2025-09-15, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue2000
Så Greg Douchette har fel i att man inte behöver Bulka utan kan "maingaining"?
Han intervjuar ju Jay Cutler som då verkar hålla med honom också..

Bulk är förlegat som uttryck idag. Idag så gissar jag att många fler duktiga kör på "lean gains". Gissar det är samma sak som det du nämnde. Om man tränar naturellt alltså. Jag är inte insatt i doping. Jag tycker det är så mycket bättre information på nätet idag jämfört med för 20 år sedan när jag började träna. Inte för att informationen inte fanns. Utan för att rätt information har större spridning nu.
Citera
2025-09-15, 13:07
Medlem
Krappfiskarns avatar
Citat:

I praktiken har han säkert rätt, men jag skulle verkligen inte köra "maingaining" om jag skulle vilja bygga muskler. Du kommer bara snurra samma hamsterhjul.

Du får snabbare resultat av att bulka med några hundra kalorier överskott. Det är inte någon "grisbulk" (vilket folk alltid får för sig) där du trycker i dig allt du kan. Du kommer dessutom aldrig ha full kontroll på dina kalorier såvida du inte äter den mest simpla och tråkiga kost som går, vilket jag kan tycka är helt onödigt om du inte lever på din fysik.

Om du tar "extra supplementering" som de flesta influencers gör så är det såklart annat spelfält, då kan du säkert bygga imponerande med muskler medan du "maingainar".
Senast redigerad av Krappfiskarn 2025-09-15 kl. 13:10.
Citera
2025-09-16, 07:36
Medlem
Citat:
Jag förstår att det här kan vara väldigt individuellt givetvis och ni som inte är äldre kanske inte kan svara på den här frågan.

Men generellt sätt i vilka åldrar tycker ni att det blir svårare och svårare att bygga muskler?

Jag är 36 nu och jag känner att det händer saker men inte lika mycket som för 10 år sedan.

Nja, tycker att det lätt blir en form av ursäkt. Oftast är det andra saker i livet i vuxen ålder som kan ge en sämre förutsättningar som påverkar hälsan i helhet.

Men jag är 37år och har enklare att bygga nu än när jag var 20år. Men det beror på att tränings, kost, återhämtning, livsstil osv är bättre nu än då.

Citat:

Greg Douchette har ju själv haft svårt att fastställa vad han menar med maingaining och ändrat lite kring definitionen hela tiden.

Men som tidigare har nämnts så behövs det tillräckligt med kalorier, men man behöver inte överdriva med kalorier. Muskler byggs inte lika snabbt som fett lagras helt enkelt.
Citera
2025-09-16, 22:22
Medlem
Kommer man någonstans med två snabba och effektiva (ungefär 30 min utan uppvärmning) gympass i veckan, eller är det så sällan/lite att det kan ses som slöseri med tid?
Citera
2025-09-17, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkabel
Kommer man någonstans med två snabba och effektiva (ungefär 30 min utan uppvärmning) gympass i veckan, eller är det så sällan/lite att det kan ses som slöseri med tid?

Träning är aldrig slöseri med tid. Rörelse är verkligen A och O för hälsan. Allt beror på vad du har för mål. Träningen måste ju riktas in mot dina mål. Kolla med en PT.
Citera
2025-09-17, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Träning är aldrig slöseri med tid. Rörelse är verkligen A och O för hälsan. Allt beror på vad du har för mål. Träningen måste ju riktas in mot dina mål. Kolla med en PT.

Målet är nog underhåll, inte tappa mer massa. Och då förstår jag att protein+styrketräning är rätt väg. Frågan är däremot om två korta pass räcker eller om det är för lite. Jag har svårt att få tiden att räcka till.
Citera
2025-09-17, 10:34
Medlem
Citat:
Målet är nog underhåll, inte tappa mer massa. Och då förstår jag att protein+styrketräning är rätt väg. Frågan är däremot om två korta pass räcker eller om det är för lite. Jag har svårt att få tiden att räcka till.

Det är inte för lite. Du kan säkert även bygga massa. Det är beroende hur massan är fördelad just nu på din kropp. Du skulle kunna ha ett upplägg som lägger lite extra på en viss del av kroppen i taget varje vecka samtidigt som du "underhåller" övriga kroppen den veckan. Ett skräddarsytt upplägg.
Resultat är nog mer beroende på hur duktig du är på att sköta kosten, träningen och vilan. Det går att få till det om man vill och tar hjälp.
Citera
2025-09-17, 16:16
Medlem
Citat:

Citat:

I enskilda studier så har det räckt med få set per vecka för att behålla muskelmassa men har för mig att man inte har studerat det över en längre tidsperiod.

