2025-07-23, 11:25
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dessa 40st går under dom regler som finns, jag har lagt fram hur även Ulrika Heie ordförande från trafikutskottet nämner, "uppenbart är det fel i reglerna". vi går då under skjut inte budbäraren. Det är inte TS fel.

Likväl som jag själv gått upp i rätten, ringt domaren fråga varför skjuter ni fram mitt mål över 1 år? ditt mål är inte prioriterat, vi har extrem kö just nu, men det handlar om en kvarts miljon för mig? som sagt ditt måla är inte inom prioriteringen. Jag fick snällt vänta 1 år innan målet togs upp o jag vann, men pengarna fick jag stå ute med utan ränta, då inte andra parten ska skadas för systemet har en fördröjning.

Så ja systemet är inte rättvist, kommer aldrig heller vara rättvist för alla.

Läkare har inte heller krav o testa personer någon längre tid, gäller inte heller via CDT, GT, vad man gör är en bedömning dels via testerna som med dessa 400st andra o dessa är godkända.

Dessa 40 andra går under skjut inte budbäraren för reglerna är fel, återstår o se hur dessa ska bedömas, blir intressant i sig.
Du misslyckas ännu igen att bevisa att 0,3 peth tydligt påvisar att man utgör en trafikfara.
2025-07-23, 11:26
Avslutad
Begreppet "långvarigt" är också extremt luddigt i detta sammanhang. Om man pratar om kroniska alkoholrelaterade skador brukar man prata om > 5 års intensivt drickande.

Vore intressant att läsa definitionerna av "långvarig" och "alkoholöverkonsumtion" från fakbab och hjorten16
2025-07-23, 11:29
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Ja och det kan säkert också handla om att Transportstyrelsens rådgivande läkare själva satt diagnoser baserat på rapporterade PEth-värden. Vips så hade de även en diagnos och vips så försvann dem från statistiken.
Ja, det här verkar i slutändan handla om genuint oseriösa människor som grovt och systematiskt missbrukat samhällets förtroende för vården och myndigheter. Sådana människor är direkt samhällsfarliga och behöver identifieras och ställas till svars inför domstol. Allt annat är rimligen otänkbart i en fungerande rättsstat.
2025-07-23, 11:34
Medlem
Citat:
Begreppet "långvarigt" är också extremt luddigt i detta sammanhang. Om man pratar om kroniska alkoholrelaterade skador brukar man prata om > 5 års intensivt drickande.

Vore intressant att läsa definitionerna av "långvarig" och "alkoholöverkonsumtion" från fakbab och hjorten16
Systemet har sina begränsningar man anpassar sig efter, en läkare behöver inte hålla på testa någon i 5 år för att bevisa något, det räcker med några månader, varav man nu lagt ut tydligare riktlinjer, läkaren upplyser patienten, nu utför vi tester med alkohol markörer på dig, via detta räknar man med att patient är upplyst, fortsätter pat uppvisa förhöjda värden utgör det att pat inte har kontroll över sin alkoholkonsumtion,.

Undra varför ni har så svårt o förstå hur allt fungerar?
2025-07-23, 11:42
Avslutad
Citat:
Systemet har sina begränsningar man anpassar sig efter, en läkare behöver inte hålla på testa någon i 5 år för att bevisa något, det räcker med några månader, varav man nu lagt ut tydligare riktlinjer, läkaren upplyser patienten, nu utför vi tester med alkohol markörer på dig, via detta räknar man med att patient är upplyst, fortsätter pat uppvisa förhöjda värden utgör det att pat inte har kontroll över sin alkoholkonsumtion,.

Du kan mao inte svara på frågan.

Man kan inte bevisa en långvarig alkoholkonsumtion med hjälp av PEth-värden över 0,3. Om man nu inte menar att några dygn är ett långvarigt bruk av alkohol. För det kan räcka med några dygns medelmåttig alkoholkonsumtion för att vissa ska nå över just 0,3 µmol/L PEth. För andra kan det krävas veckor av tungt drickande för att nå över just 0,3. Skillnaderna är enorma mellan olika personer. Och just detta gör att PEth-mätvärden är helt värdelösa för att avgöra hur mycket, eller när, någon druckit. Är det så svårt att förstå? Än mindre går de att använda till för att avgöra om någon fått medicinska skador av alkoholen, det krävs andra tester för det.
2025-07-23, 11:46
Medlem
Ajogens avatar
Citat:

Jaha, kan du visa oss att så processen ser ut?
2025-07-23, 11:50
Medlem
Citat:
Du kan mao inte svara på frågan.

Man kan inte bevisa en långvarig alkoholkonsumtion med hjälp av PEth-värden över 0,3. Om man nu inte menar att några dygn är ett långvarigt bruk av alkohol. För det kan räcka med några dygns medelmåttig alkoholkonsumtion för att vissa ska nå över just 0,3 µmol/L PEth. För andra kan det krävas veckor av tungt drickande för att nå över just 0,3. Skillnaderna är enorma mellan olika personer. Och just detta gör att PEth-mätvärden är helt värdelösa för att avgöra hur mycket, eller när, någon druckit. Är det så svårt att förstå? Än mindre går de att använda till för att avgöra om någon fått medicinska skador av alkoholen, det krävs andra tester för det.
Då får vi återgå till Anders Helander, vi alla vet även det är sant att ingen alkoholmarkör kan bevisa något ändå har vi CDT, GT som man går efter ut över det läkarens bedömning.

