2025-08-20, 00:27
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
EFTER att KM, enligt din teori, börjat följa Helena hem,
vad hände sedan? (enligt din teori)

En detalj om Helenas byxor:
https://sverigesradio.se/images/97/471d83db-28f4-4401-8cdc-8eb1313609b4.jpg
hur ser dom ut egentligen? Vad är det mörka?

Jag vet inte om det går att tänka sig några mer speciella byxor än dessa...Mer som ett konstverk av något slag men säkert snygga då. Jag bedömer inte detta men om vittnet beskrev dessa i detalj så är detta en done deal. Det är helt avgjort. Sedan för att ytterligare säkerställa detta så har hon även beskrivit mannen också vid hennes sida vars signalement stämmer mycket väl överens med KMs i en viss tidslucka då KM inte kan förklara vart han är och vad han gör.

Vittnet ser sedan att paret viker av höger efter bron ner på stigen emellan fängelset och ån. Denna väg skulle Helena aldrig ta annars upp till skogsstigen och hem. Men hon väljer att göra detta denna natt då hon stött på GM sittande i sin bil vid teatern till på Kungsgatan precis innan och som velat erbjuda henne skjuts hem. Helena kände ett obehag av detta och befarade att dessa skulle åka efter dem om de valde att gå på den belysta gångbanan rakt fram. Bilen kan alltså inte åka ner där Helena och KM tänker Helena och tror eller hoppas att denna manöver skall "skaka av dem". En falsk och kortvarad trygghet visar det sig. Det är i själva verket så att Helena tappar kontrollen på bilen och vart den tar vägen men GM har full kontroll då de vet exakt vart Helena kommer att komma upp någonstans på Ekuddenvägen och vart hon skall någonstans (till skogsstigen). Därav kan GM positionera sig och bilen i förväg med att ställa sig med bilen lite skylt inne på den nu borttagna västra cykelbanan alldeles nära i anslutning till skogsstigen.

Detta blir som ett arrangerat bakhåll tyvärr. När bråket/konfrontationen börjar typ direkt när KM och Helena inkommer till skogsstigen så innefattar detta bråk främst huvudgärningsman och Helena. KM kan ju i detta läget på denna avlägsna plats inte överge Helena och springa och hämta hjälp...Nej, och han är även fysiskt underlägsen GM som minst är två personer. De kan även var 3-4 personer också. KM kan alltså inte göra något alls åt detta. Tänk att berätta detta sedan för folk...Mardröm.

Huvudgärningsmannens aggression och beteende är kvinnorelaterat och i synnerhet då till Helena då svartsjuka även tänder gnistan. De andra är inte på detta sätt och är inga mördare. Skall de även städa undan KM som några yrkesmördare de inte är där uppe efter denna plötsligt oväntade händelse ?

KM får leva och tyvärr är det så att han vet att det är han som setts med sin sambos vän hela kvällen och varit mycket intresserad som han varit en längre tid i Helena, trots alltså att han har sin sambo. Han är högst medveten om detta att det inte kan se bra ut om han berättar för polisen och nu har det redan blivit sent då han börjar vända tillbaka hem från Kohagen då GM och även kroppen är borta.

Tyvärr om han skulle släntra in nu på polisstationen och berätta detta så finns det en alarmerande hög risk att polisen i själva verket tror att det är han som gjort detta själv eller nr 2, att han själv är inblandad. Det är lätt att se i vart fall att det kunde varit en stor rädsla hos KM att det kunde falla ut på detta mycket dåliga sätt. Helt klart. Sedan är det då detta med att folk får veta att han klarat sig men inte Helena...Det är katastrofdåligt på alla sätt som alla kan tänka sig. En oerhörd skam trots att han inte hann med eller kunde göra någonting alls åt detta. En total mardrömssits.

I detta behöver han ju sambon som stöd och vill rent allmänt inte bli av med som kan ryka när saker kommer upp i dagen. Verkligen mycket dåligt det också. Sedan är det då om han anger GM vad dessa säger i sin tur om KM. De skyller på honom givetvis eller drar in han i detta big time.

D vs allt detta skulle bli rena krutdurken för KM om detta kommit i dagen och detta trots att han bara var vittne.
Citera
2025-08-20, 00:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KellAlfred
Hahaha... så gott självironisk! 😃👍
Ok, men KM är väl helt oskyldig i din värld? Tyckte du skrev så tidigare?
Så KM kunde alltså hålla tätt, och samtidigt!, läcka som ett såll? Ser du det komiska här, Ugglan? Ser du tvetydligheten? Du är för jäkla rolig. Så fint det vore om även du kunde försöka skriva kort, enkelt och konsist!

