2025-08-06, 08:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
På tal om arbete...Pia Went land har inte haft annat än lönebidragsjobb under hela sitt liv, tyder på ett mentalt handikapp 😀

Hennes sysselsättning vid räddningsskolan på Sandö upphörde, pga Hennes sjukskrivningar under långa perioder.

Hon verkar vara en riktigt sjuk människa som äter medicin för sitt mående, rätt åt hon😀

Hennes rörelsemönster före och efter mordet borde göra att varningsklockorna ringer.
Varför flyttar hon till Umeå 2 veckor innan mordet ?
Och så råkar hon vara i Kramfors just samma helg som Eva mördas.

Samt att hon hamnar på sjukhus dagen efter och fick inte reda på mordet förrän på Måndag, detta trots att hon har Annelis alibi ?
Något stämmer inte ?
Var Eva och PG ett par ?

Var det därför PG flyttade till Umeå, men då bestämmer sig Eva för att flytta till Sundsvall och börja ett nytt liv. Sen får PG reda på att Eva har en toyboy, eller en kille och går lös på Eva med högaffeln.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-06 kl. 08:18.
Citera
2025-08-09, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MamaGris
Om AS är på hans MÅ's vänlista så verkar det väldigt underligt att Boanchga inte känner till honom.

Mycket märkligt.

Men rent teoretiskt kan ju lika gärna Täppas Fogelberg vara Evas baneman
Citera
2025-08-10, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Mycket märkligt.

Men rent teoretiskt kan ju lika gärna Täppas Fogelberg vara Evas baneman

Jag får känslan att många i det där gänget kring Pia W och Anneli S är ganska dysfunktionella.

Vad tycker ni?
Citera
2025-08-10, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chgpw
Jag får känslan att många i det där gänget kring Pia W och Anneli S är ganska dysfunktionella.

Vad tycker ni?

Ja det krävdes väl någon klipsk person för att komma undan ett mord, samt en gnutta tur att GMn inte blev sedd/avslöjad. Leker man krig är man väl van att gömma sig i gräset.
Citera
2025-08-13, 13:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Är så sällan i Kramfors nuförtiden så vetskapen har rubbats ut, men några kontakter har jag kvar.

Man får inte rättspsykiatrisk vård med
särskild utskrivningsprövning ens om du är en vanlig jäkla dåre...

Guran har nåt med mordet att göra, det är folk på stan helt säkra på, likväl som att PAJ och SE inte har med det att göra.

Alla hoppas väl på den där dna analysen så att saken är ur världen.

GN var ute efter knappt 3 år.
Om Evas mördare blivit dömd till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning 1987 hade denne varit ute 1990.

Samma kanske gäller för andra mördare som fått samma dom.

Är det praxis att man släpper ut mördare och hustrumisshandlare efter bara något år som fått denna dom ? Eller finns det olika nivåer beroende på brottet.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-13 kl. 13:50.
Citera
2025-08-14, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
det var henne jag mailade och hon har semester tom. 2/1 . Hon gav mig ett tfn.nr och ett annat namn ifall det var akut , men kändes som jag ville vänta tills hon kom tillbaka . Jag skrev att jag återigen ville berätta om lör. morg. samt frågade om jag kunde få tillgång till mitt förhörsprotokoll . Tycker att det borde vara en offentlig handling. Främst ville jag veta namnen på dom som förhörde mig och ifrågasätta deras agerande vid förhöret

Ja det vore intressant!
Att Marpet inte ens vet namnen på dom som förhörde henne är märkligt.
Men det kanske är praxis?
Citera
2025-08-18, 21:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Märkligt att vara så oberörd och dansa arslet av sig på buggkursen samma helg som mordet på sin flickvän.Var inte PAJ förtvivlad efter mordet?Sörjde han Eva mycket?

Tog PAJ dödsfallet hårt?
Att han glömmer och inte minns trots att det gäller mord på hans flickvän vad beror de på?
Konstigt att han inte berättade att han sökt henne på natten.Var trodde han Eva var nånstans?
Brukade hon utebli och inte komma på avtalad tid?

Har han visat sig vara psykiskt instabil?Hur är han egentligen som person?
Har han fått psykvård?Är de någon som misstänkt psykisk störning hos honom?
Intresserade han sig för vem som mördade sin nära vän(flickvän)?
Är de någon som vet vad han sa efter mordet och vem han trodde var GM och varför Eva knivhöggs?

