2025-09-25, 19:39
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soflor
I avtalet står att jag skall betala 1% av lånet per år i amortering. Innan, när belåningsgrad var +70% skulle jag betala 2%.

Detta är dessutom lag och kan inte avtalas bort.

Frågan är om jag är skyldig att meddela banken att de inte tar betalt.
Jag ger upp. Ta hjälp av Konsumenternas istället. De har gratis rådgivning per telefon. Vilket lämpar sig om man inte klarar av att presentera sina egna sakuppgifter för sitt juridiska ärende i en forummiljö.
https://www.konsumenternas.se/lan--b...orteringskrav/

Kod:
Ring oss: 0200 - 22 58 00
(9 - 12 på vardagar) 

Kontakta Oss (Konsumenternas)
Citera
2025-09-25, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
En seriös juridisk bedömare vill det, ja. Men du kan ju sitta i tråden och killgissa dig fram vad som står villkorat.

Nej jag tänker rent pragmatiskt och moraliskt.
Citera
2025-09-25, 19:41
Medlem
Citat:
Jag ger upp. Ta hjälp av Konsumenternas istället. De har gratis rådgivning per telefon. Vilket lämpar sig om man inte klarar av att presentera sina egna sakuppgifter för sitt juridiska ärende i en forummiljö.
https://www.konsumenternas.se/lan--b...orteringskrav/

Kod:
Ring oss: 0200 - 22 58 00
(9 - 12 på vardagar) 

Kontakta Oss (Konsumenternas)

Det är ju upp till dej att vara dryg om du inte fattar en så enkel fråga. Men bra, då lämnar du tråden nu.
Citera
2025-09-25, 19:43
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Som rubriken lyder. Jag hade två bolån Ett litet på 15. % och ett större på 70% av bostadens värde. Amortering om 2% per år drogs från det lilla lånet.

För ett halvår sedan var det lilla lånet betalt och belåningsgrad nere på 70% . Jag borde därmed få en amortering på 2500 kr i månaden på det kvarvarande lånet, men så sker ej. De drar bara ränta.

Kan man få skit av banken om man inte meddelar detta??? Billånet sjunker ju i en resande takt när man kan dubbla den amorteringen så länge banken inte reagerar.
Har ingen aning om du får skit för att du inte amorterar på lånet men tycker du själv att du vill minska lånet nån gång så kontakta banken om att du vill amortera.

Själv amorterar jag 3%, trots 49% belåning. Men jag har å andra sidan inte så långt kvar till pension och vill inte ha alltför mycket i lån när inkomsten sjunker.
Citera
2025-09-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har ingen aning om du får skit för att du inte amorterar på lånet men tycker du själv att du vill minska lånet nån gång så kontakta banken om att du vill amortera.

Själv amorterar jag 3%, trots 49% belåning. Men jag har å andra sidan inte så långt kvar till pension och vill inte ha alltför mycket i lån när inkomsten sjunker.

Jo förr eller senare kommer jag ju att ta upp detta med banken oavsett, men just nu sparar jag ju några hundralappar per månad på att lägga dessa pengar på billånet som snart är klart om jag kan fortsätta betala dubbelt där.
Citera
2025-09-25, 19:50
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Nej jag tänker rent pragmatiskt och moraliskt.
Här tänker vi juridiskt och tillämpar rättsvetenskap i våra bedömningar och argumentation. Moral och pragmatism sekundärt och oftast närmast irrelevant.

Här är forumen för moral
(FB) Religion
(FB) Filosofi

Här har du forumen för pragmatism
(FB) Psykologi
(FB) Astronomi och rymdfart
(FB) Fysik, matematik och teknologi
(FB) Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
(FB) Historia

Sedan är det i och för sig lite oklart vad du menar med "pragmatiskt". Grunden i obligationsrätt är att prestera och visa motprestation. Om du inte förstår att betalningsvägen utgör en villkorad prestation i ett fordringsförhållande, så har du nog missförstått innebörden av rimlighet i ett avtalsförhållande, och därmed inte förstår varför avtalstolkning är relevant vid oklarheter. Vilket är så pass juridiskt främmande för mig att jag tror inte ens det är värt att korrigera ditt personliga tyckande med att hänvisa till information som kan hjälpa dig att förstå ditt feltänk.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-25 kl. 20:02.
Citera
2025-09-25, 19:59
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Det är ju upp till dej att vara dryg om du inte fattar en så enkel fråga. Men bra, då lämnar du tråden nu.
Det var faktiskt ett ärligt försök att hänvisa dig till rätt ställe där du kan få hjälp eftersom du varken tar in informationen som skrivs här eller redogör för villkoren i ditt rättsförhållande. Kan på sätt och vis tycka att du borde lämna tråden tills du är villig att skriva ut samtliga villkor i ditt avtal, eftersom det går inte att bedöma din fråga på något annat sätt. Om det inte duger så kanske det inte är en juridisk lösning du söker på din fråga.

