2025-09-23, 21:10
Medlem
Tack för era svar, jag håller helt med om att all styrketräning inte behöver ske i gym. Problemet med tid är att jag är löpare och vill inte stå med träningsvärk eller trötta muskler inför fel löppass.

Så hur jag än planerar kommer jag inte fram till något bättre än 2×30 min/veckan, men det känns oftast som att det inte ger något. Vilket såklart kan bero på mycket, t ex val av övningar och vikter.
Citera
2025-09-24, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Tack för era svar, jag håller helt med om att all styrketräning inte behöver ske i gym. Problemet med tid är att jag är löpare och vill inte stå med träningsvärk eller trötta muskler inför fel löppass.

Så hur jag än planerar kommer jag inte fram till något bättre än 2×30 min/veckan, men det känns oftast som att det inte ger något. Vilket såklart kan bero på mycket, t ex val av övningar och vikter.

Hur ser dina löppass ut, och hur ser din styrkepass ut?
Hur fördelar du ut de under veckan?

Vad förväntar du dig att styrepassen ska ge?
Vad är dina mål med din träning?

Blev en del frågor men det behövs ett sammanhang för att kunna ge någon form av vettigt svar. Ju mer du delar med dig ju tydligare blir det för andra att försöka bidra till att hjälpa.
Citera
2025-09-24, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Hur ser dina löppass ut, och hur ser din styrkepass ut?
Hur fördelar du ut de under veckan?

Vad förväntar du dig att styrepassen ska ge?
Vad är dina mål med din träning?

Blev en del frågor men det behövs ett sammanhang för att kunna ge någon form av vettigt svar. Ju mer du delar med dig ju tydligare blir det för andra att försöka bidra till att hjälpa.

Kör fyra gånger i veckan med mål att nå sub 4 på maratondistans. Blir därför en del måltempo och intervaller samt en långtur. Styrketräningen har jag kört på vilodagar, förutom dag efter långtur, då behöver jag vila på riktigt.

Har mest kört marklyft, knäböj, planka "så att det är jobbigt" för löpningens skull, och sen fyllt på med sånt som verkar bra. Men jag kan konstatera att jag aldrig ökar vikterna och det är lika jobbigt hela tiden. Så då börjar man såklart tänka att det kanske egentligen inte spelar någon roll? Eller så kanske det i alla fall bidrar till ett bibehållande av muskler? Jag vill vara en skadefri och stark löpare.

Jag inser ju själv när jag skriver och får svar att struktur kanske är mitt största problem och tid mitt näst största problem. Planera lite bättre vilka övningar jag behöver och i vilken omfattning.
Citera
2025-09-24, 16:26
Medlem
Citat:
Jo visst kan man definiera om träning. Men därav kan man ju göra baslyften på gymmet om det inte går hemma. Hemma kan man ha något att göra Pull-Ups eller rows i, unilaterala övningar, trx band, någon Kettlebell och gummiband. Tycker att för-och nackdel är att gummiband inte sliter lika mycket på kroppen och leder, man kan öka motstånd som tex armhävningar med gummiband. Finns ju även oändligt mycket fler övningar än baslyften så man kan ju passa på att öva på något helt annat.

Är mest fantasin som hindrar en. Om man har tagit sig igenom nybörjar och medelprogram så får man ändå en grund i hur programmering borde vara, och man kan testa sig fram. Men visst hittar man en bra PT så är det ju bra, i detta sammanhang så fungerar en online PT som har längre erfarenhet med att träna folk irl.

Så håller med i ditt resonemang. Där

Mm. Jag håller med. Allt går bara man är öppen. Det man inte vet får man hjälp med. Jag hade personligen gått till en rygg och led klinik då det bara kostar 200kr för ett besök där och har man ett jobb så kanske man kan dra halva/hela beloppet på friskvård. Är ju bara att säga att man är sliten och har värk i en muskel och behöver ett vettigt upplägg för sin träning.

Ett "behind The scenes"-tips. =)
Citera
2025-09-24, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Kör fyra gånger i veckan med mål att nå sub 4 på maratondistans. Blir därför en del måltempo och intervaller samt en långtur. Styrketräningen har jag kört på vilodagar, förutom dag efter långtur, då behöver jag vila på riktigt.

