Citat:
Ursprungligen postat av
VictoriaWestling
Man får nog skilja mellan att umgås regelmässigt och att känna och lita på. Kärnfrågan är om hon skulle ha kunnat acceptera skjuts av någon av dem. En person med koll är Muscaria och hans syn på saken tycks öppna för att Helena inte alls haft det avstånd till "knarkarna" som en del vill hävda:
Citat:
Ursprungligen postat av
Bratis
"Muscaria" har helt rätt i detta. Ta exvis PU. Han hade ju klasar med brudar efter sig och det var inget skräp. Magnuss*on polade ett tag med kompisens syrra, överklass. PR fick ju till och med flytta in hos familjen Andersson. Han var ihop med Helenas syster. Jag tror listan kan göras väldigt lång här men för att nämna några som lockade brudar som inte tillhörde deras låga nivå.
Helena umgicks flitigt med Ulrika. Ulrika omgav sig med vänner som BW & NZ som båda rörde sig med de som senare skulle förlora sin fräschhet så att säga. Ulrika feströkte hasch. I en liten stad känner alla alla, är bekanta.
Dessa rötägg var inte bara yngre och mer attraktiva utan de var ju skol-klasskompisar, vänner till vänner, osv. De utgjorde inget hot, trodde man.
Helena behöver inte vara på glid, ha drogproblem eller något i den stilen för att stå framför en av dessa as utan att känna sig hotad eller det minsta rädd. Hon var enligt allt man vet om henne en godhjärtad snäll tjej. Godhjärtade snälla tjejer hittar vi ofta i sällskap med kräk. Varför skulle det inte gälla Helena.
När man envisas med att tro sig veta att hon exvis inte skulle hoppa in i en bil med vem som helst, vilka är då vem som helst? Någon utöver hennes mamma och pappa eller systrar? Eller exakt vilka gränser drar man där. Inte ens Magnuss&on skulle vara "vem som helst" om hon kände igen honom. Hon umgicks troligtvis inte med honom vilket gör att hon kände till honom från plugget, från annat, men inte hur fucked up han är.
Man ska slopa dessa begränsning om vad Helena kunde och inte kunde göra om det inte strider mot fakta. Allt handlar om omständigheter.
Vi kan göra det enkelt. Helena skulle knappast ha accepterat skjuts av eller bett om skjuts av personer som hon antingen inte kände (till) alls eller som hon ansåg vara "värsta dräggen". I övrigt hade det garanterat räckt med att Helena hade känt någon/några väl, lite lagom, lite grann och så vidare för att acceptera skjuts. Vänners vänner hade högst sannolikt också räckt. Jag menar att de allra flesta hade dugt som skjuts för Helena.
Personligen tror jag fortfarande att Helena gick hem, eller att hon kan ha fått skjuts utmed vägen. Iakttagelsen vid gamla Systembolaget samt iakttagelsen på Marieholmsbron anser jag vara säkra. Det är efter detta som något händer. Vad som händer efter Kohagen är omöjligt att säga. Dumpning av kroppen i Vänern "á la Sten Ekholm" är fullt möjlig. Dumpning på land likaså.
Men för guds skull: GLÖM SKVAGGS OCH PUDELFRILLANS FULLSTÄNDIGT GALNA FANTASIER! (Även om ebeneezer22 fortsätter att ge dem båda ett diskret understöd.)