Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-30, 17:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nej, det gäller en annan dörr.

Vi gillar nya teorier.

Är det SEs "formfulländade figur" som får dig att tro att han använde gymmet på Skandia när han jobbade över och slank ut genom dörren på Sveavägen 48 nära Grand?

Edit: (alternativ teori enligt trådplaceringen.)
Kan det vara dörren på traktorn som SE ritade under mordkvällen som fick bägaren att rinna över?
Valmet = Valtion Metallitehtaat
Finska: Valtion = "statens", Metallitehtaat = "metallfabriker"
Översättning: "Statens metallverkstäder"
Valmet var startat av finska staten och byggde bland annat krigsmaterial.

SE hatade som moderat statligt ägande och blev säkert argare och argare att han slavade för ett utländskt statligt bolag. När han började tänka på alla handeldvapen Valmet byggde såg han kanske dörren på traktorn som hans livs "chans" att själv göra lite skillnad?

Tanken på vapnen fick honom att beväpna sig och tänkte "Valmettraktorn är ändå försäkrad, så jag kan gå ut och skjuta någon som förespråkar statligt ägande", försäkrade han sig själv.

Han ritade nu snabbt och nästan lite slarvigt klar dörren på traktorn och lämnade sitt låsta arbetsrum. (Dörrhandtaget på traktorn fick en nästan farlig placering som föraren kunde skada sig på om han snabbt måste uppsöka toaletten.)

Har du upptäckt att dörren på traktorn är "misstänkt flyhänt" ritad jämfört med resten av traktorn?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-30 kl. 17:41.
Citera
2025-07-30, 18:00
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Det kan mycket väl vara så. Återigen, jag är ringrostig. Det kan vara så att det är en senare uppgift. Tingsrätt/Hovrätt? Eller är det intervjun senare?

Edit: Dalulven to the rescue: SE ritar i hur han sneddade i höjd med annonspelaren på en kartskiss i Kvällsposten den 7:e april, 1986.

Nu bygger sneddarseglarnas teori på att SE läste i TKs bok om sneddandet först 1987 och sedan ändrade sitt narrativ efter det eftersom han fick panik.

Kan skissen på servetten 7 april 1986 tolkas på något annat sätt? Annars är ju teorin att SE "mörkade" sneddandet till efter TKs bok bara rena fantasier.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-07-30 kl. 18:04.
Citera
2025-07-30, 19:16
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Två personer sneddar vid något tillfälle ca 3 meter på en sträcka av 80 meter på en trottoar enligt dig.

Din slutsats: "Det måste röra sig om samma individ!"

Det har aldrig slagit dig att det kan röra sig om två helt olika individer? De sneddar då vid olika tidpunkter och på olika platser.

"Två-olika-sneddande-personer-teorin" helt enkelt.

När det gäller flygplan brukar man tala om glidtal, det vill säga hur långt ett plan som inte gasar glider fram för varje meter i förlorad höjd.

Det visar sig att ett glidtal på 80:3 är fullt i klass med ett kommersiellt flygplan om inte bättre.

För att fullända analogin är det som att tycka att det är misstänkt att ett flygplan ”sneddar” ner och landar på en landningsbana bara för att ett annat flygplan ”sneddat” ner någonstans på samma landningsbana (fast nedslagsplatsen diffar med upp till 80 meter och kan ha skett flera minuter tidigare).
Citera
2025-07-30, 19:37
Medlem
MrBarnabys avatar
Sökte lite i DN:s arkiv, Kangers bok diskuterades en hel del i media och så här ska det tydligen stå i boken om insneddandet enligt Gunnar Wall:
Samtidigt som Martin [Inge kallas Martin hos Kanger] ställer bilen vid trottoarkanten ser han en man snedda över trottoaren på andra sidan Sveavägen. Han kommer gående norrifrån, men passerar på utsidan om den trekantiga reklampelare som står bara en meter från körbanan. Mannen går fram till Dekorimas stora skyltfönster och tittar en kort stund på färghandelns utställda varor. Sedan vänder han sig om. Martin ser hans gestalt avteckna sig mot det upplysta fönstret.
Det här stämmer ju "hemskt mycket" med herr Engströms uppdaterade version av sin egen väg till skyltfönstret, byt ut de "utställda varorna" mot klockan så är berättelsen komplett. Det förklarar var den uppdaterade versionen har sin grund, han behöver inte ha läst boken men kan ha sett eller hört det i media. Om han inte sett eller hört detta, och han inte är GM så är det otroligt sammanträffande.