Har mest kört marklyft, knäböj, planka "så att det är jobbigt" för löpningens skull, och sen fyllt på med sånt som verkar bra. Men jag kan konstatera att jag aldrig ökar vikterna och det är lika jobbigt hela tiden. Så då börjar man såklart tänka att det kanske egentligen inte spelar någon roll? Eller så kanske det i alla fall bidrar till ett bibehållande av muskler? Jag vill vara en skadefri och stark löpare.

Jag inser ju själv när jag skriver och får svar att struktur kanske är mitt största problem och tid mitt näst största problem. Planera lite bättre vilka övningar jag behöver och i vilken omfattning.

Är inte så kunnig inom löpning men skulle anse att löpningen är det som ska vara din träning och styrketräningen inte ska ta över. Räcker förmodligen med 1 styrkepass med måttlig intensitet och inte ta dig till fail. Sen kanske mer fokus på småmuskler som prehab. Rör, stretcha, massera där det ömmar och där du blir stel på övriga dagar som du inte löper, värm upp ordentligt innan med dynamisk man rörelser inför löpning.

Eftersom löpning är ditt främsta mål så fokusera inte på stora resultat inom muskelmassa eller styrka. Du behöver fokusera på en sak i taget. Prioritera övningar som gynnar ditt löpbande. Vet inte riktigt hur man tänker normalt vid löpning men tänker över ryggen inte ska glömmas bort så man orkar hålla sig upprätt.
Prioritera tillräckligt med mat men försök behålla en lägre vikt.

Du kanske får vettiga svar i löpningstråden?
Citera
2025-09-24, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Mm. Jag håller med. Allt går bara man är öppen. Det man inte vet får man hjälp med. Jag hade personligen gått till en rygg och led klinik då det bara kostar 200kr för ett besök där och har man ett jobb så kanske man kan dra halva/hela beloppet på friskvård. Är ju bara att säga att man är sliten och har värk i en muskel och behöver ett vettigt upplägg för sin träning.

Ett "behind The scenes"-tips. =)

Har sett att du rekommenderat det tidigare. Finns ej i min stad har kollat upp det, utan det faller in på eventuellt rörelse och hälsa för att möta en fysioterapeut. Annars blir det privat som kan gå under friskvårdsbidraget.

Men brukar finnas bra kliniker som riktar in sig mot idrottare och eventuellt har uppdrag med något idrottslag som har erfarenhet.

Nu har det framkommit lite ny information som ger situationen ett helt annat sammanhang.
Citera
2025-09-25, 17:23
Medlem
CommonSenses avatar
Äntligen tillbaka i gymmet efter 3 mån frånvaro pga axeln
I ställe för att gå tillbaka till min vanliga rutin så har jag börjar gymma direkt på morgonen ( kaffe och ett glas vatten ) sen till gymmet. Kör max 1 timme men det brukar sluta runt 45 min. Och jävla vilket skillnad det är på att gymma innan frulle, känner att jag har betydligt mer energi nu när jag kör innan frukost.

Nån mer som kör innan frukost? och vad tycker ni om det upplägget?

ps: jag är inte direkt ute efter att bygga mig till nått monster, utan jag vill vara mer lean men inte allt för mycket muskler ( börjar bli gammal )
Citera
2025-09-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Äntligen tillbaka i gymmet efter 3 mån frånvaro pga axeln
I ställe för att gå tillbaka till min vanliga rutin så har jag börjar gymma direkt på morgonen ( kaffe och ett glas vatten ) sen till gymmet. Kör max 1 timme men det brukar sluta runt 45 min. Och jävla vilket skillnad det är på att gymma innan frulle, känner att jag har betydligt mer energi nu när jag kör innan frukost.

Nån mer som kör innan frukost? och vad tycker ni om det upplägget?

ps: jag är inte direkt ute efter att bygga mig till nått monster, utan jag vill vara mer lean men inte allt för mycket muskler ( börjar bli gammal )

Kör på det du gillar och testa dig fram om du känner att du behöver ändra på något.
Citera
2025-09-26, 17:23
Medlem
Citat:
Har sett att du rekommenderat det tidigare. Finns ej i min stad har kollat upp det, utan det faller in på eventuellt rörelse och hälsa för att möta en fysioterapeut. Annars blir det privat som kan gå under friskvårdsbidraget.

Men brukar finnas bra kliniker som riktar in sig mot idrottare och eventuellt har uppdrag med något idrottslag som har erfarenhet.

Nu har det framkommit lite ny information som ger situationen ett helt annat sammanhang.

