2025-09-12, 23:19
Medlem
d
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Obegripligt inlägg. Ska ”österikarna” tolkas österrikarna? Eller är det något internt trådskämt? Varför skulle jag betala något med gurkor?

Du vidhåller kpi som ett starkt mått för köpkraft för bostäder. Jag visade på det orimliga i att ha ett sånt förhållningssätt. Är det det mer du skulle vilja veta mer om?

Österikare är penningmängdskramare av rang och vidhåller att allt är en bubbla. Jag tror du är en av dom.
Citera
2025-09-12, 23:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Varför skriver du så?
Har någon vägrat det?
Att alla talar i termer av nominella prisförändringar inkl Mäklarstatistik och andra index från t ex SCB, betyder väl inte att någon vägrar inflationsjustera.

Det handlar väl mer om att ingen ser motivet för att justera för just inflation.

3% per år i snitt vet jag inte om det är en så formidabel prisändring.

Det är väl den nominella prisförändringen som är realiteten. Det är den man mäter upp.

Om jag mäter i verkligheten, hur blir jag då störd av verkligheten?

Du bara yrar. Du skrev om en citat ”stadig uppgång” för bostadsrätter. Jag påpekade att det du trodde var en ”stadig uppgång” i själva verket är en markant nedgång. Detta eftersom du tydligen anser att man i just denna tråd ska bortse från inflationen — av skälet att andra nötter som skriver här brukar göra det. Att era teorier om prisutvecklingen för bostäder därmed blir totalt fel (som i ditt fall) får vi tydligen leva med.
Citera
2025-09-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Börsen? Vilken börs och vilket index? Ja, ni två är ju inga superinvesterare precis men ni kan väl ändå svara på en rätt grundläggande fråga kring vad ni menar med "börsen". Klåpare.
Men att jämföra med breda index är väl samma sak som att jämföra med bomarknaden i sin helhet. Det finns givetvis enstaka objekt där folk tjänat bra på att köpa sin bostad även de senaste 5 åren och det finns fonder och aktier som gått bättre än breda börsindex.
Så du kan väl erkänna nu att jag hade rätt och även erkänna att börsen givit omkring 2% avkastning per år senaste 5 åren.

Så att bo i litet risig HR med en mille på banken tycker jag är idiotiskt när man kan använda pengarna till en vettig bostad och höja sin livskvalitet och på lång sikt tjäna pengar på att bo...
Citera
2025-09-13, 00:13
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men att jämföra med breda index är väl samma sak som att jämföra med bomarknaden i sin helhet. Det finns givetvis enstaka objekt där folk tjänat bra på att köpa sin bostad även de senaste 5 åren och det finns fonder och aktier som gått bättre än breda börsindex.
Så du kan väl erkänna nu att jag hade rätt och även erkänna att börsen givit omkring 2% avkastning per år senaste 5 åren.

Så att bo i litet risig HR med en mille på banken tycker jag är idiotiskt när man kan använda pengarna till en vettig bostad och höja sin livskvalitet och på lång sikt tjäna pengar på att bo...

Sjukt trög du är. Varför pratar du om saker du inte kan något om?

Vilken börs och vilket index är det du tittar på och varför är just detta relevant för att jämföra med bostadsmarknaden?
Citera
2025-09-13, 00:43
Medlem
Citat:
Sjukt trög du är. Varför pratar du om saker du inte kan något om?

Vilken börs och vilket index är det du tittar på och varför är just detta relevant för att jämföra med bostadsmarknaden?
Jag skrev ju det tidigare till dig. Index på DI, det finns två och det är inte omx30. Undra vem som är trög?
Citera
2025-09-13, 00:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag skrev ju det tidigare till dig. Index på DI, det finns två och det är inte omx30. Undra vem som är trög?

Du menar alltså att du utgår från något eget index som slaskblaskan Dagens Idioti tagit fram? Haha, fan man tror botten är nådd men ni bolånetöntar hittar ständigt nya djup

Mer relevant är nog ändå att ta någon typisk svennebananfond som Avanza Zero eller Global. Eller så får du berätta hur svennebanansson investerar sitt kapital i Dagens Idioti Index.
Citera
2025-09-13, 01:29
Medlem
Citat:
Du menar alltså att du utgår från något eget index som slaskblaskan Dagens Idioti tagit fram? Haha, fan man tror botten är nådd men ni bolånetöntar hittar ständigt nya djup

Mer relevant är nog ändå att ta någon typisk svennebananfond som Avanza Zero eller Global. Eller så får du berätta hur svennebanansson investerar sitt kapital i Dagens Idioti Index.
Jag har inte hittat på något.

"När man talar om Stockholmsbörsens utveckling pratar man oftast om OMXSPI som är en sammanvägning av samtliga aktier noterade på Stockholmsbörsen"
Citera
2025-09-13, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är ju en hederlig diskussion helt främmande för dig men talar man om bostadsmarknaden generellt får man givetvis också tala om börsen generellt.

Börsen är upp 41% sedan feb 2020.

Ponera att någon av alla hyrestorskar i tråden lyckats vinna 1 msek på Lotto 2020.

Alternativ 1; Hyrestorsken sitter kvar i sin HR med 10k i hyra. Sätter in 1 msek på börsen och är upp 41% sedan 2020. Minus skatt 30% så är det 287k i vinst; eller 28,7%

Hyrestorsken har då realt skapat 0 kr över 5 år då inflationen varit runt 28%.

