Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
De pratar om “Svenska värderingar” men mycket av det är saker jag inte är för (demokrati, feminism, allas lika värde, osv).

Jag ser gärna att svenska staten slutar existera till förmån för europeiskt odemokratiskt imperium (så vi kan stå emot USA och ryssland).

Midsommar firande bryr jag mig inte om. Hade föredragit gladiatorspel liknande det romarriket hade.

svensk bli man av 2 svenskar. du bli väl inte kines bara för du flyttar till kina
Citera
2025-09-06, 17:48
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
De största diktaturerna i världen, Kina och Ryssland, har födelsetal på 1,2 respektive 1,5:
De har dock större möjligheter att öka det genom diktaturmetoder.
Citera
2025-09-06, 18:04
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Sverige har näst störst förmögenhetskoncentration i hela EU, så du har alla möjligheter att tillhöra det fåtalet som äger mer, medan den stora massan äger mindre. Man har de privilegier man förtjänar, så du får väl rannsaka dig själv och komma underfund med vad du gör för fel.
Jo man kan absolut bli rik här (även om de försvårar genom hög marginalskatt och 3:12 regler) men detta ger än inte extra juridiska rättigheter eller starkare rösträtt i val.

Man är också begränsad i vad man kan lägga pengar på ex är sexköp förbjudet och man kan definitivt inte legalt köpa sig slavar eller liknande.
Citera
2025-09-06, 18:09
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Jo man kan absolut bli rik här (även om de försvårar genom hög marginalskatt och 3:12 regler) men detta ger än inte extra juridiska rättigheter eller starkare rösträtt i val.

Man är också begränsad i vad man kan lägga pengar på ex är sexköp förbjudet och man kan definitivt inte legalt köpa sig slavar eller liknande.

Det har du rätt i. Jag föreslår att du emigrerar till Sydsudan eller Somalia.
Citera
2025-09-06, 18:12
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kackelstina
Vem bryr sig? Du kan ta ett DNA-test för att se hur mycket svensk du är.
frågeställningen var inte om jag faktiskt är svensk (givetvis är jag det då jag bara är ca 10% jude) utan om jag är det enligt SDs efterblivna definition.
Citera
2025-09-06, 18:26
Medlem
Citat:
De pratar om “Svenska värderingar” men mycket av det är saker jag inte är för (demokrati, feminism, allas lika värde, osv).

Jag ser gärna att svenska staten slutar existera till förmån för europeiskt odemokratiskt imperium (så vi kan stå emot USA och ryssland).

Midsommar firande bryr jag mig inte om. Hade föredragit gladiatorspel liknande det romarriket hade.

Vad tror du är svenska värderingar, i så fall?
Allas lika värde är inlindat i hela samhället och, de flestas, grundvärderingar, även inom EU
I mina ögon är det bara Ryssland som är odemokratiskt, USA är lite vilset just nu
Men som Churchill sa en gång.
"You can always count on Americans to do the right thing—after they've tried everything else."

Midsommarfirande är väl mest något man gör för barnens skull
I övrigt blir det väl en kall öl och något extra gott att äta
Citera
2025-09-06, 18:26
Medlem
kackelstinas avatar
Citat:
frågeställningen var inte om jag faktiskt är svensk (givetvis är jag det då jag bara är ca 10% jude) utan om jag är det enligt SDs efterblivna definition.
Enligt SD:s efterblivna definition så är alla människor på planeten svenskar bara de "känner sig som svenskar".
Citera
2025-09-06, 18:34
Medlem
alisvenssons avatar
Citat:

Vad är SD´s definition av en svensk? ja har en utländsk/centraleuropeisk förälder och en supersvensk jag blev nyfiken
Citera
2025-09-06, 18:37
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:

Det är inte dina värderingar och åsikter som avgör om du är svensk.

Det är ditt DNA och släktträd.
Citera
2025-09-06, 18:54
Medlem
Citat:

Är väl snarare m, s, l och kd som pratar om "svenska värderingar" som demokrati osv? Dessa värderingar gäller väl hela Europa och är ju snarare liberala västerländska värderingar? Enda anledningen att de har börjat tjata om det är ju för att SD började..
Citera
2025-09-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Nä, vi är nog många som inte uppskattar alla svenska kulturdelar. Och tar vi ett DNA-test så vete f-n om vi inte får en mindre chock när det visar sig att vi är uppblandade och bär på annat än "svenska" gener. Så vem är egentligen svensk? Men absolut, demokratin är livsviktig för vårt samhälle och allas lika värde. Står SD själva för det?
Svenskar är mer homogena än de flesta folkslag. Förnekar du att det finns samer och kurder också eller? Rassejävel.
Citera
2025-09-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anybodykiller
Jag känner något liknande. Att man inte knyter an till den svenska gemenskapen eller helheten av att vara svensk.

SD har som alla partier sina sanna punkter men det blir artificiellt och påtvingat när de försöker uppifrån implementera dessa. Mest tydligt blir det när det försöker uppmuntra eller förebygga frågor om kultur och identitet på ett politiskt plan.

Jag kan uppskatta svenska kulturella saker men jag identifierar mig inte med det eller att svenskheten i sig skulle göra ett avtryck i mig som person.

Ibland radas typiska svenska saker upp men jag ser inte alls att de är typiskt svenska eller att Sverige som land gett mig de värderingarna. Det är snarare ett modernt axplock av det som låter bra och att jag är skötsam eller lever i linje med "goda värderingar" vill de ta all "cred" för.
Att du tänker så är väl JUST det som visar att du är svensk. Inget annat land/folk förnekar sin kultur "allt kommer utifrån" eller ser det positivt att vara "osvensk"..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in