2025-09-17, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Tror nästan alla hans innehav är ner idag.

Hex -0.6%
Trans -0.3%
Alcadon +-0
Lyko -1.5%

Just nu:
Nvidia -3%
AMD -1%
Hade han gjort inte tourn i någon av sina portföljer?
-14% idag..
Citera
2025-09-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekongo74
Hade han gjort inte tourn i någon av sina portföljer?
-14% idag..

Tourn är ett mycket litet innehav för AA idag. För några månader sedan var det den aktie som han såg absolut störst potential i även om även AA förstod att det var hög(re) risk. Det har inte framgått varför han släppt aktien, men möjligen är kärleken till Hexatr för stor.
Citera
2025-09-17, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Tourn är ett mycket litet innehav för AA idag. För några månader sedan var det den aktie som han såg absolut störst potential i även om även AA förstod att det var hög(re) risk. Det har inte framgått varför han släppt aktien, men möjligen är kärleken till Hexatr för stor.
Ja, så är det säkert!
Citera
2025-09-17, 21:53
Medlem
Det finns en mänsklig sida i detta.
Man kan sitta och titta på kontoutdrag och glädja sig eller deppa lite över hur det gått. Det är en lek med siffror mest.
Men i den verkliga världen utanför excel-arken är det hårdare. AA har lekt med sina "analyser" och haft kul, neb plötsligt står han dör med en sambo som undrar vart hennes tjänstepension försvunnit. När AAs abstrakta sifferlek innebär att en årsinkomst efter skatt förlorats på Hexatronic. Att hennes dröm om ett hus i Spanien krossas av vilda spekulationer och AA:s planer på vattenskotrar. AA inkarnerar begrppet själviskhet.

I den här verkliga världen utanför bastuns trygghet kommer AA att upptäcka att han inte kan bedra sig själv och andra hur länge som helst. Bara det att bekosta sambons semesterresa med buffertsparandet! Detta är klassiskt, ska jag köpa någonting tittar jag om bolaget kallar frit för engångskostnader. Här låter han beskosta en semester och ett körkort och förmodligen nya glasögon med den buffert som är avsedd för oväntade plötsliga händelser.

Det är som en grekisk tragedi som rullas upp. Det kommer att gå dåligt, frågan är bara hur vägen dit ser ut.
Citera
2025-09-17, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
AA sitter väl just nu och jagar cash desperat för att inte missa det gyllene tillfället att snitta ner sig.
Samma dag som Hexatroniv annonserar sin nyemission så tvångssäljer banken AAs aktier sedan inser han att det är kört, det är förvisso redan kört för honom men han förnekar det för sig själv.

Han tar väl SMS-lån antar jag
Citera
2025-09-18, 16:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur

När man talar om hög risk så låter det lite macho och ballt, vem vill inte vara Allanballan och ta risker?
Man borde kalla det för vad det är, låg chans.
Citera
2025-09-18, 16:25
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontrollavgift
Det finns en mänsklig sida i detta.
Man kan sitta och titta på kontoutdrag och glädja sig eller deppa lite över hur det gått. Det är en lek med siffror mest.
Men i den verkliga världen utanför excel-arken är det hårdare. AA har lekt med sina "analyser" och haft kul, neb plötsligt står han dör med en sambo som undrar vart hennes tjänstepension försvunnit. När AAs abstrakta sifferlek innebär att en årsinkomst efter skatt förlorats på Hexatronic. Att hennes dröm om ett hus i Spanien krossas av vilda spekulationer och AA:s planer på vattenskotrar. AA inkarnerar begrppet själviskhet.

I den här verkliga världen utanför bastuns trygghet kommer AA att upptäcka att han inte kan bedra sig själv och andra hur länge som helst. Bara det att bekosta sambons semesterresa med buffertsparandet! Detta är klassiskt, ska jag köpa någonting tittar jag om bolaget kallar frit för engångskostnader. Här låter han beskosta en semester och ett körkort och förmodligen nya glasögon med den buffert som är avsedd för oväntade plötsliga händelser.

