2025-07-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Tror polisanmälan ligger kvar
Detta var innan trafikutskottet.

Sedan tror jag inte vi ska lägga något krut på polisen har några befogenheter utöver myndigheters regelverk om inte domstolar har det. det är trots allt till domstol polisen måste dra myndigheten för att bevisa fel begåtts.
2025-07-23, 13:37
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det kan man göra på gruppnivå eftersom högt och långvarigt bruk av alkolhol ökar risken för olyckor. På individnivå går det inte att påvisa pga stora variationer på den nivån. Men det är precis samma fenomen om vi pratar promillegränserna 0,2 resp. 1,0 som också sätts på gruppnivå för att få en hanterbar rättstillämpning.
Den stora skillnaden är att det finns mängder av studier som visar på vad som händer i kropp och knopp när promillehalten stiger. Mig veterligen finns ingen sån studie gällande PEth?
2025-07-23, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Nej jag har lärt mig o anpassa mig efter hur systemet fungera, tycker jag varit tydlig med det nu.
Har lärt mig att det inte går att skylla på systemet, bästa är att anpassa sig, som jag berätta med mitt företag, nu sjukskriven igen, dvs andra ggr på mycket kort tid, enskilt företag, staten betala sjukpenning, vården har sina kötider, fine jag lyfter sjukpenning tills dom har tid, men ana det handlar om underbemanning nu under semester tider.
Likande med lumpen en anpassning så jag fick förmån jobb tidigt medans konjunktur var rätt, rätten där man sköt upp 1 år, var inte lönt o gnälla o tycka synd om sig själv, bara göra det bästa av det, osv.
Berätta om mina egna inkallelser till blodprov, hur jag anpassa mig efter systemet.

Visst sjukpenning utgör en vinst, det är semester, men enskild räknas jobba dygnet runt enligt regelverk o det är vad jag går efter o vad staten vill, rätta dig efter systemet, jaja jag gör det.

Likande är med PEth, man följer regelverken som finns, man kan inte döma någon för det är fel i reglerna, det är upp till politiker o ända reglerna, men få verkar våga gå in o ändra, man tycker systemet serverar dom väl, vilket även trafikutskottet uttala sig om.

Det är detta ni bör beakta, följa regel verket, men visst man kan även styra så det blir i positiv riktning för genene man som jag nu lärt mig med åren. vilket även TS använder sig av. utgör att vi gör inget fel, vi följer regler.
Bra beskrivet hur du tänker och varför.
Vi andra ser en rättsröta där myndigheter tar dåliga beslut p.g.a. bristande förmåga att förstå helheten.

Men antagligen gör din bristande förmåga att se helheten utan du djupdyker i en del ovesfäntliga detaljer att du har svårt med livet.
Men det hör inte hemma i tråden.
Förstår fortfarande inte varför du skall försvara en myndighet som själva pudlat i sakfrågan.
2025-07-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Vi andra ser en rättsröta där myndigheter tar dåliga beslut p.g.a. bristande förmåga att förstå helheten.

Men antagligen gör din bristande förmåga att se helheten utan du djupdyker i en del ovesfäntliga detaljer att du har svårt med livet.
Förstår fortfarande inte varför du skall försvara en myndighet som själva pudlat i sakfrågan.
Som sagt jag följer systemet, det finns en skillnad, det menas man är medveten hur systemet fungerar.

Skulle dessa som fick återkallat körkort tänka lika skulle dom inte tappa kortet, som Linn hon förstod gott o väl varför man tog PEth på henne, hon försökte med ursäkter istället, det var jul, det var skidresa, det var kalas osv.
Sedan kan man ställa sig frågan vad brukar en missbrukare svara när dom konfronteras, ja just det exakt det samma som Linn svarade.

Via detta förstår jag även varför man låter myndigheter ha dessa regelverk, vi kan inte ha ett system där man enkelt manipulera sig igenom, läste en dom där gubben låsas vara oförstående till att hans körkort var återkallat via PEth, rätten dömde han ändå, vilket vi alla förstår är rätt, få brev hem som är hur tydlig som helst, försöka jag förstod inte mitt körkort var återkallat.

Men vi alla vet folk fungerar på detta sättet, dom flesta som blivit peth testade, men jag dricker inte mycket, det är fel resultat. patetiskt ursäkt.
2025-07-23, 14:06
Medlem
Citat:
Som sagt jag följer systemet, det finns en skillnad, det menas man är medveten hur systemet fungerar.

Skulle dessa som fick återkallat körkort tänka lika skulle dom inte tappa kortet, som Linn hon förstod gott o väl varför man tog PEth på henne, hon försökte med ursäkter istället, det var jul, det var skidresa, det var kalas osv.
Sedan kan man ställa sig frågan vad brukar en missbrukare svara när dom konfronteras, ja just det exakt det samma som Linn svarade.

