2025-09-06, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
De har dock större möjligheter att öka det genom diktaturmetoder.

Födelsetalen i Ryssland var 1,4 barn per kvinna år 2022, en minskning jämfört med tidigare år. Detta är en del av en global trend där födelsetalen sjunker, även om de historiskt sett varit högre. Färre barn föds i Ryssland än aborter utförs, med 1,5 miljoner födslar och 1,6 miljoner aborter under det senaste året, vilket indikerar en utmanande situation för befolkningstillväxten.
Citera
2025-09-06, 20:52
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Dina påståenden leder till något absurt för det skulle innebära att svenskar inte fanns innan feminism och demokrati mm. blev uppfunnet.

Nä det gör det inte. Som jag tidigare har skrivit i den här tråden så utvecklas vi med tiden. Vad det innebär att vara svensk idag i det avseendet som jag beskriver var samma för 20 år sen, 30, 40 år sen. För 200 år sen hade vi inte helt utvecklats lika mycket. Men den grunden som lades då ledde oss till vad vi är idag. Det är att vara svensk.

Att vara emot det är att vara icke-svensk. Det som uttrycks i TS.
Citera
2025-09-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Nä det gör det inte. Som jag tidigare har skrivit i den här tråden så utvecklas vi med tiden. Vad det innebär att vara svensk idag i det avseendet som jag beskriver var samma för 20 år sen, 30, 40 år sen. För 200 år sen hade vi inte helt utvecklats lika mycket. Men den grunden som lades då ledde oss till vad vi är idag. Det är att vara svensk.

Att vara emot det är att vara icke-svensk. Det som uttrycks i TS.

Svensk innebär tydligen att vara en byfåne vars mening i livet är slava ihop skattepengar till araber och negrer titta på melodifestivalen och bingolotto och tro på alla lögner som överheten serverar en.

Om någon skulle vilja definiera någon annan nationalitet utifrån ideologi så skulle du nog protestera. Som att man kan inte vara ryss om man inte stödjer Putin eller man kan inte vara kines om man inte gillar kinesiska kommunistpartiet. Vad säger du om detta?
Citera
2025-09-06, 21:12
Medlem
SD har extremt osvenska värderingar.
Citera
2025-09-06, 21:26
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
De pratar om “Svenska värderingar” men mycket av det är saker jag inte är för (demokrati, feminism, allas lika värde, osv).

Jag ser gärna att svenska staten slutar existera till förmån för europeiskt odemokratiskt imperium (så vi kan stå emot USA och ryssland).

Midsommar firande bryr jag mig inte om. Hade föredragit gladiatorspel liknande det romarriket hade.

Feminism och allas lika värde är inte sunt någonstans.
Hitler hade inte lika värde som Einstein.

Sverige och svenska värderingar grundlades långt innan dessa stolligheter ens fanns på tal.
Citera
2025-09-06, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrDonuts
Jag är svensk och inte ens jag fyller kriterierna.

Är det för att du röstat på sossarna och sålde Sverige till sandnegrerna för att du kunde få en karensdag extra och ”119kr/md” mer?
Citera
2025-09-06, 22:30
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
De pratar om “Svenska värderingar” men mycket av det är saker jag inte är för (demokrati, feminism, allas lika värde, osv).

Jag ser gärna att svenska staten slutar existera till förmån för europeiskt odemokratiskt imperium (så vi kan stå emot USA och ryssland).

Midsommar firande bryr jag mig inte om. Hade föredragit gladiatorspel liknande det romarriket hade.
Svensk är en etnicitet baserad blodsband och kultur som gått hand i hand under tusentals år. Det är inget man bara blir. Vi har haft vår lilla halvö här uppe i Norden, till stor del avskärmad från andra delar av Europa. Under dessa förutsättningar växte det svenska folket fram. Huruvida du omfamnar HBTQ-rörelsen eller röstar på sossarna påverkar inte din etnicitet.
Citera
2025-09-06, 23:14
Medlem
Anybodykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Att du tänker så är väl JUST det som visar att du är svensk. Inget annat land/folk förnekar sin kultur "allt kommer utifrån" eller ser det positivt att vara "osvensk"..
Du har en poäng, det är.väl en Mona Sahlinska sjukan på ett sätt men jag ser inte på det som henne eller som SD.

Jag förnekar inte att svensk kultur existerar och inte heller att den har fina sidor. Men jag förnekar det som en del av mitt liv och något jag vill ha i mitt liv. Jag ser inte hur SD i det fallet bör göra något för att fånga upp eller skicka ut folk.

Ibland hamnar man på den där midsommar firandet eller kräftskivan och en svensk börjar med: "så jävla fint att vi är X, Y och Z" men jag känner inte igen mig i det alls. Jag kan tom äcklas av mycket av det svenskar hyllar med svensk kultur eller anser bra med svenskhet.

