2025-09-13, 09:01
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det kan stämma som du säger. Dock är jag inte helt övertygad. Vem har räknat? Vem har sammanställt statistiken? Räknas de två transmassakrerna på kristna skolor med eller anses dessa vara utförda av "ensamma galningar"? BLM-aktivisten som körde in i en parad för att mörda vita, räknas han med? Eller har det sopats under mattan? Eller mordet på Iryna? Mördaren sade "I got the white girl". Hade det varit ombytta roller och en vit mördat en svart och sagt motsvarande så antar jag att det hade räknats som ett högerextremt/rasistiskt mord. Men ingen räknar det idag som vänsterextremt. Och kanske döljer de även att det var rasistiskt?

Men låt säga att dina siffror stämmer. Då är ändå skillnaden denna: Våld från "höger" fördöms klart och tydligt och kraftfullt av den officiella högern. Medan våld från "vänster" hyllas - öppet eller mer diskret - av den officiella "vänstern".

Lärare, lokalpolitiker, serietecknare, musiker, tik-tokare och influencers har de senaste dagarna firat mordet öppet. En del mer diskret, med kommentarer som att han var "homofob" och "rasist" och att de därför inte sörjer. Eller att han var ju för the 2nd amendment så därför är det ironiskt och roligt att han blev skjuten.

Andra - som serietidningstransvestiten- firar ännu öppnare och skriver "a good nazi is a dead nazi" och "stackars kulan som tvingades vara nära honom" och liknande vidrigheter.

Något motsvarande från "högerhåll" existerar inte.

(Jag ogillar egentligen att använda begreppen "höger" och "vänster" om detta, men orkar inte komma på något bättre just nu, och det är ju så här dessa ord används idag.)

En sak står dock klar: Miljoner vanliga amerikaner har de sista dagarna fått upp ögonen för att det finns mängder av människor som önskar dem döda. Vilket resultat detta får återstår att se. Men gissningsvis är det mycket dåliga nyheter för Demokraterna och goda nyheter för Trump och JD Vance.

Du vet redan sanningen, dvs hur jävla uppenbart för någon som lever i verkligheten är det inte att vänstern är mer våldsam och ett större hot mot friheten i Väst? Vänstern kommer fortsätta hänvisa till sina propagandasiffror som bevis för att de har rätt och få den som ser verkligheten att tvivla på sina egna ögon... Inte ett ord ur deras munnar är sant. Det finns inget de inte ljuger om. Tror du verkligen du kommer övertyga snubben? Det finns inte längre något att diskutera, för det som är uppenbara sanningar för ena sidan är uppenbara lögner för den andra.
Citera
2025-09-13, 09:03
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
3:30

https://youtu.be/18FNK6ZNGuo?si=pVPt_LvEG9HR6InO

Debattören ska ha varit förberedd på att diskutera frågan transvåld, var matematiker och hade räknat ut att 5 av 600 masskjutningar begåtts av transor de senaste tio åren.

Trump ska ha utrryck att transor inte ska få ha vapen.
Debattören inledde med att påpeka det och frågade Kirk om han höll med om det och Kirk svarade "JA".

Då sa debattören att 5 av 600 masskjutningar skett av transor.
Då sa Kirk "Counting gang shootings?"
(Typiskt sätt för Kirk att flytta målstolpar, gäng är sällan transor)
Debattören gillade det och ville bolla tillbaka till Kirk för att se om Kirk hade siffror på gängskjutningar, typ "prove your point"-argumentation men debattören hann bara säga "Great" och Kirk blev skjuten.

Av en tillfällighet var debattören också mormon som blivit vänster.
Man kanske ska fråga sig om de här kyrkliga uppfostransmetoderna verkligen är bra, var och varannan amerikan verkar ju va rätt extrem med europeiska mått mätt.

Hmmm.

Allt du uttrycker stämmer såtillvida, förutom att det inte är CK som säger ”ja” utan hans motdebattör som påstår det.

Jag säger inte att du har fel, så det ger en öppning för mig att kolla vidare på det, men han säger det tyvärr INTE i Videon.

Du har lagt en hel del arbete på det, så jag lovar leta vidare själv och återkomma om vad jag hittar.
Citera
2025-09-13, 09:03
Avslutad
Citat:
Till och med Åkesson gör ju det?!

