2025-08-21, 12:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning och understrykning.

Han var inte så sugen på att låna ut denna bil trots att denna tjej verkligen behövde bilen för att skriva lägenhetskontrakt som tidigare överenskommet.

EAs förklaringar om vad han gjorde under Söndagen är kraftigt suspekta rakt igenom och alarmklockorna ljuder. Bara att läsa igenom detta förhör med honom som ligger uppe. EA är en total lögnhals och det är av en specifik anledning: Helenas försvinnande.

På sidan 4 i förhörsprotokollet framkommer det att han hade sagt tidigare att han varit och ätit frukost på Söndagen den 14 juni hos XXXXX men det måste varit vid ett annat tillfälle... säger han nu. Alltså har polisen beslagit honom med en felaktig uppgift d v s när det gäller EA genomgående: EN LÖGN. EA har alltså inget alibi för Söndagsmorgonen den 14 juni 1992.

Varför var det viktigt för EA att försöka etablera ett alibi på morgonkvisten denna dag som frukostgäst just denna morgon ?

Det var just denna morgonen som observationen nere i Trankärr gjordes av de båda vittnena och det ena vittnet MaHe har sagt i förhör att hon såg en brun Ford Sierra där nere med en dekal i bak.

Vi vet ju att dessa yngre killar vände sig om mot vittnenas bil bakom och då vet vi att de var medvetna om att de har blivit sedda och att vittnena i vart fall sett bilen baktill. Vad EA kan göra som första åtgärd är väl att ta bort detta klistermärke om det var en DK-dekal också så kan ju EA bli särskilt skrämd av att polisen efter eventuell vetskap om detta vittne skall börja fokusera på just danskarna i stan.

Det kan ju gå att polera bilen i bak där klistermärket suttit med polermaskin för att detta inte skall synas eventuellt lackera om den biten runt reg.plåten. Polering av bilar var ju EA för övrigt mycket bekant med.

Mmm, EA sa väl att han polerade bilen på söndagen? Lämpligt tillfälle att ta bort spåren efter en dekal, i så fall.
Citera
2025-08-21, 12:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Hej KellAlfred,
Det är intressanta frågor!
Obekräftade rykten säger att hon seglade med bröderna Bru*nhage*, Toyota-bröderna alltså.
Vad B.W, samt P.U gjorde mellan 02.15-06.15 skulle jag vilja veta…det är ju självaste 10 000 kronorsfrågan!
Finns knappt några uppgifter om detta vad jag vet…mest rykten🤔
Vad B.W och Helena pratade om vete gudarna! B.W sa att han fick en kram samt att hon verkade må bra efter en härlig kväll. GW Persson säger annorlunda😊

Inte med bröderna B just denna helg. Fick uppgift en gång att det ev var helgen innan som hon seglade med dem.
Citera
2025-08-21, 13:35
Medlem
Elgsadels avatar
följande flygbild påstås visa läget för den av polisen borttagna asfaltbiten (med däckspår) vid lekplatsen:
https://ibb.co/cCxwFzZ
Bilden länkades av "Ugglan" för några år sedan i syfte att visa exakt plats för asfaltbiten.
Stämmer den så är det strax intill vändplatsen vid Hällristningsvägen (där Helena bodde).

De vittnen som sett vit bil passera två gånger på cykelbanan vid vändplatsen sa endast att bilen hade kört varken långsamt eller fort.
Sikten kan visserligen varit skymd av träd och buskar,
men de såg bilen, men inget i förhöret tyder på att den bilen stod där däckspår hittades.

Att bilar kör på cykelbanor i bostadsområden är inte ovanligt,
av massa skäl och ursäkter som inte har med mord eller liknande att göra.

Kan det uteslutas att den bilen inte hade med Helenas försvinnandet att göra?
Citera
2025-08-21, 13:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej (!), jag tog INTE bort någonting - jag ser nu att du hann ändra din text under tiden som jag hade klickat på citera och skrev mitt svar! En oturlig slump! Du skrev ditt inlägg 15:41, sedan står det att inlägget är ändrat 15:47. Jag postade mitt inlägg 15:45. En ren slump, alltså!

