2025-09-04, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justformybaby
nej, du upprepar bara propaganda som du så gärna vill tro är sann.

att dessa i elektronmikroskop avbildade partiklar skulle ha förmågan att ta över celler i kroppen och på så sätt massproducera sig själva och därmed skapa sjukdom är en hypotes som aldrig bekräftats vetenskapligt.

patogena virus är en helt och hållet fantasifull partikel som aldrig bevisats existera. men det är big business och big politics.

jo man kan hitta vad som hävdas vara HIV-virus i även 'icke-infekterade' prover. man kan även hitta mässlingvirus och sars-cov2.
här är en av flera studier som visar att dessa partiklar inte är unika för specifika påstådda virus:

https://controlstudies.substack.com/p/transmission-electron-microscopy

här en annan:

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8815743/

Att författaren av den första referensen är en skojare eller saknar expertkunskap framgår tydligt i följande artikel:

https://jeffgreenhealth.substack.com/p/jamie-andrews-falsehoods-continue?utm_campaign=post&utm_medium=web

Även Lanka får en släng av sleven och kan knappast användas för att hävda virus icke-existens framöver. I varje referens du och dina sanningssökarvänner hänvisar till finns alltid felaktigheter som etablerade forskare enkelt upptäcker.

Varför strävar ni efter att hålla med en eller ett fåtal sanningssökare när 99.99% av alla forskare visar att denba minoritet har fel? Sannolikheten för att alla yrkesverksamma virologer har fel och Lanka har rätt är försumbar.
Citera
2025-09-04, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av patrixx
Problemet med även denna analogi är att den inte stämmer. Raketen har ett munstycke som är öppet mot omgivningen. Och så länge raketen befinner sig i en atmosfär så byggs det upp ett tryck inuti och bakom raketen eftersom gasexpansionen hindras av atmosfären. Men då raketen är i rymdens gränslösa vakuum så sker inte detta. Gasen expanderar då fritt, vilket innebär noll arbete och noll reaktion motreaktion.

Tack för inspiration till nya avsnitt. Vi får definitivt göra ett till om det här med raketers fysiska möjligheter att skapa framdrift i rymden och du får gärna vara med och debattera frågan (men det vågar du kanske inte?)

Vi får även göra ett nytt avsnitt om cancer, då det finns vanföreställningar om denna åkomma inom medicinen som inte har vetenskapligt stöd.

Och också ett om vetenskapens falska profeter och helgon såsom Einstein och Stephen Hawking.

Som sagt, tack för inspiration "knowledgehunger"

Är du så okunnig som du framstår eller är det ett spel? I det slutna kärlet trycker gasen mot innerväggarna och spräcker kärlet. I raketfallet trycker gasen likväl mot innerväggarna, men en öppning baktill gör att den gas som expanderar bakåt försvinner ut i rymdens vakuum. Gasen i framriktningen trycker raketen framåt (reaktion) innan den, via en motreaktion, försvinner bakåt och ut i rymden.

Du upprepa ditt mantra men du har ändå fel. Finns ingen referens som beskriver det du påstår händer. Jag är helt överens med alla seriösa referenser, kurslitteratur m.m. Om Fabian Fjälling inte kunde få dig att förstå finns ingen anledning till debatt. Du vill inte acceptera grundläggande fysik som lärs ut i skolor eller publikationer specifikt om raketdrift.

Du behöver äga upp till din okunskap för att få min respekt. Att du aldrig lämnat en seriös referens här i tråden visar bara att det inte finns något stöd för dina tokerier.

Beträffande Stephen Hawking tycker jag enbart att du beter dig ovärdigt. Din människosyn gör mig illamående och det faktum att du inte ens visar ånger är stötande. Jag känner dig inte personligen men du beter dig verkligen som en skitstövel i det här fallet. Jag har varken vänner, kolleger eller bekanta som beter sig så illa som du gör härinne.

Att du inte kan inse hur många fel du och RCB haft genom åren. Att diskutera fakta och kunna erkänna att man haft fel efter att ha utrett är respekt, RCB är däremot ett hån mot seriös vetenskap.
Citera
2025-09-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
I den artikeln från pubmed så påståd de inte alls att man kan hitta viruspartiklar i friska prover. Man sade att man hittade partiklar som liknade virus.

