Citat:
Den enda som har behov av en egen bil är den som kräver vissa grejor förinstallerade i bilen. Typ hantverkare med bilen full av verktyg osv. Dessa får äga sin egen självkörande Cybervan. De flesta andra har inget sådant behov. Bilar med förmonterade barnstolar kommer finnas med i robotaxiflottan, så att hyra en sådan en dag och åka till fjällen mm är inga konstigheter.
Det får visa sig sedan, men jag tror "friheten och flexibiliteten som kommer med egen bil" till stor del handlar om friheten och flexibiliteten som kommer utan en förare eller medpassagerare. Att du äger bilen eller inte är skitsamma. Tror jag. Många idag äger ju inte ens bilen utan hyr den i 3 år bara.
Det får visa sig sedan, men jag tror "friheten och flexibiliteten som kommer med egen bil" till stor del handlar om friheten och flexibiliteten som kommer utan en förare eller medpassagerare. Att du äger bilen eller inte är skitsamma. Tror jag. Många idag äger ju inte ens bilen utan hyr den i 3 år bara.
Så att när du är i fjällstugan och behöver åka ner på byn för att handla mat eller nåt så ska du beställa en Robotaxi? Och samma sak när liftarna stänger och alla ska hem samtidigt? Då ska det finnas hundratals robotaxis tillgängliga helt plötsligt? Och sina skor och andra saker man idag förvarar i bilen under dagen?
Eller när du ska hem från golfbanan, till stranden...? Eller när du kommer på att du glömt köpa nåt till middagen precis innan och måste åka och handla (alla bor inte på gångavstånd till mataffären). Det lär ju inte vimla av RoboTaxi i villakvarter och ute på landet. Väntetiden blir ju en faktor.
Jag jobbar också på en stor arbetsplats en bit bort från civilisationen. Hundratals bilar på parkeringen. Alla ska hem mer eller mindre samtidigt. Det skulle ju krävas enorma mängder robotaxis för att klara det. Vad ska alla de där robotaxibilarna göra resten av tiden? Det behövs 500 bilar på morgonen och 500 på eftermiddagen . Vem ska nyttja de bilarna under dagen på den mindre orten det rör sig om? Alla är ju på jobbet.
Och nej, att sprida ut arbetstid över dygnet för att passa robotaxi är inte ett alternativ. Man jobbar ju tillsammans. Har möten, pratar... Nej Torsten hade inte möjlighet att vara med på mötet eftersom han jobbar natt den här veckan.. varför då? Jo vi måste anpassa oss efter robotaxi-tillgången.
Eller när jag ska besöka mina föräldrar på en mindre ort 30 mil härifrån? Ska robotaxin snurra runt där över helgen? Så när jag ska till skidbacken, golfbanan, affären osv osv så kan den skjutsa mig? Men samtidigt skjutsa andra? Utan att jag potentiellt får vänta i timmar?
Friheten och flexibiliteten innebär alltså att bilen står redo med noll väntetid. Bokar jag tee time på golfbanan 10:37 en lördag så vill jag ju inte bli försenad eftersom det inte fanns en tillgänglig robotaxi... Nu har jag oftast redan bagen och golfskorna i bilen dessutom. Även småsaker som är bra att ha i bilen har jag liggande.
Vi har även åkt på långa bilsemestrar ner mot Spanien och Italien. Massa packning och grejer. Ska man då byta bil med jämna mellanrum? Eller vad kostar det att hyra en Robotaxi i 3 veckor i sträck?
Fast egentligen bleknar alla problem jämfört med att alla behöver/vill ha bil samtidigt på vardagarna när de ska till/från jobbet. Rusningstid. Det behövs en jävla massa bilar under morgonen och under sena eftermiddagen. Mindre övrig tid. Beläggningen på den flotta som behövs skulle vara usel över hela dygnet.
Folk vill heller inte dela bil med andra som de inte känner så antalet bilar skulle behöva vara nästan lika många som idag och utnyttjandet alltså ungefär detsamma. Lycka till att tjäna pengar på det...
Senast redigerad av Locifer 2025-09-13 kl. 03:47.
Senast redigerad av Locifer 2025-09-13 kl. 03:47.