2025-09-12, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Stämmer inte, från toppen innan Coronakraschen har OMXSGI gått från 301-505 (+ 68%), amerikanska betydligt bättre (omkring 113 %). Bostadsrätter är upp 15,5 % sedan 2020 (mycket mindre rensat för nyproduktion och renoveringar).
Jag gick in på DI och tog fram grafen över 10 år. Markerade 2020-02-17 och då är börsen upp 35% t.o.m idag. Men den visar säkert fel.
Citera
2025-09-12, 18:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Börsen? Vad menar du då?

Avanza Global är upp 100%, är väl mest sånt folk placerar i.

Sen är bostäder ner realt, "börsen" som du babblar om är i alla fall upp.

Nu är ju en hederlig diskussion helt främmande för dig men talar man om bostadsmarknaden generellt får man givetvis också tala om börsen generellt.

Börsen är upp 41% sedan feb 2020.

Ponera att någon av alla hyrestorskar i tråden lyckats vinna 1 msek på Lotto 2020.

Alternativ 1; Hyrestorsken sitter kvar i sin HR med 10k i hyra. Sätter in 1 msek på börsen och är upp 41% sedan 2020. Minus skatt 30% så är det 287k i vinst; eller 28,7%

Hyrestorsken har då realt skapat 0 kr över 5 år då inflationen varit runt 28%.

Alternativ 2 (osannolikt) Hyrestorsken har ett jobb och en månadslön på 40k och köper ett fräscht radhus som inte beöhver underhåll för 3,5msek maxbelånad med miljonen som insats. Radhusets ränta ink drift kostar i snitt 9k per månad. Hus är upp 18% under denna period.

Hyrestorsken är då på en vinst på 491k efter skatt. Dvs sett till insatsen så är det en real vinst. Hyrestorsken har då skapat över 200k i real vinst med miljonen som bas OCH har sluppit bo i en sunkig HR för samma pengar.

Eftersom hyrestorskarna inte förstår detta samband är och förblir de hyrestorskar
Citera
2025-09-12, 18:05
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Med 44413 mindre än 38271 får du inte godkänt på en provräkning (som det hette på min tid) i grundskolans mellanstadium.

Men i nästa mening verkar du ha insett att det trots allt var en ökning.

Men om det nu var en ökning så så blir det väldigt fel att BR har "sjunkit i pris".

Ja, det är klart att stigande lönekostnader driver upp priserna.

Sorry, jag tog för givet att du begrep att jag syftar på reala priser. Fel av mig, i den här tråden får man aldrig överskatta folks fattningsförmåga.
Citera
2025-09-12, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Sorry, jag tog för givet att du begrep att jag syftar på reala priser. Fel av mig, i den här tråden får man aldrig överskatta folks fattningsförmåga.
??
Varför i all världen skulle man utgår från inflationsjusterade priser??

Jag har inte sett att det skulle vara default för den här tråden. Och alla verkar hålla sig till nominella priser.

Visst kan någon ha mumlat om inflationsjusterade priser. Men det är försvinnande undantag. Och då har dom varit väldigt tydliga på det.

Tror inte att någon i tråden utgår från att priser som nämns per default är inflationsjusterade.
Du är nog ganska ensam om att göra det. Och enklast för alla är nog att du skriver ut att det är inflationsjusterat när du skriver inlägg.
Citera
2025-09-12, 20:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag gick in på DI och tog fram grafen över 10 år. Markerade 2020-02-17 och då är börsen upp 35% t.o.m idag. Men den visar säkert fel.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nu är ju en hederlig diskussion helt främmande för dig men talar man om bostadsmarknaden generellt får man givetvis också tala om börsen generellt.

Börsen är upp 41% sedan feb 2020.

Ponera att någon av alla hyrestorskar i tråden lyckats vinna 1 msek på Lotto 2020.

Alternativ 1; Hyrestorsken sitter kvar i sin HR med 10k i hyra. Sätter in 1 msek på börsen och är upp 41% sedan 2020. Minus skatt 30% så är det 287k i vinst; eller 28,7%

Hyrestorsken har då realt skapat 0 kr över 5 år då inflationen varit runt 28%.

Alternativ 2 (osannolikt) Hyrestorsken har ett jobb och en månadslön på 40k och köper ett fräscht radhus som inte beöhver underhåll för 3,5msek maxbelånad med miljonen som insats. Radhusets ränta ink drift kostar i snitt 9k per månad. Hus är upp 18% under denna period.

