2026-03-06, 18:04
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag skrev OM de vet. Jag vet ju inte om de har fått detta bekräftat att det kom från Nita eller från en samojed överhuvudtaget.

Utgångspunkten för vårt tänkande måste utgå från denna uppgift som då PW lagt upp på denna sida att:
"Polisen hade funnit ett vitt hundhår i baksätet på danskens bil- Helena hade en vit hund." Detta är det enda som står och denna uppgift kommer ifrån polisen. Du förstår att om detta hundhår inte kom från en samojed eller från Helenas hund så hade det ju stått detta i texten också ANNARS blir det ju just mycket märkligt då de också säger att han är helt oskyldig i denna P4-dokumentär... [---]

Min fetning

Men nu står det ju inte i texten att detta hundhår inte kom från en samojed eller från Helenas hund. Då måste väl polisen fått bekräftat att det kom från Nita eller från en samojed eller har jag missat något i dit märkliga inlägg?
Citera
2026-03-06, 18:10
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Om vi tar detta igen som den polisman säger i detta TV4-klipp med den "omhäktade 25-årige dansken" så säger han att "Undersökningarna är inte klara" då. Om detta vita hundhår ligger hos NFC och polisen i Mariestad får detta svar om detta vita hundhår senare eller långt senare än den 5 augusti 1992 då EA frikänns av Tingsrätten så KOMMER inte polisen att basunera ut detta till media. Detta kan inte vara så svårt att föreställa sig. Eller hur !?
[---]

Även om analys av detta vita hundhår skulle vara fördröjd, så finns självklart denna uppgift i det material som åklagaren presenterar för Tingsrätten och då BEHÖVER inte polisen att basunera ut detta till media.
Citera
2026-03-07, 00:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Det är fullt möjligt att dra samma slutsatser oberoende av varandra. Du är nu återigen pressad från olika håll och använder din vanliga taktik att diskutera person istället för sakfrågor. Det behöver vi inte samarbeta för att konstatera.

Du lyckas väldigt dåligt med att övertyga någon i tråden om någonting. Vad tror du det beror på?

Kan du utveckla din återkommande taktik om att "jag är pressad"? Ditt svar andas: "Vad ska jag svara nu?"

I övrigt är du som ett skolbarn som man måste förklara precis allt för. Du förstår vad jag menar.
Senast redigerad av Ugglan. 2026-03-07 kl. 00:28.
Citera
2026-03-07, 00:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Att PW inte kan skilja på sina roller vet vi ju sedan tidigare gällande KM.

Då kommer frågan igen (du är kass på att svara på frågor): Vad tycker den ansvariga utgivaren om ditt påstående?
Citera
2026-03-07, 00:48
Medlem
JymdKjams avatar
Kan man inte bara sätta in AI för att lösa det här?
Citera
2026-03-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Kan du utveckla din återkommande taktik om att "jag är pressad"? Ditt svar andas: "Vad ska jag svara nu?"

I övrigt är du som ett skolbarn som man måste förklara precis allt för. Du förstår vad jag menar.

Jag kan naturligtvis utveckla det, men avstår. Jag tror det är tydligt för alla (andra) redan.
Citera
2026-03-07, 12:23
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är helt riktigt: Kl*s är avförd som misstänkt för mord på Helena Andersson - men han är fortsatt intressant i utredningen.

KM är inte mer intressant i denna utredning än dej, mej eller Nisse från Valbo, bara en idiot lika dej fortsätter att anklaga KM! (Iofs lär det väl finnas en anledning till allt ditt idogna arbete här i tråden!)
Citera
2026-03-07, 12:32
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Kan man inte bara sätta in AI för att lösa det här?

Eller att åtminstone sätta in AI på hela denna tråds alla inlägg, tror att det skulle kunna vara mkt intressant!
Citera
2026-03-08, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Eller att åtminstone sätta in AI på hela denna tråds alla inlägg, tror att det skulle kunna vara mkt intressant!

Ja, på gott och ont.
Citera
2026-03-08, 18:16
Medlem
Ansvarig utgivaren Linnea Friman tillsammans med dåvarande kanalchefen av dramadokumentären Helenafallet 2017 anser att när man öppet redovisat reportrarnas jäv till den det handlar om så har man varit transparent nog.
Serien blev alltså godkänd med det ganska försiktigt framförda förbehållet.
Jag anser att den allmänna lyssnaren inte är tillräckligt kunnig för att avgöra vad i berättelsen som är partiskt eller skulle kunna vara partiskt bara för att detta redovisats vid något tillfälle i programmen.
Programmet skulle inte ha lanserats som en dokumentär. Det skulle ha lanserats som en partisk berättelse med två vittnen och nära vänner till HA.
Citera
2026-03-08, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Då måste du först extrahera all text till ett dokument och sedan låta AI läsa igenom det och analysera. Det tar nog evigheter att få ut all text.
Citera
2026-03-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag tror ni har lite för höga förväntningar på AI.

Utan att bryta på regel 1.06. ställde jag frågan till Google AI Gemini, Vem är “ “ i Flashbacktråden om Helena Anderssons försvinnande i Mariestad 1992? Svaren blev väl kanske inte helt som det var tänkt.

Svaren du fick tyder på att din AI är helt oprogrammerad.
För att använda AI på det sättet måste först instruktioner ges om hur den ska bete sig, hur den ska söka och hur den ska faktakolla innan den svarar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in