• 5
  • 6
2025-09-26, 14:00
Medlem
Du har väl ett avtal där villkoren framgår? Det vanliga är att om man inte betalar sin skuld har banken rätt att säga upp hela lånet. Och då får du vanligen även betala ränteskillnad, dvs det blir ännu dyrare för dig. Kan bli svårt att, i en sådan situation, få nytt lån någon annanstans. Du får flytta in i bilen.

DU är skyldig att betala - banken har ingen skyldighet att dra pengar. Om den delen av betalningskedjan inte fungerar så måste du själv se till att pengarna kommer in till banken.

Kolla ditt avtal och se vad det står om uteblivna betalningar. Har svårt att tänka mig att en svensk bank har missat att ta med ett sådant standardvillkor. Kontakta din bank OMEDELBART och berätta att du har upptäck att det inte har gjorts några amorteringar och att du vill justera skulden. Du lever riskabelt just nu.
Citera
2025-09-26, 15:47
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
DU är skyldig att betala - banken har ingen skyldighet att dra pengar. Om den delen av betalningskedjan inte fungerar så måste du själv se till att pengarna kommer in till banken.
Där har du helt fel.

(FB) Banken slutat dra amortering. Måste jag meddela??
(FB) Banken slutat dra amortering. Måste jag meddela??

Men du får gärna inta en motsatt ståndpunkt om du opponerar mot min text istället för att skriva vidlyftiga påståenden.

Citat:
Kolla ditt avtal och se vad det står om uteblivna betalningar. Har svårt att tänka mig att en svensk bank har missat att ta med ett sådant standardvillkor. Kontakta din bank OMEDELBART och berätta att du har upptäck att det inte har gjorts några amorteringar och att du vill justera skulden. Du lever riskabelt just nu.
Här är du dock mer träffsäker. Men det är en annan fråga än prestationsbördan med autogiro som betalningsväg

Man kan väl snarare tala om att där finns ett intresse snarare än skyldighet för TS att ta reda på vilka konsekvenser som är för handen vid bankens exekveringsmisstag.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-26 kl. 15:57.
Citera
2025-09-27, 11:35
Medlem
https://www.imagevenue.com/ME1BPFHS

Där har vi enda texten i avtalet som skriver om amortering överhuvudtaget och där står att krediten SKALL amorteras efter bankens policy, så då har jag i princip ett ansvar att påpeka att så inte sker.

Däremot står det även i avtalet att banken kan säga upp lånet först efter TRE påminnelser om utebliven betalning. Några påminnelser har inte skickats ut, och senaste 11 dragningarna har specifikationen att det är 826 betalningar kvar på krediten.

Jag tolkar frågan som löst, jag kan inte få skit av banken förrän de skickar en påminnelse.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in