2025-09-23, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Hahahaha då vill jag att du visar i vilket inlägg jag har skrivit det? :-)
Jo för om du var åklagare eller domare då skulle du ju vara tvungen att följa lagen och enlig lagen så är detta enligt dig en våldtäkt.
Citera
2025-09-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
https://svjt.se/svjt/2018/327
den här artikeln motbevisar allt du svammlat om den senaste tiden varför förnekar du den?
Jag svarade nyss Guzman om det och har även svarat på det tidigare i tråden.
Citera
2025-09-23, 13:22
Medlem
Citat:
bra men visa mig det då, ge mig ett exempel tack, nu kommer det dock bli tyst.
Nej du får helt enkelt tro mig på mitt ord att om någon blivit t ex misshandlad och inga vittnen finns kan stödbevisning i form av vad man berättat för andra användas och att t ex lärare och barnpsykologer kallas in att berätta om vad barnet berättat som stödbevisning i fall av brott mot barn.
Citera
2025-09-23, 13:24
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipsi
Jag svarade nyss Guzman om det och har även svarat på det tidigare i tråden.
Nej du har inte svarat på det som står i artikeln en erkänt duktig juristtidning skriver om, där det står tydligt det du påstår inte existerar dvs beviskraven har sänkts och varför inte beviskraven är lika låga vid andra brott som vid våldtäkt som du påstår med.

Din fakta får du ifrån egna åsikter och känslor en googling bort finns det hur mycket bevis som helst som du själv väljer bortse ifrån, kända advokater som tex Sargon de Basso säger ju tvärtemot dig med kan du juridik bättre än honom meed tror du hahahahahahaah
Citera
2025-09-23, 13:25
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Nej du får helt enkelt tro mig på mitt ord att om någon blivit t ex misshandlad och inga vittnen finns kan stödbevisning i form av vad man berättat för andra användas och att t ex lärare och barnpsykologer kallas in att berätta om vad barnet berättat som stödbevisning i fall av brott mot barn.
Du kan inte ge ett exempel ens, nej jag tror dig absolut inte för jag vet du har fel och det tror jag alla i tråden förstår med.

Den här artikeln säger du har fel tex den kan du inte ens bemöta
Citera
2025-09-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
..och där vart det tyst. Föga förvånande.

När man vänder på rollerna blir det syntax error och hyckleriet blottas, vilket vi sett av flera debattörer i tråden.

Nämen då kanske killen kan ge verbalt samtycke. Vet inte varför det ska insisteras på att samtliga inblandade ska ge samtycket icke-verbalt, när verbalt borde funka bäst. Eller om det är någon grej att man inte kan prata (så man inte blir upptäckt) eller om det är något annat som gör att sex utan verbal kommunikation skulle vara att föredra.
Citera
2025-09-23, 13:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Jo för om du var åklagare eller domare då skulle du ju vara tvungen att följa lagen och enlig lagen så är detta enligt dig en våldtäkt.

Vilken tur att jag inte är varken domare eller åklagare så så jag slipper detta :-)

Enligt din syn, ska killens uppfattning om att han blivit våldtagen och hans förklaring att han frös till och varken fysiskt eller verbalt kunde visa att han inte deltog frivilligt kunna leda till fällande dom med fängelse och skadestånd som påföljd för tjejen?
Citera
2025-09-23, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talacaris
Nämen då kanske killen kan ge verbalt samtycke. Vet inte varför det ska insisteras på att samtliga inblandade ska ge samtycket icke-verbalt, när verbalt borde funka bäst. Eller om det är någon grej att man inte kan prata (så man inte blir upptäckt) eller om det är något annat som gör att sex utan verbal kommunikation skulle vara att föredra.