Jag vet att det finns synpunkter på IM:s berättelse, inte minst tidsmässigt, men jag tror alla kan hålla med om att avsnittet ovan stämmer hemskt mycket med Engströms berättelse om sin egen promenad. Är han då GM, ja antagligen, Lars Larsson löste mordet 2016. Man skulle nästan kunna tro att det är IM som kopierat Engströms berättelse men SE släppte sin uppdaterade version senare.

Min amerikanske kollega (Columbo) skulle nog säga, "this is what bothers me", det vill säga varför han som vittne kände sig tvungen att implementera detta insneddningsmoment två år efter mordet.

Som GM förstår jag honom absolut , "jag kollade klockan precis där när det small" ifall han skulle bli utpekad.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-30 kl. 19:57.
Citera
2025-07-30, 19:51
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
När det gäller flygplan brukar man tala om glidtal, det vill säga hur långt ett plan som inte gasar glider fram för varje meter i förlorad höjd.

Det visar sig att ett glidtal på 80:3 är fullt i klass med ett kommersiellt flygplan om inte bättre.

För att fullända analogin är det som att tycka att det är misstänkt att ett flygplan ”sneddar” ner och landar på en landningsbana bara för att ett annat flygplan ”sneddat” ner någonstans på samma landningsbana (fast nedslagsplatsen diffar med upp till 80 meter och kan ha skett flera minuter tidigare).

Det var en bra analogi. Inte ens plan som liknar varandra måste vara samma plan.

Varför bygger hypotesen att SE mördade OP på "hemliga dörrar", påhittade sneddningar, moderat medlemskap, spekulationer om hala skor, diffusa uppgifter om mörka kläder och menande uppgifter om att en granne i Täby samlade på vapen?

Hur skulle en hypotetisk häktningsframställan mot SE sett ut?

Skulle den innehålla en enda konkret uppgift förutom nebulösa spekulationer?
Citera
2025-07-30, 19:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Sökte lite i DN:s arkiv, Kangers bok diskuterades en hel del i media och så här ska det tydligen stå i boken om insneddandet enligt Gunnar Wall:
Samtidigt som Martin [Inge kallas Martin hos Kanger] ställer bilen vid trottoarkanten ser han en man snedda över trottoaren på andra sidan Sveavägen. Han kommer gående norrifrån, men passerar på utsidan om den trekantiga reklampelare som står bara en meter från körbanan. Mannen går fram till Dekorimas stora skyltfönster och tittar en kort stund på färghandelns utställda varor. Sedan vänder han sig om. Martin ser hans gestalt avteckna sig mot det upplysta fönstret.
Det här stämmer ju "hemskt mycket" med herr Engströms uppdaterade version av sin egen väg till skyltfönstret, byt ut de "utställda varorna" mot klockan så är berättelsen komplett. Det förklarar var den uppdaterade versionen har sin grund, han behöver inte ha läst boken men kan ha sett eller hört det i media. Om han inte sett eller hört detta, och han inte är GM så är det otroligt sammanträffande. Jag vet att det finns synpunkter på IM:s berättelse, inte minst tidsmässigt, men jag tror alla kan hålla med om att avsnittet ovan stämmer hemskt mycket med Engströms berättelse om sin egen promenad. Är han då GM, ja antagligen, Lars Larsson löste mordet 2016.

Min amerikanske kollega (Columbo) skulle nog säga, "this is what bothers me", det vill säga varför han som vittne kände sig tvungen att implementera detta moment två år efter mordet.

