2025-09-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Ja, och det ser ut som det är rak väg genom en allé, eller i alla fall väg kantad av träd, fram till järnvägen:
https://www.google.se/maps/place/Tul...oASAFQAw%3D%3D

Säveån verkar vara utsatt för träbroar och lastbilar...
https://www.sverigesradio.se/artikel...sat-i-vargarda

Första gången jag ser en bild på eländet.
Oj jädrans....
Han hann ju rätt långt innan skiten braka ihop. Undrans om han har bromsat precis innan brofundamentet och det var det som fick bägaren att rinna över?

Undra hur han resonerade när han skulle ut på den där skraltiga gångbron?

Tur i oturen så är den inte jättedyr att återställa. O andra sidan hade det varit en riktig bro så hade den hållit.
Vad säger skyltningen vid bron?
Broägaren kanske får ta smällen om det inte är skyltat korrekt. Kan ju bli intressant rättegång. Kanske föraren helt blir friad.
Citera
2025-09-20, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Det ligger väl på föraren att säkerställa att vägen inte riskeras att förstöras?

En träbro är inte svindyr, men några månadslöner lär en återställning kosta.

En träbro kan kosta en rejäl slant, beroende på vilken last den skall klara.
Svenska träbroar säljer inte helt billiga broar som klarar lastbilstrafik. Vi pratar flertalet miljoner kronor.
Vad jag vet så är det väghållarens ansvar att skylta upp ifall bron avviker från det normala.
Citera
2025-09-21, 00:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar

Kanske full? Eller utländsk förare med bristfällig utbildning. Jag begriper ju inte hur han vågade. En sådan lastbil väger i runda slängar 15 ton, sedan tillkommer trailern och eventuell last (last på 10 ton - 20 ton?). Alltså 25 ton till 35 ton tror jag hela ekipaget kan vägt (bruttovikt). Stor risk en sådan bro rasar då den ser gammal ut, även om det finns god marginal uppåt utifrån skylningen som var max 6 ton bruttovikt och max axeltryck 4 ton.

Lastbilen kunde vält, eftersom brädorna i bron gav vika, visserligen vid brofästet. Det får nog räknas som tur plankan vek sig just där och inte tidigare.

Citat:
Broägaren kanske får ta smällen om det inte är skyltat korrekt. Kan ju bli intressant rättegång. Kanske föraren helt blir friad.

Ja, är skyltarna uppsatta men inte registrerade korrekt då gäller dom inte. Det skulle förvånad mig om dom inte är registrerade visserligen.

Jag har nästan lyckats välta en lastbil en gång. Det var en tankbil, körde på en grusväg. Kom ut med hjulen på sidan av vägen, det bara vek sig under hjulen och tankbilen lutade så mycket att den kunde välta över. Tungbärgare kom och drog upp den på vägen, det blev stora hål i grusvägen efter tungbärgarens förankringsverktyg som han tryckte ner i vägbanan.

Felet i mitt fall var orutinerad och inkompetent förare utifrån trafikförhållandena, visst slarv från min sida också, samt ouppmärksamhet. Notan för den saboterade vägen och hela spektaklet hamnade på åkeriet jag jobbade för.
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-21 kl. 00:18.
Citera
2025-09-21, 03:46
Medlem
Ossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu har ju tabben skett, jag har tidigare i tråden skrivit vad jag tycker om saken, men för att lösa detta så borde det ju vara en bra övningssak för militären. Det hade väl varit utmärkt för dem att få komma dit och göra ett vettigt handtag.

Skrivit det tidigare:
Brobandvagn 120. Brolängd 26m tål 60ton.
Citera
2025-09-21, 09:49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Kanske full? Eller utländsk förare med bristfällig utbildning. Jag begriper ju inte hur han vågade. En sådan lastbil väger i runda slängar 15 ton, sedan tillkommer trailern och eventuell last (last på 10 ton - 20 ton?). Alltså 25 ton till 35 ton tror jag hela ekipaget kan vägt (bruttovikt). Stor risk en sådan bro rasar då den ser gammal ut, även om det finns god marginal uppåt utifrån skylningen som var max 6 ton bruttovikt och max axeltryck 4 ton.

Lastbilen kunde vält, eftersom brädorna i bron gav vika, visserligen vid brofästet. Det får nog räknas som tur plankan vek sig just där och inte tidigare.

Ja, är skyltarna uppsatta men inte registrerade korrekt då gäller dom inte. Det skulle förvånad mig om dom inte är registrerade visserligen.

