2025-07-23, 21:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggster
Kritik och/eller hat mot staten Israel är inte antisemitism.

Att använda symboler för alla judar (gula davidsstjärnor) när man kritiserar och/eller hatar staten Israel är antisemitism.

Jag tycker att konstverket har gått över denna gräns men det kommer säkert att prövas.

Det finns inget i installationen som innebär att man sätter likhetstecken mellan alla judar och staten Israel. Då faller det argumentet.
Citera
2025-07-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns inget i installationen som innebär att man sätter likhetstecken mellan alla judar och staten Israel. Då faller det argumentet.

Jo, gula davidsstjärnor är en symbol för judar. Om de hade haft staten Israels flagga istället så skulle jag hålla med dig.
Citera
2025-07-23, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Självklart får man ifrågasätta men att ropa på straff och förbud är att blanda korten om man anser sig själv ha rätten att yttra sig.

Återigen fel tänkt. Det är väl lagen som avgör detta inte enskilda individers tolkning av yttrandefriheten. Jag lägger man platt för lagen i detta fall även om jag har mina egna åsikter. Vi får se vad som händer.
Citera
2025-07-23, 21:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Installationen i Umeå är ett tydligt exempel på relativisering av förintelsen, vilket kan betraktas som antisemitism enligt IHRAs definition.

Att likställa Israels agerande i Gaza med nazisternas folkmord på Europas judar innebär en banalisering och förvrängning av Förintelsen. Det förminskar både det industriella, systematiska folkmordets unika karaktär och det historiska lidandet för judar.

Att visuellt använda symboler från Förintelsen, till exempel koncentrationslägerkläder och Davidsstjärnor, i ett annat politiskt sammanhang anses ofta vara en form av förvrängning eller appropriering av Förintelsen. Det kan uppfattas som att judar kollektivt hålls ansvariga för Israels handlingar, vilket är en klassisk antisemitisk idé.

Två relevanta exempel från IHRA:s lista:

"Att jämställa nuvarande israelisk politik med nazisternas."

"Att anklaga judarna som folk, eller Israel som stat, för att ha uppfunnit eller överdrivit Förintelsen."

Den typen av konstinstallation kan ses som att den både jämställer Israel med nazister och relativiserar Förintelsen genom att ge sken av att det som sker i Gaza är moraliskt och historiskt likvärdigt med folkmordet på sex miljoner judar.

Om det är IHRA: s definition är det väl i så fall bara att bortse från deras definition av antisemitism. Vad skulle vara vettigt med att ingen får likställa sitt lidande med judarnas under förintelsen?

Att man själv anser det är en ojämförbar händelse är en sak men att diktera villkor för vad andra får känna och tycka om orättvisor är en helt annan. Vad ger någon rätten till det?

Speciellt när det gäller vad den judiska stat som bildades som en följd av förintelsen och som har en uttalat judisk identitet utsätter andra för genom våldshandlingar. Det finns hur man än vrider och vänder på det starka beröringspunkter mellan många judar runtom i världen och Israel.

Att man inte skall beskylla alla judar för vad Israel gör är en sak, men att det skulle vara antisemitism att alls koppla ihop Israel och judenheten är bisarrt.

Stämpeln antisemitism på jämförelse mellan förintelsen och vad Israel gjort mot palestinierna tjänar i det här sammanhanget om något till att förminska och relativisera detta genom att sätta upp regler för hur de får beskriva det. Organisationer som gör det må vara nominellt fristående från Israel, det är uppenbart att de går landets ärenden.
Citera
2025-07-23, 21:52
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggster
Jo, gula davidsstjärnor är en symbol för judar. Om de hade haft staten Israels flagga istället så skulle jag hålla med dig.

Givetvis är det en symbol för judar. Det syftar på förintelsen av judar under nazisterna och jämför detta med vad Israel idag och från statens grundläggning gör mot palestinierna.

Att det handlar om att alla judar därmed pekas ut som israeler är ett påhitt som väldigt tydligt handlar om att förminska kritiken mot Israels agerande med svepskäl och få debatten att handla om påstådd antisemitism istället för sakfrågan.

Varför har inte palestinierna ha rätt att jämföra sig med hur judar blev behandlade och vända detta mot både Israel och de judar och andra som stöder Israels agerande?
Citera
2025-07-23, 23:06
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
IHRA har sina definitioner kring vad som är antisemitism och det är dessa som brukar användas i sådana här sammanhang.

Sen kan man också ställa frågan: Varför jämför Palestinarörelsen aldrig Gaza med t ex Rwanda, turkarnas folkmord på armenier, Sudan etc.

Är det en medvetet naiv fråga? Palestinierna anser sig ju utsatta för ett slags folkmord av Israel och judarna som folk och inte av turkarna eller någon annan. Det kan man ju tycka vad man vill om och jämförelsen haltar kanske för andra än palestinierna, men det är ju verkligen inte märkligt att de tycker så och att judarnas olycka blev deras olycka som ett resultat.
Citera
2025-07-24, 08:39
Medlem
Citat:
Om det är IHRA: s definition är det väl i så fall bara att bortse från deras definition av antisemitism. Vad skulle vara vettigt med att ingen får likställa sitt lidande med judarnas under förintelsen?

