2025-08-20, 23:57
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Gäller detta även Kalla fall-gruppen som fokuserade på ClLe?

Det får du faktiskt fråga Kalla fall om, men vi har aldrig hört dem uttala sig om det. Men å andra sidan har/hade de ingen anledning att göra det, eftersom ju CL dog.
Citera
2025-08-20, 23:59
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Vi pratar om dessa speciella byxor denna natt och ingenting annat.

Dessa byxor var av tunt bomullstyg och som du ser på bilden så är de väldigt originella, inköpta på någon grekisk ö. Det fanns ingen annan som hade sådana här byxor med detta mönster i hela Mariestad denna natt. Jag hoppas alla fattar detta om man också tittar hur dessa ser ut.

Jag kan till och med endast säga att bara det mörka partiet i fram med den lila halvcirkelformade detaljen på låret är helt unik för åtminstone Mariestad denna natt. Det räcker ganska långt om detta vittne nämner detta mörka byxben bara med denna detalj. Sedan om hon sade att det andra byxbenet var rosa med en röd rand så är det HELT KLART. Brovittnet beskrev byxorna enligt PW: "exakt så som Helenas byxor så såg ut". Så detta brovittne "satte" nog dessa byxors utseende.

Teorin funkar med hela vittneskedjan från 1-8 som jag punktat upp i ett inlägg.

Jag kan inte länka upp men ta dig igenom SR P4-dok: Fallet Helena, del. 1 och del.3 först. Sedan finns ju en annan sammanfattande dokumentär: Saknad: Fallet Helena.

Och så är det ju den lilla detaljen att brovittnet kunde peka ut en man bredvid Helena, ett utpekande som ledde polisen rakt till KM.
Citera
2025-08-21, 00:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det får du faktiskt fråga Kalla fall om, men vi har aldrig hört dem uttala sig om det. Men å andra sidan har/hade de ingen anledning att göra det, eftersom ju CL dog.

Det skulle vara intressant att få höra om hur de ser på saken. Om de ansåg/anser att den ende för dem intressanta personen var ClLe, eller om de inte uteslutit andra som tidigare varit intressanta/aktuella i utredningen.
Citera
2025-08-21, 00:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Då vet vi att det polisen frågar EA om i förhöret om han haft något klistermärke vid reg.plåten i bak gör det med detta Trankärrsvittne MaHe i bakhuvudet då dessa vittnen just pratat om att de sett en dekal bak på den bil de såg.

MaHe sade i förhör att hon sett en brun Ford Sierra. EAs bil var beige/ljusbrun.

Skall sägas att Judaland också pratat om att de istället skall sett en blå bil alternativt...Den biten är märklig och kanske Ugglan vet mer varför. Judaland finns inte med oss längre vad jag förstått. Tråkigt.

Bra att det här kom upp igen. EA är skum så det räcker och blir över. JohLa likaså. Trankärr har bäring i försvinnandet, inget snack om saken. Bara en sådan sak som en bil där nere tidigt på söndagsmorgonen med några oroliga, yngre män i pockar på stor uppmärksamhet. Att vittnet dessutom kan pricka in en ljusbrun/beige bil - som råkar passa in på EA:s bil - gör inte saken sämre. Är nog inte så konstigt om EA inte var så sugen på att låna ut sin bil till den där tjejen på söndagen som var överenskommet. Sedan undrar jag: Kontrollerade polisen om det hade suttit någon klisterdekal bak på bilen? Eller nöjde de sig med att lite slött titta och se att det inte fanns någon dekal - som alltså kanske hade funnits där - utan att titta riktigt noga?
Ibland undrar jag om polisen ändå inte var rätt ute från första början, men att historien med Töreboda-Anders förstörde allt.

Jag vet att Judaland hade pratat med Peter på Kalla fall, han/hon återkopplade kort om det i ett PM. Judaland skrev att han/hon var förvånad över hur frispråkig Peter hade varit i de frågor som Judaland hade tagit upp i Helena-fallet.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-21 kl. 00:54.
Citera
2025-08-21, 01:09
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Då vet vi att det polisen frågar EA om i förhöret om han haft något klistermärke vid reg.plåten i bak gör det med detta Trankärrsvittne MaHe i bakhuvudet då dessa vittnen just pratat om att de sett en dekal bak på den bil de såg.

MaHe sade i förhör att hon sett en brun Ford Sierra. EAs bil var beige/ljusbrun.

Skall sägas att Judaland också pratat om att de istället skall sett en blå bil alternativt...Den biten är märklig och kanske Ugglan vet mer varför. Judaland finns inte med oss längre vad jag förstått. Tråkigt.

Jag delar upp mitt skrivande genom att lite lättvindigt citera samma inlägg igen.