Jag har nästan lyckats välta en lastbil en gång. Det var en tankbil, körde på en grusväg. Kom ut med hjulen på sidan av vägen, det bara vek sig under hjulen och tankbilen lutade så mycket att den kunde välta över. Tungbärgare kom och drog upp den på vägen, det blev stora hål i grusvägen efter tungbärgarens förankringsverktyg som han tryckte ner i vägbanan.

Felet i mitt fall var orutinerad och inkompetent förare utifrån trafikförhållandena, visst slarv från min sida också, samt ouppmärksamhet. Notan för den saboterade vägen och hela spektaklet hamnade på åkeriet jag jobbade för.
Hela ekipaget ser ut att vara längre än bron, så allt belastar den inte samtidigt. Fast 6 ton bör ha överskridits.
Minst två skyltar om den kommande viktbegränsningen, samt en skylt som berättar att man inte få köra på bollplanen utan tillstånd, har passerats. Och vägen har blivit smalare...
Ett problem med att köra efter navigator är väl att de ofta saknar koll på höjder och vikter? Jag har sett en liknande lastbil stå framför en för låg vägport på en liknande, fast längre, skogsväg. Antagligen jättekul att backa.
Citera
2025-09-21, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Första gången jag ser en bild på eländet.
Oj jädrans....
Han hann ju rätt långt innan skiten braka ihop. Undrans om han har bromsat precis innan brofundamentet och det var det som fick bägaren att rinna över?

Tur i oturen så är den inte jättedyr att återställa. O andra sidan hade det varit en riktig bro så hade den hållit.

Publicerat fredag 26 augusti 2022 kl 18.41
Citera
2025-09-21, 11:08
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ett problem med att köra efter navigator är väl att de ofta saknar koll på höjder och vikter?

Navigator kan inte vara ett argument för att han kört fast. Han ser ju tydligt skyltarna och att det är en gammal träbro som dyker upp. Långtradare av äldre modell är 25 meter lång och bron verkar vara 30 meter, you do the math,
Senast redigerad av Hegamon 2025-09-21 kl. 11:21.
Citera
2025-09-21, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Publicerat fredag 26 augusti 2022 kl 18.41

Det är alltså en bild från en annan olycka.
Ingen som har en bild från den här olyckan?
Citera
2025-09-21, 11:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Navigator kan inte vara ett argument för att han kört fast. Han ser ju tydligt skyltarna och att det är en gammal träbro som dyker upp. Långtradare av äldre modell är 25 meter lång och bron verkar vara 30 meter, you do the math,
Navigator kan visst vara en orsak, alldeles för många litar alldeles för mycket på datorer. Tänk på alla inlägg i stil med "enligt AI" här på Flashback. Att föraren tydligt ser skyltarna ska vi inte heller vara säkra på, uppmärksamhet kan fungera konstigt ibland. Det är dock helt förarens problem.

Jag tycker att bron ser kortare ut, men det är svårt att bedöma pga skuggor och träd som täcker stranden.

Citat:
Det är alltså en bild från en annan olycka.
Ingen som har en bild från den här olyckan?
Att kallas det olycka är lite överdrivet tycker jag, men det finns länkar i början av tråden.
Citera
2025-09-21, 11:46
Medlem
Citat:
Navigator kan visst vara en orsak, alldeles för många litar alldeles för mycket på datorer. Tänk på alla inlägg i stil med "enligt AI" här på Flashback. Att föraren tydligt ser skyltarna ska vi inte heller vara säkra på, uppmärksamhet kan fungera konstigt ibland. Det är dock helt förarens problem.

Jag tycker att bron ser kortare ut, men det är svårt att bedöma pga skuggor och träd som täcker stranden.

Att kallas det olycka är lite överdrivet tycker jag, men det finns länkar i början av tråden.
Varför tror du att det inte finns gps för lastbilar? Med skit bakom spakarna blir det så här.

https://www.tomtom.com/sv_se/navigation/truck-gps/

” Det är aldrig roligt att ta en väg, tunnel eller bro som inte passar ditt fordon – och du blir lätt försenad. Det är därför TomTom GO Expert Plus anpassar varje rutt efter fordonets mått. Gå helt enkelt till ”Inställningar” på huvudmenyn, tryck på ”Mitt fordon” och sedan på varje inställning för att ange info om fordonet.”
Senast redigerad av Volvoellersaab 2025-09-21 kl. 11:49.
Citera
2025-09-21, 12:00
Medlem
Citat:

Vad skall man kalla resultatet då?
Jag kan av någon anledning inte ladda dessa sidor. Därav min förfrågan om bilder.
Citera
2025-09-21, 12:02
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Varför tror du att det inte finns gps för lastbilar?
Jag har inte skrivit vad jag tror om den saken, se mina tidigare inlägg i tråden.
Citat:
Med skit bakom spakarna blir det så här.
...
Ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in