Det vore i alla fall tydligare. Sex måste föregås av ett verbalt samtycke, annars är det våldtäkt eller oaktsam våldtäkt. Det vore naturligtvis fortfarande en helt sinnessjuk lagstiftning men denna ändring skulle åtminstone göra den mindre godtycklig och rättsosäker.
Citera
2025-09-23, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Vilken tur att jag inte är varken domare eller åklagare så så jag slipper detta :-)

Enligt din syn, ska killens uppfattning om att han blivit våldtagen och hans förklaring att han frös till och varken fysiskt eller verbalt kunde visa att han inte deltog frivilligt kunna leda till fällande dom med fängelse och skadestånd som påföljd för tjejen?
Hur många gånger ska jag svara på samma fråga??? Nej lagen pratar om ”Den som inte deltar frivilligt” inte ”Den som säger att den inte deltog frivilligt”.
Citera
2025-09-23, 14:11
Medlem
Citat:
Du kan inte ge ett exempel ens, nej jag tror dig absolut inte för jag vet du har fel och det tror jag alla i tråden förstår med.

Den här artikeln säger du har fel tex den kan du inte ens bemöta
Jag svarade som sagt nyss Guzman om det och har även svarat på det tidigare i tråden.
Citera
2025-09-23, 14:28
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Jag svarade som sagt nyss Guzman om det och har även svarat på det tidigare i tråden.
beviskraven är lägre för våldtäkt än ett olaga hot, tycker du dem brotten är lika allvarliga? det ena leder sällan till fängelse, våldtäkt av normalgraden ger minst 3års fängelse det höjdes 2022.

Du säger det alltid har varit såhär alltså, för du påstår ju bevikraven för våldtäkt ej sänkts.

Så våldtäkt är enligt dig lika allvarligt som ett olaga hot eller tom mindre allvarligt för det krävs mindre bevis för bli dömd för det, och du påstår det alltid varit så
Citera
2025-09-23, 14:57
Medlem
Eftersom ni verkar gilla hypotetiska fall tänkte jag ge några här så kan ni beskriva hur ni bedömer dem:

1 Adam och Bea har penil-vaginalsex som båda har samtyckt till. Mitt under akten tycker Bea att det är en rolig idé att sticka upp några fingrar i Adams anus, och gör det utan förvarning. Det tar ett tag innan Adam reagerar på vad som hänt, men han säger sen att han inte uppskattar hennes tilltag och säger åt henne att ta bort dem. Bea säger då: "Du kommer att gilla det" och gör ingen ansats att ta bort dem. Adam tar då tag i Beas hand och drar ut dem. Sedan fortsätter resten av sexakten utan andra incidenter.

2 Cilla och David är kompisar. Men de är inte blyga för att vara nakna inför varandra, även fast det aldrig varit något sexuellt mellan dem. David sitter naken på bryggar och solar, medan Cilla badar. Plötsligt dyker Cilla upp ur vattnet och stoppar in Davids penis i sin mun och börjar suga. David tar ett tag på sig innan han fattar situationen -Vad i helvete gör du? - Är du dum eller , suger ser du väl. David sparkar då bort Cilla med fötterna, klär på sig och börjar gå hem. Cilla kommer efter: -Förlåt, jag bara skämtade, trodde du skulle gilla det. David svarar inte.

3 Emil och Filippa har sex, riktigt vilt sex där Filippa rider Emil. För vilt faktiskt; för plötsligt känner Emil det som att penis knäcks till och skriker "Aj" högt - Vi måste stoppa ett tag, det gjorde så ont. - Nej inte nu, det är så skönt, bara någon minut till. Emil ligger kvar biter ihop tänderna och blundar innan Filippa slutar efter några minuter.

4 Gabbi och Holger är på dejt. Tredje dejten faktiskt och nu ligger de i sängen hos Holger och hånglar. Holger drar ner Gabbis trosor, och inväntar nästa steg. Men Gabbi säger: "Du får om du vill". Så Holger penetrerar henne, men tycker att det inte blir bra efter Gabbi är så passiv. - Vill du verkligen, är du med. -Jo du får. Holger avbryter då sexakten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in