Det du hann lägga till innan medan jag skrev mitt svar är: "Dessutom måste man förstå att journalisten också gjort en tolkning av vad Lars faktiskt sa innan han slutligen skrev ut det i tidningen."

Men snälla du, för guds skull förstå! Lars Johansson säger ju detta livs levande med egen röst! Han säger det själv på inspelat material! Det är ju Lars egna "direktsända" ord om att KM är fortsatt intressant i utredningen! Det är ingen journalist som har återgett hans ord i text. Förstår du nu, då?
Och den idioten tror du på? Han är ju en riktig Kling eller Klang! 🤔🤪
Citera
2025-08-21, 14:01
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
följande flygbild påstås visa läget för den av polisen borttagna asfaltbiten (med däckspår) vid lekplatsen:
https://ibb.co/cCxwFzZ
Bilden länkades av "Ugglan" för några år sedan i syfte att visa exakt plats för asfaltbiten.
Stämmer den så är det strax intill vändplatsen vid Hällristningsvägen (där Helena bodde).

De vittnen som sett vit bil passera två gånger på cykelbanan vid vändplatsen sa endast att bilen hade kört varken långsamt eller fort.
Sikten kan visserligen varit skymd av träd och buskar,
men de såg bilen, men inget i förhöret tyder på att den bilen stod där däckspår hittades.

Att bilar kör på cykelbanor i bostadsområden är inte ovanligt,
av massa skäl och ursäkter som inte har med mord eller liknande att göra.

Kan det uteslutas att den bilen inte hade med Helenas försvinnandet att göra?

Bilden stämmer, och platsen för asfaltbiten likaså.

Som du ser på bilden så kan man inte se lekplatsen från där "Killarna" stod.

Vittnet på Norra Kolarestigen sa att han/hon aldrig hade sett en bil köra på gång-/cykelvägen tidigare.

Om vi tar med tidsfönstret för Helenas försvinnande i beräkningen, stämmer tiden mycket bra för att bilen som "Killarna" såg hade med försvinnandet att göra. Dessutom fanns ju legan alldeles intill lekplatsen (se bilden), och det var där som Helenas tillhörigheter hittades. Jag tror att nästan alla anser att bilen som "Killarna" såg hade med försvinnandet att göra. I min värld finns det inga tvivel.
Citera
2025-08-21, 14:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Min fetning och understrykning.

Han var inte så sugen på att låna ut denna bil trots att denna tjej verkligen behövde bilen för att skriva lägenhetskontrakt som tidigare överenskommet./.../

Jag tänker på det här med EA och Töreboda-Anders. Jag får inte ihop det där. Det är konstigt.

EA och Töreboda-Anders ska ju inte ha känt varandra. EA ska väl bara ha kört hem Töreboda-Anders en gång, typ i slutet av maj? Enligt åklagaren ska ju Töreboda-Anders ha suttit på en fest efter Helenas försvinnande och "hittat på" att han skulle ha sett Helena kliva in i EA:s bil, och att Töreboda-Anders sedan "inte kunde backa" från den berättelsen utan "var tvungen" att höra av sig till polisen. (Som åklagare Marianne Aldén förklarar det, fritt ur minnet.) Varför i hela världen skulle Töreboda-Anders ha hittat på den där berättelsen från början? Och varför skulle han ha varit så korkad att han höll fast vid den genom att "löpa linan ut" och anmäla den till polisen? Jag förstår det inte. En normal person hade ju backat direkt och kastat in handduken och sagt: "Nja, ok, jag hittade faktiskt på det där. Det var inte sant. Dumt av mig." I stället kör han ända in i kaklet och drar på sig ett fängelsestraff. Det är något fel i allt det här.

Om Töreboda-Anders inte kände EA, varför skulle då Töreboda-Anders helt slumpmässigt ha velat "sätta dit" EA? Varför just EA? Skulle Töreboda-Anders ha varit sur på EA för något som hände när EA skjutsade hem Töreboda-Anders? Och för att Töreboda-Anders berättelse ens skulle ha haft en chans att gå hem hos utredarna, måste ju Töreboda-Anders ha vetat att EA "fungerade" som måltavla att anmäla. Tänk om EA inte hade varit i Mariestad den aktuella kvällen/helgen, då hade ju Töreboda-Anders "anmälan" fallit pladask ut i tomma intet. Töreboda-Anders måste ju ha vetat att EA var hemma och "anmälningsbar", så att säga.