Alternativ 2 (osannolikt) Hyrestorsken har ett jobb och en månadslön på 40k och köper ett fräscht radhus som inte beöhver underhåll för 3,5msek maxbelånad med miljonen som insats. Radhusets ränta ink drift kostar i snitt 9k per månad. Hus är upp 18% under denna period.

Hyrestorsken är då på en vinst på 491k efter skatt. Dvs sett till insatsen så är det en real vinst. Hyrestorsken har då skapat över 200k i real vinst med miljonen som bas OCH har sluppit bo i en sunkig HR för samma pengar.

Eftersom hyrestorskarna inte förstår detta samband är och förblir de hyrestorskar

Mycket okunnigt inlägg. Förstår att folk tvekar till att investera om de inte förstår grundläggande kunskaper i aktiemarknaden.

Så utdelningar är något som inte existerar? ISK är inte något som existerar? En blandad portfölj Sverige/USA är utan problem upp 85 %. Efter Schablon på max någon procent per år (*0,66 %) är du upp minst 75 %, skattat och klart, alltså 750K.
* ISK skatt 2020-2025 snitt: 0,66 %

Ditt fiktiva radhusexempel ger 491K, men sedan existerar givetvis inte reavinstskatt, mäklararvode, styling, annons, flyttstäd och själva flytten (x2). Inte en chans att du får ut mer än 300K i fickan.

Mina siffror stämmer, era gör inte det.
Senast redigerad av LTO 2025-09-13 kl. 08:31.
Citera
2025-09-13, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är ju en hederlig diskussion helt främmande för dig men talar man om bostadsmarknaden generellt får man givetvis också tala om börsen generellt.

Börsen är upp 41% sedan feb 2020.

Ponera att någon av alla hyrestorskar i tråden lyckats vinna 1 msek på Lotto 2020.

Alternativ 1; Hyrestorsken sitter kvar i sin HR med 10k i hyra. Sätter in 1 msek på börsen och är upp 41% sedan 2020. Minus skatt 30% så är det 287k i vinst; eller 28,7%

Hyrestorsken har då realt skapat 0 kr över 5 år då inflationen varit runt 28%.

Alternativ 2 (osannolikt) Hyrestorsken har ett jobb och en månadslön på 40k och köper ett fräscht radhus som inte beöhver underhåll för 3,5msek maxbelånad med miljonen som insats. Radhusets ränta ink drift kostar i snitt 9k per månad. Hus är upp 18% under denna period.

Hyrestorsken är då på en vinst på 491k efter skatt. Dvs sett till insatsen så är det en real vinst. Hyrestorsken har då skapat över 200k i real vinst med miljonen som bas OCH har sluppit bo i en sunkig HR för samma pengar.

Eftersom hyrestorskarna inte förstår detta samband är och förblir de hyrestorskar

Du räknar med skatt på börsvinsten men inte på husprisets uppgång? Hur resonerar du där, eller är det en miss? Eller missförstår jag?

Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-09-13 kl. 08:41.
Citera
2025-09-13, 08:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Mycket okunnigt inlägg. Förstår att folk tvekar till att investera om de inte förstår grundläggande kunskaper i aktiemarknaden.

Så utdelningar är något som inte existerar? ISK är inte något som existerar? En blandad portfölj Sverige/USA är utan problem upp 85 %. Efter Schablon på max någon procent per år (*0,66 %) är du upp minst 75 %, skattat och klart, alltså 750K.
* ISK skatt 2020-2025 snitt: 0,66 %

Ditt fiktiva radhusexempel ger 491K, men sedan existerar givetvis inte reavinstskatt, mäklararvode, styling, annons, flyttstäd och själva flytten (x2). Inte en chans att du får ut mer än 300K i fickan.

Mina siffror stämmer, era gör inte det.

Vinsten var efter skatt för radhuset vilket du kan se om du kollar. Visst du kanske kan lägga 50k för mäklaren, å andra sidan var radhuset 1k billigare i månaden så den diffen äts upp. Har sålt många bostäder men aldrig lagt en krona på styling, men bor man i ett bajshål utan smak behövs det möjligen.

Jag var dessutom generös som satte hyran till 10k för HR. För typ 125 kvm HR är snittet över hela landet garanterat mycket högre

Sen cherrypickar du nu och tar enskilda portföljer vilket är ohederligt. Tar man hela bostadsmarknaden får man givetvis jämföra med hela börsen. Jag kan hitta objekt som är upp 40-50% på bostadsmarknaden sedan 2019 utan problem om jag cherrypickar. Då har du en vinst på 1,36msek efter skatt sen 2019.
Senast redigerad av flanders 2025-09-13 kl. 09:05.
Citera
2025-09-13, 09:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Du räknar med skatt på börsvinsten men inte på husprisets uppgång? Hur resonerar du där, eller är det en miss? Eller missförstår jag?

Skatt är inräknat på huspriset.

Visst du kan cherrypicka om du vill. Men då kan jag likväl cherrypicka de bästa objekten på bostadsmarknaden som är upp mycket.
Citera
2025-09-13, 09:07
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag har inte hittat på något.

"När man talar om Stockholmsbörsens utveckling pratar man oftast om OMXSPI som är en sammanvägning av samtliga aktier noterade på Stockholmsbörsen"

Ja men kul att du har lärt dig något nytt nu då din gamla trötta boomer.

Ingen småsparare/privatperson investerar i OMXSPI så varför det är jämförbart med att köpa en bostad verkar konstigt. Som sagt, snarare Globalfond eller MSCI world.

Håll dig till saker du kan något om, vad det nu är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in