Ja man behöver nog inte vara Sherlock Holmes, kanske var det mer av ett lustmord för PAJ.
Kanske var mordet mer som denna låt: https://www.youtube.com/watch?v=VQeW62X8rEA

Men vem vet Eva kanske stal ett äpple på GNs gård, eller varför inte en banan

När Eva var död kunde PAJ festa loss, det var ju trots allt Fredag kväll.

Jag tror inte han sörjde han fick ju barn med begravningsentreprenören, som var 9 år yngre än Eva.

Men frågan är varför han tog på sig pojkvänsrollen då han inte var hennes pojkvän, kanske var det bara en coverup story.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-18 kl. 22:52.
Citera
2025-08-20, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Förmodligen har han varit ute i regnet vid mordplatsen och hållit på där, bilen har han haft parkerad lite avsides någonstans i närheten. Det här är även orsaken till varför han påstår sig har kört ut till föräldrahemmet så många gånger under natten (vid 3 olika tillfällen) så han skulle ha en bra "anledning" och ett bra svar till polisen om någon skulle ha sett honom eller hans bil i det aktuella området. Men som tur var fanns det ju inget vittne som såg P eller hans bil på Bruket den här natten. Men det här var givetvis bara ett sätt att skaffa sig alibi, samma sak med att dyka upp på nattklubben Kramm - för att skaffa sig alibi.
När han anlände till Kramm ställde han förmodligen bilen på parkeringen utanför hotellet, inga konstigheter och stövlade sen in dyblöt. Det viktiga för honom var att hinna komma dit och visa upp sig innan dom stängde.

Låter rimligt.
Troligen åkte han först till mordplatsen och fixade den så att det skulle se ut som en våldtäkt.
Därför blir han dyblöt, han hann troligen inte torka den korta biten från mordplatsen till Kramm.
Det stämmer ju överrens om att han först kör ut till mordplatsen 3 gånger och sedan åker in på Kramm för att skaffa sig ett alibi. Det kan ju också vara så att han cyklade 3 varv runt mordplatsen när hundvittnet nästan avslöjade honom. Sen törs han inte åka hem och därför är han dyblöt när han kommer in på hotellet. Det är möjligt att Mr P var ute i över en timma i spöregnet. Möjligen hämtar han bilen hemma och kör direkt till Kramm då han inte vågade visa sig i kvarteret.
Kompisen torde ha bott på Hällgumsgatan på den tiden och då hade han ett alibi för kvällen.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-20 kl. 11:15.
Citera
2025-08-23, 06:24
Medlem
Citat:
Lägg ner tramsandet nu eller lämna tråden du också som dina "gelikar"

DU VET mycket väl vem ""toyboyen är!

"Toyboyen" = M*ts Åhm*n, Bollstabruk
Har du fått fram någon mer info om "toyboyen"? Det skulle t.ex vara intressant att veta vilken relation han har/hade med/till "knivPia"
Gjorde ES misstaget att intressera sig för någon annans pojkvän? Konstigt att Boanchga inte känner till något om MÅ trots att hennes bästa vännina har honom som vän på fejjan.Är man så intresserad av mordgåtor som Boanchga är så borde väl hen känna till MÅ om han nu var ett ES ex. pojkvän.
Citera
2025-08-23, 10:59
Avslutad
Citat:
Varken Lampan eller MrP verkar ha tillhört några kriminella kretsar. Dom har väl kollat upp vilka som var på Korpberget. Om det var nån som blivit "färdigbehandlad" och kommit ut i samhället igen. Dom startade väl sina behandlingar 1986 och det tar väl ett halvår att bli ren. Någon som vet?

Harri Sandberg var i toppskiktet av kriminella kretsar med Christer Petterson som bästa vän.
Harri var med i Kramfors ridklubb precis som Eva Söderström.

Efter Palme mordet flyttade Harri till Kramfors.

Protokoll fört vid förhör med
Sandberg-Miekkalinna, Harri
Sakari fd. 410131-9459. förhöret

hållet på Stiftgården, Korp-
berget, Svanö, Kramfors, den

25 februari 1988 med början
kl. 17. 30.

Förhörsledare krinsp Ingvar
Kjellvås och Hans Hörngren .

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMa25UVjZNQ25scHM/view?pli=1&resourcekey=0-uVrepu-2iBQt2I5vIqD8Qg

Men han kanske var ute den 25e September 1987.

