2025-09-13, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja men kul att du har lärt dig något nytt nu då din gamla trötta boomer.

Ingen småsparare/privatperson investerar i OMXSPI så varför det är jämförbart med att köpa en bostad verkar konstigt. Som sagt, snarare Globalfond eller MSCI world.

Håll dig till saker du kan något om, vad det nu är.
Du förstår verkligen inte logiskt tänkande. Att jämföra hela bostadsmarknaden i Sverige med en utvald global fond ger givetvis ingen rättvis bild. Att jämföra med ett index som baseras på samtliga aktier noterade på Stockholmsbörsen med svenska bomarknaden är däremot så nära man kan komma en rättvis jämförelse.
Citera
2025-09-13, 09:36
Medlem
En bekant sålde nyligen sitt hus i södra Stockholm som de bott i sen 2021. Inga större renoveringar utförda vad jag vet. Det blev 2% förlust (150.000) mot vad de gav. Eller 3000 kr i månaden.
Inflationsjusterat blev det mer såklart men då de var hyfsat belånade så tog banken den största smällen. Hur kan bankerna tjäna pengar?
Citera
2025-09-13, 09:49
Medlem
MyckeSenapSkaDeVas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
En bekant sålde nyligen sitt hus i södra Stockholm som de bott i sen 2021. Inga större renoveringar utförda vad jag vet. Det blev 2% förlust (150.000) mot vad de gav. Eller 3000 kr i månaden.
Inflationsjusterat blev det mer såklart men då de var hyfsat belånade så tog banken den största smällen. Hur kan bankerna tjäna pengar?

Förklara hur banken tog en smäll i denna affär?
Citera
2025-09-13, 10:03
Avslutad
Citat:
Ja men kul att du har lärt dig något nytt nu då din gamla trötta boomer.

Ingen småsparare/privatperson investerar i OMXSPI så varför det är jämförbart med att köpa en bostad verkar konstigt. Som sagt, snarare Globalfond eller MSCI world.

Håll dig till saker du kan något om, vad det nu är.

Därför att det enda hederliga är att jämföra ett genomsnitt med bostadsmarknadens genomsnitt. Det förstår alla som ens har en intention att diskutera hederligt
Citera
2025-09-13, 10:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Du förstår verkligen inte logiskt tänkande. Att jämföra hela bostadsmarknaden i Sverige med en utvald global fond ger givetvis ingen rättvis bild. Att jämföra med ett index som baseras på samtliga aktier noterade på Stockholmsbörsen med svenska bomarknaden är däremot så nära man kan komma en rättvis jämförelse.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Därför att det enda hederliga är att jämföra ett genomsnitt med bostadsmarknadens genomsnitt. Det förstår alla som ens har en intention att diskutera hederligt

Inte om det handlar om att jämföra investeringar/placeringar. En stor fördel med värdepapper jämfört med bostäder är just att man kan diversifiera.

Vill man däremot mäta hur bostäder står sig värdemässigt gentemot den breda ekonomin är möjligtvis OMXSPI relevant att titta på.

Men nu kan vi avsluta denna diskussion då jag inte har något betalt för att undervisa boomers på Flashback.
Citera
2025-09-13, 11:06
Medlem
slemhogs avatar
https://www.booli.se/bostad/315775
https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-2rum-annedal-mariehall-stockholms-kommun-hagelstavagen-12-2660613096536137020

Slutpris 2.35 milj efter flera månaders försök till försäljning, fick sänka priset från 2.79 milj och sen fick bud under nytt utgångspris på 2.45 milj.
Säljaren köpte hösten 2020 för 2.85 milj.
Hagelstavägen 12
2020-08-12
Slutpris · Stockholm
2 850 000 kr
53 m²2 rum

Real förlust på 5 år ca 34.2% med inflation inräknad, 18% nominellt.
Citera
2025-09-13, 11:21
Avslutad
Citat:
Inte om det handlar om att jämföra investeringar/placeringar. En stor fördel med värdepapper jämfört med bostäder är just att man kan diversifiera.

Vill man däremot mäta hur bostäder står sig värdemässigt gentemot den breda ekonomin är möjligtvis OMXSPI relevant att titta på.

Men nu kan vi avsluta denna diskussion då jag inte har något betalt för att undervisa boomers på Flashback.

Nej tillbaka till hyresrätten och på med foliehatten. Du är säkert bitcoinmiljardär inom kort.

Vi andra argumenterar hederligt
Citera
2025-09-13, 11:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Att renoveringen estimeras till 3 mille.

Skitsnack, blir betydligt billigare om man gör mycket ytskikt själv, slipa snickerier, dörrar, fönster med slipmaskin/golvslip, spackla och måla pö om pö under ett par år samt kan bygga eller restuarera/byta kök och badrum själv och letar en del fina begagnat fynd som matchar husets anrika själ. Det blir vad man gör det till.

