2025-07-29, 03:45
Medlem
Vet inte om det har ett kryphål men en polare som har stora skulder hos KFM tipsade om att han kunde handla limpor med cigg online hos netsnus med betallösningen 'Walley' då dom inte tar kreditupplysning.
Kan ej testa om det stämmer dock.
Citera
2025-07-29, 06:15
Medlem
talcsofts avatar
Använde student ”legitimationen” från universitetet i flera år efter att jag slutat studera. Sen tappade man bort plånboken den låg i

När jag gick i grundskolan tidigt 00tal tog man klasstelefonen när läraren var på rast och smsade med den för att köpa habbomynt, guldmedlemskap på Lunarstorm och vad nu allt hette
Citera
2025-07-29, 11:17
Medlem
Vet inte om det funkar ännu? Men vi brukade hoppa lite på bränsleslangarna på olika mackar under moppe-tiden. Minns jag rätt så kunde man få ut runt 1.5-2l/slang!

Betala allt kontant via svarta inkomster (utom hyra,lån och de få räkningar man fick hem) och lät vanliga lönen ligga, går väl idag också men jag tror det är jävligt mycket svårare och skulle inte försöka igen då banken nog skulle bli misstänksam ganska fort?
Citera
2025-07-29, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nigarn
Vet inte om det har ett kryphål men en polare som har stora skulder hos KFM tipsade om att han kunde handla limpor med cigg online hos netsnus med betallösningen 'Walley' då dom inte tar kreditupplysning.
Kan ej testa om det stämmer dock.
Walley godkände inte mig så det går nog inte. Provade dock på en annan hemsida.
Citera
2025-07-29, 11:54
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Använde mitt studentkonto i många år efter att jag tog examen för att få tillgång till olika informationsdatabaser gratis som annars var snordyra att prenumerera på.
Citera
2025-07-29, 12:14
Medlem
Bluebeast72s avatar
När analoga gammeltelefoner användes, dom stora med nummer för er kidds, skaffa vi en teknikkunnig kompis i skolan som byggdde en liten manick man höll mot luren, alla samtal gratis. Den slog numret fast med ljud o då kopplades sonika samtalen upp. Vet inte hur många tusen genom åren alla vi vänner sparade. Funka i ca 4 år-
Citera
2025-07-29, 12:25
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
När analoga gammeltelefoner användes, dom stora med nummer för er kidds, skaffa vi en teknikkunnig kompis i skolan som byggdde en liten manick man höll mot luren, alla samtal gratis. Den slog numret fast med ljud o då kopplades sonika samtalen upp. Vet inte hur många tusen genom åren alla vi vänner sparade. Funka i ca 4 år-
Var det samma sak som när man slog på klykan till bakelit telefonerna så blev det något ljud/signal. Man kunde slå ett helt nummer genom att hålla på så, istället för att använda snurrakivan, fast man var tvungen att knäppa en gång extra för en siffra. siffran 0 var ett slag, siffran ett två slag, osv,
Förstår du hur jag menar. Vi trodde det var gratis också. Har för mig att det funkade i telefonkiosker också utan att stoppa i några mynt.
Senast redigerad av Giant Squid 2025-07-29 kl. 12:29.
Citera
2025-07-29, 13:41
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Tänkte på det här med olika kryphål man snubblat över genom åren har själv främst inom IT och telefoni, men egentligen vad som helst. Sånt man utnyttjade tills nån kom på det och täppte igen luckan. Tänkte det kunde va kul att höra andras historier. Mina är från 90-00 talet.

Jag kan börja med några exempel:

Minns att vissa företag hade telefoner där man bara kunde lyfta luren så ringde det automatiskt upp en telefonist, men knapparna funkade inte annars. Men. om man väntade tills dom hade ringt upp nån så kunde man trycka R och koppla in tredjepartssamtal, och helt plötsligt kunde man ringa vart man ville. Hade ett ställe där vi oftast gjord detta men en dag var telefonen bortplockad. Kanske tills räkningen kom.