Jag säger det inte för att provocera folk men jag vill assimileras till något annat för jag vantrivs grovt i svenskheten.
Citera
2025-09-06, 23:23
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Svensk är en etnicitet baserad blodsband och kultur som gått hand i hand under tusentals år. Det är inget man bara blir. Vi har haft vår lilla halvö här uppe i Norden, till stor del avskärmad från andra delar av Europa. Under dessa förutsättningar växte det svenska folket fram. Huruvida du omfamnar HBTQ-rörelsen eller röstar på sossarna påverkar inte din etnicitet.
Detta går dock helt emot det politiska etablisemanget som ville kompensera för låga födslotal genom massinvandring (lyckades inte vidare bra givetvis).

Det diverse nationella/nazister/liknande inte vill inse är att det inte finns någon effektiv frivillig åtgärd för att öka födslotalen (eller ens kombination av åtgärder). Ingen av de åtgärder som hade fungerat är förenliga med feminism eller ens grundläggande liberala värderingar.

(FB) Kan vi ens öka födslotalen i Sverige nämnvärt utan att ta till diktaturmetoder?

Nicolae Ceaușescu hade viss framgång med dekret 770 men vet inte om det hade varit speciellt effektivt nu i Sverige.
Citera
2025-09-06, 23:42
Medlem
Skyggedanss avatar
Citat:

Du har baserade men högst osvenska värderingar. Tycker personligen att fixeringen kring just svenskhet är en uttjatad debatt som tillhör en svunnen tid. Diskussionen borde dött tidigt 1900-tal när vi kom till insikten att nordvästeuropéer, och hela Europa till större del, delar samma rasliga bakgrund. Svensk etnicitet är lika mycket ett mythos som alla andra etniciteter runt om i världen. Finns givetvis ingen nämnvärd genetisk skillnad mellan en man från Dalsland och en man från Østfold fylke, även om de har olika etnicitet och nationalitet. Samma med danskar, skåningar, nordtyskar etc. Att det skulle finnas en homogen judisk etnicitet är också skrattretande. Det är kollektiv myt. Storytelling. Ingen principalkomponentanalys i världen kan övertyga mig att svenskar har unika genetiska drag jämfört med våra närmaste grannar. Jag är inget större fan av nya världen-uttrycket "white" men den grupperingen löser i.a.f. problemet Europa har med sina olika nationaliteter. Tyskarna gjorde ett tappert försök under Hitler att införa ett nytt system kring vem som är europé (germansk) och inte, men Europa vägrar lämna nationalitetstänket och blir istället klämda av imperiet i väst och imperiet i öst.
Citera
2025-09-07, 00:32
Citat:

Vi delar en del värderingar du och jag*, men varför bry sig om SDs definitioner?

Jag betraktar varken Sverige el. EU som demokratiska samtidigt som jag inte heller anser att demokrati är den bästa styresformen. Svenska staten får gärna sluta existera även för mig, och Europa bör absolut utvecklas i den riktning du föreslår. Så SD har vi ju inte mycket gemensamt med.

Föreslår att du gör som jag och röstar med plånboken. Rösta på M och flytta utomlands, SD är skräp.

Citera
2025-09-07, 00:53
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Du har baserade men högst osvenska värderingar. Tycker personligen att fixeringen kring just svenskhet är en uttjatad debatt som tillhör en svunnen tid. Diskussionen borde dött tidigt 1900-tal när vi kom till insikten att nordvästeuropéer, och hela Europa till större del, delar samma rasliga bakgrund. Svensk etnicitet är lika mycket ett mythos som alla andra etniciteter runt om i världen. Finns givetvis ingen nämnvärd genetisk skillnad mellan en man från Dalsland och en man från Østfold fylke, även om de har olika etnicitet och nationalitet. Samma med danskar, skåningar, nordtyskar etc. Att det skulle finnas en homogen judisk etnicitet är också skrattretande. Det är kollektiv myt. Storytelling. Ingen principalkomponentanalys i världen kan övertyga mig att svenskar har unika genetiska drag jämfört med våra närmaste grannar. Jag är inget större fan av nya världen-uttrycket "white" men den grupperingen löser i.a.f. problemet Europa har med sina olika nationaliteter.
Det är ett generellt problem man som kommer upp när man ska försöka uppdela folk i nationaliteter baserat på genetik.

Det är kanske ett område som inte bör omfattas av politik öht.

Citat:
Tyskarna gjorde ett tappert försök under Hitler att införa ett nytt system kring vem som är europé (germansk) och inte, men Europa vägrar lämna nationalitetstänket och blir istället klämda av imperiet i väst och imperiet i öst.
Nej nazismen var väldigt exkluderande vilket var en bidragande orsak till att det slutade illa för nazisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in