Det är som en grekisk tragedi som rullas upp. Det kommer att gå dåligt, frågan är bara hur vägen dit ser ut.

Han tar ju betalt för att visa tragezin på Youtube.
Han uppvisar ett ekonomiskt självskadebeteende som han borde söka hjälp för. Förmodligen håller han med oss när han läser här men vågar inte erkänna det ens för sig själv.
Citera
2025-09-18, 20:15
Medlem
Synd att han inte behöll BHG över tid som han trodde på. Har gått 300% på ett par år nu.
Citera
2025-09-19, 21:33
Medlem
Jag hörde att sambons semesterresa finansierades genom uttag från bufferten? Bufferten består av fonder som hon själv sparat i med 6000 kr varje månad? Hon bekostade alltså sin egen semester men AA fick det att låta som om det var han och hans aktieförmögenhet som finansierade det hela?

Vet någon vad resan kostade? Duger det med vanlig charter i familjen AA eller skall det flygas business och tas in på 5-stjärnigt hotell? Många frågor blir det. Vi vet inte så mycket trots allt.
Citera
2025-09-19, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag hörde att sambons semesterresa finansierades genom uttag från bufferten? Bufferten består av fonder som hon själv sparat i med 6000 kr varje månad? Hon bekostade alltså sin egen semester men AA fick det att låta som om det var han och hans aktieförmögenhet som finansierade det hela?

Vet någon vad resan kostade? Duger det med vanlig charter i familjen AA eller skall det flygas business och tas in på 5-stjärnigt hotell? Många frågor blir det. Vi vet inte så mycket trots allt.

Enligt AA månadssparar han o sambon i fonder (småbolag, indien, teknik etc). 6000kr / månad som ska vara deras "buffert". Känner vi AA rätt är det ganska troligt att pengarna dras från sambons lön. Det är ju trots allt bara hon som har en fast inkomst i hushållet

AA tyckte bufferten blev för stor och sålde av en hel del av den (minns inte exakt summa). En del av sanningen är nog att AA tyckte det såg dumt ut att bufferten växer (både insättning o positiv utveckling) medans hans aktieportföljer går allt sämre o krymper.

Hur de reser vet jag inte, men hoppas att sambo AA väljer att resa bra. Det är hon är värd. På denna resa är minst ett kanske två av de vuxna barnen med. Även deras resa finansieras av bufferten, dvs troligen sambons hårda arbete.
Citera
2025-09-20, 14:53
Medlem
Jag gick igenom mina sälj sen 2022 och häpnar när jag ser att de förlustaffärer jag gjort nästan alla var aktier som AA lyfte fram. Lyssnade ju på honom på den tiden.

Saxlund, Tourn, Eevia Health och K-fast sålde jag alla med förlust. Sen har jag ett par förluster till som jag inte kan lägga på AA. Sitter dessutom fast i Transtema och Syncro (numera aike Media) från den tiden också.

Han är fantastisk vår käre AA. Lägger ingen skuld på honom då jag är vuxen och har själv valt att lyssna på honom en gång i tiden. Men han är verkligen helt genomusel.
Citera
2025-09-20, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfdaren
Jag gick igenom mina sälj sen 2022 och häpnar när jag ser att de förlustaffärer jag gjort nästan alla var aktier som AA lyfte fram. Lyssnade ju på honom på den tiden.

Saxlund, Tourn, Eevia Health och K-fast sålde jag alla med förlust. Sen har jag ett par förluster till som jag inte kan lägga på AA. Sitter dessutom fast i Transtema och Syncro (numera aike Media) från den tiden också.

Han är fantastisk vår käre AA. Lägger ingen skuld på honom då jag är vuxen och har själv valt att lyssna på honom en gång i tiden. Men han är verkligen helt genomusel.

Jag gjorde jävligt många dumheter i början när jag började investera, och nu är jag glad att det hände när jag inte hade så mycket pengar. Gjorde mycket "stock-picking" och använde hävstång. Trodde jag var en trader... Skillnaden mellan mig och AA är att jag fattade att felet var mitt, och att jag var tvungen att lära mig mer.

"Sometimes you earn, sometimes you learn"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in