Du förstår precis vad jag menar. Hans utsagor var så kassa att polisen såg att ingenting stämde med det han sa. Det var där han läckte utan att själv fatta det. Men jag kan omformulera mig: KM röjde sig i förhören med sina lögner, ändringar med mera.
Citera
2025-08-20, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nej, du slingrar dig som en orm! Du skrev mycket tydligt: "BW träffade en tjej som jag var bekant med, men detta var under sommaren 93." Du till och med med emfas lyfter fram "men detta var under sommaren 93." Just "träffade" betyder att de träffades och blev ihop 1993. Du har återigen gjort bort dig.

Vi kan nu helt bortse från misstankarna mot BW som gäller "den nattliga båtfärden", "tvätten" och "den borttappade båtnyckeln". Allt det här är bluff som har planterats i tråden i syfte att misskreditera BW.
Man kan säga:
”Vi träffas regelbundet efter det vi träffades sommaren 1992” eller, ” Vi träffades under hela sommaren 1993”. Båda funkar men du lyckas tolka fel som vanligt! Du är ju journalist🤓
Autismspektrat?!
Citera
2025-08-20, 01:13
Medlem
Citat:
Jag är ledsen, men det är Badboy rider som du ska ge poängen till - det var han som skrev det där med telefonerna ...
Du citerade detta i ditt inlägg…tror det var Hinken som skrev ursprungligen.
Citera
2025-08-20, 01:21
Medlem
Om åklagaren väljer att inte åtala K.M finns det skäl till det!
Om polisen hade haft bevis, och åklagaren lyckats påvisa detta hade väl K.M ändå blivit fälld🤔
Eller uggla…vet du bättre än både åklagaren o polisen?!
Tillåt mig småle😊
Citera
2025-08-20, 01:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Kom ihåg att TordOlavsson kunde visa att "EM-huset" inte existerade. Och glöm inte vad HinkRobur skrev till ebeneezer22: "Du duckar helt för min fråga om var huset låg. Om du har en källa så kan du fråga den källan var huset låg. Om inte källan vet var huset låg så varifrån fick du detta med Billings? Var det något du bara drog till med?"

Läs HinkRobur igen:

Helt enkelt: ebeneezer22 är helrökt! Vi kan helt bortse från misstankarna mot BW som gäller "den nattliga båtfärden", "tvätten" och "den borttappade båtnyckeln" eftersom allt det här är bluff som har planterats i tråden i syfte att misskreditera BW.

Jag frågar det jag vill veta, och det kommer jag att fortsätta att göra. Sedan försöker jag att inte lägga några värderingar i svaren, när jag själv inte vet.
Citera
2025-08-20, 02:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Om åklagaren väljer att inte åtala K.M finns det skäl till det!
Om polisen hade haft bevis, och åklagaren lyckats påvisa detta hade väl K.M ändå blivit fälld🤔
Eller uggla…vet du bättre än både åklagaren o polisen?!
Tillåt mig småle😊

Men vad har det där att göra med att Lars Johansson säger att KM är fortsatt intressant i utredningen? KM delgavs misstanke om mord 2017, en delgivning som ett par år senare avskrevs. Men kvar är alltså att KM är fortsatt intressant i utredningen. Det är alltså så att KM är fortsatt relevant och av betydelse för utredningens syfte (att lösa Helena Anderssons försvinnande), men utan att vara delgiven misstanke, häktad eller åtalad. Detta indikerar att polisen anser att allt om KM fortfarande inte är uttömt, och att det finns ytterligare potential för att klargöra eller förstå frågorna som rör honom. Vad är det som är svårt att förstå?
Citera
2025-08-20, 12:05
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag vet inte om det går att tänka sig några mer speciella byxor än dessa...Mer som ett konstverk av något slag men säkert snygga då. Jag bedömer inte detta men om vittnet beskrev dessa i detalj så är detta en done deal. Det är helt avgjort. Sedan för att ytterligare säkerställa detta så har hon även beskrivit mannen också vid hennes sida vars signalement stämmer mycket väl överens med KMs i en viss tidslucka då KM inte kan förklara vart han är och vad han gör.

Vittnet ser sedan att paret viker av höger efter bron ner på stigen emellan fängelset och ån. Denna väg skulle Helena aldrig ta annars upp till skogsstigen och hem. Men hon väljer att göra detta denna natt då hon stött på GM sittande i sin bil vid teatern till på Kungsgatan precis innan och som velat erbjuda henne skjuts hem. Helena kände ett obehag av detta och befarade att dessa skulle åka efter dem om de valde att gå på den belysta gångbanan rakt fram. Bilen kan alltså inte åka ner där Helena och KM tänker Helena och tror eller hoppas att denna manöver skall "skaka av dem". En falsk och kortvarad trygghet visar det sig. Det är i själva verket så att Helena tappar kontrollen på bilen och vart den tar vägen men GM har full kontroll då de vet exakt vart Helena kommer att komma upp någonstans på Ekuddenvägen och vart hon skall någonstans (till skogsstigen). Därav kan GM positionera sig och bilen i förväg med att ställa sig med bilen lite skylt inne på den nu borttagna västra cykelbanan alldeles nära i anslutning till skogsstigen.

