2025-09-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Hade du kunnat tänka dig att leta? Ser du ner på pantare? Är jag en lodare?

Tar burkar överallt. Stan, skogen, kollektivtrafiken, bostadsområden.

Hade med lätthet letat burkar om jag känt mig tvungen. En i släkten började med det när han gick i pension och lade allt det på aktiesparande.

Bara hans dagliga burkletande (aldrig centralt, bara i kranskommuner på offentliga platser) gav honom mellan 20.000-35.000 årligen och då plockade han det mesta under april->oktober då det är mest folk på offentliga platser utomhus. Han gick runt tidig morgon och mest helger då efter alla festande gått hem.
Citera
2025-09-20, 14:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BeringerMike
Nej men det finns väl dom som behöver stålarna bättre Men är väl ok Som du säger man kommer ut Du skulle ju kunna ge dom till någon som verkar i behov av rätt skäl
Förstår argumentet men köper det inte. Samma påstående kan appliceras på precis allt i samhället. Löner, rättigheter m.m.

Så lite dubbelmoral. Är du beredd att skänka 5000 kr/ månaden till mindre bemedlade när dusjäv får ut 35000 efter skatt?
Citera
2025-09-20, 14:58
Medlem
GertBennys avatar
Jag tycker det blivit fler och fler personer på senare år som pantar burkar. Bland annat i min stad. Jag tycker sådana personer är coola om jag ska vara ärlig. Jag gillar folk som är "annorlunda" och kör sitt eget race. Många pantare i min stad verkar vara lite annorlunda. Aldrig sett någon som ser ut som en typisk svenne banan. Men det hade varit något och se TS gå runt i kostym och panta. Rock on säger jag bara och panta så det ryker om det.
Citera
2025-09-20, 14:58
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Panten f.o.m september i år höjs till 2:- burken och från 2 till 3:- kr för Pet-flaskor.

Det är inte utan att man börjar fundera på att kanske börja plocka burkar.

Jag minns att många vänsterblivna spekulerade i att det var bra för ziggisarna så de skulle få lite mer pengar för sin pant. Men sannolikt så är det sämre för dem eftersom det kommer vara mindre pant att hitta. Folk kommer inte slänga bort lika mycket när det handlar om mer pengar.

Jag tror mer att det kommer gå på ett ut då det inte höjs tillräckligt för att tillräckligt många ska bry sig. Om jag sitter i en park med en burkdricka och en burgare så kommer inte den extra kronan få mig att släpa på burkjäveln när den är tom, utan den kommer åka i papperskorgen som står i parken.

För att få effekt så borde de lägga samma pant på burk och pet. Det kunde vara 15 kr per artikel. Då skulle de plötsligt bli väldigt få som inte bar med sig burken hem eller till närmsta affär för att lösa in den. Samtidigt skulle vi bli av med fattigletandet. Sånt ska vi inte ha i ett fungerande samhälle.
Citera
2025-09-20, 15:06
Medlem
tilsammansnus avatar
Är man på väg mot Hemköp/willys och ser en och annan ligga där på vägen, absolut inget fel i att få en och annan slant borträknad. Däremot gå omkring och leta med storsäck ? nej lite för mycket ansträngning.

Tabu överlag är det - tydligen , men bland såna jag personligen inte skulle umgås med.
Citera
2025-09-20, 15:07
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Pantar gärna men har inte letat själv på ett tag - ser verkligen inte ner på folk som jagar pant. Vad fan för människa skulle göra det?
Citera
2025-09-20, 15:09
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Butiker får inte kräva att man ska handla för panten. Det är pengar som du har rätt att få tillbaka och butiker som säljer flaskorna har skyldighet att ta emot dem.

Förr i tiden så vet jag att det fanns vissa butiker som sa att man inte fick pengar utan var tvungen att handla och när ziggisarna började välla in med all sin pant så var det än fler butiker som införde sånt. Men de fick på fingrarna och nu vet jag ingen butik som inte ger pengar tillbaka för panten.

Har du sådana butiker där du bor så bor du förmodligen i ett luffarområde.

Så om man jobbar extra för att tjäna lite extrapengar så ska man ge bort pengarna till någon som "verkar i behov av rätt skäl"?

Det var fanimig det dummaste jag hört på länge.

Visst jag bor i stockholm värsta sunket, finns inte en butik där du får lösa in pankvittot utan att handla, kanske i Odenplan vad vet jag
Citera
2025-09-20, 15:15
Medlem
Det är en insats för miljön. Ni borde få medalj av kungen varje år, typ årets insamlare.
Citera
2025-09-20, 15:22
Medlem
Jag hyllar pantsystemet, och därmed dom som pantar. Därför ser jag inte ner på folk som rotar upp burkar ur sophinkarna oavsett vilka skäl de har.
Själv tar jag med burken om jag köpt en snabblunch i korvholken, och för den som inte gitter det efterskänker ju slanten till den som vill ta den. Det är en kugg i BNP-hjulet.

Tabu, tycker jag inte det borde va. Men helt ömtålig för blickar får man kanske inte va i det "yrket". För att det mest är tiggarziggisar och lite bedagade typer som gör det, är väl en bild som många har.

En fundering på ämnet jag har haft; Runt våra gatukök har det sen några år poppat upp separata soptunnor för pant. Det är ju i förlängningen bra med sopsortering redan från start, inte tu tal om det. Men vem äger panten?
Jag och alla andra bidrar med varsin krona, men korvgubben, har han automatiskt äganderätt på min fantaburk om jag hivar den i hans kärl? Vi betalar ju såklart mycket mer, men vi betalar även för pant.

Han svänger förbi pantmaskinen och droppar några säckar varje dag. 2-3-500 spänn rätt in på privata kontot, eller går det in i rörelsen?
Och skulle TS eller någon annan pantletare kunna plocka fritt ur dessa sopkärl, utan att stjäla?

Nån som har kunskap?
Citera
2025-09-20, 15:22
Medlem
Citat:

Full respekt!
Hade vi varit kompisar så hade jag gett dig min sopsäck med ölburkar (jag är en dålig pantare)
Men kan du inte dela med dig av dina pant-hacks?
Snackar vi fejkade kvitton, burkar med snören som man drar upp o ner. Eller vad?
Citera
2025-09-20, 15:37
Medlem
Gosifs avatar
En del som plockar har det säkert som hobby. Smart sätt att städa upp efter folk.
Citera
2025-09-20, 15:38
Medlem
Huvudsaken är att pantburkar inte ligger och skräpar utan kommer dit de ska.
Sen anledningen och om den som samlar behåller pengarna själv av någon anledning som att dryga ut sin kassa eller promenadplockar eller skänker till välgörenhet det spelar ingen roll bara inte dessa burkar ligger och skräpar.

Kommer ihåg en man som samlade ihop kundvagnar i många år och sammanlagt skänkte 5 miljoner till barncancerfonden.

https://www.taby.se/nyheter/2024/nov...-taby-centrum/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in