betalningsvägen för avtalet. Betalningsvägen är ett villkor i avtalsförhållandet (läs mellanhavandet). Enligt TS så dras pengar från autogiro. Således presterar TS enligt avtalet. Den som har störst möjligheter att vidta rättelse, och som har störst intresse av att säkerställa villkorets efterlevande i och med informationsövertag är banken i och med tillsyn från Finansinspektionen. Banken är även den som gör riskkalkyleringen med betalningsvägen då autogiro utgör en särskilt avtalad betalningsväg. Således är det banken som bär hela risken för eventuella fel vid autogiro som betalningsväg.

Här är det fråga om att banken begår en exekutionsmiss av avtalet. Det är således inget som ligger TS till last vad gäller hans prestation vid fråga om avtalets fullgörande och som skulle resultera i återgång.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-25 kl. 21:24.
Citera
2025-09-25, 21:25
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Således är det banken som bär hela risken för eventuella fel vid autogiro som betalningsväg.

Men det är TS lån som står still och inte amorteras? Mao en vinstaffär för banken om de inte blir påkomna med sitt misstag. Räntan betalas ju.
Citera
2025-09-25, 21:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Men det är TS lån som står still och inte amorteras? Mao en vinstaffär för banken om de inte blir påkomna med sitt misstag. Räntan betalas ju.
Ja, precis. Om banken gynnas av att för lite pengar dras. Varför ska då TS drabbas av att avtalet exekveras felaktigt? Obligationsrätt handlar om att jämna ut styrkeförhållandet. Inte skapa mer oreda för den som är i underläge.
Citera
2025-09-25, 21:28
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.

Om det har funnits täckning på kontot för amorteringen ser jag inte varför Du skulle drabbas av bankens försummelse.
Citera
2025-09-25, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.

kort sagt så har du ingen juridisk skyldighet att meddela banken.
Citera
2025-09-25, 21:32
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Ja, precis. Om banken gynnas av att för lite pengar dras. Varför ska då TS drabbas av att avtalet exekveras felaktigt? Obligationsrätt handlar om att jämna ut styrkeförhållandet. Inte skapa mer oreda för den som är i underläge.

Det menar jag inte heller att han ska, men att amortera sitt lån borde ligga i TS högsta intresse. Det är långt ner från 70%. Jag skulle i vart fall inte skryta om att bo som om det vore 2008.
Citera
2025-09-25, 21:34
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det menar jag inte heller att han ska, men att amortera sitt lån borde ligga i TS högsta intresse. Det är långt ner från 70%. Jag skulle i vart fall inte skryta om att bo som om det vore 2008.
Jag håller med om att inte amortera på kapitalbeloppet är en dum affär. Men det är en ekonomisk bedömning, ingen juridisk.
Citera
2025-09-25, 21:34
Medlem
Den dagen banken upptäcker det, vilket de gör förr eller senare, kan de kräva att du gör en extraamortering motsvarande de månader du inte amorterat på bolånet som du skulle ha gjort.

Så mitt tips är att meddela banken och påbörja amorteringen. Då kommer du säkerligen inte åka på några extra amorteringar.
Citera
2025-09-25, 21:46
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
De kanske tycker att du gjorde ett kap samt/eller att värdet på objektet gått upp, så att du numera ligger i balans.
Banken borde ej bli sur, du fortsätter vara en god kund som betalar ränta.

Banken själv bestämmer inte att värdet på bostaden gått upp även om den nu gjort det utan man är tvungen att göra en värdering hos en mäklare. Detta kan göras var femte år.
Citera
2025-09-25, 21:49
Medlem
Ju mer du amorterar desto mindre tjänar bankiren, och vice versa.
Citera
2025-09-25, 21:54
Medlem
Varför ringer du inte banken istället? Det är väl bättre än att sitta här och gissa vad som gäller.
Citera
2025-09-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Varför ringer du inte banken istället? Det är väl bättre än att sitta här och gissa vad som gäller.

För jag vill undvika amortering så långt det går då jag anser att jag har mer att tjäna på att amortera mitt billån samt lägga pengar på hög.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in