2025-09-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebiatan
Av fallet med herr Aktienolla lär man sig värdet av att kunna erkänna sina misstag. Kritiskt granska sin egen strategi, inte bli kär i aktier, förmåga att ändra sig. Det är delvis synd om honom, eftersom han är så dålig men samtidigt så uppblåst. Men det är förstås också helt hans eget fel att han satt sig i sin situation. Vilken tur för honom att tjänstepensionen snart kommer, den kommer ju till skillnad från hans övriga kapital att få enorm avkastning.
Jag har aldrig förstått hur det går att bli kär i en akite.
Antingen går det upp eller så går den ner. Vad kan det finnas för personlig koppling till vad som verkar vara helt slumpade bolag.
Citera
2025-09-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormkruka
Ny video på youtube nu. "Min Arbetsfrihet är i omedelbar Fara - Åtgärder vidtas". Han har bara 500k kvar efter skatter och skit. Han funderar på att säkra upp och sälja skiten nu. "Hexatronic verkar inte ha någon botten". Hahaha

Det är kul att han säger "det här var inget jag hade räknat skulle ske". Alltså har han absolut noll riskhantering.

Han säger att han är nöjd med 4 års arbetsfrihet. Att det har förändrat hans liv. Omg.
Jag ser den också.
Hur kan de ha hushållskostnader på 70k?
Varför var han så investerad i Hexatronic?
Varför tror han att tiden ska jobba upp hans tjänstepension till ett par miljoner?
Citera
2025-09-26, 22:07
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Jag har aldrig förstått hur det går att bli kär i en akite.
Antingen går det upp eller så går den ner. Vad kan det finnas för personlig koppling till vad som verkar vara helt slumpade bolag.

Folk blir kära både i aktier och bolag. Kolla in Teslatråden här på Flashback om du inte redan gjort det. Där råder ren sektmentalitet hos vissa användare som i mycket hårda ordalag avfärdar all kritik och alla invändningar mot bolaget med att kritikerna inte förstår, är okunniga, ointelligenta osv. till skillnad från de själva som skådat ljuset. Precis som i vilken sekt som helst.

Med det sagt kan jag ha större förståelse för att nån faller för Tesla än för typ ... Hexatronic
Citera
2025-09-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Folk blir kära både i aktier och bolag. Kolla in Teslatråden här på Flashback om du inte redan gjort det. Där råder ren sektmentalitet hos vissa användare som i mycket hårda ordalag avfärdar all kritik och alla invändningar mot bolaget med att kritikerna inte förstår, är okunniga, ointelligenta osv. till skillnad från de själva som skådat ljuset. Precis som i vilken sekt som helst.

Med det sagt kan jag ha större förståelse för att nån faller för Tesla än för typ ... Hexatronic
Jag är en del av de aktiva i Teslatråden och instämmer. Men Teslas aktie ökar i värde tillskillnad från Hexatronic. Det är som du säger en viss skillnad. Det kanske är samma mentalitet hos de som försöker sälja begagnade grejer till nypris?
Citera
2025-09-26, 22:48
Medlem
Gillar att aktieanalytikern trashtalkat oss som investerar i indexfonder samt investmentbolag visst vi kanske ej gör 10x på vårt kapital på en enskilt år men fan vad bra man ändå sover med en obelånad portfölj som består av indexfonder och investmentbolag 😎

Jag brukar tycka synd om folk i hans sits men denna gång så har jag svårt att tycka synd om honom just nu nog mest för att jag tror det är bra för hans följarskara att inse hur stor risk denna man de tar rygg på tagit och vad mycket skit han snackat senaste åren.
Senast redigerad av trefemmor 2025-09-26 kl. 22:52.
Citera
2025-09-26, 22:57
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Ny gratisvideo. Han ojar sig lite över framtiden efter att ha suttit med miniräknaren. Jag väntade hela videon på att han skulle avbryta skådespeleriet och säga "SKOJA jag har sålt allt annat och lastat allt in i hexatronic!" men det kom aldrig.

https://www.youtube.com/watch?v=DhFhrXR0v2Q

Modigt att medge motgång ändå. Hur han kunde sätta så stort hopp till ett bolag som Hexatronic är verkligen märkligt. Det blev en hype kring bolaget som fick aktien att rusa och sedan blåste allt bort. Det fanns inget som motiverade värderingen bolaget hade på toppen och inget talar för att aktien kommer återvända dit. Aktien tappade kontakt med den underliggande verksamheten. Tåget med Hexatronic har gått för länge sen.