"A number of potential natural mimickers that can generate intracellular groups of round vesicles mimicking SARS-CoV-2 virions could be listed, the most likely being endocytic vesicles and endosomal compartment components such as microvesicular bodies containing exosomes, among others. Endocytosis leads to the formation of 60–120 nm vesicles, which is within the size range described for SARS-CoV-2 (60–140 nm) (2). These endocytic vesicles may be coated by different proteins, one of the most common being clathrin (13). The presence of coating proteins may be responsible for the presence of an electron-dense area surrounding these vesicles, giving the appearance of a viral corona."

Men jag noterade att du missade första delen av mitt inlägg, jag postar igen så att du får en chans till:

Fast då är det märkligt att behandlingen fungerade. Man gick från många miljoner döda i smittkoppor till inga alls. Sedan kan du säga att man bytte namn på sjukdomen till apkoppor eller något liknande men det dör ett par hundra människor av det varje år.

Så hur minskade dödligheten i de symptomen? Bättre hygien och högre levnadsstandard är inte ett svar eftersom fler personer i världen lever under likadana eller sämre förhållanden än slutet av 1800-talet.

Var det bara att man bytte namn på sjukdomen som minskade dödligheten? Varför inte i så fall bara byta namn på cancer till pellefantsjukan, det hade ju räddat en massa liv!

jo, man hittar partiklar som är identiska med vad som påstås vara sars-cov2 i vävnad som inte är 'infekterad' av detta påhittade virus.

"we have observed morphologically indistinguishable inclusions [...] in patients negative for coronavirus disease 2019 (COVID-19) as well as in renal biopsies from the pre–COVID-19 era."

det handlar alltså inte om nåt virus utan om helt ofarliga partiklar som förekommer i stora mängder när celler bryts ner.
Citera
2025-09-05, 11:26
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knowledgehunger

Din människosyn gör mig illamående och det faktum att du inte ens visar ånger är stötande. Jag känner dig inte personligen men du beter dig verkligen som en skitstövel i det här fallet. Jag har varken vänner, kolleger eller bekanta som beter sig så illa som du gör härinne.

Oscar Wilde lär ha sagt "Det finns ingen synd förutom dumhet" och jag är beredd att hålla med efter att ha upplevt det jag har de senaste åren.

Det är en sak att inte veta, en annan att få information presenterad som objektivt motbevisar de övertygelser man har, men trots detta försvara det som bevisligen är falskt. Och vissa stannar inte där utan ger sig på de som visar vad som faktiskt är sant.

Jag gör mitt bästa vad gäller att göra människor uppmärksamma på de stora lögner som vävts, främst inom vetenskapen, för att helt enkelt hålla oss så okunniga som möjligt, eftersom kunskap förvisso är makt.

Men du som inte har en rationell utan religiös världsbild ser detta som hädelse och smädar kättare.

Nåväl, synden straffar sig själv som det heter.

PS något annat jag sysslat med efter semestern förutom att ta upp poddandet igen då jag och Martin ser att det fortfarande behövs, är att fixa världens första geometriskt korrekta solsystemsimulator - Tychosium så att den nu har med alla stjärnor som kan ses med blotta ögat. www.tychos.space

Men ansträng inte de hjärnceller du har kvar med detta Knowledgehunger. Fokusera på att förstå varför det är fysiskt omöjligt för raketer att skapa framdrift i rymden.
Senast redigerad av patrixx 2025-09-05 kl. 11:33.
Citera
2025-09-05, 11:46
Medlem
Citat:
Oscar Wilde lär ha sagt "Det finns ingen synd förutom dumhet" och jag är beredd att hålla med efter att ha upplevt det jag har de senaste åren.

Det är en sak att inte veta, en annan att få information presenterad som objektivt motbevisar de övertygelser man har, men trots detta försvara det som bevisligen är falskt. Och vissa stannar inte där utan ger sig på de som visar vad som faktiskt är sant.

Jag gör mitt bästa vad gäller att göra människor uppmärksamma på de stora lögner som vävts, främst inom vetenskapen, för att helt enkelt hålla oss så okunniga som möjligt, eftersom kunskap förvisso är makt.

Men du som inte har en rationell utan religiös världsbild ser detta som hädelse och smädar kättare.

Nåväl du känner inte mig och synden straffar sig själv som det heter.

