2025-09-21, 00:20
Medlem
goseigens avatar
Vet en som hade något han kallade backtricket. På stormarknad lade han sig på rullbandet som pantade backar. Tog sig in på lagret, tog backar, stack ut och pantade igen

Kriminellt förstås, men han hade det väl inte så bra.

I min egen barndom gick vi ut på lördagen och söndagen och letade pant. Jag växte upp ganska centralt i en stad, och det var bra fångstområden med krökarbänkar och parker. Då fanns det bara glas och man fick väl 25 öre för en flaska, men med ett idogt samlande blev det pengar. Det kunde absolut räcka till nya airfixmodeller eller soldater.

Vi brukade sticka ut tidigt, och vittjade ibland även önskeställen på sina enkronor.

Snart kom man också på att Systemets pantmaskiner var kassa och att man kunde panta samma flaska hur många gånger som helst, bara ingen vuxen kom på en. De var orangegula med en snurrande disk som man skulle ställa flaskan på, och en gummiflärp som "gardin" in till maskinen, men det var bara att hålla i flaskan och dra ut den igen när den hade registrerats.

Det var väl dock bara något man försökte med när godissuget var för stort, om man inte bara snattade... fast det gick ju inte i tobaksaffären. Godiset fanns bakom en glasfront, och de som jobbade där stod faktiskt och plockade enskilda godisar efter vad goseigen 8 bestämde.

Lite annorlunda mot hur det är i dag.

Om man måste panta för att få pengar, så måste man, och om man mer gör det för nöjes skull eller någon extrapeng, så är väl det helt ok. Det är bättre än att skiten ruttnar ute i naturen, även om en del produkter, som glas, väl inte kan utgöra någon större miljöfara. Tristast med glas är väl att människor och djur kan skära sig på det.
Citera
2025-09-21, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Förstår argumentet men köper det inte. Samma påstående kan appliceras på precis allt i samhället. Löner, rättigheter m.m.

Så lite dubbelmoral. Är du beredd att skänka 5000 kr/ månaden till mindre bemedlade när dusjäv får ut 35000 efter skatt?

Nej fick bara känslan av att du inte gjorde det för pengarnas skull utan mer en grej Men hur som helst är det väl bra att burkarna tas om hand
Citera
2025-09-21, 00:49
Medlem
Majsmannen2s avatar
Jag ser verkligen inte ner på dom som samlar pant men jag hade känt skam ifall jag gjorde det själv.

Inte kommit längre med mig själv.
Citera
2025-09-21, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Butiker får inte kräva att man ska handla för panten. Det är pengar som du har rätt att få tillbaka och butiker som säljer flaskorna har skyldighet att ta emot dem.

Förr i tiden så vet jag att det fanns vissa butiker som sa att man inte fick pengar utan var tvungen att handla och när ziggisarna började välla in med all sin pant så var det än fler butiker som införde sånt. Men de fick på fingrarna och nu vet jag ingen butik som inte ger pengar tillbaka för panten.

Har du sådana butiker där du bor så bor du förmodligen i ett luffarområde.

Så om man jobbar extra för att tjäna lite extrapengar så ska man ge bort pengarna till någon som "verkar i behov av rätt skäl"?

Det var fanimig det dummaste jag hört på länge.

Ja men nu var ju anledningen att komma ut och röra på sig inte pengarna i sig Men är pengarna det som är grejen skall du ju behålla dom Tar ju tid trots allt
Citera
2025-09-21, 01:24
Medlem
Citat:
Grymt!!! Letar du även i papperskorgar?

Mjee...
Kikar i öppna papperskorgar likt de vi dbusshållplatser lekparken badstranden etc som jag passerar gör jag väl,men inte drar jag ner handen och lyfter runt påsar/matreseter.

Nu sitter det ju pantrör på var och varannan papperskorg,och folk lägger ju ibland tomburkar/flaskor vid sidan om soptunnan just för pantsamlate.
Vad jag däremot har svårt att begripa är de som tar sin pant till återvinningen och hivar i metall/plast.
Orkar man samla/sortera/transportera dit kan det ju knappast vara mer arbetsamt panta själv i affären än att hiva in dom i ett liknande hål i containern och inte få en spänn.

Där är det nån som hivar runt 150 burkar varannan vecka.
Alltid finare hantverksöl från bolaget som väl kostar 20-30kr burken.
Om det vore billig blasköl kunde jag väl tänka mig ungdomar som hemmafestar och städar innan de vuxna kommer,men dessa dyröl och i sådana mänger måste ju vara en rejäl alkis eller någon form av öl-sällskap.
Där får jag nog stå en halvtimme och fiska upp innan alla är ute.
Men det blir ju en hyfsad timlön.
Citera
2025-09-21, 02:44
Medlem
talcsofts avatar
Pendlade till jobbet med tåg för några år sen och på eftermiddagen påväg hem från jobbet brukade jag titta omkring i vagnen efter pant, så gott som varje dag var det några flaskor jag kunde stoppa i ryggsäcken.

På samma sätt kan jag plocka upp en burk som ligger på marken eller i buskarna om jag ändå är påväg till affären.

Att trycka ner handen i sopkorgarna och gräva runt överlåter jag till experterna.
Citera
2025-09-21, 04:10
Medlem
grekkoz1s avatar
Min egna pant pantar jag givetvis, med stolthet, men jag snittar alltid blygsamma 20:- så inget å hurra för.

Mitt rekord var 300:- men då hade vi snott en svart sopsäck med pantburkar ifrån en kiosk, det var den sommaren det började bli riks-kutym hos butiker att man skulle va 15 år å panta eller visa ID innan man började panta, någonting sånt tror jag att det var, 10 år sen nu.

Men nuförtiden att ta någon annans pant tycker jag är lite ruttet, och jag tjänar ändå inget på det.
Om vi säger så här, jag har sett sena nätter en utav dessa experter ni pratar om som stoppar ner handen i papperskorgar och drar vidare, jag låter dom få behålla den panten.
Citera
2025-09-21, 05:29
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Så du menar att våra fattigaste medborgare ska leta i soptunnor för att överleva?

Nej förresten, du har rätt, vi ska ju fixa det sociala skyddsnätet. När kan det vara klart tror du, sa vi säga Q2 2026?
Citera
2025-09-21, 08:06
Medlem
Finns lås på många papperskorgar nu, det är ju stöld att ta burkar från papperskorgar, de är i kommunens besittning. men har sett att en del burksamlare har nycklar,.då har det gått lite för långt.
Citera
2025-09-21, 09:25
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeringerMike
Ja men nu var ju anledningen att komma ut och röra på sig inte pengarna i sig Men är pengarna det som är grejen skall du ju behålla dom Tar ju tid trots allt

Då läser du nog lite som du själv vill:

Citat:
.. och att dra in extra pengar.
Citera
2025-09-21, 09:37
Medlem
Sun Rulers avatar
Alternativkostnaden vid att samla in burkar torde vara tämligen hög. Det torde finnas bättre sätt att använda tid och energi på för att få in högre intäkter än vid insamling av pantburkar.

Personligen så ser jag hellre att pensionärer som har det tufft kan vinnlägga sig panten än någon som redan uppbär en habil lön.
Citera
2025-09-21, 09:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vet inte var man skulle leta efter burkar.
När man väntar på tunnelbanan hinner papperskorgen man står vid genomsökas både en och två gånger av burksamlare, så det gäller att ha en del tur, och mycket energi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in