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson tar avstånd från de inspelningar som har gjorts av redaktionen på programmet Kaliber som sändes i Sveriges Radio i går. I programmet fick man bland annat höra hur deltagarna på en konferensresa sjöng en nidvisa om mordet på Olof Palme.

Programmet Kaliber i Sveriges Radio har låtit några medarbetare gå med i Sverigedemokraterna. I går publicerade programmet material som har spelats in i smyg under en konferensresa till Estland i vintras.

Bland annat hörs en nidvisa om mordet på tidigare statsministern och socialdemokratiska partiledaren Olof Palme, som sjöngs vid en efterfest i en hytt på färjan.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson befann sig i samma hytt när låten sjöngs. Han beklagar att han inte tydligt tog avstånd från sången om Olof Palme.

– Naturligtvis så kunde jag ha markerat tydligt mot det här, och det borde jag ha gjort, med facit i hand. När jag hör inspelningarna förstår jag att vissa strofer tagna ur sitt sammanhang framstår som väldigt grova och direkt osmakliga, säger Jimmie Åkesson.

Från ett annat tillfälle på samma resa har Kaliberredaktionens medarbetare spelat in hur bland andra sverigedemokratiska ungdomsförbundets ordförande Erik Almqvist trallar både sånger från svenska vit makt-band och en gammal nazistisk kamplåt.

Jimmie Åkesson menar att de här citaten är ryckta ur sitt sammanhang.
https://www.sverigesradio.se/artikel/2750665

Okej tack, det är första gången jag ser det där! Kommer dock fortfarande rösta på mitt älskade SD, även om jag tycker det är vidrigt att fira en oskyldig mans död. Men det gör man tydligen från alla partier, värst är vänstern där majoriteten av VÄLJARNA hyllar Charlies död! Det gör bara så att jag blir mer högerlagd än nånsin!
Citera
2025-09-13, 09:04
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArttuWiskarin
Mm och ett var UwU notice bulge...

Är typisk femboy transexuell/gay corner of the internet tyvärr.

En förvirrad ung man, indoktrinerad av transor på discord

Har mer förstått det som ett uttryck för furrys.
Citera
2025-09-13, 09:05
Avslutad
Citat:
Till och med Åkesson gör ju det?!

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson tar avstånd från de inspelningar som har gjorts av redaktionen på programmet Kaliber som sändes i Sveriges Radio i går. I programmet fick man bland annat höra hur deltagarna på en konferensresa sjöng en nidvisa om mordet på Olof Palme.

Programmet Kaliber i Sveriges Radio har låtit några medarbetare gå med i Sverigedemokraterna. I går publicerade programmet material som har spelats in i smyg under en konferensresa till Estland i vintras.

Bland annat hörs en nidvisa om mordet på tidigare statsministern och socialdemokratiska partiledaren Olof Palme, som sjöngs vid en efterfest i en hytt på färjan.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson befann sig i samma hytt när låten sjöngs. Han beklagar att han inte tydligt tog avstånd från sången om Olof Palme.

– Naturligtvis så kunde jag ha markerat tydligt mot det här, och det borde jag ha gjort, med facit i hand. När jag hör inspelningarna förstår jag att vissa strofer tagna ur sitt sammanhang framstår som väldigt grova och direkt osmakliga, säger Jimmie Åkesson.

Från ett annat tillfälle på samma resa har Kaliberredaktionens medarbetare spelat in hur bland andra sverigedemokratiska ungdomsförbundets ordförande Erik Almqvist trallar både sånger från svenska vit makt-band och en gammal nazistisk kamplåt.

Jimmie Åkesson menar att de här citaten är ryckta ur sitt sammanhang.
https://www.sverigesradio.se/artikel/2750665

Och du skickar en länk som nästan är 20 år gammal Hahahaha
Citera
2025-09-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag förstår din skepsis och det är helt rimligt att vilja veta vem som räknar och hur statistiken tas fram. Fet är ju där förtroendet avgörs. De siffror jag hänvisade till kommer främst från FBI, Department of Homeland Security, samt forskningsprojekt som Global Terrorism Database (University of Maryland). De använder öppna källor som polisrapporter, domstolsdokument och media och varje händelse kategoriseras efter tydliga kriterier. Det är alltså inte en enskild tankesmedja eller ett parti som bestämmer vad som räknas eller inte, utan ett ganska brett nätverk av forskare och myndigheter.

