Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Undra hur han resonerade när han skulle ut på den där skraltiga gångbron?
Kanske full? Eller utländsk förare med bristfällig utbildning. Jag begriper ju inte hur han vågade. En sådan lastbil väger i runda slängar 15 ton, sedan tillkommer trailern och eventuell last (last på 10 ton - 20 ton?). Alltså 25 ton till 35 ton tror jag hela ekipaget kan vägt (bruttovikt). Stor risk en sådan bro rasar då den ser gammal ut, även om det finns god marginal uppåt utifrån skylningen som var max 6 ton bruttovikt och max axeltryck 4 ton.
Lastbilen kunde vält, eftersom brädorna i bron gav vika, visserligen vid brofästet. Det får nog räknas som tur plankan vek sig just där och inte tidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
45Lokar
Vad säger skyltningen vid bron?
Broägaren kanske får ta smällen om det inte är skyltat korrekt. Kan ju bli intressant rättegång. Kanske föraren helt blir friad.
Ja, är skyltarna uppsatta men inte registrerade korrekt då gäller dom inte. Det skulle förvånad mig om dom inte är registrerade visserligen.
Jag har nästan lyckats välta en lastbil en gång. Det var en tankbil, körde på en grusväg. Kom ut med hjulen på sidan av vägen, det bara vek sig under hjulen och tankbilen lutade så mycket att den kunde välta över. Tungbärgare kom och drog upp den på vägen, det blev stora hål i grusvägen efter tungbärgarens förankringsverktyg som han tryckte ner i vägbanan.
Felet i mitt fall var orutinerad och inkompetent förare utifrån trafikförhållandena, visst slarv från min sida också, samt ouppmärksamhet. Notan för den saboterade vägen och hela spektaklet hamnade på åkeriet jag jobbade för.