2025-07-28, 08:48
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Kom på en annan "life-hack" som man sysslat med. Köpa och sälja TV-spel till lokala köpare/säljare. Gick in på ett ställe och noterade ett par olika spel till salu. Gick vidare till ett annat ställe och kollade upp vad de skulle ha för spelen. Om det var någon vinst så gick man helt enkelt fram och tillbaka. Mitten av 90-tal.

Det kan du väl knappast någonsin gjort vinst på. Tv spel brukar ha en oerhört vinstmarginal. Typ köper för 70 säljer för 170. De brukar ju främst vilja att man byter och ger då betydligt bättre villkor.
Citera
2025-07-28, 09:34
Medlem
Kapsylring från läsk fungerade i godisautomater som man snurrade ett litet vred.
Det fanns knep att ringa gratis från telefonkiosken, kommer dock inte ihåg hur. Det var något med klicka på lycka i en följd så koppla den till slut upp.

Kontainerdumpstring, fungerar iofs även idag på några ställen.
Citera
2025-07-28, 09:55
Medlem
Roidberts avatar
Vi hade något typ av initiativ för att uppmuntra träning för barn i den lilla orten där jag växte upp. Om man som barn promenerade till ett visst ställe fick man en 10kr kupong att handla för på den lokala butiken. För det mesta gjorde man det hederligt, men det hände att man fick skjuts någon gång och alltså fuskade till sig kupongen. Brukade själv köpa ett 0.5l GB Glace paket, oftast Hasselnöt eller Krossad Choklad. Kostade 7-8kr då om jag minns rätt. Kommer ihåg att glassen var mycket godare på den tiden (sent 90-tal).
Citera
2025-07-28, 10:03
Medlem
En enkel var då digitala dagstidningar införde "betal-artiklar"

Men om man bara gick in på artikeln, och uppdaterade sidan 3-4 gånger (F5), så buggade låset och man kunde läsa artikeln.

Det hålet fanns i typ 1-2 år.
Citera
2025-07-28, 10:04
Medlem
Roidberts avatar
Det jag sparade mest på var att köpa periodkort och biljetter för ungdomar i Göteborg i flera år. Tidigare var inte biljettkontrollanterna särskilt noggranna med att göra ID kontroller för att kolla att man hade rätt typ av biljett eller kort, utan de blev glada bara man hade någonting att visa upp. Det fortsatte jag med ändå tills jag fick en tilläggsavgift på 1200 eller 1500 kronor, men vid det laget hade jag redan sparat in tusentals kronor.
Citera
2025-07-28, 11:06
Medlem
smultronbarnens avatar
Runt 2012 kunde man köpa SMS-biljetter på västtrafik. Man fick då ett helt vanligt sms från avsändaren ”västtrafik” där det stod typ ”sms-biljett, giltig fram till 12:00” och som man visade upp för busschaffören. Var ju hur lätt som helst att ändra en kompis namn till ”västtrafik” och kopiera in meddelandet samt ändra datum och tid
Senast redigerad av smultronbarnen 2025-07-28 kl. 11:10.
Citera
2025-07-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barrington1975
Runt 2005 upptäckte jag och några vänner att vissa nattklubbar och restauranger inte drog pengar från kortet före nästa bankdag.

Systemet verkade inte vara uppkopplat mot internet vid varje köp. Utan stämde av mot någon nedladdad lista eller liknade.

Jag hade på denna tiden ett Amex betalkort som jag rapporterade in som borttappat under en utekväll. Men på grund av att systemet inte kopplade upp sig mot internet/drog pengar gick det att handla med det spärrade kortet resten av kvällen.

Enligt ryktet skulle detta knep även fungera på flyg och färjor.

Yep detta funkade även på Silja line och andra kryssningar. Men har för mig att det upptäcktes ganska snabbt och de ändrade. Men det var ju helt säkert kryphål skulle banken fråga är det bara säga att någon annan på båten troligen hittat kortet och handlat loss, kortet är ju rapporterat förlorat så fanns ingen risk att åka dit
Citera
2025-07-28, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Ringa gratis på det gamla analoga telefonnätet var kul.
Var bara att byta ut kontakten på en telefon mot krokodilklämmor, sen var det bara att leta efter olåsta serviceluckor utomhus.
Kunde även avlyssnat folk på detta sätt om jag hade velat, men jag gjorde aldrig det.

Det säger ju att nätet ska vara helt nedlagt nästa år, och jag är ganska säker på att det redan är släckt här i Stockholm.
Ändå lite sugen på att testa om detta fortfarande funkar. Undrar om det går att använda nätet trots att det inte längre finns några abonnenter på det.

Ett annat kul telefonknep var för telefoner som saknade knappsats, för att de bara skulle kunna ta emot samtal.
Det är inte själva knapptrycket som gör så att en viss siffra registreras. Knapptrycket skapar en ton, och det är det ljudet som uppfattas som en siffra av telenätet.
Då behövde man bara en s.k tone dialer, en liten batteridriven dosa med knappsats och högtalare som gör samma ljud för knapparna.
Bara att hålla upp dosan mot mikrofonen på telefonen så kunde du slå numret med dosan istället.

Casio hade en klocka med inbyggd tone dialer minns jag. Har för mig att det var miniräknare på den också. Man kunde spara telefonnummer och sedan hålla upp klockan mot luren och låta den pipa och därmed slå numret.
Citera
2025-07-28, 12:41
Medlem
jugbandbluess avatar
när jag var liten brukade vi ta oss in på fotbollsplanen och träna straffar trots att det var stängt. fanns ett kryphål i stängslet på södra sidan av arenan. vi utnyttjade det tills det stängdes.
Citera
2025-07-28, 16:43
Medlem
2016 när McDonald’s appen hade ett spel som gjorde att man kunde vinna 1 gratis Big Mac per dag. Det var extremt enkelt att pausa spelet genom att använda två fingrar. Då kunde man matcha två Big Mac i spelet och vann därmed en varje dag. Spelet fanns bara i en vecka.
Citera
2025-07-28, 17:24
Medlem
JerryCottons avatar
På 80-talet så funkade leksaktior (sedlar) i vissa varuautomater. Happy days när man sugen på snacks.
Citera
2025-07-28, 17:43
Medlem
Antivalents avatar
På min lokala Burger King kunde man via Foodora köpa barnmeny och lägga till monster som dryck i stället för liten läsk, utan extra kostnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in