Det är inget fel med att ha lite chansposter i portföljen men om de börjar utgöra större delen av portföljvikten är det usel riskhantering. AA borde sluta satsa på chanslotter och lägga pengarna i indexfonder istället.
Citera
2025-09-26, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Modigt att medge motgång ändå. Hur han kunde sätta så stort hopp till ett bolag som Hexatronic är verkligen märkligt. Det blev en hype kring bolaget som fick aktien att rusa och sedan blåste allt bort. Det fanns inget som motiverade värderingen bolaget hade på toppen och inget talar för att aktien kommer återvända dit. Aktien tappade kontakt med den underliggande verksamheten. Tåget med Hexatronic har gått för länge sen.

Det är inget fel med att ha lite chansposter i portföljen men om de börjar utgöra större delen av portföljvikten är det usel riskhantering. AA borde sluta satsa på chanslotter och lägga pengarna i indexfonder istället.

Han gjorde det misstaget för att han fortfarande är en nybörjare. Det är det som gör det så patetiskt att han kallar sig Aktieanalytikern. Han gör alla amatörmisstag man kan göra.
Citera
2025-09-27, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam

Såg AA's video och hans 'kovändning'. Måste också ge honom cred för hans transparans. Har varit kul att följa, men att det skulle sluta så här var ingen högoddsare precis om du förstår hur börsen och risk fungerar.

Lite komiskt att han nu kommer vidta de åtgärder som vi blockerade skrikit från dag ett.

Hade han stannat vid fem mille och investerat konservativt hade han haft c:a 500K i avkastning om året och kunnat vara arbetsfri, om han bara nöjt sig med fordonsparken han äger i dagsläget, och kanske även sett över utgifterna.

Men det tragiska är att jag är ganska övertygad om att han inte har lärt sig något, utan kommer göra exakt samma resa nästa gång som ^VIX går i toppen.

Men, men. Det är som det är.

Lycka till AA
Citera
2025-09-27, 00:32
Medlem
Jag funderade lite på vad jag själv hade gjort om jag suttit i AA's sits. Scenariot är att du har 700K i eget kapital, och du vill låta pengarna arbeta med relativt låg risk.

Jag hade först lagt en liten stek i Avanza Zero så jag får billig exponering mot OMX30, och en annan liten stek i någon billig 'världsfond' från Ishares eller Vanguard.

Sedan hade jag börjat bygga upp en liten utdelningsportfölj med de här komponenterna där de flesta ger god utdelning och är spridd över europa, och flera sektorer:

SE Investor (Finans)
FR TotalEnergies (Olja)
IT Eni SpA (Olja)
UK BP (Olja)
NL ING (Bank)
AU Rio Tinto (Gruvor)
DE Hapag-Lloyd (Transport)
DK Maersk (Transport)
FR Axa (Försäkring)
FR Orange (Telecom)

Vad hade ni gjort?

Hoppas att AA får rättsida på skutan.

Edit: Kan lägga till att jag hade lagt de svenska aktierna i en ISK hos Avanza, och de utländska i en KF, och jag hade också begärt en blygsam värdepapperskredit där jag lånat 50K SEK till 1,49% ränta som jag sedan balanserar så inte räntan går över 1,49%.

Så hade jag gjort.
Senast redigerad av NiklasD 2025-09-27 kl. 00:36.
Citera
2025-09-27, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiklasD
Jag funderade lite på vad jag själv hade gjort om jag suttit i AA's sits. Scenariot är att du har 700K i eget kapital, och du vill låta pengarna arbeta med relativt låg risk.

Jag hade först lagt en liten stek i Avanza Zero så jag får billig exponering mot OMX30, och en annan liten stek i någon billig 'världsfond' från Ishares eller Vanguard.

