Citat:
Ursprungligen postat av
JoaquinGuzman
Jag har inte varit inne och läst tabeller. Det ska jag erkänna. De 26 fall som du nämner varinte det sådana fall där det dömdes till oaktsam våldtäkt?
Jag tolkade texten som att de "nya" fallen var de som utgjordes av bevisnivå 3. Alltså fall där inget hot eller våld ska ha förekommit, ingen utsatt situation ska ha förelegat utan bara muntlig "bevisning" i form av en berättelse där målsäganden säger att den inte deltagit frivilligt. Jag tror att det var 121"nya" fall.
När jag läser igen verkar det som att min tolkning av "nya" fall inte är helt riktig. De måste innehålla något mer än muntlig bevisning för annars är BRÅs text väldigt svårtolkad.
Jag nämnde 39 % siffran med 26 st. domar enbart för att illustrera den korrekta logiken men du har helt rätt i att det intressanta är den andra 39 % siffran huvudsakligen.
Här är ett citat:
''En ytterligare förändring som kan iakttas är att enbart muntlig bevisning i
större utsträckning tycks ses som tillräckligt för en fällande dom. Andelen
av alla fällande domar där det enbart finns muntlig bevisning har ökat från
16 procent år 2017, till 28 procent år 2023. I fällande domar för ”nya” fall är
det hela 39 procent. ''
Detta citat ovanför är hämtat ifrån tabell 20 på sidan 92 i BRÅ rapporten. Det finns två 39 % siffror, den siffra som beskrivs och fokuseras på är den ifrån 2023 (''nya'' våldtäktsdomar, n = 66). Men den logik som jag presenterar nedanför gäller för båda siffrorna.
Här är BRÅ rapporten: https://bra.se/download/18.773bb1c7194d8520788136a2/1740561997214/2025_3_Samtyckeslagens%20till%C3%A4mpning%20och%20 konsekvenser.pdf
För mer info vad som tabellen innehåller kan du läsa sida 91 i samma BRÅ rapport.
Terminologibeskrivning:
''Nya'' fall = ''Nya'' fällande våldtäktsdomar.
Det viktiga att förstå är att resterande 61 % för vardera 39 % siffra i tabellen (finns två st. 39 % siffror)
inte utgörs av friande domar utan utgörs av resterande fällande domar baserat på olika bevisnivåer. Det du har framför dig är en fördelningstabell för olika fällande våldtäktsdomar för att spegla hur bevisnivån ser ut i olika domar.
Föreställ dig en tårta som föreställer fällande domar och så vill du veta hur stor andel av tårtan (fällande domarna) som utgörs av olika bevisnivåer. Det är vad du har framför dig.
Ett konkret exempel:
Tittar vi på samtliga fall (fällande våldtäktsdomar) - (272), den första kolumnen ifrån vänster i tabell 20, så utgjordes 28 % av domarna av bevisnivå 3, 52 % av bevisnivå 2 och 21 % av bevisnivå 1.
Du kommer nog hålla med om denna tolkning ifall du läser tabellen. Det finns inget annat logiskt sätt att tolka tabellen på.
Rapporten är rätt så märkligt skriven och saknar en stringent, logisk struktur. Det har du helt rätt i.
För att bedöma sannolikheten att bli dömd så behöver man ha info om fällande domar och även icke-fällande domar. Denna info tillhandahålls inte av tabell 20. Tabellen ger enbart info om fällande domar och hur stor andel av dem som utgörs av olika bevisnivåer.
Hoppas det hela blev mer begripligt nu. När jag får mer tid ska jag läsa igenom rapporten noggrant. Det var en lång rapport, 162 sidor.