Ett annat exempel: kommunen hade telefoner där man bara fick ringa lokalsamtal. Ville man ringa mobil eller utomlands var man tvungen att ringa växeln och be om en öppen linje. Det var bara vissa telefoner som hade rättighet till det, typ chefernas. Men det gick att kringgå genom att låtsas vara nån chef som skulle beställa saker eller liknande man sa bara hej, det är Lars från ekonomi, jag behöver ringa ett snabbt samtal till en leverantör och vips så fick man en öppen linje. Då ringde man t.ex. Comviq kontakt, laddade på, och tog emot samtal och fick 25 öre i minuten för varje samtal man tog emot. Tror detta spred sig för en dag gick det inte längre pga nya rutiner även om man var chef.

På butiken
På vissa butiker kunde man tex byta prislapp på olika saker säg att det fanns en vissa sak som det fan flera olika versioner av då kunde man sätta de billiga prislappen på den dyra saker utan att det blev misstänkt särskilt om kartongerna var lika. Om någon kom på så kunde man alltid skylla på att det blivit fel. Var långt innan strekodernas tid eller i alla fall då de scannades i kassan då slutade detta att fungera.

När det gick att koppla på sig på olika telefonledningar och skåp så satt man och ringde 071 nummer kostade väl 4-10 kr per minut. Försvann när kopparnätet stängdes även om man själv slutade innan det.

Det fanns ibland tävlingar man rösta på oftast var dessa dåligt gjorda så tex antingen kunde du rensa cookies, byta mail etc och rösta på någon av dina vänner eller någon som inte skulle vinna , ut utrusades en hel del med olika script som Automatiserade detta. Nu är det svårare men går väl fortfarande.

Lägger tråden här då jag tänker att det handlar om att på ett eller annat sätt spara eller tjäna pengar men om fel så får moderatorn gärna flytta.

Så vad har ni för såna här små ”life hacks” som funkade tills dom stängdes ner?

Inte jag men min vän tog mat på maxi med självscanning i 36 månaders tid för 312000 sek!

Åkte fast fick villkorligt och 5000 i böter ! Bra deal
Citera
2025-07-29, 14:05
Medlem
Under lumpen så köpte man kreditkort och ringde upp AT and T på deras växelnummer i USA. Sedan så ringde man gratis. Kostade 50kr per kreditkortsnummer och hade man tur så kunde man ringa gratis en månad innan det blev spärrat. Ringde även gratis med tricket som flera redan nämnt, ringa nummerupplysningen och vänta på att de la på och sedan busvissla i luren och vips så fick man ton och kunde ringa gratis. Ibland så råkade man busvissla rätt i örat på nummerupplysningen när man trodde de lagt på

Byggde en bluebox på 90-talet och ringde upp BBSer i USA gratis. Satt uppkopplade dygnet runt och laddade hem saker, bla terroristhandboken. Fanns mycket roligt att läsa i den. Gjorde en hel del sprängämnen med hjälp av den.
Citera
2025-07-29, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrdkin
Det kan du väl knappast någonsin gjort vinst på. Tv spel brukar ha en oerhört vinstmarginal. Typ köper för 70 säljer för 170. De brukar ju främst vilja att man byter och ger då betydligt bättre villkor.

På den tiden gjorde jag en månadspeng på ett par fem spel. Om man är 13 år är ju tre hundra kronor en del pengar ändå.

Varför detta "kryphål" fanns förstår jag inte, priserna och villkoren borde ha varit mer icke-förmånliga för kunden.
Citera
2025-07-29, 15:32
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Inte jag men min vän tog mat på maxi med självscanning i 36 månaders tid för 312000 sek!

Åkte fast fick villkorligt och 5000 i böter ! Bra deal

Själv knivmördade jag folk och tog deras pengar. Fick 2000 på en bra månad. Vilka kryphål din kompis och jag hittat!
Senast redigerad av Wyrdkin 2025-07-29 kl. 15:36.
Citera
2025-07-29, 16:34
Medlem
Passifloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Vad har du gjort med domänerna? Använt? Sålt? Inget?

Byggde spam-sidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in