Angående exemplen du nämner.
Händelser som de två skolskjutningarna av transpersoner räknas absolut med i statistiken. Det klassas dock oftast som masskjutningar utan tydlig politisk ideologi om det inte finns bevis för en uttalad politisk agenda. Samma gäller t.ex. Las Vegas-skjutningen 2017, fruktansvärd, men inte politiskt motiverad enligt tillgängliga fakta.

Fallet med BLM-aktivisten som körde in i en parad finns med, och klassas som politiskt motiverat våld från vänster.

Fallet du nämner med mordet på Iryna är mer komplicerat. Om gärningsmannen uttryckligen hade ett rasistiskt motiv så kan det kategoriseras som hatbrott, men det räknas inte automatiskt som politiskt extremism om det inte finns koppling till en organiserad ideologi eller grupp. Det kan upplevas som inkonsekvent, men det är för att man försöker skilja på individuella hatbrott och organiserad politisk terror.

Jag håller också med dig om att reaktionerna efter en tragedi kan vara vidriga. Att människor öppet firar ett mord, oavsett vem offret är, är moraliskt förkastligt och djupt skadligt för samhällsklimatet. Men där måste man skilja på individer som uttrycker glädje på sociala medier och officiella politiska företrädare. När någon på högerkanten begår ett mord eller ett terrordåd, så är det också nästan alltid så att den stora majoriteten från högern tar avstånd, precis som du säger. Jag tycker vi ska kräva samma av vänstern när någon därifrån begår våld och det är legitim kritik om de inte gör det tillräckligt tydligt.

Det jag försökte lyfta med statistiken är inte att bagatellisera vänstervåld, eller att säga att det inte finns hat och demonisering från båda sidor. Det gör det absolut. Men när vi ser på den stora bilden över tid, så visar siffrorna att det dödliga politiska våldet oftare kommer från högermiljöer, även om det såklart finns undantag.

Jag tror vi båda kan vara överens om att det riktigt farliga är just den känsla du beskriver på slutet. När vanliga människor börjar känna att det finns många som vill dem illa. Det riskerar att skapa en spiral där fler ser våld som ett legitimt svar och där polariseringen bara ökar. Det är därför det är så viktigt att vi håller fast vid fakta, kräver tydliga fördömanden från båda sidor och inte låter extremister sätta agendan.

Tack för ett bra svar. Jag tror vi då kan vara överens om att det finns brister i den officiella statistiken. I varje fall en av de två transpersonerna som dödade barn på en kristen skola efterlämnade ju ett manifest med gott om politiskt extrema motiveringar till dådet. Om det dådet räknas som opolitiskt, liksom mordet på Iryna där mördaren själv ju tydligt säger att det var pga. hudfärgen, så blir statistiken missvisande.

I övrigt är vi ganska överens. Fast jag anser att det är bra att de vanliga, kanske politiskt ganska ointresserade, människorna blir medvetna om att det finns farliga människor och grupper i samhället. Det är bra att vara medveten om när man till exempel röstar eller konsumerar. Jag hade till exempel aldrig i livet köpt en serietidning av den här transpersonen som öppet firar mordet på Kirk, önskar att någon mördar Rowling också, osv. Och jag hoppas på att grupper som förespråkar våld och mord definitivt inte skall få ta del av statligt stöd och våra skattepengar.
Citera
2025-09-13, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Eventuellt är detta mord en av brytningspunkterna i amerikansk historia. Oavsett om du tycker att Trump själv är högerextrem, så finns det tveklöst högerextrema människor som stöttar honom. Rentav ganska många sådana. Dessa har hittills varit förhållandevis fredliga. För dem fungerade Charlie Kirk som en slags damm. Nu, när Charlie är död, kanske de bryter sig igenom fördämningen. Tankegångarna är typ ”vi försökte prata med er i vänstern. Han vi skickade för att prata med er hade ni ihjäl. Från och med nu kommer vi hantera er på andra sätt än med ord.”