Via detta förstår jag även varför man låter myndigheter ha dessa regelverk, vi kan inte ha ett system där man enkelt manipulera sig igenom, läste en dom där gubben låsas vara oförstående till att hans körkort var återkallat via PEth, rätten dömde han ändå, vilket vi alla förstår är rätt, få brev hem som är hur tydlig som helst, försöka jag förstod inte mitt körkort var återkallat.

Men vi alla vet folk fungerar på detta sättet, dom flesta som blivit peth testade, men jag dricker inte mycket, det är fel resultat. patetiskt ursäkt.

Fortfarande så har du inte fattat sakfrågan, inte undra på att du är sjukskriven och har haft trassel med myndigheter.

Sakfrågan handlar om att transportstyrelsen återkallat körkort på grund av förenklade utredningar och felaktig information, nåde på hemsidan och i utslick till sjukvården.
Detta har skapat kritik, den kritiken har transportstyrelsen tagit till sig och ändrat sina riktlinjer samt förändrat sin felaktiga information på hemsidan.

Har inget med att du trasslar in dig I detaljer och anser att så skall man göra.

Men sakfrågan är klar för de flesta, inklusive transportstyrelsen som pudlar och har ändrat sina riktlinjer.
2025-07-23, 14:06
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Den stora skillnaden är att det finns mängder av studier som visar på vad som händer i kropp och knopp när promillehalten stiger. Mig veterligen finns ingen sån studie gällande PEth?

Det är inte relevant eftersom PEth-värdet i sig inte orsakar något i kroppen. Det visar bara högt och långvarigt bruk av alkohol och som på gruppnivå ökar risken för olyckor. Genom att återkalla körkortet i sådana fall minskar man alltså risken på gruppnivå för olyckor i trafiken.
2025-07-23, 14:07
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Det är ytterst viktigt att TS kan bevisa att det finns skäl att ta körkort för 0,3 peth.
Det har de inte.
Det var just pga att man dömde Linn på fel vis som detta har blivit en sådan uppståndelse.
Linn har körkortet tillbaka nu, så TS hade fel i sin bedömning om att hon utgjorde en trafikfara och var alkoholmissbrukare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/linn-i-karlstad-blev-av-med-korkortet-efter-peth-prov-nu-far-hon-kora-igen
Senast redigerad av Ajogen 2025-07-23 kl. 14:14.
2025-07-23, 14:10
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Sakfrågan handlar om att transportstyrelsen återkallat körkort på grund av förenklade utredningar och felaktig information, nåde på hemsidan och i utslick till sjukvården.

Utslick?

Inget tyder på felaktig information vare sig på hemsidan eller i utskick till sjukvården, men man har ju ändrat rutinerna nyligen. Det betyder ju inte att det gamla var fel, det var ju den rutinen man hade då och som passerat många överklaganden utan bifall med undantag av några enstaka specialfall, vilket inte är konstigt då det handlar om individuella bedömningar.
2025-07-23, 14:11
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Det är inte relevant eftersom PEth-värdet i sig inte orsakar något i kroppen. Det visar bara högt och långvarigt bruk av alkohol och som på gruppnivå ökar risken för olyckor. Genom att återkalla körkortet i sådana fall minskar man alltså risken på gruppnivå för olyckor i trafiken.
Du har ännu inte visat oss hur 0,3 innebär att man utgör en trafikfara
2025-07-23, 14:14
Medlem
Citat:
Utslick?

Inget tyder på felaktig information vare sig på hemsidan eller i utskick till sjukvården, men man har ju ändrat rutinerna nyligen. Det betyder ju inte att det gamla var fel, det var ju den rutinen man hade då och som passerat många överklaganden utan bifall med undantag av några enstaka specialfall, vilket inte är konstigt då det handlar om individuella bedömningar.
Läs igenom sakfrågan.
Transportstyrelsen hävdade en stor mängd alkohol krävdes för att nå nivåerna, vilket nu anpassats för att möta vad forskningen visat.
De fick kritik för sumariska utredningar( Ett antal ca. 10% flertalet var korrekta utredningar).Efter kritiken har de nu uppdaterat text och riktlinjer.
Men det är klart grottar man ner sig i ovesäntliga detaljer så tappar man bort sakfrågan.
2025-07-23, 14:28
Medlem
Totiuss avatar
Citat:

Det fetade. Antagligen för att rättfärdiga sitt eget ynkliga fuskande. Personen projicerar och förnekar närmast maniskt. Tråkigt bara att det går ut över tråden.
2025-07-23, 14:54
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
[...] gruppnivå [...]
Referensintervall och gränsvärden gäller på gruppnivå. Utredningar i körkortsärenden MÅSTE ske på individnivå.

Citat:
[...]
Inget tyder på felaktig information vare sig på hemsidan eller i utskick till sjukvården, [...]
Hela denna tråd, PEth-gate-tråden och all fakta som dessa hänvisar till visar på felaktig information. Att du inte ser det som faktiskt finns beror bara på begränsningar hos dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in