Detta blir som ett arrangerat bakhåll tyvärr. När bråket/konfrontationen börjar typ direkt när KM och Helena inkommer till skogsstigen så innefattar detta bråk främst huvudgärningsman och Helena. KM kan ju i detta läget på denna avlägsna plats inte överge Helena och springa och hämta hjälp...Nej, och han är även fysiskt underlägsen GM som minst är två personer. De kan även var 3-4 personer också. KM kan alltså inte göra något alls åt detta. Tänk att berätta detta sedan för folk...Mardröm.

Huvudgärningsmannens aggression och beteende är kvinnorelaterat och i synnerhet då till Helena då svartsjuka även tänder gnistan. De andra är inte på detta sätt och är inga mördare. Skall de även städa undan KM som några yrkesmördare de inte är där uppe efter denna plötsligt oväntade händelse ?

KM får leva och tyvärr är det så att han vet att det är han som setts med sin sambos vän hela kvällen och varit mycket intresserad som han varit en längre tid i Helena, trots alltså att han har sin sambo. Han är högst medveten om detta att det inte kan se bra ut om han berättar för polisen och nu har det redan blivit sent då han börjar vända tillbaka hem från Kohagen då GM och även kroppen är borta.

Tyvärr om han skulle släntra in nu på polisstationen och berätta detta så finns det en alarmerande hög risk att polisen i själva verket tror att det är han som gjort detta själv eller nr 2, att han själv är inblandad. Det är lätt att se i vart fall att det kunde varit en stor rädsla hos KM att det kunde falla ut på detta mycket dåliga sätt. Helt klart. Sedan är det då detta med att folk får veta att han klarat sig men inte Helena...Det är katastrofdåligt på alla sätt som alla kan tänka sig. En oerhörd skam trots att han inte hann med eller kunde göra någonting alls åt detta. En total mardrömssits.

I detta behöver han ju sambon som stöd och vill rent allmänt inte bli av med som kan ryka när saker kommer upp i dagen. Verkligen mycket dåligt det också. Sedan är det då om han anger GM vad dessa säger i sin tur om KM. De skyller på honom givetvis eller drar in han i detta big time.

D vs allt detta skulle bli rena krutdurken för KM om detta kommit i dagen och detta trots att han bara var vittne.

Helenas byxor verkar varit "mjukisbyxor" med några enstaka stripes i andra färger.
Byxor med mönster i olika färger var vanliga på 1980-1990-talet.
Att hon köpte byxorna i Grekland måste inte betyda att ingen annan hade liknande. (globala klädkedjor osv).

Kan du länka till källorna för de vittnesuppgifter du refererar till? (t.ex. gällande iakttagelserna av Helena den kvällen)

Din teori stämmer med vittnesuppgiften i polisförhöret med "Hanna"
(bråk uppe vid Ekuddenvägen nånstans där stigen börjar).
Funkar teorin även med vittnena som såg vit bil köra på cykelvägen? Hur?

Din teori är alltså att två gärningsmän var närvarande (eventuellt 3-4)
+ vittnet KM ("pilotglasögonmannen") som inte deltog i gärningen.
Senast redigerad av Elgsadel 2025-08-20 kl. 12:14.
Citera
2025-08-20, 12:19
Medlem
Elgsadels avatar
Citat:
Det finns de i tråden som hävdar att de i PM har kunnat verifiera att PU var just PU genom att ställa kontrollfrågor som bara den riktiga PU kunde svara på.

Du tycker inte att det är märkligt att två (2!) personer har en minneslucka samma natt som Helena försvann och i samma tidsfönster, alltså från 02:00 och framåt?

Och hur vet du att "personen ifråga inte ens råkade ut för nåt minnesvärt den kvällen"???

i det påståendet (om verifiering) finns flera potentiella felkällor. Dessutom kan troll även samverka.

Minnesluckor hos festdeltagare har nog benägenhet uppträda mer sent än tidigt på kvällen/natten.

Ang. minnesvärt: syftade på i största allmänhet. Om inget minnesvärt inträffar en viss festnatt är det ytterligare en naturlig anledning att inte minnas den natten. (särskilt med alkohol involverat)
Citera
2025-08-20, 15:03
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Min fetning under "Visa mer".

Jag har läst om en del av dina inlägg från första början, och då tyckte jag att du var helt ok. Tyvärr har du låtit dig dras med i Uniteds korståg mot mig och IB03, och det är synd.

Det som så här i efterhand är intressant är att du från början ansåg att KM är mannen med pilotglasögon, men att du inte såg honom som gärningsman. Håller du fast vid det här (för du har faktiskt skrivit det)? För i så fall har du samma åsikt som jag och IB03 har!