Jag hoppas det är såhär dom reagerar. Heja högern! Do your thing
Citera
2025-09-13, 09:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Övertygelse är det inte, men en stark misstanke. Den misstänkte GM är Mormon, föräldrarna var Maga. Enda beviset att det skulle vara nån på vänsterkanten är hylsor med trans och vänsterbudskap, men det kan ju vilken idiot som helst fabricera för att vilseleda.

Men är du dum i hela huvudet? Både kollegor och vänner till honom vittnar om att han var vänstervriden, och att han hatade Trump och Charlie. Charlie hatade han för att han spred ”hat” hence höger politik.
Citera
2025-09-13, 09:12
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Hmmm.

Allt du uttrycker stämmer såtillvida, förutom att det inte är CK som säger ”ja” utan hans motdebattör som påstår det.

Jag säger inte att du har fel, så det ger en öppning för mig att kolla vidare på det, men han säger det tyvärr INTE i Videon.

Du har lagt en hel del arbete på det, så jag lovar leta vidare själv och återkomma om vad jag hittar.
Bra.

Borde finnas en inspelning som har med det.
Det är ju ganska troligt att Charlie Kirk håller med om det eftersom han är sponsrad lobbyist och antagligen håller med sin guru Trump men att Trump anser att man ska ta ifrån medborgare sin rätt att bära vapen på grund av sin klädsel är väl illa nog?

Ska man inte ha rätt att försvara sig om man är transa?

För övrigt är vapenlagarna i USA konstiga, man får ha vapen för att skydda sig mot statens tyranni och i självförsvar men man får inte bära vapnen öppet på stan?
Är det inte just öppen vapenbärning på stan som skyddar mest?
Visar ju tydligast "jiddra inte med mig" om man har en kalashnikov i famnen!
Citera
2025-09-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Jämför du på riktigt glädje över att farliga brottslingar sätts i fängelse med personer som blir glada när någon med andra åsikter än de själva blir mördad?
Du skrev "det existerar inte".

Nu skriver du att mörda någon utan rättegång är bara hemskt när en högerperson mördas.

Du ser inte problemet där?
Citera
2025-09-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alecanan
Det där är ren karikatyr. Visst finns det övertramp på vänsterkanten, men att reducera allt till det du skriver är skrattretande dumt. ”Allierat sig med transvestiter” är det din världsbild? Säger mer om en höger som borde rannsaka sig själv. Att unga män tappar intresset för partipolitik handlar mer om sociala medier, individualisering och ett växande politikerförakt än om att de inte får sjunga får sitta och sjunga Che Guevara-sånger. Och om vi ska göra det till en höger/vänster-fråga, då är det högerextremismen som i praktiken mest har stått bakom det dödliga politiska våldet. Det här handlar om unga män som genom ekokammare, kulturkrig, polarisering, ensamhet, algoritmer och tillgång till skjutvapen radikaliseras till att begå våldshandlingar.

Visst är det en karikatyr. Att jag nämde rödvin, gitarr och Che Guevara är exempel på det.

Dock tyvärr en verklighetsbaserad karikatyr.

Gårdagens vänster stod för mycket som var bra. Den lockade många unga, idealistiska män.
Det som kallar sig vänster idag är mest dynga.
De män som på 70- och 80-tal hade lockats av VPK eller KFMLr eller FNL-grupperna stöts idag bort och självklart tar sig då det politiska intresset och engagemanget andra former. Man kanske läser Burke och Heidenstam i stället för Marx och Myrdal. Och söker sig till SD, AFS eller mer löst sammansatta konservativa grupperingar i stället.

Ja, dagens "vänster" har valt att lyfta fram just frågan om transvestiter (och toaletter) som en av sina hjärtefrågor. Det har du väl inte kunnat undgå att lägga märket till?

De gör sig till åtlöje och de äcklar personer som annars kanske hade sympatiserat med dem.
Citera
2025-09-13, 09:14
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss.liiiii
Men är du dum i hela huvudet? Både kollegor och vänner till honom vittnar om att han var vänstervriden, och att han hatade Trump och Charlie. Charlie hatade han för att han spred ”hat” hence höger politik.
Dock uppväxt i en strikt kristen extremistmiljö.
Frågan är om det inte är där skon klämmer?
Var och varannan amerikan är ju tokig med europeiska mått, kanske är den religiösa miljön som skapar såna här extrem dumhet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in