Trankärrsvittnet såg bilen första gången när den körde förbi hennes hus. Den andra gången som vittnet såg bilen var när vittnet i sin bil kom upp precis bakom bilen när den kom ut från Hökarmossen. Vi vet självklart inte säkert var bilen hade uppehållit sig hela tiden, men den befann sig uppenbarligen i området i cirka 45 minuter. Om bilen hade med Helenas försvinnande att göra, håller jag det inte för osannolikt utan att Helena skulle ha kunnat bli dumpad där nere, kanske då inne vid Hökarmossen. Hela det aktuella området nere vid Trankärr inklusive Hökarmossen kan jag tycka borde specialgenomsökas.
Citera
2025-08-21, 01:18
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Nej (!), jag tog INTE bort någonting - jag ser nu att du hann ändra din text under tiden som jag hade klickat på citera och skrev mitt svar! En oturlig slump! Du skrev ditt inlägg 15:41, sedan står det att inlägget är ändrat 15:47. Jag postade mitt inlägg 15:45. En ren slump, alltså!

Det hann du lägga till innan medan jag skrev mitt svar är: "Dessutom måste man förstå att journalisten också gjort en tolkning av vad Lars faktiskt sa innan han slutligen skrev ut det i tidningen."

Men snälla du, för guds skull förstå! Lars Johansson säger ju detta livs levande med egen röst! Han säger det själv på inspelat material! Det är ju Lars egna "direktsända" ord om att KM är fortsatt intressant i utredningen! Det är ingen journalist som har återgett hans ord i text. Förstår du nu, då?
Nu jiddrar du om en slump som inte finns och insinuerar om vad jag ändrat, som bara du tycks ha sett. Men faktum kvarstår. Du har fifflat med citatet från mig och tagit bort texten ; "Det är ju inte KM som är intressant, utan det han har att säga!" Finns att se i länkarna jag angett. Men du anmäler det väl som trams och lobbar moderator som vanligt, medans din kumpan försöker vända bort belysningen åt annat håll.
jag har läst några av mina tidigare inlägg o inser hur lurad jag var av den massiva kampanj mot KM som då pågick. Det fanns bara svaga indicier. Som t.ex att han ska ha hängt, klängt, varit närgången osv mot Helena. Vad jag förstår kände de varandra väl och det vore ju inte konstigt om han tvärtom var beskyddande. Vilket lynchmobben naturligtvis tar som sliskigt kletande osv. Han har varit utsatt (under decenier nu) för otroligt tuff övervakning och övertalningsförsök av hemlig polis där man förgäves bränt ENORMA resurser, och du tror att KM ändå lyckats hålla hemligt något? För att rädda en som mördat hans kompis? Då har du inget normalförstånd eller har en helt egen agenda här som polisen borde ta en titt på. Kanske man rentav kunde bränna samma resurser på dig och IB?
Jag har också lite mera info som jag valt att inte delge tråden ännu. Det beror lite på hur saker utvecklar sig. Det borde komma in någon mer ny i tråden först kanske?
Citera
2025-08-21, 01:19
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Nu jiddrar du om en slump som inte finns och insinuerar om vad jag ändrat, som bara du tycks ha sett. Men faktum kvarstår. Du har fifflat med citatet från mig och tagit bort texten ; "Det är ju inte KM som är intressant, utan det han har att säga!" Finns att se i länkarna jag angett. Men du anmäler det väl som trams och lobbar moderator som vanligt, medans din kumpan försöker vända bort belysningen åt annat håll.
jag har läst några av mina tidigare inlägg o inser hur lurad jag var av den massiva kampanj mot KM som då pågick. Det fanns bara svaga indicier. Som t.ex att han ska ha hängt, klängt, varit närgången osv mot Helena. Vad jag förstår kände de varandra väl och det vore ju inte konstigt om han tvärtom var beskyddande. Vilket lynchmobben naturligtvis tar som sliskigt kletande osv. Han har varit utsatt (under decenier nu) för otroligt tuff övervakning och övertalningsförsök av hemlig polis där man förgäves bränt ENORMA resurser, och du tror att KM ändå lyckats hålla hemligt något? För att rädda en som mördat hans kompis? Då har du inget normalförstånd eller har en helt egen agenda här som polisen borde ta en titt på. Kanske man rentav kunde bränna samma resurser på dig och IB?
Jag har också lite mera info som jag valt att inte delge tråden ännu. Det beror lite på hur saker utvecklar sig. Det borde komma in någon mer ny i tråden först kanske?

Men gå tillbaka till inläggen så ser du ju klockslagen!

