2025-09-23, 19:35
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnalfylaktiskChock
Sluta att vara så ermbarmligt dum i huvudet. Du gör din civilförsvarsplikt som alla andra, i skift, och utgår hemifrån. Din lilla telning kommer bli väl omhändertagen på förskolan, precis som vanligt.
Eller har du kedjat fast dig och ungen i dagsläget och går aldrig utanför dörren?

Vad är det för fel på de flesta i tråden? Är ni under 16 eller över 70 år gamla hela bunten? Annars borde ni väl som svenska medborgare både ha koll på vad som gäller samt funderat på hur en konflikt inom landets gränser skulle påverka era liv och planerat och tagit höjd för det?
Så jag skulle lämna min 2-åring för att åka och dö vid fronten?
Citera
2025-09-23, 19:35
Avstängd
Staffearas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Har fått tillgång till en jordkällare hos en granne som är MÖP/extremist. Där står flaskor och även bensinen så det luftar ur. Rejält tak på jordkällaren med, en meter jord. Den borde tåla beskjutning med granater.

( +Mellanlager med tomflaskor hemma).
Fan vad bra gjort
Citera
2025-09-23, 19:36
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Anmält mig som redo att med ett stort grin stå längt fram på fronten, direkt efter att jag satt min sambo ute i skogen i vår off-gridstuga med tillräckligt med vapen och förnödenheter att klara sig utan mig en längre stund.
Sen när du dött så spänner hon på en annan man
Citera
2025-09-23, 19:37
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
Om en krigshär hotar mig
känner jag ingen fruktan, om kriget kommer är jag ändå trygg.

Så nej, jag kommer inte delta i dödandet. Det går helt emot herrens ord.
Herren? Gud? Källa?
Citera
2025-09-23, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Så jag skulle lämna min 2-åring för att åka och dö vid fronten?
Nej, utan för att tillsammans med en organiserad försvarsmakt stoppa inkräktarna, innan de dödar din 2-åring.
Citera
2025-09-23, 19:52
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlem
Nej, utan för att tillsammans med en organiserad försvarsmakt stoppa inkräktarna, innan de dödar din 2-åring.
Kan man ha som alternativ att inställa sig för tjänstgöring i låt oss säga Polen eller Finland istället?
För jag vill ha en chans att överleva också.
Citera
2025-09-23, 20:01
Medlem
Har några personer jag skulle skynda mig att mörda innan kriget kommer.
Citera
2025-09-23, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Kan man ha som alternativ att inställa sig för tjänstgöring i låt oss säga Polen eller Finland istället?
För jag vill ha en chans att överleva också.
Det går nog bra ja.

Och då slipper du ha en hög beväpnade gängkriminella islamister i ryggen dessutom, eller som inkvoterade befäl.
Citera
2025-09-23, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Har några personer jag skulle skynda mig att mörda innan kriget kommer.
Hur många då?

Hur stor andel av alla mord (eller "olycksfall") klarar svenska polisen upp i fredstid?
Citera
2025-09-23, 20:26
Medlem
Följa nyheterna noga, är det vardag jobba. Ej krigsplacerad längre men står självklart till förfogande om man skulle bli inkallad på lämpligt förband.

Lite allmänt om det skulle ske. Kampviljan är hög i Sverige. Man kan skoja om att det är repmånad-mentalitet här. Men det är en illusion som mest skulle kunna lura en eventuell aggressor, vilket är till vår fördel. Det finns inget farligare än en motiverad motståndare som vill behålla sin demokrati och svenska folket är inte rädda för att försvara vår rätt att leva i frihet. Vi har vasst flygvapen, ubåtar, teknologi och är rätt många. Vi är dessutom rätt extrema, ett folk av ytterligheter och ambitioner, när allt kommer omkring, vilket gör oss till en svår motståndare. Tror inte ryssen skulle komma närmare än till ytterskärgården. Gotland kommer behöva hårdbevakas för att inte snabbt hamna i deras händer vid en konflikt.
Citera
2025-09-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Bäst påminna hur det gick i valen

Riksdagsvalet i Sverige 1994: Den 7 oktober tillträdde regeringen Carlsson III vid en traditionsenlig konselj på Stockholms slott under konung Carl XVI Gustafs ordförandeskap.

Riksdagsvalet i Sverige 1998: Den socialdemokratiska minoritetsregeringen, Regeringen Persson, under ledning av statsminister Göran Persson kvarstod.

Riksdagsvalet i Sverige 2002: Den 1 oktober gjorde den Socialdemokratiska Perssonregeringen upp med Miljöpartiet och Vänsterpartiet om ett politiskt samarbete den kommande mandatperioden. Regeringen kunde därmed sitta kvar.

Riksdagsvalet i Sverige 2006: Den 6 oktober tillträdde Regeringen Reinfeldt vid en traditionsenlig konselj på Stockholms slott under konung Carl XVI Gustafs ordförandeskap.

Försvaret avvecklades med försvarsbeslut 1996, 2000 och 2004...

Bäst att påmmina- vilka röstade för detta? Och för att påminna - vilken regering lade ned allt under en finansminister som var vapenvägrare ? (Finansministers börjar
På … och slutar på Borg)
Citera
2025-09-23, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterkuk
Att försvara riket är att skydda dina barn tills du dör.

Det väldigt många verkar missa är att det är massor med invalider i krig, alltså massor och minst lika många med diverse skadade psyken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in