Du och flanders har fan problem, tummen mitt handen kärringar som ingenting kan, tar in dyra hantverkare som sätter in det allra bästa och senaste. Klart det kostar 3 miljoner då. Idioter.

En kille som är lite händig och pysslar på fritid fixar det markant billigare under miljonen och får det lagom fint och det viktigaste bytt.
Senast redigerad av slemhog 2025-09-13 kl. 11:33.
Citera
2025-09-13, 11:38
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Skitsnack, blir betydligt billigare om man gör mycket ytskikt själv, slipa snickerier, dörrar, fönster med slipmaskin/golvslip, spackla och måla pö om pö under ett par år samt kan bygga eller restuarera/byta kök och badrum själv och letar en del fina begagnat fynd som matchar husets anrika själ. Det blir vad man gör det till.

Du och flanders har fan problem, tummen mitt handen kärringar som ingenting kan, tar in dyra hantverkare som sätter in det allra bästa och senaste. Klart det kostar 3 miljoner då. Idioter.

En kille som är lite händig och pysslar på fritid fixar det markant billigare under miljonen och får det lagom fint och det viktigaste bytt.
Våtrumsintyg kan enkom utfärdas av en behörig entreprenör, så andelen som kan bygga badrum själv är en begränsad skara. Detta förutsatt de vill få en lämplig försäkring.
Citera
2025-09-13, 11:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Våtrumsintyg kan enkom utfärdas av en behörig entreprenör, så andelen som kan bygga badrum själv är en begränsad skara. Detta förutsatt de vill få en lämplig försäkring.

Hur vanligt är det våtrumsintyg medföljer vid husköp? Inte ofta det finns och ingen bryr sig, massa hempulare som bytt badrum själv eller med en hantverkarpolare som hjälpt till.
Skulle du avstå köp när du äntligen hittar villan i bra läge, arkitektur och rimligt pris inom budget för de saknas våtrumsintyg?
Om så är fallet och det skulle va en så avgörande punkt, varför ser man aldrig såna hus stå osålda länge i stockholms kommun då många har inget våtrumsintyg.
Senast redigerad av slemhog 2025-09-13 kl. 11:46.
Citera
2025-09-13, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Du bara yrar.
Och det skriver du när du fick ett synnerligen sakligt svar.

Och du visar på inget sätt att svaret var ett yrande.
Och du klarar inte av att redogöra för de frågor du fick.

Citat:
Du skrev om en citat ”stadig uppgång” för bostadsrätter.
Ja, titta på mäklarstatistiks årsdata och lägg en linjal utmed kurvan. Det matchar ganska bra. Vore oseriöst att kalla uppgången ostadig.

Citat:
Jag påpekade att det du trodde var en ”stadig uppgång” i själva verket är en markant nedgång.
Du medgav själv att det var en uppgång.

Citat:
Detta eftersom du tydligen anser att man i just denna tråd ska bortse från inflationen — av skälet att andra nötter som skriver här brukar göra det.
Det är en sk halmgubbe. Vet inte om du är medveten om det men du skapa små halmgubbar i var och varannan mening.

Du kan inte hitta något inlägg av mig där jag skriver att man ska bortse från inflation.

Att jag anpassar mig till gällande praxis i diskussionen och de som levererar mätdata är inte detsamma som att jag anser att det är tvunget. Du klarar inte av att hålla isär så triviala saker.

Hade du bara som en vettig människa sagt att om man inflationsjusterar blir det så här ...
Då hade inte det här hänt. Men av obegriplig anledning menar du att du inte skall behöva berätta att du inflationsjusterar (fast ungefär ingen annan göra det), och så skall alla på något magiskt sätt förstå att du gör det, fast du är knäpptyst om det.
Förstår du verkligen inte ditt misstag?

Citat:
Att era teorier om prisutvecklingen för bostäder därmed blir totalt fel (som i ditt fall) får vi tydligen leva med.
Hur då fel?
Varför skulle det vara rätt att justera med inflation? Och allt annat fel.

Varför kan man inte justera för lönenivå?
Eller byggkostnader?

Det som är fel här är att tro att det är rätt att justera med inflation.
Citera
2025-09-13, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Hur vanligt är det våtrumsintyg medföljer vid husköp? Inte ofta det finns och ingen bryr sig, massa hempulare som bytt badrum själv eller med en hantverkarpolare som hjälpt till.
Skulle du avstå husköp när du hittar villan i perfekt läge och arkitektur du vill ha för ett rimligt pris för de saknas våtrumsintyg?
Man behöver väl inte avstå från köp. Det där är ett tankefel.
Men kan göra ett prisavdrag för att det saknas våtrumsintyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in