Inget enskilt mätresultat av en alkoholmarkör kan fastställa diagnosen alkoholbrukssyndrom. Upprepade förhöjda PEth-värden är dock ett tydligt och specifikt tecken på regelbunden alkoholöverkonsumtion och därmed mycket användbart vid bedömningen av sådana fall. För att PEth ska kunna bildas krävs etanol, och för höga PEth-värden krävs regelbundet högt alkoholintag.
2025-07-23, 11:54
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Då får vi återgå till Anders Helander, vi alla vet även det är sant att ingen alkoholmarkör kan bevisa något ändå har vi CDT, GT som man går efter ut över det läkarens bedömning.

Inget enskilt mätresultat av en alkoholmarkör kan fastställa diagnosen alkoholbrukssyndrom. Upprepade förhöjda PEth-värden är dock ett tydligt och specifikt tecken på regelbunden alkoholöverkonsumtion och därmed mycket användbart vid bedömningen av sådana fall. För att PEth ska kunna bildas krävs etanol, och för höga PEth-värden krävs regelbundet högt alkoholintag.
Du misslyckades återigen att påvisa 0,3 peth tydligt visar att man utgör en trafikfara.
2025-07-23, 12:01
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Hittills har ingen visat att 0,3 peth påvisar att man utgör en trafikfara.

Det kan man göra på gruppnivå eftersom högt och långvarigt bruk av alkolhol ökar risken för olyckor. På individnivå går det inte att påvisa pga stora variationer på den nivån. Men det är precis samma fenomen om vi pratar promillegränserna 0,2 resp. 1,0 som också sätts på gruppnivå för att få en hanterbar rättstillämpning.
2025-07-23, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Du misslyckades återigen att påvisa 0,3 peth tydligt visar att man utgör en trafikfara.
Så här ser det ut med Peth och kommer mest troligt införas, dvs man hänvisar till referensvärde som är 0.3, detta från TS hemsida.

Idag är CDT och GT obligatoriska alkoholmarkörer enligt medicinföreskrifterna. Vetenskapsläget är tydligt med att CDT och PEth är de lämpligaste biomarkörerna för att påvisa eller avfärda hög regelbunden alkoholkonsumtion. Senare års forskning visar att skillnaden mellan CDT och PEth är liten, både vad gäller tidsfönstret som den mängd ren etanol som krävs för att provet ska stiga över referensvärdet. Mycket talar därför för att GT bör ersättas med PEth. Transportstyrelsen behöver dock utreda vidare hur bestämmelserna kring provtagning bör vara utformade inom ramen för det regleringsutrymme som finns.
2025-07-23, 12:02
Medlem
Citat:
Dessa 40st går under dom regler som finns, jag har lagt fram hur även Ulrika Heie ordförande från trafikutskottet nämner, "uppenbart är det fel i reglerna". vi går då under skjut inte budbäraren. Det är inte TS fel.

Likväl som jag själv gått upp i rätten, ringt domaren fråga varför skjuter ni fram mitt mål över 1 år? ditt mål är inte prioriterat, vi har extrem kö just nu, men det handlar om en kvarts miljon för mig? som sagt ditt måla är inte inom prioriteringen. Jag fick snällt vänta 1 år innan målet togs upp o jag vann, men pengarna fick jag stå ute med utan ränta, då inte andra parten ska skadas för systemet har en fördröjning.

Så ja systemet är inte rättvist, kommer aldrig heller vara rättvist för alla.

Läkare har inte heller krav o testa personer någon längre tid, gäller inte heller via CDT, GT, vad man gör är en bedömning dels via testerna som med dessa 400st andra o dessa är godkända.

Dessa 40 andra går under skjut inte budbäraren för reglerna är fel, återstår o se hur dessa ska bedömas, blir intressant i sig.

Som jag skrev du är så ful att klockorna stannar.

Finns inget i regelverket som säger att du blir av med körkortet om du vid enstaka tillfällen har ett förhöjt PEth värde.
Men du får gärna länka det du har misslyckats hitils.
Att du legat ute med en större summa längre tid är ju synd för dig.
Men varför vill du inte rätta till rättsosäkra förhållanden.

Tillbaka till ruta ett och ditt extrema försvar för ett agerande från en myndighet som de nu själva pudlar inför.
Dessutom framför du en mängd mer eller mindre obskyra orsaker till ditt ställningstagande.
Väldigt lite har med sakfrågan dvs. kritiken av myndigheten att göra.
2025-07-23, 12:04
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det kan man göra på gruppnivå eftersom högt och långvarigt bruk av alkolhol ökar risken för olyckor. På individnivå går det inte att påvisa pga stora variationer på den nivån. Men det är precis samma fenomen om vi pratar promillegränserna 0,2 resp. 1,0 som också sätts på gruppnivå för att få en hanterbar rättstillämpning.
Du visade inte att 0,3 peth tydligt visar att man utgör en trafikfara här.

Du har misslyckats med att bevisa det i tråden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in