Som GM förstår jag honom absolut , "jag kollade klockan precis där när det small" ifall han skulle bli utpekad.

När säger SE att han rundar den södra reklampelaren?
Det har jag missat.
Citera
2025-07-30, 19:58
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
När säger SE att han rundar den södra reklampelaren?
Det har jag missat.
Jag citerade Wall som skrev om insneddandet i Kangers bok, jag fetmarkerade det viktigaste.

Ska du, som vanligt, försöka tramsa bort det?
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-07-30 kl. 20:01.
Citera
2025-07-30, 20:18
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag citerade Wall som skrev om insneddandet i Kangers bok, jag fetmarkerade det viktigaste.

Ska du, som vanligt, försöka tramsa bort det?

Wall säger;
Du säger:
Det här stämmer ju "hemskt mycket" med herr Engströms uppdaterade version av sin egen väg till skyltfönstret, byt ut de "utställda varorna" mot klockan så är berättelsen komplett. Det förklarar var den uppdaterade versionen har sin grund, han behöver inte ha läst boken men kan ha sett eller hört det i media. Om han inte sett eller hört detta, och han inte är GM så är det otroligt sammanträffande. Jag vet att det finns synpunkter på IM:s berättelse, inte minst tidsmässigt, men jag tror alla kan hålla med om att avsnittet ovan stämmer hemskt mycket med Engströms berättelse om sin egen promenad. Är han då GM, ja antagligen, Lars Larsson löste mordet 2016.
Är det då tramsigt att fråga dig om du menar att SE påstår att han passerar reklampelaren på utsidan?

Jag har aldrig hört att SE gör det.
Citera
2025-07-30, 20:26
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Wall säger;
Du säger:
Är det då tramsigt att fråga dig om du menar att SE påstår att han passerar reklampelaren på utsidan?

Jag har aldrig hört att SE gör det.

Tvärtom har SEkten skrikit sig hesa i 5 år om att GM ”naturligtvis” sneddade in före annonspelaren därför att ”det är så naturligt”.

Inte konstigt att det blir syntax error nu när IM krossar deras sagovärld.
Citera
2025-07-30, 21:33
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Tvärtom har SEkten skrikit sig hesa i 5 år om att GM ”naturligtvis” sneddade in före annonspelaren därför att ”det är så naturligt”.

Nu verkar det inte så noga i Cluedo-la-la-land om det man hittar på stämmer med kända fakta eller inte. Fokuset ligger väl i själva trivselmisstänkandet?

Det är väl bara att modifiera misstankarna att SE och GM på olika sidor om reklampelaren vid olika tidpunkter kan har sneddat. GM har rundat reklampelaren, trots att inget mordplatsvittne vittnar om detta.

Sen kan man hävda att om ingen sett SE runda reklampelaren måste han vara mördaren eftersom ingen sett honom och trivsellyckan är återställd.

Om man resonerar i cirkel är SE alltid lätt att ringa in som mördaren.

Själv är jag lite hälsosamt skeptisk mot detta sätt att resonera.
Citera
2025-07-30, 22:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Så du medger att det skedde ett sneddade.

GM sneddar in.

SE sneddar in.

Så värst många sekunder och meter tycks inte skilja dem åt, att döma av Skandiamannens version.

Den ene "tittade på sin klocka". Den andre drog fram en revolver. Är de en och samma?
Citera
2025-07-30, 22:24
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så du medger att det skedde ett sneddade.

GM sneddar in.

SE sneddar in.

Så värst många sekunder och meter tycks inte skilja dem åt, att döma av Skandiamannens version.

Den ene "tittade på sin klocka". Den andre drog fram en revolver. Är de en och samma?

Jag ger inte mycket för IM:s sneddande eftersom det inte återfinns i något dialogförhör eller rättegångsförhör.

Det är bara småkomiskt att inte ens denna svajiga uppgift matchar SE:s version.

Det enda vi kan konstatera är att Tensonmannen rört sig 3 meter i sidled på 80 meter. Om nu Tensonmannen ens är GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in