PS något annat jag sysslat med efter semestern förutom att ta upp poddandet då jag ser att det fortfarande behövs, är att fixa världens första geometriskt korrekta solsystemsimulator - Tychosium så att den nu har med alla stjärnor som kan ses med blotta ögat. www tychos.space

Men ansträng inte de hjärnceller du har kvar med detta Knowledgehunger. Fokusera på att förstå varför det är fysiskt omöjligt för raketer att skapa framdrift i rymden.

Du beter dig som ett rövhål och jag hoppas alla de andra uppmärksammar din dåliga människosyn och brist på empati. Du kan försöka släta över det med dina löjliga liknelser och ordsrpråk eller genom att hoppa vidare till andra ämnen. Men det är ganska uppenbart för de flesta att du skämmer ut dig och är oförmögen att erkänna när du passerat gränsen för vad som är rimligt.

Känns det verkligen bra när du anklagar en mycket sjuk och numera död person utan att du har något som helst bevis på att han var fejk? Om du gjorde din research fullt skulle du inse att han var både verklig och mycket framgångsrik inom sitt område. Men du skiter i det för att du inte vill att det ska vara så. Du tittar istället på youtube-videor och intalar dig själv att de minsann visar att han var fejk. Det är så ni jobbar hela högen. Ni söker inte upp och reder ut saker med rätt personer för att ni inte vill spräcka bubblan ni lever i.

Jag ser ärligt talat ner på dig efter det du uppvisat här inne. Det hade jag inte gjort om det enbart handlat om vetenskapliga teorier. Men när du ger dig på utsatta personer som SH eller Ebba som dog på Drottninggatan är vi inne på något som går utanför en diskussion om vetenskap och teknik.
Citera
2025-09-05, 12:19
Medlem
patrixxs avatar
Kännetecknande för religiösa hjärntvättade fanatiker är att de inte själva förstår att de är det (eftersom de är just religiösa, hjärntvättade och fanatiska). Och om någon säger emot dom så har de inga hållbara rationella argument, utan istället irrationella dogmer. Och om någon påtalar detta så övergår de till ad hominen och personangrepp eftersom det ju är kätteri. Och där är du nu Knowledgehunger.

Jag anklagar Stephen Hawking för två saker. Dels för att den forskning han företrädde, saknar vetenskapliga belägg. Det är inget annat än irrationella matematiska fantasier precis som Einsteins teorier. Dels för att han (jag ser det dock troligt att han spelats av olika skådespelare genom åren) deltagit i ett narrspel som gått ut på att övertyga världen om att en rullstolsburen och svårt sjuk människa är världens mest framstående fysiker.
Senast redigerad av patrixx 2025-09-05 kl. 12:43.
Citera
2025-09-05, 12:55
Medlem
Citat:
Kännetecknande för religiösa hjärntvättade fanatiker är att de inte själva förstår att de är det (eftersom de är just religiösa, hjärntvättade och fanatiska). Och om någon säger emot dom så har de inga hållbara rationella argument, utan istället irrationella dogmer. Och om någon påtalar detta så övergår de till ad hominen och personangrepp eftersom det ju är kätteri. Och där är du nu Knowledgehunger.

Jag anklagar Stephen Hawking för två saker. Dels för att den forskning han företrädde, saknar vetenskapliga belägg. Det är inget annat än irrationella matematiska fantasier precis som Einsteins teorier. Dels för att han (jag ser det dock troligt att han spelats av olika skådespelare genom åren) deltagit i ett narrspel som gått ut på att övertyga världen om att en rullstolsburen och svårt sjuk människa är världens mest framstående fysiker.

Du är ju f.. f.. sjuk, kort och gott!
Citera
2025-09-05, 13:04
Medlem
patrixxs avatar
Citat:

Inte vulgär och brutal då som man kallade kättare på medeltiden? 😊

Ha en så trevlig helg du kan fast du har mycket nu som du inte får lov att tänka på.
Citera
2025-09-05, 21:39
Avstängd
urverksapelsins avatar
Citat:
.........så nu har han lyckats göra dig lika sktförbannad som han gjort mig......

Får mig att tänka på scenen i Die Hard. Tysken bankar geväret i bordet och kraschar flaskor! Ms Genarro säger "John lever!" "hur vet du det?" "Därför att bara han kan göra någon så förbannad"

Där har du Patrixx!

