Problemet med USA är en stark “vi mot dem”-kultur. Det börjar med tävlingsinriktning: vinnare mot förlorare – i USA gäller det alltid att vinna. I politiken syns det tydligt:
Tvåpartisystem – Demokrater vs Republikaner, lite utrymme för småpartier. Binär logik: “
vi mot dem”.
Majoritetsval / winner-takes-all – Förlorare får nästan ingen representation och
de blir lätt alienerade.
Primärval – Kandidater måste tilltala de mest ideologiskt drivna kärnväljarna,
vilket gynnar extremare kandidater.
Federalism – Delstater kan ha helt olika lagar vilket ger
“vi mot dem” mellan regioner, t.ex. Kalifornien mot Texas.
Segmenterad media – Folk konsumerar mest nyheter och sociala medier som stämmer med deras ideologi - parallella verkligheter. Det märks väldigt väl här.
Charlie Kirk var en del av den politiska kulturen och blev tyvärr dess offer. Han utnyttjade och påverkades av dessa systemlogiker, samtidigt som han drev egna, hos vissa, kontroversiella åsikter. När de vuxna i rummet, dvs höga politiker och ledare, inte kyler ner motsättningarna riskerar det att leda till mer våld och kaos.
Citat:
Ursprungligen postat av
medlemsheltannan
Whataboutism; vänsterns paradgren (och det de alltid är snabbast med att skylla högern för). Snyggt försök.
Golfen skiter jag i. Föredrar skyttet. Det verkar vara hög tid för rensning i västvärlden nu.
Man kan klart skylla på dig. Du är ju precis som mördaren när du skriver "Det verkar vara hög tid för rensning i västvärlden nu." Vill du se massmord på politiska motståndare? Jag hoppas jag har fel.