• 1
  • 2
Igår, 19:04
Medlem
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.
Citera
Igår, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.

De kanske tycker att du gjorde ett kap samt/eller att värdet på objektet gått upp, så att du numera ligger i balans.
Banken borde ej bli sur, du fortsätter vara en god kund som betalar ränta.
Citera
Igår, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
De kanske tycker att du gjorde ett kap samt/eller att värdet på objektet gått upp, så att du numera ligger i balans.
Banken borde ej bli sur, du fortsätter vara en god kund som betalar ränta.

Jo men jag har inte värderat om lägenheten så jag bryter ju rent tekniskt mot avtalet.
Citera
Igår, 19:16
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Jag förstår inte din fråga eller ditt problem. Är din fråga om du enligt avtal har rätt att amortera mer än vad som står i avtalet?

Kan du lägga ut avtalet så vi får läsa det?
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 19:20.
Citera
Igår, 19:17
Medlem
Citat:

alltid bättre att hedra sina avtal annars finns det väl en risk att du måste amortera allt du missat senare - det är väl ändå "per år"/avtalsperiod som man ska amortera en viss andel enligt ens avtal.

2500kr är ju inte mycket att tjafsa om heller.
Citera
Igår, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Jag förstår inte din fråga eller ditt problem. Är din fråga om du enligt avtal har rätt att amortera mer än vad som står i avtalet?

Kan du lägga ut avtalet så vi får läsa det?

Eftersom jag har 70% belåningsgrad skall jag enligt lag amortera 1% per år, men banken drar inte nån amortering. De har missat det. Frågan är således om jag har skyldighet att meddela detta???
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
alltid bättre att hedra sina avtal annars finns det väl en risk att du måste amortera allt du missat senare - det är väl ändå "per år"/avtalsperiod som man ska amortera en viss andel enligt ens avtal.

Det är ju ändå mer lönsamt att skjuta upp det så länge det går då bolånet är på 2,7 och billånet är 4,88. Får jag en stor faktura får jag väl sälja lite fonder.
Citera
Igår, 19:26
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Mja alltså. Enligt vad som går att utläsa från TS så har man ju bestämt betalningsvägen genom att TS tillhandahåller banken att under sin översyn debitera hans konto motsvarande vad som har avtalats. Därmed har TS genom att hålla betalningsvägen öppen presterat sin del av avtalet, då det åligger banken att korrekta belopp dras från kontot. Så detta är ingen fråga om pacta sunt servanda, som du menar. Jag vill därutöver påstå att TS gör sig själv en otjänst att inte amortera på kapitalbeloppet. Om amorteringen därutöver uppfyller amorteringskravet, så är det banken som står under FI:s tillsyn, och därmed dem som får svara för om beloppet understiger denna gräns. TS kan inte ens genom en regressfordran åläggas ansvar för lagkrav som fordrar banktillstånd hos Finansinspektionen för att ens kunna stå under deras tillsyn.

Om inget annat framkommer i tråden så ser jag inget formellt avtalsbrott. Men skulle nog vilja läsa villkoren för att se om det står reglerat i vad som händer vid eventuella feldragningar.
Senast redigerad av Mr.RedHat Igår kl. 19:29.
Citera
Igår, 19:27
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Eftersom jag har 70% belåningsgrad skall jag enligt lag amortera 1% per år, men banken drar inte nån amortering. De har missat det. Frågan är således om jag har skyldighet att meddela detta???
Och då är frågan. Vad står det i avtalet? Eller har du ett muntligt bolåneavtal med banken?
Citera
Igår, 19:33
Medlem
Citat:
Och då är frågan. Vad står det i avtalet? Eller har du ett muntligt bolåneavtal med banken?

I avtalet står att jag skall betala 1% av lånet per år i amortering. Innan, när belåningsgrad var +70% skulle jag betala 2%.

Detta är dessutom lag och kan inte avtalas bort.

Frågan är om jag är skyldig att meddela banken att de inte tar betalt.
Citera
Igår, 19:34
Medlem
Citat:
Men skulle nog vilja läsa villkoren för att se om det står reglerat i vad som händer vid eventuella feldragningar.

Det är nog bara du som vill läsa det.

Jag skulle bara se till att amortera så att man slipper läsa och slipper tänka på det. Att spendera tid och oro på detta är dyrare än 2500 kr
Citera
Igår, 19:37
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är nog bara du som vill läsa det.

Jag skulle bara se till att amortera så att man slipper läsa och slipper tänka på det. Att spendera tid och oro på detta är dyrare än 2500 kr
En seriös juridisk bedömare vill det, ja. Men du kan ju sitta i tråden och killgissa dig fram vad som står villkorat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in