2025-09-25, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.
Om du amorterat av 2% per år på det totala lånebeloppet så tog ju du lånen för ca 9 år sedan.
Amorteringskraven gäller så vitt jag vet hur stort lånet är i förhållande till bostadens värde.
Gissningsvis har ju bostadens värde ökat under dessa 9 år.
Så lånebeloppet kan mycket väl vara under 50% av bostadens värde nu.
Är det så så behöver du ju inte amortera.
Hoppas det var till någon hjälp.
Citera
2025-09-25, 22:00
Medlem
Ok.
Citat:
För jag vill undvika amortering så långt det går då jag anser att jag har mer att tjäna på att amortera mitt billån samt lägga pengar på hög.
Citera
2025-09-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DexterSinister
Om du amorterat av 2% per år på det totala lånebeloppet så tog ju du lånen för ca 9 år sedan.
Amorteringskraven gäller så vitt jag vet hur stort lånet är i förhållande till bostadens värde.
Gissningsvis har ju bostadens värde ökat under dessa 9 år.
Så lånebeloppet kan mycket väl vara under 50% av bostadens värde nu.
Är det så så behöver du ju inte amortera.
Hoppas det var till någon hjälp.

Så kan det absolut vara, men jag har inte gjort någon ny värdering hos banken.
Citera
2025-09-25, 22:18
Medlem
Citat:
Så kan det absolut vara, men jag har inte gjort någon ny värdering hos banken.
Må så vara, men om du låtit göra en ny värdering eller ej är ju rätt orelevant.
Har värdet på bostaden stigit så gäller ju inte amorteringskravet.
I deklaration så anges ju bostadens taxeringsvärde och taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av marknadsvärdet.
Vad står det i din deklaration? Har värdet ökat eller ej de senaste 9 åren?
Citera
2025-09-25, 22:22
Medlem
Citat:
Eftersom jag har 70% belåningsgrad skall jag enligt lag amortera 1% per år, men banken drar inte nån amortering. De har missat det. Frågan är således om jag har skyldighet att meddela detta???
Kan inte tänka mig att du skulle ha en skyldighet att meddela banken om det. Det är väl deras sak att hålla koll på ? Jag skulle vänta o se vad som händer!
Citera
2025-09-25, 22:30
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
I deklaration så anges ju bostadens taxeringsvärde och taxeringsvärdet ska motsvara 75 procent av marknadsvärdet.
Vilken juridisk relevans finns det i erat lilla sidospår? Den enda som faktiskt bemött TS fråga i en juridisk mening är Mr.RedHat.
Citera
2025-09-25, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaveFun
Vilken juridisk relevans finns det i erat lilla sidospår? Den enda som faktiskt bemött TS fråga i en juridisk mening är Mr.RedHat.
Om inte kravet på amortering är uppfyllt behöver han ju varken meddela bank eller amortera, så det är den juridiska relevansen.
Citera
2025-09-25, 22:36
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Det är ju ändå mer lönsamt att skjuta upp det så länge det går då bolånet är på 2,7 och billånet är 4,88. Får jag en stor faktura får jag väl sälja lite fonder.

Varför utökar du inte bolånet och bakar in billånet?
Citera
2025-09-25, 22:42
Medlem
Citat:

Amorteringskravet gäller ju värdet som är på senaste skriftliga värderingen av bostaden - som banken har fått. Så det är inte relevant ifall bostaden har gått ner eller upp i värde så länge bostadsrätthavaren ej gör en ny värdering som skickas in till banken.
Citera
2025-09-25, 22:57
Medlem
kristerzs avatar
om du inte amorterar något, är det ju en vinst för banken.. du får det låta som du är lycklig i detta?
Citera
2025-09-25, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
om du inte amorterar något, är det ju en vinst för banken.. du får det låta som du är lycklig i detta?

Som jag skrivit flera gånger redan. Det är kortsiktigt fördelaktigt för mig att hålla ner mina fasta utgifter och placera dessa pengar i ett annat hål. Jag lever inte i nån villfarelse att jag kommer slippa betala för alltid.
Citera
2025-09-25, 23:38
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noden
Varför ringer du inte banken istället? Det är väl bättre än att sitta här och gissa vad som gäller.
För TS vill ju såklart komma undan med det och amortera så lite som möjligt. Men märkligt nog ska vi sitta och göra en bedömning utan att känna till villkoren i avtalet. För det håller TS hemligt för oss. Inte ens ett avidentifierat utdrag vill han låta oss granska.

Ungefär som att ta upp telefonen och ringa ett random telefonnummer:
- Ja hej, vem är det?
- Det är ingen.
- Jaha och vad ville du?
- Nej jag ville inget. Det var ju du som svarade!
- Ja men det var ju du som ringde, så då kan du väl berätta vad du vill?
- Varför ska jag berätta varför jag ringde? Det var ju du som svarade! Om du ändå inte vill svara så kan du ju bara lägga på.

Så ja. Rent praktiskt borde det rimligaste vara att ringa banken. Eller *ehm* Konsumenternas. Som är en stiftelse som arbetar med just denna typen av frågor. Men inte heller det dög. Så här ska vi sitta och spela juridik-bingo.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-25 kl. 23:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in