2025-09-21, 12:12
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är alltså en bild från en annan olycka.
Ingen som har en bild från den här olyckan?

https://www.lerumstidning.se/images/...920&quality=75
Citera
2025-09-21, 12:15
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Inte ens jag som är utbildad lastbilschaufför skulle gjort något så här dumt

Skaffa fram en mobilkran och lyft lastbilen tillbaka över ån.
Eller förstärk bron undertill och lägg ut plattor/stockar på bron och dra över lastbilen tillbaka över bron.
Eller som någon skrivit, bygg en ramp över järnvägen och kör över lastbilen där.

Jag tror lösningen blir en ramp över järnvägen och så körs lastbilen över där.

Kommentarer i TS länk säger att lösning med körplåtar på järnvägen är på plats.
Skall tydligen vara något underhåll på järnvägen snart då den sträckan är helt stängd för tågtrafik och då ska lastbilen köras över spåret.
Citera
2025-09-21, 12:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Har inte armén speciella trupper som snabbt klarar att bygga broar och övergångar för stridsvagnar?

Ingenjörstrupper ja men de lär bli väldigt dyrt för försvarsmakten lär inte vilja göra det gratis för åkeriet ifråga.
Citera
2025-09-21, 12:17
Medlem
Kalle81s avatar
Börja med släpet.

Är det inte tomt, töm det. Sedan lär det väga ca 7 ton. Få ner vikten ytterligare genom att ta bort tunga delar. Dra över släpet med vajer.

Sedan samma sak med lastbil. Töm den

Lastbil väger nog 10 ton så du måste ta bort 4 ton.

Du kan även lyfta lite lätt med en mobilkran från ena sidan. Detta kommer att gå bra.
Citera
2025-09-21, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Jag har inte skrivit vad jag tror om den saken, se mina tidigare inlägg i tråden.

Ja.
Ok, då tolkade jag din text fel.

Oavsett så finns det lämpliga navigatorer för olika bruk till överkomliga priser. Bara idioter som inte använder lämpliga hjälpmedel.
Citera
2025-09-21, 12:26
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ok, då tolkade jag din text fel.

Oavsett så finns det lämpliga navigatorer för olika bruk till överkomliga priser. Bara idioter som inte använder lämpliga hjälpmedel.
Självklart! Samtidigt är Google Mupps "gratis" (du betalar med din själ).

Inställningar kan vara svåra att fixa och det gäller att kartdatabasen är ordentligt uppdaterad. Så det finns gott om möjligheter att göra kaos.
Citera
2025-09-21, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Det är alltså en bild från en annan olycka.
Ingen som har en bild från den här olyckan?
Olyckan? Du menar en selfie på föraren?
Citera
2025-09-21, 12:28
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01BinaryMachine01
Ingenjörstrupper ja men de lär bli väldigt dyrt för försvarsmakten lär inte vilja göra det gratis för åkeriet ifråga.
Det vore nog en bra övning för militären, men samtidigt tycker jag inte att militären ska betala. Och försäkringsbolaget löser det nog helst utan att blanda in militären.
Citera
2025-09-21, 12:59
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Navigator kan visst vara en orsak, alldeles för många litar alldeles för mycket på datorer.

Om en chaufför inte kan köra med navigator och köra fast på broar eller under under broar för den delen, då kan dom ju inte köra. Ett exempel är när jag körde på google maps som navigator, helt värdelöst i Oslo, visar fel hela tiden. Jag visste inte vart jag var, kom en vägbro framför, jag kunde se bron var låg, visade sig den var ca 0.5 meter för låg, jag var inte säker lastbilen skulle kunna köra under, så inte fan fortsatte jag köra. Det var bara bromsa och köra ett annat håll. Kan säga jag var ganska glad efteråt jag litade på min intuition och valde bromsa.

En sådan där gammal bro, finns inte en suck jag skulle kört över en sådan ens med min "lilla" Volvo FL250 som jag körde. Än mindre med en långtradare som väger mera.

Chauffören måste sett skyltningen och chansat. Okej att en chaufför inte tänker sig för och smäller in i en bro, det är orsaken till att dom gör det. Men att köra över sådana broar, ja dom gör det på Youtube i Indien och Afrika men här ffs? Jag tror inte ens chauffören använde GPS för det gick ju inte ens komma vidare efter bron.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-21 kl. 13:02.
Citera
2025-09-21, 13:17
Medlem
Vilket bolag körde han för, var han svensk med YKB? Är lastbilen borta än?
Citera
2025-09-21, 13:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Om en chaufför inte kan köra med navigator och köra fast på broar eller under under broar för den delen, då kan dom ju inte köra. Ett exempel är när jag körde på google maps som navigator, helt värdelöst i Oslo, visar fel hela tiden. Jag visste inte vart jag var, kom en vägbro framför, jag kunde se bron var låg, visade sig den var ca 0.5 meter för låg, jag var inte säker lastbilen skulle kunna köra under, så inte fan fortsatte jag köra. Det var bara bromsa och köra ett annat håll. Kan säga jag var ganska glad efteråt jag litade på min intuition och valde bromsa.

En sådan där gammal bro, finns inte en suck jag skulle kört över en sådan ens med min "lilla" Volvo FL250 som jag körde. Än mindre med en långtradare som väger mera.

Chauffören måste sett skyltningen och chansat. Okej att en chaufför inte tänker sig för och smäller in i en bro, det är orsaken till att dom gör det. Men att köra över sådana broar, ja dom gör det på Youtube i Indien och Afrika men här ffs? Jag tror inte ens chauffören använde GPS för det gick ju inte ens komma vidare efter bron.
Markerade en motsägelse.

Ja, föraren bör ha sett skyltningen. Det betyder dock inte att skyltningen uppfattades.

Observera att jag inte på något sätt försöker skylla på tekniken i det här fallet. Det är föraren som ansvarig. Däremot kan dålig teknik ha påverkat vad som hände.
Citera
2025-09-21, 13:53
Medlem
Riktigt klantigt, den där lilla skitvägen är inget man bara sådär lite casual kör in på.
Han kanske bliv tilt på att han inte kom under järnvägen i Floda, ville inte köra tillbaks till Lerum och tog första bästa genväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in