Men det som är mest intressant med det inlägget från dig som jag har citerat ovan är berättelsen om vad som hände vid taxistationen. Du har varit tydlig med vilka personer som du inte kände igen vid den här tiden, och att PU var en av dem. Andra personer - som BW och R*bert E - kände du igen sedan tidigare. Men så hade du fått se en bild på PU och då mindes du: Att han var en av de två personer som du såg kliva ur den där ljusa bilen nära taxistationen. Du har angett tiden till "som senast" 02:45, men jag förstår att det kan ha varit lite tidigare men kanske också lite senare. Det som jag ser som mycket intressant här är att PU faktiskt kan ha åkt taxi hem strax efter 03:00 - som han påstår att han gjorde - och att han - som jag tror - slugt ville ha ett alibi. Om en av de personerna som du såg kliva ur den där ljusa bilen skulle ha varit PU, så kullkastar det precis allt som han har sagt här i tråden, nämligen att han skulle ha "minglat runt på stan efter 02:00", dock utan att ha kunnat ange namnet på en enda person som han skulle ha träffat på. Det här skulle i så fall betyda att PU var ute och gjorde annat som också inbegrep att åka bil.

Jag har ju skrivit nu på slutet att jag ser en potential i att komma framåt om den "minneslucka" som både KM och PU påstår sig ha från 02:00 och framåt, och här ser jag att den potentialen kan ge utdelning: Att PU var någonstans med/i en bil efter 02:00. Då är frågan: Tillsammans med vem? Du skriver att PU - om det nu var han - inte var den som satt på förarsidan. I så fall återstår att identifiera den personen som gjorde det. Sannolikt var den personen inte KM, och BW var det ju inte heller eftersom du ju har sagt att du kände honom sedan typ 15-årsåldern. Men vi är överens om att KM med största säkerhet var mannen med pilotglasögon, och var den personen som syntes på bron med Helena.

Om du är helt ärlig och uppriktig i ditt inlägg ovan från 2017, kan innehållet i det inlägget vara mycket användbart.
Jag har förstått att det inte längre är lönt att skriva här då du och IB anmäler alla mina inlägg. Varför??
Mina första inlägg här är ärliga och uppriktiga. Inte gjorda för att vantolkas av dig eller IB. Mer till för att fylla ut med information som saknas från kvällen. Någon ytterligare information kan jag inte ge, då jag gav allt jag minns och ny information skulle vara fabricerande och fabulerande från min sida, ungefär som Hanna. Vilket jag inte vill, då det naturligtvis bara gör allt så mycket svårare, när det kommer till att komma fram till vad som faktiskt hänt Helena.
Citera
2025-08-20, 15:26
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elgsadel
här är ett till förhör:
"Telefonsamtalet där 25-åringen pekas ut som gärningsman":
https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/4358a5cf-fbf8-4fe5-b3e1-e7e8c60f63ec.pdf

Webbsidan som SR raderat är arkiverad, där finns fem förhör länkade.
(Av totalt ??? förhör i utredningen).
https://web.archive.org/web/20240918211224/https://sverigesradio.se/fallethelena
HAHA! Det var tider det!
Förhörsledare C; - Ja, vad har du för telefon?
Den Förhörda; - Jag har ingen telefon.
C- Du har ingen telefon.
F - Nej men jag har en address har jag.
C - Ja men då kan ja ta den.
F - Ja men ge inte ut den då.
C - Nej nej.

OMG!! Epic!! 😆️😆️
Citera
2025-08-20, 15:41
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Men vad har det där att göra med att Lars Johansson säger att KM är fortsatt intressant i utredningen? KM delgavs misstanke om mord 2017, en delgivning som ett par år senare avskrevs. Men kvar är alltså att KM är fortsatt intressant i utredningen. Det är alltså så att KM är fortsatt relevant och av betydelse för utredningens syfte (att lösa Helena Anderssons försvinnande), men utan att vara delgiven misstanke, häktad eller åtalad. Detta indikerar att polisen anser att allt om KM fortfarande inte är uttömt, och att det finns ytterligare potential för att klargöra eller förstå frågorna som rör honom. Vad är det som är svårt att förstå?
Din tolkning av det Lars säger är alldeles för vid och säkert i ditt eget intresse. Det är ju inte KM som är intressant, utan det han har att säga! Vad Lars menar är att KM sitter på information om fallet som är till nytta, som med alla andra förhörda. De bidrar tillsammans med en helhetsbild. Exempelvis kan KM bekräfta vilka som var på förfesten och fortsatte på Stadt osv.
Dessutom måste man förstå att journalisten också gjort en tolkning av vad Lars faktiskt sa innan han slutligen skrev ut det i tidningen.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-20 kl. 15:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in