IHRA:s definition av antisemitism är bred just för att den försöker fånga in en form av fientlighet som är både historiskt djupt rotad och föränderlig till sin karaktär. Antisemitism skiljer sig från många andra former av rasism genom att den inte bara bygger på hat eller förakt mot en folkgrupp, utan ofta tillskriver judar ett kollektivt inflytande eller makt: ekonomisk, politisk eller medial. Den kan alltså både ta formen av diskriminering neråt (t.ex. våld eller hån) och uppåt (konspirationsteorier om hemlig kontroll).

Eftersom antisemitismen har förändrats över tid, från kristna myter om judars skuld till modern antisionism och konspirationsteorier, men ofta behåller samma grundmotiv, har IHRA velat skapa en definition som fångar även de nya uttrycken. I vår tid yttrar sig antisemitism inte sällan inlindad i kritik mot Israel eller globala maktstrukturer, vilket gör den svårare att identifiera än öppen rasism.

Antisemitismen är unik just för att den anpassat sig till samtiden, ofta iklär sig nya språkdräkter och därför kräver en bredare definition för att identifieras och bemötas effektivt.
Citera
2025-07-24, 08:46
Medlem
Citat:
Betydelsen av koncentrationslägerfångar i verket har förklarats för dig ett antal gånger. De syftar på förintelsen och poängen hos åsikten som framförs är att det folkmord som idag sker mot palestinier är lika illa som det som skedde mot judar under nazisterna, men att det denna gång är Israel som utför folkmordet. Staten Israel är grundad som en direkt följd av förintelsen. Koncentrationslägerfångarna har alltså mycket med Israel att göra.

Det finns vad jag ser inga uppgifter alls om att denne Schnino står bakom verket på något sätt. Däremot har han stått framför det på bild.
Så det folkmord som idag sker palestinier är lika illa som det folkmord som nazister gjorde på judar i Europa. De som inte passade in i den ariska perfekta människams förebild sökte de upp och gasade ihjäl. Är den alltså jämförbar i din värld. Det stora problemet i din jämförelse är ordet VARFÖR de dog. Palestinierna dör därför att deras ledare Hamas dödade och tog gisslan i Israel. Gisslan som de ännu inte återlämnat, de låter hellre sin befolkning svälta och dö. Nu lider de pga Israels ruttna krigsplan.
Judar dog p g a nazisters föreställning om rashygien.
Palestinier dör inte p g a judars föreställning om rashygien, 20% av Israels befolkning är palestinier och de är således inte dödade. Palestinier dör p g a Hamas och Israels krig och krigsbrott.
Det pågår folkmord i Ukraina, i Nigera, i Gaza men jämför inte det med rashygienska föreställningar och förintelseläger.
Citera
2025-07-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdankad
Nej, det är fullt sant att staten i$rael institutionerades av en kolonialmakt, som en kolonialmakt. Detta har sionistiska ledare alltid varit öppna med. Herzl skrev mycket om hur den judiska staten skulle vara ett "kolonialt äventyr" och "en del av europa". Man ska inte uttala sig om det man inte är insatt i, bubbis.
Så ett område stort som Småland var så otroligt betydande, 0,06 promille av hela mellanöstern, att du kallar den kolonialmakt. Jag tänker inte kalla dig något namn, står över sånt.
Citera
2025-07-24, 10:09
Medlem
Citat:
Givetvis är det en symbol för judar. Det syftar på förintelsen av judar under nazisterna och jämför detta med vad Israel idag och från statens grundläggning gör mot palestinierna.

Att det handlar om att alla judar därmed pekas ut som israeler är ett påhitt som väldigt tydligt handlar om att förminska kritiken mot Israels agerande med svepskäl och få debatten att handla om påstådd antisemitism istället för sakfrågan.

Varför har inte palestinierna ha rätt att jämföra sig med hur judar blev behandlade och vända detta mot både Israel och de judar och andra som stöder Israels agerande?

Jag uppfattar att du resonerar från din egna etiska kompass och inte utifrån lagen. Det är en helt annan diskussion från mitt perspektiv så jag släpper denna diskurs med dig i denna fråga då jag utgick från andra hypoteser än denna.
Citera
2025-07-24, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Det påstås att vara ett konstprojekt av en ensam konstnär. Ingen aning om vem, men skulle inte bli förvånad om det är Dan Park bakom detta.

Hade detta varit något annat hade de inte hänt någonting… överdrivet att de ska kallas hets mot folkgrupp. Min kompis är jude hon tycker samma sak.

Detta handlar enbart för rädslan för Israels reaktion… Sverige underkastar sig dom.
Citera
2025-07-24, 10:48
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hade detta varit något annat hade de inte hänt någonting… överdrivet att de ska kallas hets mot folkgrupp. Min kompis är jude hon tycker samma sak.

Detta handlar enbart för rädslan för Israels reaktion… Sverige underkastar sig dom.

Klart det är hets mot folkgrupp och din "kompis som är jude" tror jag du bara hittade på för att försöka skapa något slags trovärdighet till ditt påstående.

Varför skulle Sverige vara rädda för Israels reaktion? Att navigera i en så laddad fråga som denna kräver att man väljer sin ord med omsorg och det är väl typ det man gör.

För övrigt - Befria Palestina, från Hamas!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in