Citat:
Ursprungligen postat av
Soflor
Jag vet inte om du är dum eller så jävla indoktrinerad av din juridik att du inte fattar hur simpel frågan är egentligen. Jag är inte ute efter att slippa betala. Det enda jag undrar är följande. Har jag ett juridiskt ansvar att meddela banken att de inte via medgivet autogiro drar de pengar de de facto skall göra, eller är det bankens huvudvärk att begära rättning när det uppdagas???
Det beror på vad som står i avtalet. Jag är varken synsk, spelmissbrukare eller psykstörd med vanföreställningar. Således kan jag inte fantisera ihop vad som står reglerat i villkoren mellan dig och din långivare. Och även om jag hade kunnat fantisera ihop vad som skulle kunna stå i just ditt avtal, så hade jag knappast använt den fantasin som en del i ett kvalificerat juridiskt resonemang.
Men jag ska försöka reda ut ett uppenbart missförstånd: Amorteringskravet åligger banken, som står under finansinspektionens tillsyn.
Det är därefter bankens uppgift att säkerställa att du följer amorteringskravet genom att reglera eventuella felaktigheter i ditt fall ett bolåneavtal.
När det kommer till autogiro så är den frågan ganska irrelevant för huruvida du uppfyllt avtalet per se. Du har således inte begått ett avtalsbrott. Däremot kan det finnas villkor som innebär en börda för dig när banken gör fel, eftersom det är så lagen är utformad.
Jag hoppas att detta var tillräckligt tydligt för dig. Om det är något du inte förstår så bara fråga, så ska jag försöka reda ut det. Men du kommer inte kunna lösa detta utan att låta någon få läsa ditt avtal.
Du behöver inte skicka avtalet i dess helhet. Bara villkoren. Jag är helt ointresserad av vilket namn som står på avtalet. Så kan du maskera de delarna där det framgår personuppgifter, så vore det tacksamt. Jag är inte intresserad av vem du är som person.