2025-07-23, 14:44
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdankad
I$rael har ju förstås aldrig ljugit om någonting. Inte om massvåldtäkter, huvudlösa bäbisar, "there is a list", "vi är indigenous", "vi sköt inte våra egna 7e oktober", "vi är civiliserade, oj då vi är det enda landet som har UPPLOPP FÖR ATT FÅ TORTYRVÅLDTA palestinier", "vi avrättade absolut inte de 3 volontärarbetarna från Polen bland annat".

Du vet om att i$rael samarbetar med Isis och drogsmugglare i Gaza?
Och jag som trodde att det var Hamas som hade hand om droghandeln i Gaza. Där ser man.
Citera
2025-07-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Och jag som trodde att det var Hamas som hade hand om droghandeln i Gaza. Där ser man.
Popular Forces. Men eftersom Hamas är de nya "eviga juden" så är de säkert bakom dem också.
Citera
2025-07-23, 15:24
Medlem
Citat:
Dels så är det på den fronten mycket av imperialistisk krigföring förs (gämför ostasien för ett halvt sekel sedan), dels för att i$rael är en europeisk och definitivt amerikan$k investering, utan i$rael faller U$As 51:a stat och deras värsta hand. Som Biden sa I sin ungdom: hade de inte haft i$rael hade de behövt uppfinna ett.
Dessutom har väst mycket handel med i$rael.
30% av judarna har rötter i Europa, bilden att Israel är skspad ur en kolonialmakt är felaktig. Större delen av judarna har rötter i arabvärlden. Konstverket skjuter fel och hamnar i ett osmakligt limbo.
Citera
2025-07-23, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Inte MÖ i helhet, men just Israel. Missade du t ex hela diskussionen om Israels deltagande i Eurovisionsfestivalen? EU har många och långtgående samarbetsavtal med Israel. Vår vice statsminister har stoltserat i tröja från IDF osv.

Att Jerusalem är centrum för tre världsreligioner ökar sen naturligtvis också intresset.
Tror majoriteten av svenskar är hjärtligt trötta på allt om MÖ. Vilka fick flest röster av det svenska folket i år? Kan ha att göra med att vi är riktigt less på att höra om MÖ dagligen och det senaste halvseklet. EU har partneravtal med 79 länder utanför EU.
Citera
2025-07-23, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, konstverk som konstverk, målning eller docka spelar ingen roll.

Inte rimligt att endast förintelseöverlevare får avbilda eller förmedla sin bild av förintelsen oavsett syfte.

Skandal, totalt osmakligt.
Citera
2025-07-23, 17:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Det är Shnino som bl a står bakom verket, det spelar roll tycket jag. Israel har inget med koncentrationslägersoffer att göra. Du kan ge kritik mot Israel men utan att göra konst av lägeroffer. 1 miljon judar flydde från arabvörlden till Israel, dessa är i nu i MAJORITET i Israel. Finns nog ett visst hat mot araber bland dem.
1/4 är dessutom palestinier i Israel, vissa tjänstgör t o m i den israeliska armén. Är du säker på att de flesta förintelseöverlevare kom till Israel dessutom? Kanske mer till USA om jag får gissa.

Betydelsen av koncentrationslägerfångar i verket har förklarats för dig ett antal gånger. De syftar på förintelsen och poängen hos åsikten som framförs är att det folkmord som idag sker mot palestinier är lika illa som det som skedde mot judar under nazisterna, men att det denna gång är Israel som utför folkmordet. Staten Israel är grundad som en direkt följd av förintelsen. Koncentrationslägerfångarna har alltså mycket med Israel att göra.

Det finns vad jag ser inga uppgifter alls om att denne Schnino står bakom verket på något sätt. Däremot har han stått framför det på bild.
Citera
2025-07-23, 18:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggster
Nu blandar du korten. Man får jämföra och ifrågasätta, frågan är på vilket sätt man gör det.

Jag blandar inga kort.

Vissa ifrågasätter sättet budskap förs fram i det aktuella fallet, man vill bestämma med vilken ton folk ska få uttrycka sig.

Tonen bestämmer giltigheten i sakfrågan, det är farligt.
Citera
2025-07-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag blandar inga kort.

Vissa ifrågasätter sättet budskap förs fram i det aktuella fallet, man vill bestämma med vilken ton folk ska få uttrycka sig.

Tonen bestämmer giltigheten i sakfrågan, det är farligt.

"Om man inte får jämföra och ifrågasätta är vi illa ute."

Tja, om du inte blandar korten så förstår jag inte hur du kan dra slutsatsen ovan utifrån att man ifrågasätter installationen.
Citera
2025-07-23, 18:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggster
"Om man inte får jämföra och ifrågasätta är vi illa ute."

Tja, om du inte blandar korten så förstår jag inte hur du kan dra slutsatsen ovan utifrån att man ifrågasätter installationen.

Självklart får man ifrågasätta men att ropa på straff och förbud är att blanda korten om man anser sig själv ha rätten att yttra sig.
Citera
2025-07-23, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
30% av judarna har rötter i Europa, bilden att Israel är skspad ur en kolonialmakt är felaktig. Större delen av judarna har rötter i arabvärlden. Konstverket skjuter fel och hamnar i ett osmakligt limbo.

Nej, det är fullt sant att staten i$rael institutionerades av en kolonialmakt, som en kolonialmakt. Detta har sionistiska ledare alltid varit öppna med. Herzl skrev mycket om hur den judiska staten skulle vara ett "kolonialt äventyr" och "en del av europa". Man ska inte uttala sig om det man inte är insatt i, bubbis.
Citera
2025-07-23, 20:15
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duenna3
https://www.folkbladet.nu/2025-07-19/dockor-hangde-i-snaror-polisen-utreder-brott-0a101

Citat från folkbladet

Vid lunchtid under fredagen inträffade det en performance art demonstration i Vänortsparken, Umeå.

Dockor i blårandiga skjortor med davidsstjärna på bröstet hängdes upp i snaror.

Nedanför var det en person med en palestinasjal, även känd som en keffiyeh, över ansiktet. I famnen hade personen en docka som liknar en bebis.

Ovanför detta stod det ”Ett folkmord är ett folkmord är ett folkmord” och bredvid stod två Palestinaflaggor.

Någon som vet mer?

Vad tycker ni om jämförelsen?

Hahahaha. Underbart skådespel.
Citera
2025-07-23, 20:16
Medlem
SegerHelg88s avatar
Citat:
Nej, det är fullt sant att staten i$rael institutionerades av en kolonialmakt, som en kolonialmakt. Detta har sionistiska ledare alltid varit öppna med. Herzl skrev mycket om hur den judiska staten skulle vara ett "kolonialt äventyr" och "en del av europa". Man ska inte uttala sig om det man inte är insatt i, bubbis.

Judar är INTE Europeer. De är JUDAR.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in