Hyrestorsken är då på en vinst på 491k efter skatt. Dvs sett till insatsen så är det en real vinst. Hyrestorsken har då skapat över 200k i real vinst med miljonen som bas OCH har sluppit bo i en sunkig HR för samma pengar.

Eftersom hyrestorskarna inte förstår detta samband är och förblir de hyrestorskar

Börsen? Vilken börs och vilket index? Ja, ni två är ju inga superinvesterare precis men ni kan väl ändå svara på en rätt grundläggande fråga kring vad ni menar med "börsen". Klåpare.
Citera
2025-09-12, 20:17
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
??
Varför i all världen skulle man utgår från inflationsjusterade priser??

Jag har inte sett att det skulle vara default för den här tråden. Och alla verkar hålla sig till nominella priser.

Visst kan någon ha mumlat om inflationsjusterade priser. Men det är försvinnande undantag. Och då har dom varit väldigt tydliga på det.

Tror inte att någon i tråden utgår från att priser som nämns per default är inflationsjusterade.
Du är nog ganska ensam om att göra det. Och enklast för alla är nog att du skriver ut att det är inflationsjusterat när du skriver inlägg.

Och vad är meningen med att jämföra priser över tid och bedöma upp- och nedgångar om man vägrar ta hänsyn till inflationen?

Som du i ditt inlägg. Lyfter fram en formidabel prisökning på bostadsrätter som i realiteten är det rakt motsatta. Vill du inte bli störd av verkligheten?
Citera
2025-09-12, 21:02
Medlem
DVikings avatar
Sekelskifteshus i Stockholms kommun med omfattande renoveringsbehov. Säljs av dödsbo med friskrivningsklausul.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/stockholms-lan/stockholms-stad/objekt/?objektID=3022413

Priset ser ut att ligga ca 3m under vad många hus i området säljs för. Tanker kring detta?
Citera
2025-09-12, 21:43
Medlem
Citat:
Sekelskifteshus i Stockholms kommun med omfattande renoveringsbehov. Säljs av dödsbo med friskrivningsklausul.

https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/till-salu/stockholms-lan/stockholms-stad/objekt/?objektID=3022413

Priset ser ut att ligga ca 3m under vad många hus i området säljs för. Tanker kring detta?
Att renoveringen estimeras till 3 mille.
Citera
2025-09-12, 21:48
Medlem
Citat:
Och vad är meningen med att jämföra priser över tid och bedöma upp- och nedgångar om man vägrar ta hänsyn till inflationen?
Varför skriver du så?
Har någon vägrat det?
Att alla talar i termer av nominella prisförändringar inkl Mäklarstatistik och andra index från t ex SCB, betyder väl inte att någon vägrar inflationsjustera.

Det handlar väl mer om att ingen ser motivet för att justera för just inflation.

Citat:
Som du i ditt inlägg. Lyfter fram en formidabel prisökning på bostadsrätter som i realiteten är det rakt motsatta.
3% per år i snitt vet jag inte om det är en så formidabel prisändring.

Det är väl den nominella prisförändringen som är realiteten. Det är den man mäter upp.

Citat:
Vill du inte bli störd av verkligheten?
Om jag mäter i verkligheten, hur blir jag då störd av verkligheten?
Citera
2025-09-12, 22:22
Medlem
Citat:

Mm - får hålla med ekbo det här fallet. När jag som spekulant möts av ett icke existerande innertak så brukar jag dra öronen åt mig.

Vad är dina egna tankar? Att det är en nolla för mycket i prospektet?
Senast redigerad av Barf 2025-09-12 kl. 22:25.
Citera
2025-09-12, 22:24
Medlem
Citat:

Som du i ditt inlägg. Lyfter fram en formidabel prisökning på bostadsrätter som i realiteten är det rakt motsatta. Vill du inte bli störd av verkligheten?

Du kan väl bara svara för dig själv - men brukar du betala likviden med kaffebönor och gurkor när du gör dina bostadsaffärer? Annars kan vi väl ta de förvirrade österikarna i tråden - ni vet vilka ni är - som hakat upp sig på penningmängd.
Citera
2025-09-12, 22:56
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du kan väl bara svara för dig själv - men brukar du betala likviden med kaffebönor och gurkor när du gör dina bostadsaffärer? Annars kan vi väl ta de förvirrade österikarna i tråden - ni vet vilka ni är - som hakat upp sig på penningmängd.
Obegripligt inlägg. Ska ”österikarna” tolkas österrikarna? Eller är det något internt trådskämt? Varför skulle jag betala något med gurkor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in