2025-09-20, 19:59
Medlem
Jag blir lite förvånad när jag ser att inte alla pantar sina burkar, utan slänger burkarna i metallåtervinningen. De går alltså miste om en slant.
Citera
2025-09-20, 20:24
Medlem
CarlXIIs avatar
Gjorde det när jag var ung innan jag fick skattsedel och jobb. Nu kan jag inte tänka mig det. Vill jag göra något fritt och avkopplande plockar jag hellre lingon.
Citera
2025-09-20, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HarmageddonPippi
Har fast anställning och bra lön. Ganska gott ekonomiskt och goda framtidsutsikter, men går runt och letar pant. Anledningen är motion/komma ut i luften och att dra in extra pengar. Tycker det är kul. Tar även pant från arbetsplatsen. Känns fritt och avslappnande, lyssnar på någon podd eller musik samtidigt.

Skulle kalla mig proffspantare då jag på kort tid kan få in förhållandevis mycket. Kan knep och pant hacks.

Hade du kunnat tänka dig att leta? Ser du ner på pantare? Är jag en lodare?

Tar burkar överallt. Stan, skogen, kollektivtrafiken, bostadsområden.

I mitt fall så är det inte värt det (dvs jag kan göra något annant som generar mer inkomst än pantletande)

Men om man värderar motionen högt så skadar det ju inte.
Citera
2025-09-20, 21:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Hoppas det här är en trolltråd. Fy fan vad vidrigt att ta råfattigfolkets jobb och lön.
Så du menar att våra fattigaste medborgare ska leta i soptunnor för att överleva?
Citera
2025-09-20, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mittokrat
Jag har iallafall konstaterat att det finns gott om pantburkar där folk inte letar efter dem.
Och det är?
Citera
2025-09-20, 21:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Är vi släkt månne?

Jag känner igen mig i det du skriver. Pantletandet i sig är motivationen att gå ut och röra på mig.
Ta min långpromenad varje dag och må bra av att vara ute samtidigt som set blir lite "skattjakt".
Utan att leta pant blir promenaderna mer ett tråkigt måste och inte lika motiverande.

Gör jag det för pengarna? Nej dom behöver jag inte men givetvis är fem eller hundrafemtio extrakronor om dagen ett trevligt tillskott som kan läggas på något onödigt som nu känns gratis.
Och blir det noll så kom jag ändå ut och gjorde vad jag behöver.
Röra på mig.

Grymt!!! Letar du även i papperskorgar?
Citera
2025-09-20, 21:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av byrokrat
Jag blir lite förvånad när jag ser att inte alla pantar sina burkar, utan slänger burkarna i metallåtervinningen. De går alltså miste om en slant.
Folk orkar inte, speciellt unga. Dels för att de är lata och känner att det inte ger nått ekonomiskt, dels för att de inte vill framstå som lodare inför sina unga vänner.
Citera
2025-09-20, 22:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag minns att många vänsterblivna spekulerade i att det var bra för ziggisarna så de skulle få lite mer pengar för sin pant. Men sannolikt så är det sämre för dem eftersom det kommer vara mindre pant att hitta. Folk kommer inte slänga bort lika mycket när det handlar om mer pengar.

Det som finns att plocka on the streets är ju till 95% burkar som folk kastar i kollektivtrafiken och papperskorgar. Majoriteten är ju folk som dricker i förbifarten, oftast unga människor som går i skolan eller gymnasiet. Frågan är om en höjning till 2 kronor skulle få dessa människor att spara burken. Jag tror inte det. Folk som kan lägga 15-30 kr på en dricka orkar inte släpa med den hem. De gör sig av med den.

Sedan har du ju hemmadrickarna. Där tror jag däremot fler kommer spara och panta. Men deras burkar är ju än idag inget som man kommer åt om man inte har tillgång till låsta soprum. Så det påverkar inte.

Men vi får se. Ska bli spännande. Jag kommer uppdatera i antingen denna tråden eller i den officiella pant tråden.
Citera
2025-09-20, 22:24
Medlem
Gör det du tycker känns bäst. Den där killen som pantade ihop till sin kontantinsats blev ju hyllad. Sätt upp ett liknande mål så känns det roligare.
Citera
2025-09-20, 22:42
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag jobbar som väktare och åker runt på nätter i bil. Jag tar med en kasse, och får ihop runt 4€ bara genom att ta alla burkar jag stöter på i jobbet. Det är en gratis choklad oh energidryck till jobbet, och jag är för gammal för att skämmas för det.
Citera
2025-09-20, 23:42
Medlem
knark-kungens avatar
Om jag var desperat skulle jag hellre sälja knark före att Panta burkar, kanske även röven.
Citera
2025-09-21, 00:05
Medlem
kommer nog kanske också börja plocka pant nu när panten har höjts. kan ju lätt få in 15 + burkar/flaskor per dag =300kr + i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in