Jag ber om ursäkt igen: Nu ser jag att jag uppenbarligen har kapat den aktuella meningen i texten, men jag kommer inte ihåg att jag gjorde det. Jag undrar om det kan ha skett av misstag, för jag klippte ut och klistrade in en del, minns jag. Däremot hann du faktiskt lägga till "Dessutom måste man förstå att journalisten också gjort en tolkning av vad Lars faktiskt sa innan han slutligen skrev ut det i tidningen." medan jag skrev mitt inlägg. Ok?

Hur skulle det vara om du kunde be om ursäkt tillbaka i stället för att gå i spinn? Du ser på tiderna att jag talar sanning, för jag såg bara att det var just meningen "Dessutom måste man förstå ...) som jag hade missat av de skäl som jag har förklarat för dig. Dessutom är du osannolikt korkad som inte har förstått att jag hela tiden har skrivit att Lars "har sagt" (fatta: pratat med sin röst!) att KM är fortsatt intressant i utredningen. Dessutom bad jag om ursäkt för att jag hade blandat ihop BW med PK. Tagga ner lite och var inte så aggressiv.

Vad har du för övrigt att säga om alla andra märkliga uttalanden som KM har kastat ur sig? Sedan kan du väl funder lite över "Som t.ex att han ska ha hängt, klängt, varit närgången osv mot Helena. Vad jag förstår kände de varandra väl och det vore ju inte konstigt om han tvärtom var beskyddande" igen. Drar du ett likhetstecken mellan att vara beskyddande och att enligt vittnen stöta intensivt på Helena?

Du lille vän, nu är klar med dig.
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-21 kl. 01:45.
Citera
2025-08-21, 05:06
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att få höra om hur de ser på saken. Om de ansåg/anser att den ende för dem intressanta personen var ClLe, eller om de inte uteslutit andra som tidigare varit intressanta/aktuella i utredningen.
Jag håller med här…varför blev han så himla intressant med storutredning samt husrannsakningar, till och med i föräldrahemmet, i Radbyn🤓
Stort pådrag!!
Jag tror att snuten gjorde en sista stor insats för sakens skull…de var fel ute kan man sammanfatta…sista halmstrået lixom!
Dessutom kan jag berätta att jag är endast är säker på en person som var i ”Festhuset” den aktuella natten, oxå vittnet till tvättandet tidigt på morgonen frstn.
Vid 06-tiden kan jag tänka🤔
B.W skulle ju träffa U.A på morgonen (08-tiden ca.) Antagligen ringde U.A till B.W för hjälp och stöd tidigt på söndagsmorgonen.
B.W träffar alltså U.A tidigt den 14/6.
Ett par andra gamla kompisar var antagligen oxå där i ”festhuset”.
Alltid samma konstellation av unga män lixom…herrklubben typ.
B.W var oxå där naturligtvis...frekvent besökare kan jag tänka🤓
Citera
2025-08-21, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Frågar dig direkt ebeneezer som jag vet kommer ge ett rakt kort och bra svar 😊👍 Är ju lite ny i tråden och det finns en sak jag undrar över och inte lyckas hitta... vad gjorde BW efter att han pratat med HA utanför statt? Finns det några uppgifter om det? Sen vore det otroligt intressant att veta vad som Verkligen sades mellan BW och HA då. Och en sista fråga... vet man vem hon seglade med tidigare på dagen?
Hej KellAlfred,
Det är intressanta frågor!
Obekräftade rykten säger att hon seglade med bröderna Bru*nhage*, Toyota-bröderna alltså.
Vad B.W, samt P.U gjorde mellan 02.15-06.15 skulle jag vilja veta…det är ju självaste 10 000 kronorsfrågan!
Finns knappt några uppgifter om detta vad jag vet…mest rykten🤔
Vad B.W och Helena pratade om vete gudarna! B.W sa att han fick en kram samt att hon verkade må bra efter en härlig kväll. GW Persson säger annorlunda😊
Citera
2025-08-21, 10:12
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag håller med här…varför blev han så himla intressant med storutredning samt husrannsakningar, till och med i föräldrahemmet, i Radbyn🤓
Stort pådrag!!
Jag tror att snuten gjorde en sista stor insats för sakens skull…de var fel ute kan man sammanfatta…sista halmstrået lixom!
Dessutom kan jag berätta att jag är endast är säker på en person som var i ”Festhuset” den aktuella natten, oxå vittnet till tvättandet tidigt på morgonen frstn.
Vid 06-tiden kan jag tänka🤔
B.W skulle ju träffa U.A på morgonen (08-tiden ca.) Antagligen ringde U.A till B.W för hjälp och stöd tidigt på söndagsmorgonen.
B.W träffar alltså U.A tidigt den 14/6.
Ett par andra gamla kompisar var antagligen oxå där i ”festhuset”.
Alltid samma konstellation av unga män lixom…herrklubben typ.
B.W var oxå där naturligtvis...frekvent besökare kan jag tänka🤓
Vet du mera om detta med ev. telefonsamtal tidigt på morgonen? Man blir ju liksom inte hysterisk så tidigt för att syrran inte kommit hem liksom? Rimligen väntar man eller ringer runt lite först, innan man befarar det värsta o behöver hjälp att leta efter en kropp. Jag tänker ifall U.A behövde hjälp med något annat? Såsom att prata igenom en händelse under natten. Vilket kan ha medfört att skor mm behövde åka ut från huset.
Citera
2025-08-21, 11:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Bra att det här kom upp igen. EA är skum så det räcker och blir över. JohLa likaså. Trankärr har bäring i försvinnandet, inget snack om saken. Bara en sådan sak som en bil där nere tidigt på söndagsmorgonen med några oroliga, yngre män i pockar på stor uppmärksamhet. Att vittnet dessutom kan pricka in en ljusbrun/beige bil - som råkar passa in på EA:s bil - gör inte saken sämre. Är nog inte så konstigt om EA inte var så sugen på att låna ut sin bil till den där tjejen på söndagen som var överenskommet. Sedan undrar jag: Kontrollerade polisen om det hade suttit någon klisterdekal bak på bilen? Eller nöjde de sig med att lite slött titta och se att det inte fanns någon dekal - som alltså kanske hade funnits där - utan att titta riktigt noga?
Ibland undrar jag om polisen ändå inte var rätt ute från första början, men att historien med Töreboda-Anders förstörde allt.

