2025-09-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varför blir du irriterad? Vad spelar det för roll om aktiekursen går upp? Om du nu inte har ekonomiskt intresse i det omvända.

Jag gillar inte Elon Musk och inte heller hans lärjungar som tjänar en massa pengar på hans lögner. Skäms varje gång jag sätter mig i min Tesla att folk tror att jag är en sån.

Jag har inte några egna positioner sen ett par månader tillbaka.
Citera
2025-09-13, 11:15
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi får väl se. Men mina invändningar mot även fungerande robotaxi kvarstår.

Dina känslor menar du?
Citera
2025-09-13, 12:27
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Dessa biltillverkare som tjänar pengar på sin EV-verksamhet utan att vara beroende av EV-krediter eller andra stödåtgärder - finns de i rummet med oss nu?
Spelar ingen roll eftersom dom har andra inkomstkällor, till skillnad från Tesla som snart även mister möjligheten att sälja både utsläppsrätter och EV-krediter.
Citera
2025-09-13, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Dina känslor menar du?

Nej jag tror inte de kommer göra det. Iaf inte för allmänheten. Blir ev ett litet avgränsat jippo så att de kan hävda att se gjort det men det är inte samma sak.
Citera
2025-09-13, 13:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Nej jag tror inte de kommer göra det. Iaf inte för allmänheten. Blir ev ett litet avgränsat jippo så att de kan hävda att se gjort det men det är inte samma sak.

Lustigt ändå att alla som åkt i en Tesla med senare versioner av FSD slutar tvivla. Lär bli ännu fler när v14 funnits ett tag.
Citera
2025-09-13, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Vilka framtida intäkter skulle det vara?

En av mina ”inspirations källor” när jag djup dök i TSLA caset är Cern Basher, detta är den senaste videon där han bryter ner samtliga affärsområden, tycker PE talet är billigt om du räknar in allt detta. Du kan gå tillbaka 4-5 månader och se liknande analyser

Ska dock sägas att jag är extremt risk villig, och TSLA för mig är ett publikt VC bolag, där du får chansen att investera i framtida projekt.

https://youtu.be/o5OpEpmckZg?si=zYi8V6R8MZLp1pew
Citera
2025-09-13, 14:39
Medlem
Jag köper denna aktie.
Citera
2025-09-13, 15:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123
En av mina ”inspirations källor” när jag djup dök i TSLA caset är Cern Basher, detta är den senaste videon där han bryter ner samtliga affärsområden, tycker PE talet är billigt om du räknar in allt detta. Du kan gå tillbaka 4-5 månader och se liknande analyser

Ska dock sägas att jag är extremt risk villig, och TSLA för mig är ett publikt VC bolag, där du får chansen att investera i framtida projekt.

Vilket svammel. Vilket företag som helst kan utveckla ny teknik, det blir dock svårare för Tesla med tanke på halveringen av CapEx och pågående brain-drain. Det spelar ingen roll om Tesla på något magiskt vis löser kall fusion, varumärket förknippas med fascism och kunderna kommer inte tillbaka.
Citera
2025-09-13, 15:13
Medlem
otellos avatar
Citat:
Dina känslor menar du?
Du är den enda som kör med känsloargument, likt alla Tesla-fanboys. Det finns inte en enda mätbar siffra som på något sätt kan anses vara positiv för Tesla.
Citera
2025-09-13, 16:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av casparaidis123

Det där är ett klipp som jag tryckt spara på. Cern Basher är en favorit, jag hann dock bara lyssna halvvägs och glömde sedan klippet. Kommer ihåg att det var mycket bra. Ska lyssna igen vid tillfälle.

Grejen med Tesla är inte huruvida Tesla kommer att 10X el. ens 100X utan mer att det är en tidsfråga. När ska man gå in för att inte gå orealiserat minus i väntan på uppgång?
Citera
2025-09-13, 17:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Du är den enda som kör med känsloargument, likt alla Tesla-fanboys. Det finns inte en enda mätbar siffra som på något sätt kan anses vara positiv för Tesla.

Tror du jag tar illa vid mig när det kommer från någon som endast är här för han hatar Elon och kortat aktien pga av denna känsla.

Bra saker händer för bra människor verkar det som. 😉
Citera
2025-09-13, 17:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Tror du jag tar illa vid mig när det kommer från någon som endast är här för han hatar Elon och kortat aktien pga av denna känsla.

Bra saker händer för bra människor verkar det som. 😉
Elon är visserligen en vedervärdig människa, vilket är den största anledningen till att försäljningen fortsätter krascha, men jag kortar aktien av andra anledningar – exempelvis att Tesla tappat över 50% av sina marknadsandelar, att deras teknik är 7-10 år efter konkurrenterna, att dom slösar pengar på utomjordiska bonuspaket, att PE ligger på 230, osv. En uppenbar bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in