Harri blev även förhörd på Kramfors polisstation om mordet på Palme:
https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1998-10-04_1740_KC10400-00-C_Harri_Sandberg-Miekkalina.pdf/7

Förhöret hållet på Kramfors polisstation, onsdagen den 23 november 1988 med början klockan 18.05. Förhörsledare: krinsp Ingvar Kjellvås och krinsp Thure Nässén.

Jag tror Thure Nässen var rätt man på spåren vad gäller Palme mordet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8w0wgG/legendariska-palmespanaren-thure-nassen-dod
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-23 kl. 11:07.
Citera
2025-08-23, 14:51
Avslutad
Citat:
Vid tidpunkten för mordet bodde bröderna på samma adress i ett större hus i Bollstabruk.
Hit till sin pojkvän (den äldre av bröderna) åkte alltså Anneli efter att hon umgåtts med Eva och BÅ i Mr P's lägenhet tidigare under mordkvällen.
På frågan om vart Laban var fick bröderna förmodligen veta av AS att Eva skulle gå hem med hunden till föräldrahemmet på Bruket senare under kvällen...

På tal om Börje Ö och hans uttalande om "lojaliteter":
Han har hört "den här personen" ett antal gånger med den tankegången att lojaliteter växlar eller avtar med tiden.
Han säger: "Vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något". "Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta".

Vem är den här personen?

Kan det vara den äldre av bröderna, dvs Anneli's dåvarande pojkvän, som vid tidpunkten för mordet delade bostad med sin yngre bror "toyboyen" a k a Mr M? dvs han som Eva "kort före mordet" hade haft en relation med enligt Svenska Fall för FBI?

Eller är det Mr M den yngre av bröderna som Börje Ö har hört ett antal gånger? "Vi har under årens lopp vänt in och ut på personen vi tror vet vad som hände, utan att få loss något". "Jag hoppas att den som vet kommer att lyssna på sitt samvete och berätta".

Återigen, vad är det för "lojaliteter" som Börje Ö menar?
Här talar vi blodsband melian syskon, mellan två bröder = Den starkaste lojaliteten, det starkaste bandet man kan ha!

Faktum är att dom här två bröderna är så tighta och sammansvetsade att dom fortfarande bor på samma adress - än idag! 66 och 63 år gamla (dock inte adressen som dom bodde på vid tidpunkten för mordet)

Kan det ha varit så att den äldre av bröderna (som "sov" i huset med flickvännen AS den aktuella natten) VISSTE OM att hans bror lämnade bostaden vid 22:00- 22:30-tiden på fredagskvällen, efter att Anneli hade kommit dit, MEN, att han ändå ställde upp och gav sin yngre bror Mr M alibi för mordkvällen/natten i efterhand?

Inte alls omöjligt!

Mördaren kanske var lojal med Börje Öhman.
Börje Öhmans son fyllde år 8 år samma dag som Eva mordet.
Kan det vara så att Börje Öhman misstänkte någon familjemedlem.

Hundvittnets beskrivning av cyklisten passar väldigt bra in på Börje Öhman.

Kan det vara så att någon lämnar Börje Öhmans hus vid 22 tiden och stöter på Eva på vägen hem.
Denne någon skulle kunna vara Harri Sandberg.

Börjes fru var en Sandberg 1980.

En riktigt outsider som kandidat till mordet skulle vara Börje Öhman himself.

Alternativt så var Börje Öhman lojal mot sin broder Ulf, död 2007.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-23 kl. 15:10.
Citera
2025-08-24, 12:53
Avslutad
Citat:
MÅ är nog mest intressant om det var han som var ES tidigare pojkvän. Tyvärr vet jag inget om honom och har därför inget att tillföra diskussionen.

Samma här, vet inget om denna man.
Men jag kom nyss på en sak.

Om jag vore mördaren skulle jag ligga väldigt lågt och inte spekulera så mycket.
Det skulle kunna indikera på att toyboyen är mördaren och inte Mr P.

Vad jag förstår har inte heller GN skrivit i tråden...
Men om du var omskriven i en tråd på Flashback så har du 3 alternativ.

1. Du ligger lågt och låtsas som det regnar för att inte bli avslöjad
2. Du ligger lågt för att du vet något
3. Du ligger lågt för att du är mördaren.

Facit den som ligger lägst är mördaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in