Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-06, 14:54
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snille-killen
Speciellt då alla länder med högst levnadsstandard i världen är olika former av demokratier.

Du tänker på Singapore? Eller var det Arabemiraten?

Ett vanligt felslut. Demokrati leder inte med någon automatik till högre välstånd. Länder i Västvärlden är demokratier, men välståndet bygger på dominans och exploatering, ytterst i kolonisation, folkmord och slaveri.
Citera
2025-09-06, 14:54
Medlem
MrDonutss avatar
Jag är svensk och inte ens jag fyller kriterierna.
Citera
2025-09-06, 14:56
Medlem
Ryssland-vinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Om du är mot demokrati och allas lika värde i avseendet av mänskliga rättigheter och feminism (vad det betyder på riktigt) så är du absolut inte svensk i något avseende. Inte i SDs heller.

Svenskheten ligger nog inte i modeideologin för dagen.
Citera
2025-09-06, 15:05
Medlem
grungewhores avatar
Ett relativiserande vänstertroll lajvar höger.. vilken lustigkurre.
Citera
2025-09-06, 15:14
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Om du är Svensk eller inte avgörs av ditt DNA, inget annat. Man kan inte bli Svensk, lika lite som man kan bli Libanes, Indier, Irländare eller Finsk. ALLT AVGÖRS AV DITT DNA.

Jisses vilket rasistdravel. Enligt dig kan man alltså fastställa nationalitet genom ett blodprov? Har man lite spår av svenska köttbullar i blodkropparna då eller? Så ofattbart korkat.

Nationalitet framgår på ditt id-kort, pass och personbevis.
Citera
2025-09-06, 15:17
Medlem
MrFishboys avatar
Svensk är du om du genom blod härstammar från svenskar. (Samma definition som samer och judar använder.)

Svenska värderingar har ett kollektivt och historiskt ursprung, som individ kan du fortfarande genom härkomst vara svensk. Att inte omfamna alla värderingar innebär inte att du upphör att vara svensk. Men, en sammanfattning av svenska värderingar skulle kunna se ut så här; Alla människor har samma värdighet, oavsett kön, klasstillhörighet, religion eller vem man älskar. Kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Var och en har rätt att tänka, tycka och säga vad man vill. Man har frihet att forma sitt eget liv, tex att välja partner, tro på vad man vill eller leva på sitt eget sätt. I Sverige hjälper vi varandra. Genom att betala skatt bidrar alla till att skola, vård och trygghet fungerar för alla. Lagarna gäller lika för alla, och man förväntas följa dem. Det finns en stark tillit till samhället, tex att myndigheter gör sitt jobb och att människor är ärliga.

Det här är ju värderingar som urholkas av godtycklig lag praxis, HMF(svenskar kan inte vara brottsoffer) samtyckeslagen(män behandlas inte lika), myndighetsaktivism, identitetspolitik, tolerans mot invandrade kulturer, tex islams kvinnosyn.

Det du reagerar mot är inte de grundläggande svenska värderingarna utan du reagerar mot den motkultur som nu existerar inom akademierna, massmedia, förvaltningen, politiken och staten.
Citera
2025-09-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
De pratar om “Svenska värderingar” men mycket av det är saker jag inte är för (demokrati, feminism, allas lika värde, osv).

Jag ser gärna att svenska staten slutar existera till förmån för europeiskt odemokratiskt imperium (så vi kan stå emot USA och ryssland).

Midsommar firande bryr jag mig inte om. Hade föredragit gladiatorspel liknande det romarriket hade.

Nä, vi är nog många som inte uppskattar alla svenska kulturdelar. Och tar vi ett DNA-test så vete f-n om vi inte får en mindre chock när det visar sig att vi är uppblandade och bär på annat än "svenska" gener. Så vem är egentligen svensk? Men absolut, demokratin är livsviktig för vårt samhälle och allas lika värde. Står SD själva för det?
Citera
2025-09-06, 15:21
Medlem
Frågade ai hur jag ska gå tillväga för att bli samisk:

Så, medan du kan fördjupa dig i språket och kulturen och bli en del av samiska sammanhang, blir du inte samisk enbart genom detta. Om du har samiska rötter, kan språket och kulturen stärka din identitet. Om du inte har det, kan du istället vara en vän och supporter av det samiska folket. Har du någon specifik koppling eller bakgrund du vill utforska vidare?

Två olika spelregler, vissa kulturer är tydligen mer värda att bevara än andra.
Citera
2025-09-06, 15:21
Medlem
MrFishboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jisses vilket rasistdravel. Enligt dig kan man alltså fastställa nationalitet genom ett blodprov? Har man lite spår av svenska köttbullar i blodkropparna då eller? Så ofattbart korkat.

Nationalitet framgår på ditt id-kort, pass och personbevis.

Så, jag som svensk kan bli same? Och varför har de sameting när det står svensk passet?

Förstår du inte de grundläggande skillnaderna mellan etnicitet och medborgarskap ska du nog inte diskutera saker du uppenbarligen saknar kognitiv förmåga alternativ bildning för att ens på ett grundläggande plan ha kunskap om.
Citera
2025-09-06, 15:27
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Så, jag som svensk kan bli same? Och varför har de sameting när det står svensk passet?

Förstår du inte de grundläggande skillnaderna mellan etnicitet och medborgarskap ska du nog inte diskutera saker du uppenbarligen saknar kognitiv förmåga alternativ bildning för att ens på ett grundläggande plan ha kunskap om.

Etnicitet är inte detsamma som nationalitet. Det sistnämnda är en juridisk term och det är medborgarskapet som styr. Jag som infödd svensk kan mycket väl bli japan om jag söker japanskt medborgarskap. Det har inget med DNA eller blodprov att göra.
Citera
2025-09-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFishboy
Svensk är du om du genom blod härstammar från svenskar. (Samma definition som samer och judar använder.)

Svenska värderingar har ett kollektivt och historiskt ursprung, som individ kan du fortfarande genom härkomst vara svensk. Att inte omfamna alla värderingar innebär inte att du upphör att vara svensk. Men, en sammanfattning av svenska värderingar skulle kunna se ut så här; Alla människor har samma värdighet, oavsett kön, klasstillhörighet, religion eller vem man älskar. Kvinnor och män ska ha samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter. Var och en har rätt att tänka, tycka och säga vad man vill. Man har frihet att forma sitt eget liv, tex att välja partner, tro på vad man vill eller leva på sitt eget sätt. I Sverige hjälper vi varandra. Genom att betala skatt bidrar alla till att skola, vård och trygghet fungerar för alla. Lagarna gäller lika för alla, och man förväntas följa dem. Det finns en stark tillit till samhället, tex att myndigheter gör sitt jobb och att människor är ärliga.

Det här är ju värderingar som urholkas av godtycklig lag praxis, HMF(svenskar kan inte vara brottsoffer) samtyckeslagen(män behandlas inte lika), myndighetsaktivism, identitetspolitik, tolerans mot invandrade kulturer, tex islams kvinnosyn.

Det du reagerar mot är inte de grundläggande svenska värderingarna utan du reagerar mot den motkultur som nu existerar inom akademierna, massmedia, förvaltningen, politiken och staten.

Det är skillnad på orden "värdighet" och "värde" och när det gäller de mänskliga rättigheterna så är en korrekt översättning VÄRDE även om försök gjorts att hävda motsatsen.
Citera
2025-09-06, 15:34
Medlem
Här är en lathund:

1.Är du pedofil?

2. Om svaret på 1 är ja, är du inte svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in