Kod:
6 kap 3 b § Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse  Kreditinstitut som till enskilda personer lämnar krediter som är förenade med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt, eller som är förenade med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet, ska tillämpa återbetalningsvillkor som är förenliga med en sund amorteringskultur och motverkar alltför hög skuldsättning hos hushållen. Lag (2016:346).
Citera
2025-09-25, 20:11
Medlem
Citat:
Det var faktiskt ett ärligt försök att hänvisa dig till rätt ställe där du kan få hjälp eftersom du varken tar in informationen som skrivs här eller redogör för villkoren i ditt rättsförhållande. Kan på sätt och vis tycka att du borde lämna tråden tills du är villig att skriva ut samtliga villkor i ditt avtal, eftersom det går inte att bedöma din fråga på något annat sätt. Om det inte duger så kanske det inte är en juridisk lösning du söker på din fråga.

Kod:
6 kap 3 b § Lag (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse  Kreditinstitut som till enskilda personer lämnar krediter som är förenade med panträtt i fast egendom, tomträtt eller bostadsrätt eller liknande rätt, eller som är förenade med motsvarande rätt i byggnad som inte hör till fastighet, ska tillämpa återbetalningsvillkor som är förenliga med en sund amorteringskultur och motverkar alltför hög skuldsättning hos hushållen. Lag (2016:346).

Jag vet inte om du är dum eller så jävla indoktrinerad av din juridik att du inte fattar hur simpel frågan är egentligen. Jag är inte ute efter att slippa betala. Det enda jag undrar är följande. Har jag ett juridiskt ansvar att meddela banken att de inte via medgivet autogiro drar de pengar de de facto skall göra, eller är det bankens huvudvärk att begära rättning när det uppdagas???
Citera
2025-09-25, 20:20
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Jag vet inte om du är dum eller så jävla indoktrinerad av din juridik att du inte fattar hur simpel frågan är egentligen. Jag är inte ute efter att slippa betala. Det enda jag undrar är följande. Har jag ett juridiskt ansvar att meddela banken att de inte via medgivet autogiro drar de pengar de de facto skall göra, eller är det bankens huvudvärk att begära rättning när det uppdagas???
Det beror på vad som står i avtalet. Jag är varken synsk, spelmissbrukare eller psykstörd med vanföreställningar. Således kan jag inte fantisera ihop vad som står reglerat i villkoren mellan dig och din långivare. Och även om jag hade kunnat fantisera ihop vad som skulle kunna stå i just ditt avtal, så hade jag knappast använt den fantasin som en del i ett kvalificerat juridiskt resonemang.

Men jag ska försöka reda ut ett uppenbart missförstånd: Amorteringskravet åligger banken, som står under finansinspektionens tillsyn.
Det är därefter bankens uppgift att säkerställa att du följer amorteringskravet genom att reglera eventuella felaktigheter i ditt fall ett bolåneavtal.
När det kommer till autogiro så är den frågan ganska irrelevant för huruvida du uppfyllt avtalet per se. Du har således inte begått ett avtalsbrott. Däremot kan det finnas villkor som innebär en börda för dig när banken gör fel, eftersom det är så lagen är utformad.

Jag hoppas att detta var tillräckligt tydligt för dig. Om det är något du inte förstår så bara fråga, så ska jag försöka reda ut det. Men du kommer inte kunna lösa detta utan att låta någon få läsa ditt avtal.
Du behöver inte skicka avtalet i dess helhet. Bara villkoren. Jag är helt ointresserad av vilket namn som står på avtalet. Så kan du maskera de delarna där det framgår personuppgifter, så vore det tacksamt. Jag är inte intresserad av vem du är som person.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-09-25 kl. 20:22.
Citera
2025-09-25, 20:49
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Jo förr eller senare kommer jag ju att ta upp detta med banken oavsett, men just nu sparar jag ju några hundralappar per månad på att lägga dessa pengar på billånet som snart är klart om jag kan fortsätta betala dubbelt där.
Okej, hade missat att du hade billån. Se till att bli av med så fort som möjligt. Man ska alltid amortera lån med högre ränta än bolån först.
Citera
2025-09-25, 20:52
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Det är ju ändå mer lönsamt att skjuta upp det så länge det går då bolånet är på 2,7 och billånet är 4,88. Får jag en stor faktura får jag väl sälja lite fonder.

Enklast om du lägger ut det här så vi kan läsa.
Citera
2025-09-25, 21:07
Medlem
fittanstickerframs avatar
Citat:
skall jag enligt lag amortera 1% per år

Citat:
jag bryter ju rent tekniskt mot avtalet.

Du bryter inte mot avtalet förrän du inte har betalat 1% innan nyår.

Vill du börja betala nu och göra det månadsvis eller föredrar du en jättestor faktura från banken när de kommer på dig och hotar dig med tvångsförsäljning? Själv föredrar jag att betala månadsvis men kör på du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in