2025-09-13, 08:05
Medlem
Dags för de ska ha skydd på sig. Som Putin i stor globglas på scen....
Citera
2025-09-13, 08:09
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosEstevez
Du har inte träffat på riktigt hat förrän du argumenterar emot en vänstermänniska.

Och de ska vara de goda och toleranta.
Jag har stött på extremt hatiska människor från alla väderstreck.
Citera
2025-09-13, 08:13
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Precis innan Kirk blev skjuten sa han att han stod bakom att ta ifrån transor sina vapenlicenser, det är extremt hotfullt när han vill att resten av befolkningen ska få ha vapen för det är guds plan.

Ska man leva i ett land där alla andra får ha vapen för att försvara sig för gud vill det men själv ska man inte få försvara sig för man har fel klädsel?
Det är ju extremt läskigt och hotfullt.

Han som debatterade mot Kirk var matematiker och sa att transvåld inte är en trend, de senaste 10 åren har 5 av 600 masskjutningar utförts av transor enligt han.

Det är allmänt känt att kristna nationalister har en historia av våld och att deras skjutningar är vanligare än transors skjutningar.
Att skjuta, köra på folk och spränga.
I den kontexten är det hotfullt att ta ifrån transor sin rätt att försvara sig.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Var kan man se honom uttrycka det?

The last person to debate Charlie Kirk

https://youtu.be/18FNK6ZNGuo?si=pVPt_LvEG9HR6InO
Citera
2025-09-13, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Problemet med USA är en stark “vi mot dem”-kultur. Det börjar med tävlingsinriktning: vinnare mot förlorare – i USA gäller det alltid att vinna. I politiken syns det tydligt:

Tvåpartisystem – Demokrater vs Republikaner, lite utrymme för småpartier. Binär logik: “vi mot dem”.

Majoritetsval / winner-takes-all – Förlorare får nästan ingen representation och de blir lätt alienerade.

Primärval – Kandidater måste tilltala de mest ideologiskt drivna kärnväljarna, vilket gynnar extremare kandidater.

Federalism – Delstater kan ha helt olika lagar vilket ger “vi mot dem” mellan regioner, t.ex. Kalifornien mot Texas.

Segmenterad media – Folk konsumerar mest nyheter och sociala medier som stämmer med deras ideologi - parallella verkligheter. Det märks väldigt väl här.

Charlie Kirk var en del av den politiska kulturen och blev tyvärr dess offer. Han utnyttjade och påverkades av dessa systemlogiker, samtidigt som han drev egna, hos vissa, kontroversiella åsikter. När de vuxna i rummet, dvs höga politiker och ledare, inte kyler ner motsättningarna riskerar det att leda till mer våld och kaos.

Man kan klart skylla på dig. Du är ju precis som mördaren när du skriver "Det verkar vara hög tid för rensning i västvärlden nu." Vill du se massmord på politiska motståndare? Jag hoppas jag har fel.
Det bli ganska binärt, offentligt. Men det som möjligen pågår mer öppet i t.ex Sverige där politiska partier sätter sig ner och förhandlar sker betydligt mer informellt bakom lykta dörrar. Det är enligt min mening en avsaknad av transparens.
Citera
2025-09-13, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
I skuggan av det förfärliga mordet på Charlie Kirk, har det hos somliga blivit en trådsanning att politiskt våld mest kommer från vänstern, Många påstår nu att det främst är vänstern som står för den här typen av våld och hot, men tittar man på forskningen och tillgänglig statistik så stämmer det inte riktigt.

Studier från bland annat University of Maryland och Brookings Institution visar att det politiska våldet i USA under de senaste decennierna i huvudsak har kommit från högerextrema grupper. Dessa står inte bara för fler attacker utan också för mer organiserat och dödligt våld. Sedan 9/11 har högerextremister varit ansvariga för betydligt fler dödsfall än både vänsterextremister och andra ideologiska grupper.

Det betyder självfallet inte att vänstern är utan skuld. Det finns utan tvekan fall av våld och upplopp från den sidan också. Men skillnaden ligger i omfattning och struktur. Vänsterrelaterat våld tenderar generellt att vara mer lokalt, mer spontant och leder till färre dödsfall. Högerriktat våld är oftare planerat, politiskt motiverat och kopplat till organiserade nätverk.

Det är också värt att nämna att stöd för politiskt våld i opinionsundersökningar ofta är något högre bland personer som identifierar sig med högern, även om det såklart inte betyder att alla på högern vill ta till våld.