Sedan hade jag börjat bygga upp en liten utdelningsportfölj med de här komponenterna där de flesta ger god utdelning och är spridd över europa, och flera sektorer:

SE Investor (Finans)
FR TotalEnergies (Olja)
IT Eni SpA (Olja)
UK BP (Olja)
NL ING (Bank)
AU Rio Tinto (Gruvor)
DE Hapag-Lloyd (Transport)
DK Maersk (Transport)
FR Axa (Försäkring)
FR Orange (Telecom)

Vad hade ni gjort?

Hoppas att AA får rättsida på skutan.

Edit: Kan lägga till att jag hade lagt de svenska aktierna i en ISK hos Avanza, och de utländska i en KF, och jag hade också begärt en blygsam värdepapperskredit där jag lånat 50K SEK till 1,49% ränta som jag sedan balanserar så inte räntan går över 1,49%.

Så hade jag gjort.
Tyvärr för AAs del är det kört. Han behöver plocka ut ca 50k varje månad och pengarna räcker helt enkelt inte till hans tjänstepension kan börja plockas ut. Matten går inte ihop.

Hade jag varit i AA sits så hade jag sett detta som dyr läropeng och aldrig litat på min magkänsla igen. En icke obetydande del av kapitalet hade gått till psykolog för att överkomma ångesten att gå från 5 miljoner till 700k och arbetslös.
Citera
2025-09-27, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Tyvärr för AAs del är det kört. Han behöver plocka ut ca 50k varje månad och pengarna räcker helt enkelt inte till hans tjänstepension kan börja plockas ut. Matten går inte ihop.

Hade jag varit i AA sits så hade jag sett detta som dyr läropeng och aldrig litat på min magkänsla igen. En icke obetydande del av kapitalet hade gått till psykolog för att överkomma ångesten att gå från 5 miljoner till 700k och arbetslös.

Ja håller med. Han bör sälja alla aktier o sätta kvarvarande pengar på ett bankkonto tillsvidare. Tjp kan han återgå till ord fondinnehav, det har ju varit framgångsrikt. I övrigt gäller:
* Sök jobb, extraknäck etc
* Dra ned på så mycket utgifter som möjligt. Att leva över sina tillgångar går inte längre.
* Se till att de vuxna barnen som bor hemma betalar för sig
*Sälj bilar, mc etc. I vart fall ut med dem på annonser.
*Gör filmer på de YT-kanaler som har reklamintäkter. Då ska han göra filmer som lockar publik, så det gäller förmodligen att "fläka ut sig" ordentligt.

Det är sannolikt ett tufft uppvaknande för AA, helgen är nog inget kul. Men han kan fortfarande landa med fötterna på jorden med lite tur.

Därefter kan han börja med investeringar igen, men jag anser att han bör hålla sig till fonder.
Citera
2025-09-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Ja håller med. Han bör sälja alla aktier o sätta kvarvarande pengar på ett bankkonto tillsvidare. Tjp kan han återgå till ord fondinnehav, det har ju varit framgångsrikt. I övrigt gäller:
* Sök jobb, extraknäck etc
* Dra ned på så mycket utgifter som möjligt. Att leva över sina tillgångar går inte längre.
* Se till att de vuxna barnen som bor hemma betalar för sig
*Sälj bilar, mc etc. I vart fall ut med dem på annonser.
*Gör filmer på de YT-kanaler som har reklamintäkter. Då ska han göra filmer som lockar publik, så det gäller förmodligen att "fläka ut sig" ordentligt.

Det är sannolikt ett tufft uppvaknande för AA, helgen är nog inget kul. Men han kan fortfarande landa med fötterna på jorden med lite tur.

Därefter kan han börja med investeringar igen, men jag anser att han bör hålla sig till fonder.

Jag håller med. Det låter som att arbetsfriheten är viktigast för AA så då borde han göra vad han kan för att bibehålla den. Jobba kommer nog därför sist i prioordningen.😄

Problem med den självklara lösningen är väl vad han då har kvar som driver publik. Jobbigt läge.

Misstänker dock att gårdagens video var reklam för AAs kanaler och inget uppvaknande. Att AA ser en aktie som riskfri för en vecka sedan och sedan efter ytterligare några procent ner ser helt bytt uppfattning köper jag. Sådana kast har han väl iofs haft förut men nog mer för publiken.

Man kan säga mycket om AAs beteende. Men att han går sin egen väg är ändå värd en eloge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in