Men om det var tvärtom, då, att Töreboda-Anders och EA kände varandra? Hur blir det då? Varför skulle han då "sätta dit" EA? Jag kan ha missat det här, men vad gjorde Töreboda-Anders den där lördagskvällen i juni 1992? Var var han? Vet någon det? Vilka alternativ finns det om Töreboda-Anders och EA kände varandra?

Finns möjligheten att Töreboda-Anders faktiskt såg att EA plockade upp Helena för svarttaxi hem, trots att Helenas ena syster hävdar att hon aldrig hade sett EA tidigare? Men för den sakens skull kan väl Helena ha känt (till) EA ytligt utan att systrarna visste det? Det är ju självklart fullt möjligt. Men varför skulle Töreboda-Anders då ta tillbaka sin anmälan och erkänna den som en bluff? Skulle han ha blivit hotad? Ångrat sig när han såg hur EA hamnade i skiten? Och om Töreboda-Anders inte såg EA plocka upp Helena, varför (igen, då) drar han till med denna berättelse mot just EA? I vilket syfte? Hur vi än vänder och vrider på det så är det grava konstigheter i EA:s och JohLa berättelser. Och som grädde på moset hittade polisen ett vitt hundhår i EA:s bil ... Kan man tänka sig!

Är det något som alla ha förbisett om den här historien med Töreboda-Anders och EA? Alltså, frågan kan låta väldigt banal, men varför valde Töreboda-Anders att anmäla just EA?
Citera
2025-08-21, 15:10
Medlem
Ugglan.s avatar
Jag utvidgar det här med det vita hundhåret som hittades i baksätet i EA:s bil. Om det hundhåret skulle ha tillhört Helenas hund (vilket vi inte vet, jag bara spekulerar nu!), kan det visa två saker:

1) Helena satt i baksätet. (Jag tänker mig skjuts hem från torget och väljer att för ett ögonblick bortse från brovittnet - men med KM som högst möjlig medpassagerare. Alternativt blev det skjuts från efter bron med hänsyn tagen till brovittnet, givet förutsättningen att de personer som brovittnet såg gå ner höger vid fängelset faktiskt kan ha gått tillbaka upp till vägen.) Detta med en eventuell Helena i baksätet skulle tyda på att de två platserna fram i bilen var upptagna. Om så var fallet tror jag att det var två män som satt på de platserna, eftersom det nästan alltid är killar som sitter fram och tjejer bak (om det alltså är minst två killar med i bilen). Titta hur det ser ut när två par är ute och åker, det är nästan alltid killarna fram och tjejerna bak. Därav mitt resonemang.
2) Helena placerades i baksätet i EA:s bil efter överfallet. Detta bygger då självklart på att EA:s bil är inblandad på något sätt i bortforslingen av Helenas kropp.

Jag påpekar igen att det här inlägget är rent spekulativt och bygger på antagandet att det vita, upphittade hundhåret i EA:s bil skulle ha kommit från Helenas hund. Undrar just om det där hundhåret finns sparat. Om ja, så borde det skickas på analys fortast möjligt.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-21 kl. 15:18.
Citera
2025-08-21, 15:17
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Som du ser på bilden så kan man inte se lekplatsen från där "Killarna" stod.
eftersom det inte framgår i det maskade förhöret var nånstans på Hällristningsvägen vittnena stod,
så framgår det inte heller hur mycket dom kan ha sett av platsen där polisen sparade däckspåret.

I förhöret nämns heller inget om att bilen ändrar fart eller riktning eller avviker på annat sätt.

Har du mer info om den vittnesiakttagelsen? (gärna källa tack)

Citat:
Dessutom fanns ju legan alldeles intill lekplatsen (se bilden), och det var där som Helenas tillhörigheter hittades.
Var kommer uppgiften om "legan" ifrån?