Det borde finnas överallt. Men om det inte går det så är vi lyckligt lottade. Anledningen till att jag nämner det är för att människor här verkar så snåla. Jag köpte en bok om hälsa från år 1910 häromdagen och i förordet där står det att vi inte är så noga med vår hälsa när vi är friska och därför blir sjuka. Men när vi är sjuka vill vi göra vad som helst för att bli friska.
Man önskar att fler tänkte på det och värdesätter sin hälsa bättre. För många tar den för given.
Citera
2025-09-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Det borde finnas överallt. Men om det inte går det så är vi lyckligt lottade. Anledningen till att jag nämner det är för att människor här verkar så snåla. Jag köpte en bok om hälsa från år 1910 häromdagen och i förordet där står det att vi inte är så noga med vår hälsa när vi är friska och därför blir sjuka. Men när vi är sjuka vill vi göra vad som helst för att bli friska.
Man önskar att fler tänkte på det och värdesätter sin hälsa bättre. För många tar den för given.

Håller med. Delvis okunskap och att ens nuvariga status är habituellt så man tappar insikt i sin situation. Man blir blind och finner acceptans samt anpassar sig.

Alla mina kollegor anser att dom sover jättebra, behöver inte alls många timmars sömn men dom är aldrig pigga och glada på morgonen, och jag jobbar inom sjukvården.

Men jag själv har insett brister i min rörlighet ju mer jag har jobbat på det. Så det krävs en viss praktisk "erfarenhet" för att förstå och inse sina brister. Men det är ganska mysigt att få fokusera på att ta hand om sig själv och är inte så krävande när man väl lyckas bygga upp en rutin.

Blev lite off topic men det är en viktig diskussion att man behöver lära sig definiera träning och vad man vill uppnå. Även hur man ska främja sin hälsa främst.
Citera
2025-09-30, 07:58
Medlem
Citat:
Håller med. Delvis okunskap och att ens nuvariga status är habituellt så man tappar insikt i sin situation. Man blir blind och finner acceptans samt anpassar sig.

Alla mina kollegor anser att dom sover jättebra, behöver inte alls många timmars sömn men dom är aldrig pigga och glada på morgonen, och jag jobbar inom sjukvården.

Men jag själv har insett brister i min rörlighet ju mer jag har jobbat på det. Så det krävs en viss praktisk "erfarenhet" för att förstå och inse sina brister. Men det är ganska mysigt att få fokusera på att ta hand om sig själv och är inte så krävande när man väl lyckas bygga upp en rutin.

Blev lite off topic men det är en viktig diskussion att man behöver lära sig definiera träning och vad man vill uppnå. Även hur man ska främja sin hälsa främst.

Kul att höra. Många inom vår familj jobbar också inom sjukvården. Både min bonusdotter och hennes kille för att ge ett exempel. Men jag håller med om att det inte behöver innebära att man är duktig på att känna efter inombords och göra alla de där positiva beslut i sin vardag som främjar hälsan. Det är nog bara jag och frun som tänker mer åt det hållet i vår släkt.

Vi flyttade till och med ut på landet för att vi kände att det kändes rätt i själen när vi bodde inne i stan. Och vi tycker vi hade rätt även om ett hus på landet innebär ett högre pris. Att vara omgiven av skog och skogens djur är bra för hälsan så det är värt det tycker vi. Vi försöker göra det som känns rätt oavsett vad det innebär. Det har varit ett vinnande koncept hittills.

Jag brukar tänka på Ingmar Stenmark numera av någon anledning. Måste ha hört honom snacka i TV någon gång men han var med i mängder av fysiska tävlingar förr i tiden och då visade han prov på bra spänst trots sin höga ålder. Nu i efterhand kopplar jag varför han var så duktig.
Jag tränar själv på att bevara rörligheten nu när jag byggt upp den igen. Blev stel som en pinne vid 40 år då jag matade på med kondition och lyfte vikter och visste ingenting om rörlighetsträning. Men då tog jag hjälp av en duktig kille som visade mig övningar för spänst och det var kul att köra de övningarna även om det var jobbigt i början då det gjorde ont typ. Det gick så snabbt att bygga upp rörligheten igen.

Jag hade önskat att forumet hade handlat mer om rörlighetsträning men ibland kommer det upp trådar i ämnet. Dock blir det inte mycket diskussion i dem som jag hade önskat.

Jag tror också det tar tid att inse sina brister. En rutin behöver inte vara så komplicerad. Men utan en rutin så förfaller man. Men en rutin är viktig som du säger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in