Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-09-06, 13:06
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej, du får nog tänka åtminstone ett varv till

Ett varv till:

Den påhittade GM-SE såg LJ från trappan, så det är det perfekta alibit att hävda att GM-SE såg honom från mordplatsen eftersom LJ bara kunde ses från trappkrönet eller mordplatsen.

Då får GM-SE ett alibi eftersom GM-SE befann sig i trappan eller på mordplatsen efter mordet. De två punkter som SE kunde observera LJ från.

Är det inte en svaghet i alibit att observationen kunde göras från trappan? Då blir ju GM-SE misstänkt i alla fall? (Den verkliga mördaren befann sig en kortare tid just i trappan.)

Kan det vara därför som den påhittade GM-SE radar upp minst 15 uppgifter som bara efterspelsvittnet SE kunde känna till från mordplatsen efter mordet? För att bli mindre misstänkt?

Eller hur menar du att man ska tänka?
Senast redigerad av ursprungligen 2025-09-06 kl. 13:09.
Citera
2025-09-06, 13:10
Medlem
MrBarnabys avatar
Enligt TP nämnde Holmér "handledsväska eller motsvarande i storleksordningen 15 gånger 20 centimeter eller nånting sådant" i Aktuellts kvällsändning söndagen den 2 mars.

Jävlar vad det måste ha bränts under fötterna på den gode Engström.
Senast redigerad av MrBarnaby 2025-09-06 kl. 13:16.
Citera
2025-09-06, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du menar att det finns någon slags logik i att SE vill att polisen ska tro att han är och springer uppe på åsen där han aldrig påstår att han har befunnit sig?

Skulle inte det medföra en risk att polisen skulle börja misstänka SE för mordet?

Efterspelsvittnet SE är övertygad om att den verkliga mördaren hade mörkblå täckjacka, vilket LP har uppgivit på mordplatsen till SE.

Det är inte speciellt svårt att inse hur detta hänger ihop.

Att två personer som till vissa delar är liknande klädda är samma person däremot inte "logiskt" som du skriver.

Du menar väl att YNs man som springer uppe på DBG och Engström är två olika personer ?

Även om både har rock och samma mått på sina väskor ..

Jag säger inte att det är omöjligt men det troliga är nog att det är Engström som springer där uppe
Citera
2025-09-06, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag tycker att den teori om händelseförloppet som polis och åklagare lade fram på pressträffen (den sk. standardteorin) är den klart bästa, men det betyder ju inte automatiskt att jag håller med om exakt allting. Just det här med "SE:s iakttagelse av Lars J" som du tar upp nu är ett sådant exempel. Åklagaren menade alltså att SE måste ha sett vittnet Lars J, för typ "hur skulle SE annars kunna lämna den berättelse han lämnade om en man han påstod sig ha sett i gränden".

Men här har ju nu författare och bloggare (t.ex. Lars Renvall och Anders Olsson) visat att den information som gick ut i media var fullt tillräcklig för den som av någon anledning ville hitta på att han själv skulle ha gjort just en sådan här iakttagelse. Dessutom tycker jag att 'Roerlig' har en mycket bra invändning om logiken i det här, dvs. att det blir ju väldigt korkat av SE att försöka skylla mordet på någon som han i så fall vet existerar (och som är att vittne som polisen naturligtvis har koll på).

Vet du vart Renvall och Olsson skrev det här? Det skulle jag gärna läst.

Det är ju liksom ingen jättegrej att hitta på att någon stått där inne på Tunnelgatan. När hela Sverige vet att gm sprang in där. Men det måste ju vara håll i det också. Logik.

I mitt huvud är det gula linjen samtidigt som att ingen sett SE på mordplatsen som är kärnan i det här. Spricker det finns ingen anledning att misstänka Engström för något. Då kan han bara varit någon stackare som ville ha sina 15 minuter i media. Psykfall. Whatever.

Så som sagt hadde det varit intressant att se hur LR och AO argumenterar. Jag har själv inte 100% koll på allt som kom fram i svensk media.
Senast redigerad av Ballalaila 2025-09-06 kl. 13:23.
Citera
2025-09-06, 13:39
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Enligt TP nämnde Holmér "handledsväska eller motsvarande i storleksordningen 15 gånger 20 centimeter eller nånting sådant" i Aktuellts kvällsändning söndagen den 2 mars.

Jävlar vad det måste ha bränts under fötterna på den gode Engström.

Men när får allmänheten reda på att väskan bara ses uppe på åsen?