Så även om det finns exempel på våld från båda håll är bilden tydlig när man ser till hårda data, politiskt våld från högern är både vanligare och farligare än det från vänstern. Att förstå den här skillnaden är viktigt om man vill diskutera problemet på ett sakligt sätt och faktiskt hitta lösningar, istället för att fastna i retorik där man bara pekar finger åt andra hållet.

RiP KIRK

Det kan stämma som du säger. Dock är jag inte helt övertygad. Vem har räknat? Vem har sammanställt statistiken? Räknas de två transmassakrerna på kristna skolor med eller anses dessa vara utförda av "ensamma galningar"? BLM-aktivisten som körde in i en parad för att mörda vita, räknas han med? Eller har det sopats under mattan? Eller mordet på Iryna? Mördaren sade "I got the white girl". Hade det varit ombytta roller och en vit mördat en svart och sagt motsvarande så antar jag att det hade räknats som ett högerextremt/rasistiskt mord. Men ingen räknar det idag som vänsterextremt. Och kanske döljer de även att det var rasistiskt?

Men låt säga att dina siffror stämmer. Då är ändå skillnaden denna: Våld från "höger" fördöms klart och tydligt och kraftfullt av den officiella högern. Medan våld från "vänster" hyllas - öppet eller mer diskret - av den officiella "vänstern".

Lärare, lokalpolitiker, serietecknare, musiker, tik-tokare och influencers har de senaste dagarna firat mordet öppet. En del mer diskret, med kommentarer som att han var "homofob" och "rasist" och att de därför inte sörjer. Eller att han var ju för the 2nd amendment så därför är det ironiskt och roligt att han blev skjuten.

Andra - som serietidningstransvestiten- firar ännu öppnare och skriver "a good nazi is a dead nazi" och "stackars kulan som tvingades vara nära honom" och liknande vidrigheter.

Något motsvarande från "högerhåll" existerar inte.

(Jag ogillar egentligen att använda begreppen "höger" och "vänster" om detta, men orkar inte komma på något bättre just nu, och det är ju så här dessa ord används idag.)

En sak står dock klar: Miljoner vanliga amerikaner har de sista dagarna fått upp ögonen för att det finns mängder av människor som önskar dem döda. Vilket resultat detta får återstår att se. Men gissningsvis är det mycket dåliga nyheter för Demokraterna och goda nyheter för Trump och JD Vance.
Citera
2025-09-13, 08:20
Medlem
Citat:
Du har inte träffat på riktigt hat förrän du argumenterar emot en vänstermänniska.

Ja, de är riktigt hatiska. "Män är djur", typ.

Lika hatiska är dock alla "livets hårda skola" dårar som sitter och spyr över invandrare.

Vad de, och antagligen du, inte begriper är att de är lika, samma dårar.
Citera
2025-09-13, 08:20
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
The last person to debate Charlie Kirk

https://youtu.be/18FNK6ZNGuo?si=pVPt_LvEG9HR6InO

Jag tackar.

Videon är dock 43 minuter lång, du har inte möjligtvis någon ungefärlig tid på uttalandet?
Citera
2025-09-13, 08:24
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Nu ser vi med facit i hand att mördaren som väntat var en ung vänsteraktiviswt. Din eftervlivna teori om att mördaren skulle vara en republikansk hilliebilly var helt felaktig. Vi kan dock vara helt säkra på att du inte blivit smartare av det här.
republikansk hillbilly? Var skrev jag det?

Det är fortfarande sant att denna sortens mördare är vit galning med tillgång til vapen

En tragisk och komisk ironi att en snubbe som sagt att skolskjutningar och massmord
är ett rimligt pris för rätten att bära vapen själv blir ett offer för detta galna system.

När ska denna efterblivna extremhöger i USA nånsin fatta!?

Jag är själv högerkonservativ.
Citera
2025-09-13, 08:26
Medlem
Citat:

Ja. Vänstern bör rannsaka sig själv. "Skämt" om giljotiner och nackskott har alltid förekommit. Men på senare tid när de allierat sig med psykiskt sjuka transvestiter som sitter och skriver om olika sätt att styckmörda JK Rowling på på sin fritid eller med rasister som på riktigt hatar vita och önskar se oss döda...då blir resultatet en mycket osmaklig sörja som jag förstår att vanliga människor överger.