Jag vet att Judaland hade pratat med Peter på Kalla fall, han/hon återkopplade kort om det i ett PM. Judaland skrev att han/hon var förvånad över hur frispråkig Peter hade varit i de frågor som Judaland hade tagit upp i Helena-fallet.

Min fetning och understrykning.

Han var inte så sugen på att låna ut denna bil trots att denna tjej verkligen behövde bilen för att skriva lägenhetskontrakt som tidigare överenskommet.

EAs förklaringar om vad han gjorde under Söndagen är kraftigt suspekta rakt igenom och alarmklockorna ljuder. Bara att läsa igenom detta förhör med honom som ligger uppe. EA är en total lögnhals och det är av en specifik anledning: Helenas försvinnande.

På sidan 4 i förhörsprotokollet framkommer det att han hade sagt tidigare att han varit och ätit frukost på Söndagen den 14 juni hos XXXXX men det måste varit vid ett annat tillfälle... säger han nu. Alltså har polisen beslagit honom med en felaktig uppgift d v s när det gäller EA genomgående: EN LÖGN. EA har alltså inget alibi för Söndagsmorgonen den 14 juni 1992.

Varför var det viktigt för EA att försöka etablera ett alibi på morgonkvisten denna dag som frukostgäst just denna morgon ?

Det var just denna morgonen som observationen nere i Trankärr gjordes av de båda vittnena och det ena vittnet MaHe har sagt i förhör att hon såg en brun Ford Sierra där nere med en dekal i bak.

Vi vet ju att dessa yngre killar vände sig om mot vittnenas bil bakom och då vet vi att de var medvetna om att de har blivit sedda och att vittnena i vart fall sett bilen baktill. Vad EA kan göra som första åtgärd är väl att ta bort detta klistermärke om det var en DK-dekal också så kan ju EA bli särskilt skrämd av att polisen efter eventuell vetskap om detta vittne skall börja fokusera på just danskarna i stan.

Det kan ju gå att polera bilen i bak där klistermärket suttit med polermaskin för att detta inte skall synas eventuellt lackera om den biten runt reg.plåten. Polering av bilar var ju EA för övrigt mycket bekant med.
Senast redigerad av IB03 2025-08-21 kl. 12:05.
Citera
2025-08-21, 12:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Hej KellAlfred,
Det är intressanta frågor!
Obekräftade rykten säger att hon seglade med bröderna Bru*nhage*, Toyota-bröderna alltså.
Vad B.W, samt P.U gjorde mellan 02.15-06.15 skulle jag vilja veta…det är ju självaste 10 000 kronorsfrågan!
Finns knappt några uppgifter om detta vad jag vet…mest rykten🤔
Vad B.W och Helena pratade om vete gudarna! B.W sa att han fick en kram samt att hon verkade må bra efter en härlig kväll. GW Persson säger annorlunda😊

Helena seglade inte med bröderna Br*nnhagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Jag har fått det berättat att det var en annan väninna med pojkvän som hon seglade med. I övrigt så som du skriver. Berättelser i andra hand, men har svårt att se varför uppgiftslämnaren skulle ljuga i detta fall.

Citat:
Som jag skrivit tidigare i tråden, så ska det, som du skriver, vara en annan väninna, hennes pojkvän och dessutom en kvinnlig släkting till pojkvännen.

Varken KB, KM eller RE finns bland dessa tre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in