-som för övrigt har min utmaning att ta ställning till: ett öppet podium!
Citera
2025-09-05, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
.........så nu har han lyckats göra dig lika sktförbannad som han gjort mig......

Får mig att tänka på scenen i Die Hard. Tysken bankar geväret i bordet och kraschar flaskor! Ms Genarro säger "John lever!" "hur vet du det?" "Därför att bara han kan göra någon så förbannad"

Där har du Patrixx!

-som för övrigt har min utmaning att ta ställning till: ett öppet podium!

Jag tyckte tidigare att han var rätt så harmlös men sedan började främst han och Simon ge sig på döda människor och anklaga dem för att vara skådespelare. Bevisen är som alltid videor och bilder som man granskat. Det, tillsammans med något ologiskt resonemang, räcker för dra slutsatsen "fejk".

Om jag vore anhörig till någon av dem de gett sig på skulle jag stämt dem för förtal av avliden. Oavsett vad patrixx tycker och tänker utanför den här tråden är han en dålig människa i mina ögon. Man uttrycker sig bara inte så som han gjort i de senaste inläggen.

Om man tillfälligt råkar tappa fattningen och ändå skriver något kränkande så bör man känna ånger och i sitt nästa inlägg erkänna att det var onödigt att uttrycka sig så och att man inte vill såra andra människor. Men inte patrixx,. Han visar en otroligt obehaglig sida som jag tar avstånd ifrån. Jag har inte lust att kommunicera mer med honom, jag föraktar hans beteende å det kraftigaste.

Han tycks se detta som en lek och då är i alla fall jag ute ur den f.o.m nu.
Citera
2025-09-06, 07:03
Medlem
Av olika anledningar har jag (tyvärr) varit inne på sjukhus och avdelningar där folk har psykoser, antingen från droganvändning eller helt enkelt psykisk ohälsa. Patrik påminner i mångt och mycket om det jag sett där.
Senast redigerad av P-ter 2025-09-06 kl. 07:08.
Citera
2025-09-06, 10:57
Medlem
patrixxs avatar
Citat:
Jag tyckte tidigare att han var rätt så harmlös men sedan började främst han och Simon ge sig på döda människor och anklaga dem för att vara skådespelare. Bevisen är som alltid videor och bilder som man granskat. Det, tillsammans med något ologiskt resonemang, räcker för dra slutsatsen "fejk".

Om jag vore anhörig till någon av dem de gett sig på skulle jag stämt dem för förtal av avliden. Oavsett vad patrixx tycker och tänker utanför den här tråden är han en dålig människa i mina ögon. Man uttrycker sig bara inte så som han gjort i de senaste inläggen.

Om man tillfälligt råkar tappa fattningen och ändå skriver något kränkande så bör man känna ånger och i sitt nästa inlägg erkänna att det var onödigt att uttrycka sig så och att man inte vill såra andra människor. Men inte patrixx,. Han visar en otroligt obehaglig sida som jag tar avstånd ifrån. Jag har inte lust att kommunicera mer med honom, jag föraktar hans beteende å det kraftigaste.

Han tycks se detta som en lek och då är i alla fall jag ute ur den f.o.m nu.

Att vara godtrogen och oförmögen att tänka kritiskt kring vissa saker, betyder inte att man har rätt eller är god.

Stora lögner fungerar är ett känt talesätt och det är just det faktumet Nötverket utnyttjat för att få oss att tro att en värld av illusioner är sann.

Små lögner kan vi se och förstå, som de som tas upp i program som Uppdrag Granskning och som främst görs för att förstärka illusionen om att media verkligen granskar makten och avslöjar missförhållanden.

Men att vacciner i själva verket enbart är gift, att man skulle ha fejkat terroristattentat med tusentals döda eller månlandningarna och att global media i själva verket är en homogen propagandamaskin, kan vi inte föreställa oss. Och det är just därför dessa stora lögner fungerat och blivit kollektiva sanningar.

Och att vara godtrogen och oförmögen att undersöka dessa och andra frågor eftersom det är otänkbart, dvs det som kallades hädelse förr, är inte att vara god, tvärtom. "De som kan få dig att tro på absurditeter kan få dig att begå grymheter" - Voltaire
Senast redigerad av patrixx 2025-09-06 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in