Citat:
Ursprungligen postat av
Sklee
Håller med. Delvis okunskap och att ens nuvariga status är habituellt så man tappar insikt i sin situation. Man blir blind och finner acceptans samt anpassar sig.
Alla mina kollegor anser att dom sover jättebra, behöver inte alls många timmars sömn men dom är aldrig pigga och glada på morgonen, och jag jobbar inom sjukvården.
Men jag själv har insett brister i min rörlighet ju mer jag har jobbat på det. Så det krävs en viss praktisk "erfarenhet" för att förstå och inse sina brister. Men det är ganska mysigt att få fokusera på att ta hand om sig själv och är inte så krävande när man väl lyckas bygga upp en rutin.
Blev lite off topic men det är en viktig diskussion att man behöver lära sig definiera träning och vad man vill uppnå. Även hur man ska främja sin hälsa främst.
Kul att höra. Många inom vår familj jobbar också inom sjukvården. Både min bonusdotter och hennes kille för att ge ett exempel. Men jag håller med om att det inte behöver innebära att man är duktig på att känna efter inombords och göra alla de där positiva beslut i sin vardag som främjar hälsan. Det är nog bara jag och frun som tänker mer åt det hållet i vår släkt.
Vi flyttade till och med ut på landet för att vi kände att det kändes rätt i själen när vi bodde inne i stan. Och vi tycker vi hade rätt även om ett hus på landet innebär ett högre pris. Att vara omgiven av skog och skogens djur är bra för hälsan så det är värt det tycker vi. Vi försöker göra det som känns rätt oavsett vad det innebär. Det har varit ett vinnande koncept hittills.
Jag brukar tänka på Ingmar Stenmark numera av någon anledning. Måste ha hört honom snacka i TV någon gång men han var med i mängder av fysiska tävlingar förr i tiden och då visade han prov på bra spänst trots sin höga ålder. Nu i efterhand kopplar jag varför han var så duktig.
Jag tränar själv på att bevara rörligheten nu när jag byggt upp den igen. Blev stel som en pinne vid 40 år då jag matade på med kondition och lyfte vikter och visste ingenting om rörlighetsträning. Men då tog jag hjälp av en duktig kille som visade mig övningar för spänst och det var kul att köra de övningarna även om det var jobbigt i början då det gjorde ont typ. Det gick så snabbt att bygga upp rörligheten igen.
Jag hade önskat att forumet hade handlat mer om rörlighetsträning men ibland kommer det upp trådar i ämnet. Dock blir det inte mycket diskussion i dem som jag hade önskat.
Jag tror också det tar tid att inse sina brister. En rutin behöver inte vara så komplicerad. Men utan en rutin så förfaller man. Men en rutin är viktig som du säger.