Man kan tappa lite volym pga mindre vätska och styrkan kan gå ner lite men troligen tappar man förmodligen inte ren muskelmassa. Kan säkert även bero på hur stark och mycket muskelmassa som du har nu.

Slöseri är det absolut inte, tvärtom. Håll dig till de fundamentala övningarna helt enkelt. Livet är så ibland och då är det bättre att anpassa efter vardagen. En period hade jag inte så mycket tid så körde 1-2 övningar alla vardagar och träningen gick ändå framåt. Kommer säkert en tid i livet då du får mer tid och kommer bli tacksam för att du har hållt igång under tiden.
Citera
2025-09-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
I enskilda studier så har det räckt med få set per vecka för att behålla muskelmassa men har för mig att man inte har studerat det över en längre tidsperiod.

Man kan tappa lite volym pga mindre vätska och styrkan kan gå ner lite men troligen tappar man förmodligen inte ren muskelmassa. Kan säkert även bero på hur stark och mycket muskelmassa som du har nu.

Slöseri är det absolut inte, tvärtom. Håll dig till de fundamentala övningarna helt enkelt. Livet är så ibland och då är det bättre att anpassa efter vardagen. En period hade jag inte så mycket tid så körde 1-2 övningar alla vardagar och träningen gick ändå framåt. Kommer säkert en tid i livet då du får mer tid och kommer bli tacksam för att du har hållt igång under tiden.

Mm. Sen kommer nog en duktig person som kan det där med träning även tipsa om hur man kan få in en extra träningsdag som görs tex hemma. All träning under en vecka måste inte göras på gym.
Citera
2025-09-23, 16:32
Medlem
Citat:
Mm. Sen kommer nog en duktig person som kan det där med träning även tipsa om hur man kan få in en extra träningsdag som görs tex hemma. All träning under en vecka måste inte göras på gym.

Vet inte om jag förstår ditt inlägg riktigt, om det är tips eller form av sarkasm. Men visst jag själv tycker inte allt behöver göras på ett gym och är inte bortkastat, tycker att det är bra att aktivera musklerna med gummiband och göra rörlighet under övriga dagar.
Citera
2025-09-23, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Vet inte om jag förstår ditt inlägg riktigt, om det är tips eller form av sarkasm. Men visst jag själv tycker inte allt behöver göras på ett gym och är inte bortkastat, tycker att det är bra att aktivera musklerna med gummiband och göra rörlighet under övriga dagar.

Tänkte på att han det gäller skrev att han har svårt att få tiden att inte räcka till. Men han borde ställa sig frågan - vad är träning? När han kommit underfund med att man kan göra det 3e pass hemma så kanske har får en ny bild av träning och många dörrar till lösningar öppnar sig. Jag tycker dock fortfarande att han ska ta hjälp av en personlig tränare eftersom jag inte gått igenom några lösningar.

Gummiband är enligt min coach en bra träningsform att även bygga massa med. Har inte testat själv utan har själv bara enkla band att värma upp med.
Citera
2025-09-23, 17:28
Medlem
Citat:
Tänkte på att han det gäller skrev att han har svårt att få tiden att inte räcka till. Men han borde ställa sig frågan - vad är träning? När han kommit underfund med att man kan göra det 3e pass hemma så kanske har får en ny bild av träning och många dörrar till lösningar öppnar sig. Jag tycker dock fortfarande att han ska ta hjälp av en personlig tränare eftersom jag inte gått igenom några lösningar.

Gummiband är enligt min coach en bra träningsform att även bygga massa med. Har inte testat själv utan har själv bara enkla band att värma upp med.

Jo visst kan man definiera om träning. Men därav kan man ju göra baslyften på gymmet om det inte går hemma. Hemma kan man ha något att göra Pull-Ups eller rows i, unilaterala övningar, trx band, någon Kettlebell och gummiband. Tycker att för-och nackdel är att gummiband inte sliter lika mycket på kroppen och leder, man kan öka motstånd som tex armhävningar med gummiband. Finns ju även oändligt mycket fler övningar än baslyften så man kan ju passa på att öva på något helt annat.

Är mest fantasin som hindrar en. Om man har tagit sig igenom nybörjar och medelprogram så får man ändå en grund i hur programmering borde vara, och man kan testa sig fram. Men visst hittar man en bra PT så är det ju bra, i detta sammanhang så fungerar en online PT som har längre erfarenhet med att träna folk irl.

Så håller med i ditt resonemang. Där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in