Om efterspelsvittnet SE kände sig förväxlad med den verkliga mördaren kan han väl trott att väskan sågs av ett vittne på själva mordplatsen?
Citera
2025-09-06, 13:59
Medlem
Citat:
Men när får allmänheten reda på att väskan bara ses uppe på åsen?

Om efterspelsvittnet SE kände sig förväxlad med den verkliga mördaren kan han väl trott att väskan sågs av ett vittne på själva mordplatsen?
"Efterspelsvittnet SE" kanske var gm som Yvonne N såg?
Citera
2025-09-06, 14:16
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att "massor av folk sagt i flera år" att de tror att SE pratade med Lisbeth innan han sprang från platsen låter som en kraftig överdrift. Frågan är väl om det går att hitta en enda polis, journalist, författare eller palmekännare som verkligen säger sig tro på det där. Däremot hör man ibland uppfattningar som typ "vi vet inte mer än vi gjorde den där helgen 1986" och "det kan vara si och det kan vara så och det kan vara precis hur som helst", men det är ju en helt annan sak.

Massor av folk har sagt det i flera år.

Sen byter du ämne till något helt annat, något helt ovidkommande för det som diskuterades. Men jag kan kommentera det ändå. Vi vet i stort sett inte mer om mordet nu än vi visste efter några dagar. Det är fakta.

Sen vet vi mycket mer om andra saker, andra saker som inte har någon fast koppling till själva mordet; vi vet mer om hotbilder runt Palme, om misstänkta, om vapenförekomster, om dåligt polisarbete, om vykort angående Enskedemannen, om Hans Holmér och om

Men vi vet egentligen inte mer om mordet. För det jag listade ovan har ingen fast koppling till mordet. Från skottet till mördaren försvinner över trappkrönet - där finns det enda vi vet om mordet.

Du är oseriös. Du är en lögnare.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-09-06 kl. 14:36.
Citera
2025-09-06, 14:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
Du verkar vara en sjukpensionär (som Lookalike) som inte har något annat att göra på dagarna och nätterna än att bli arg på att SE är skäligen misstänkt. Varför? För att du anser att CA eller eller säker på någon annan var gm? Du är knäpp, sjuk. Kanske rysstroll etc?
Och du har en mental fixering för CA. Sjukligt repeterade inlägg fyllda med dubbel måttstock. Inlägg som får läsarna att tro du helt saknar logik, objektivitet och vett. Läsarna får helt enkelt bilden att du är oseriös.

Sen går du in i Skandiamannen-tråden och tror att folk ska ta dina inlägg om SE på allvar?

Vill du bli tagen på allvar behöver du skärpa till dig. Du ses inte som en like till Roerlig, du ses som en like till Ursprungligen.

Bara en tanke.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-09-06 kl. 15:22.
Citera
2025-09-06, 14:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
"Efterspelsvittnet SE" kanske var gm som Yvonne N såg?

Nu bygger den något stolliga hypotesen att SE är mördaren på önsketänket att GM-SE placerar sig på de platser mördaren varit på och "speglar" dennes beteende.

Då blir det väl bara pannkaka av det teoribygget om den påhittade GM-SE inte säger att han var uppe på åsen?
Citera
2025-09-06, 14:52
Medlem
Citat:
Nu bygger den något stolliga hypotesen att SE är mördaren på önsketänket att GM-SE placerar sig på de platser mördaren varit på och "speglar" dennes beteende.

Då blir det väl bara pannkaka av det teoribygget om den påhittade GM-SE inte säger att han var uppe på åsen?

Ok så du vet, är säker på vem som är gm? Säkert att Yvonne inte såg SE? Säker på att SE inte var gm? Konstigt kan jag tycka.
Senast redigerad av Niklasgl87 2025-09-06 kl. 14:54.
Citera
2025-09-06, 14:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ok så du vet, är säker på vem som gm? Säker på att SE inte var gm? Konstigt kan jag tycka.

Nej. När har jag påstått att jag vet vem som var mördaren?

Däremot finns inget som talar för att SE var mördaren utan allt talar för att han bara var ett grått efterspelsvittne.
Citera
2025-09-06, 14:59
Medlem
Citat:
Nej. När har jag påstått att jag vet vem som var mördaren?

Däremot finns inget som talar för att SE var mördaren utan allt talar för att han bara var ett grått efterspelsvittne.

Ok grattis att du tycker det. Jag är mer tveksam- antingen var han gm eller ett vittne- tror han var gm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in