Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
ja det kan jag hålla med om.
Du kan också säkert hålla med mig om att den där "insneddningen" två år senare inte fyller någon funktion för en som bara vill vara "intressant".
Nej, insneddningen fyller åtminstone två fullt tänkbara funktioner för efterspelsvittnet.
Antingen för att göra det ännu tydligare att annonspelaren verkligen var mellan honom och mordet och inte bara vid sidan. Då blir det mer trovärdigt att han var nära utan att ha sett något. Och han vill ju vara nära som skarvande efterspelsvittne.
Eller så hade han som vittne läst Kangers bok och ville aktivt förstärka intrycket av att ha blivit förväxlad med GM som hämnd för att ha blivit förbisedd vid rekonstruktionen och så vidare. RustLee har pratat med bekanta till SE som såg det som fullt möjligt att SE aktivt ville bli förväxlad med GM även som oskyldig.
Förresten skulle jag vilja se den där Morelius-formuleringen om att GM ”sneddade in”. Den är nämligen inget som förekommer i något av hans polis- eller rättegångsförhör. Man får känslan av att Kanger försökt pracka på honom något, som IM sedan backat från med tanke på att han inte nämner det i rättegångarna efteråt.
I ett kort referatförhör från 1987 står det i och för sig att GM kommer gående norrifrån, men det är ju strax efter Kangerboken och inget som återkommer varken förr eller senare.