Citat:
Vittnet på Norra Kolarestigen sa att han/hon aldrig hade sett en bil köra på gång-/cykelvägen tidigare.
bilar kör på cykelbanor ibland, av olika skäl som inte involverar mord.
Vad ett vittne eventuellt påstår sig aldrig ha sett säger knappast nåt om den saken.
Citera
2025-08-21, 15:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
eftersom det inte framgår i det maskade förhöret var nånstans på Hällristningsvägen vittnena stod,
så framgår det inte heller hur mycket dom kan ha sett av platsen där polisen sparade däckspåret.

I förhöret nämns heller inget om att bilen ändrar fart eller riktning eller avviker på annat sätt.

Har du mer info om den vittnesiakttagelsen? (gärna källa tack)

Var kommer uppgiften om "legan" ifrån?

bilar kör på cykelbanor ibland, av olika skäl som inte involverar mord.
Vad ett vittne eventuellt påstår sig aldrig ha sett säger knappast nåt om den saken.

Det mesta som du frågar efter har tagits upp i media. "Killarna" satt utanför hus nummer 6 på Hällristningsvägen. Tro mig, jag har varit där. Det går INTE att se lekplatsen därifrån. Bilen körde åt höger första gången sett från "Killarnas" position, och sedan tillbaka åt vänster cirka tio minuter senare.

Vittnesiakttagelsen har i vart fall legat uppe på nätet, och har länkats till många gånger här i tråden. Hur det är nu vet jag inte.

Legan har förekommit i medierapporteringen, och i TV3:s "Att lösa ett mord" står utredaren Pelle Jenvén exakt på platsen för legan med Fredrik Undevik. Man ser då lekplatsen i bakgrunden.

Men nu är vittnet en person som har sagt att han/hon aldrig hade sett en bil köra där tidigare. Vi får faktiskt förhålla oss till det.
Citera
2025-08-21, 15:32
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Dessa byxor var av tunt bomullstyg och som du ser på bilden så är de väldigt originella, inköpta på någon grekisk ö. Det fanns ingen annan som hade sådana här byxor med detta mönster i hela Mariestad denna natt. Jag hoppas alla fattar detta om man också tittar hur dessa ser ut.

Jag kan till och med endast säga att bara det mörka partiet i fram med den lila halvcirkelformade detaljen på låret är helt unik för åtminstone Mariestad denna natt.
Det räcker ganska långt om detta vittne nämner detta mörka byxben bara med denna detalj. Sedan om hon sade att det andra byxbenet var rosa med en röd rand så är det HELT KLART. Brovittnet beskrev byxorna enligt PW: "exakt så som Helenas byxor så såg ut". Så detta brovittne "satte" nog dessa byxors utseende.

Teorin funkar med hela vittneskedjan från 1-8 som jag punktat upp i ett inlägg.

Jag kan inte länka upp men ta dig igenom SR P4-dok: Fallet Helena, del. 1 och del.3 först. Sedan finns ju en annan sammanfattande dokumentär: Saknad: Fallet Helena.

din källa till vittnet som kanske sett Helena (och byxorna)
är alltså bara påståenden i ett (anonymt) flashbackinlägg (okänt vilket).

Och du undviker vad som enligt din teori hände EFTER din detaljerade beskrivning av händelserna vid Ekuddenvägen.
Om Helena hamnade i bråk med GM uppe vid Ekuddenvägen (nära stigen), där det inte fanns nån bostadsbebyggelse,
så blir frågan varför GM (enligt teorin) körde ner till lekplatsen där de lätt kunde bli sedda av boende?

Det tvärsäkra påståendet om unika byxor är fantasier, och kan inte beläggas.

Inget fel att spekulera, men en del skribenter försöker ge intrycket att deras påståenden backas upp av gedigna källor.
Citera
2025-08-21, 15:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
din källa till vittnet som kanske sett Helena (och byxorna)
är alltså bara påståenden i ett (anonymt) flashbackinlägg (okänt vilket).

Och du undviker vad som enligt din teori hände EFTER din detaljerade beskrivning av händelserna vid Ekuddenvägen.
Om Helena hamnade i bråk med GM uppe vid Ekuddenvägen (nära stigen), där det inte fanns nån bostadsbebyggelse,
så blir frågan varför GM (enligt teorin) körde ner till lekplatsen där de lätt kunde bli sedda av boende?