Hur många svenska killar är med i Ung Vänster idag till exempel. Inte många. På 80-talet kunde en ung svensk kille drömma om en bättre framtid utan krig och fattigdom, drickandes rödvin, spelandes gitarrsånger om Che Guevara, med unga vänstertjejer vid sin sida. Och sitta i läsecirklar med Marx och Engels verk och känna att de förstod hur världen fungerade. Jag kan verkligen förstå att det lockade.

Idag? Ska de sitta tysta och skämmas medan arga feminister skriker om hur onda de är och invandrade kravmaskiner kallar dem nazister för att de tittat på dem på fel sätt? Och sedan beundra Kamala Harris och Michelle Obama och läsa deras extremytliga propagandapamfletter och hylla HBTQ och Nato?

Nej tack. Dessa politiskt intresserade killar som förr i tiden hade lockats av vänstern finns nog i Aktiv klubb eller konservativa kulturföreningen idag. Om de inte helt vänt ryggen åt politiken.
Citera
2025-09-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Något motsvarande från "högerhåll" existerar inte.
Vad bygger du det på?

När någon blir ihjälskjuten av polis eller deporterad till ett utländskt fängelse utan rättegång så är det ganska många höger som säger korkade saker, tex.
Citera
2025-09-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evig.Ingen.Naken.
Oj, vörst vad du tog i då.

Fast jag tror inte ett ord på dig. Du vill endast sprida dit hat över internet. Rätt så bortkastat på mig, som inte baserar mina tankar på känslor.

Det är precis sådana som du som fick Kirk mördad. Man kan ju tycka att du borde känna dig nöjd nu. I alla fall för stunden.

Men inte då, den lågintelligenta mobben skränar vidare.

Skulle vara intressant att kunna läsa ut dina tankar, när du växer upp och hjärnan utvecklar sig, och du inser hur otroliga korkat du har agerat.
Jag hoppas du får uppleva det.

Nej, det är inte sånna som jag, det är förvirrade och svagsinta snöflingor som som du mördade Kirk för att ni blir kränkta av ord.

Precis som med Palestina så är du helt hjärntvättad, för att du inte kan tänka själv.
Citera
2025-09-13, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Det bli ganska binärt, offentligt. Men det som möjligen pågår mer öppet i t.ex Sverige där politiska partier sätter sig ner och förhandlar sker betydligt mer informellt bakom lykta dörrar. Det är enligt min mening en avsaknad av transparens.

Problemet även om USA kanske är mer öppet så blir det mer våldsamt . Historien visar att USA har haft flera våldsamma perioder.

1790–1820-talet: Våldsamma politiska dueller, t.ex. Alexander Hamiltons död i duell mot Aaron Burr 1804. Lokalpolitik kunde ofta eskalera till våld bland väljare och politiker.

1850–1865 – Slaverifrågan och inbördeskriget

Rekonstruktionstiden och Jim Crow (1865–1920-talet) Ku Klux Klan och andra vita supremacistgrupper använde våld mot svarta väljare och politiker i södern. Lynching, mord och trakasserier var vanliga för att tysta politisk opposition.

Tidigt 1900-tal – arbetskonflikter och radikala rörelser. Arbetskamper kunde bli blodiga: t.ex. Ludlow Massacre (1914), strejker inom gruv- och industrisektorn. Radikala vänster- och anarkiströrelser utsattes också för statligt och privat våld.

1960-talet – medborgarrättsrörelsen Mord på ledare som Medgar Evers (1963) och Martin Luther King Jr. (1968). Rasupplopp och våldsamma protester i städer som Watts (1965) och Detroit (1967).

Senare 1900-tal – politiskt våld i mindre skala Skjutningar mot politiker eller högprofilerade personer, t.ex. mordförsöket på Ronald Reagan 1981.

2000-talet och framåt Capitol-riots 6 januari 2021 – extremt våldsamt politiskt upplopp av Trump-anhängare. (På tal om högerns våld) Ökat hot mot lokala och statliga politiker, ofta kopplat till extremism och polariserad retorik. Nu senast mordet innan kirk på lokala demokratiska politiker i Minnisota.

Det krävs två för tango. Och systemet i USA skapar motståndare som är beredda på använda våld.

Sverige

1905 Norge-Sverige konflikt löser det

1917-1918 nära inbördeskrig - löser det

1938 Saltsjöavtalet Arbetsgivare och Fack löser det - I Usa se ovan

1980 Kärnkraften - folkomröstning

1986 Mordet på Palme - Ingen hämnd från Sossarna

1990-1994 Ek kris partierna löser det

Kirk var en del av ett politiskt system, där våld har varit ganska vanligt jmf med till ex Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in