Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Om en chaufför inte kan köra med navigator och köra fast på broar eller under under broar för den delen, då kan dom ju inte köra. Ett exempel är när jag körde på google maps som navigator, helt värdelöst i Oslo, visar fel hela tiden. Jag visste inte vart jag var, kom en vägbro framför, jag kunde se bron var låg, visade sig den var ca 0.5 meter för låg, jag var inte säker lastbilen skulle kunna köra under, så inte fan fortsatte jag köra. Det var bara bromsa och köra ett annat håll. Kan säga jag var ganska glad efteråt jag litade på min intuition och valde bromsa.
En sådan där gammal bro, finns inte en suck jag skulle kört över en sådan ens med min "lilla" Volvo FL250 som jag körde. Än mindre med en långtradare som väger mera.
Chauffören måste sett skyltningen och chansat. Okej att en chaufför inte tänker sig för och smäller in i en bro, det är orsaken till att dom gör det. Men att köra över sådana broar, ja dom gör det på Youtube i Indien och Afrika men här ffs? Jag tror inte ens chauffören använde GPS för det gick ju inte ens komma vidare efter bron.
När började Google med höjd, bredd och viktbegränsningar?
Jag vet att det är på gång, varpå Google kommer bli det absolut bästa och mest uppdaterade verktyget även för tung trafik, men trodde inte vi va där än.
-
Denna bro hade dock kunnat klara 100 ton, man kör inte över där i alla fall och vad en GPS säger är aldrig någon ursäkt för att göra bort sig. När skyltarna ljuger kan man börja diskutera ursäkter.