Det tvärsäkra påståendet om unika byxor är fantasier, och kan inte beläggas.

Inget fel att spekulera, men en del skribenter försöker ge intrycket att deras påståenden backas upp av gedigna källor.

Din taktik verkar vara att sakta men säkert försöka så tvivel i uppgifter - till och med i sådana som kommer från polisen och medierna.

Uppgifterna om byxorna har tagits upp i medierna. Journalisten Pernilla Wadebäck har nämnt byxorna specifikt i radio. I samma radioinslag tar Pernilla upp just brovittnet. Även utredaren Pelle Jenvén pratar om brovittnet i tv. För att nu ta några exempel. Nöjer du dig?

På frågan om bilens aktiviteter är mitt svar att det var mycket folk i rörelse i Mariestads centrala delar den där fina sommarnatten. Dessutom var Ekuddenvägen den enda vägen ner till Ekuddenbadet, där det var fest och camping. Där var heller ingen bra plats att stå på. Och eftersom legan med Helenas tillhörigheter hittades alldeles intill lekplatsen, tror jag att det helt enkelt var där som kroppen placerades. Att bära kroppen hela sträckan därifrån och ut till Ekuddenvägen i ett ganska mörkt och tätbevuxet skogsparti och riskera att möta en massa folk i sommarnatten hade blivit svårt och riskfyllt. Lägg till detta att gärningsmännen hade panik. (Bör ha haft, i normalfallet.) Inte svårt alls att förstå varför de körde bort till lekplatsen.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-21 kl. 15:55.
Citera
2025-08-21, 15:58
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Men gå tillbaka till inläggen så ser du ju klockslagen!

Jag ber om ursäkt igen: Nu ser jag att jag uppenbarligen har kapat den aktuella meningen i texten, men jag kommer inte ihåg att jag gjorde det. Jag undrar om det kan ha skett av misstag, för jag klippte ut och klistrade in en del, minns jag. Däremot hann du faktiskt lägga till "Dessutom måste man förstå att journalisten också gjort en tolkning av vad Lars faktiskt sa innan han slutligen skrev ut det i tidningen." medan jag skrev mitt inlägg. Ok?

Hur skulle det vara om du kunde be om ursäkt tillbaka i stället för att gå i spinn? Du ser på tiderna att jag talar sanning, för jag såg bara att det var just meningen "Dessutom måste man förstå ...) som jag hade missat av de skäl som jag har förklarat för dig. Dessutom är du osannolikt korkad som inte har förstått att jag hela tiden har skrivit att Lars "har sagt" (fatta: pratat med sin röst!) att KM är fortsatt intressant i utredningen. Dessutom bad jag om ursäkt för att jag hade blandat ihop BW med PK. Tagga ner lite och var inte så aggressiv.

Vad har du för övrigt att säga om alla andra märkliga uttalanden som KM har kastat ur sig? Sedan kan du väl funder lite över "Som t.ex att han ska ha hängt, klängt, varit närgången osv mot Helena. Vad jag förstår kände de varandra väl och det vore ju inte konstigt om han tvärtom var beskyddande" igen. Drar du ett likhetstecken mellan att vara beskyddande och att enligt vittnen stöta intensivt på Helena?

Du lille vän, nu är klar med dig.
Varför skall jag be om ursäkt när du kallar mig "korkad" och "lille vän" och raderar alla mina inlägg??
Det enda vi kan se är att jag har gjort en ändring. Så du kontaktade väl din moderatorpolare om vad jag ändrat? Hur kan du annars veta att jag "faktiskt" lade till: "Dessutom måste man förstå att journalisten också gjort en tolkning av vad Lars faktiskt sa innan han slutligen skrev ut det i tidningen." Klockslagen bevisar annars inget om att du talar sanning.
Det är inte första gången jag fört i bevis flera osanningar från din sida. Du ljuger när du i din avatar skriver att; "Jag söker fakta. Jag hittar aldrig på eller fabricerar...." FY FAN! Så jävla äckligt!
Du ljuger, bedrar, förvränger, fifflar, vilseleder och manipulerar!! i tråden i alla dina över 6204 inlägg!
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-21 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in